Ga naar inhoud

24h van Le Mans


Spillies

Aanbevolen berichten

https://www.gpupdate.net/nl/autosport-nieuws/365272/le-mans-uur-8-toyota-op-kruissnelheid-porsche-domineert-gte/

Quote

De twee Toyota-hybrides blijven probleemloos op kop na een derde van de 24 uur van Le Mans. In de GTE Pro is het de Porsche van Laurens Vanthoor die de wedstrijd volledig in handen heeft.

De twee exemplaren van de Toyota TS050 Hybrid bleven tot nu toe de volledige wedstrijd in elkaars buurt en wisselden regelmatig van positie. Om klokslag 23u00 ging de Toyota #7 van Kobayashi/Conway/Lopez aan de leiding met een tiental seconden op de machine van Alonso/Buemi/Nakajima.

De beste privé-LMP1 was de van SMP BR01 #17 van Sarrazin/Isaakyan/Orudzhev, die een voorsprong van een minuut had op de eerste Rebellion R-13 #3 van Laurent/Beche/Menezes, maar net voor 23u00 ging Isaakyan van de baan, zodat Rebellion weer opschoof naar de derde plek.

Renger van der Zande kende veel pech met de BR01 van DragonSpeed #10. Hij moest 49 minuten de garage in met technische problemen. "We hebben een probleem met de dynamo maar tegelijkertijd ging ook de vloer rechtsachter stuk. Het is een probleem, de auto was heel moeilijk te besturen. In de Porsche Curves kon ik geen snelheid aanhouden." De #10 zakte naar de achtste plek in de klasse.

LMP2: G-Drive als een metronoom

Bij de G-Drive Oreca #26 liep het nog steeds gesmeerd. Met Jean-Eric Vergne aan het stuur bleef de wagen de voorsprong op de Signatech Alpine #36 van Nicolas Lapierre stabiel houden op een kleine twee minuten. De eerste Ligier is die van Panis Barthez op zo'n 50 seconden van Lapierre.

United Autosports kreeg een flinke dreun. Nadat de Ligier #22 van Di Resta/Albuquerque/Hanson vroeg zeven minuten verloor door een kapotte GPS-tracker, ging in de vroege avond Juan Pablo Montoya van de baan in de andere wagen. De Colombiaan verremde zich uitgerekend in de bocht Indianapolis, genoemd naar de race die hij twee keer won, en verloor twee ronden.

Racing Team Nederland bleef zonder omkijken doorrijden. Na de eerste stints van Jan Lammers en Frits van Eerd nam Giedo van der Garde opnieuw de gele Dallara over. Van der Garde reed op moment van schrijven op de tiende plaats en zette de jacht in op de G-Drive #40.

De Jackie Chan DC Racing Oreca #38 van onder andere Ho-Pin Tung, vorig jaar goed voor de winst in LMP2 en een podium algemeen, komt na een klapband en andere problemen niet meer in het stuk voor.

 

 

 

GTE: Porsche domineert

Laurens Vanthoor ging als leider de nacht in met de Pink Pig Porsche 911 #92. De Vlaming, die de wagen deelt met Kévin Estre en Michael Christensen controleerde een comfortabele voorsprong van meer dan twee minuten op zijn teamgenoten Fred Makowiecki in de #91 en Nick Tandy in de #93. De BMW M8 van ondere andere Nick Catsburg kon een tijdje aanklampen, maar moest de tweede achtervolgende Porsches dan toch laten gaan en is vierde voor de eerste wagens van Ferrari en Ford. De Aston Martin van Maxime Martin toonde zich betrouwbaar, maar was lang niet snel genoeg en werd al op twee ronden gereden.

In GTE Am reed de Dempsey Proton Porsche vrijwel de hele dag aan de leiding gevolgd door de JMW Ferrari. In de tweede Dempsey Porsche snelde Matteo Cairoli voorbij de Porsche van Project 1 en de  Keating Ferrari van Jeroen Bleekemolen naar plaats drie. De Nederlander maakte veel terrein goed na een vroege schuiver in de Porsche Curves.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje flauw dat Toyota geen concurrentie heeft, als ze nu nog niet winnen wordt het echt hopeloos. En ook spijtig dat Porsche en andere merken niet meer zullen trg komen...alles wordt gefocust op die formule E met de E van emotieloos.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer blij voor Alonso! 

LMP1 was voorspelbaar en dus een beetje saai.

GTPro was schitterend :inlove:  Blijft toch mijn favoriete categorie!!
Iemand die weet wat er met de BMW's is gebeurd?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Triest dat bv op Sporza er quasi geen aandacht was voor deze race, uitgezonderd de korte vermelding dat Alonso won op hun website. Dat een Belg in de GT klasse wint kon je nergens terugvinden.

Ook voor buitenstaanders: die verstaan dat niet. Voor hen heeft Toyota "gewonnen" en de rest dat zijn maar nevenklassementen :)

Imo is die LMP1 een stuk de vernietiging van Le Mans. Die LMP2 zit veel beter in mekaar als race concept en de GT dat is om duimen en vingers af te likken. Smijt dat LMP1 gedoe buiten zou ik  zeggen. 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd triestig, het enige dat telt is voetbal voor de moment :( 

De start was onverwachts leuk :') Spijtig dat de regen uitbleef. En eurosport moet je om de 10 minuten kijken naar de leukste dropshot uit tennis, de beste demarrage uit de koers etc etc.. 🙄 écht  moet dat nu tijdens fucking Lemans. 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt hé... Ik heb een 'klacht' aan Sporza geschreven. 

 

BTW... wat was dat eigenlijk met de officiële Astons in GTPRO? Die waren nergens!? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Maxime S zei:

Echt hé... Ik heb een 'klacht' aan Sporza geschreven. 

 

BTW... wat was dat eigenlijk met de officiële Astons in GTPRO? Die waren nergens!? 

 

Volgens een van de rijders was er te veel downforce voor op dit circuit.

Topsnelheid zou slechts 285-290 zijn, terwijl de rest boven de 300 uitkwam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

begrijp ook niet waarom voetbal zo in de strot wordt geramd. Geef procentueel evenveel sport op TV en radio of maak het allemaal betalend en niets op radio.

Als je het verschil ziet tussen NL en BE ivm met sport, daar geven ze mooie verslagen van de Dakar en van Le Mans en natuurlijk F1 terwijl er ook belgen in WRC aan de top staan, in Le Mans en uiteraard met Stoffel Van Doorne in de F1 meedoen.

kan je even een link geven naar dat klachtenformulier van VRT, dan vul ik, en mss nog andere hier, het ook even in.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Subaru555 said:

 

 

Opzij opzij opzij

maak plaats

maak plaats 

maak plaats

wij hebben een ongeloofelijke haast 

 

 

:lol: 

 

Mja ... Dat is zoals Jokke met zijn GT3 loslaten in Spa tijdens de Fun Cup ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Jokke_vlo said:

Smijt dat LMP1 gedoe buiten zou ik  zeggen. 

Gaat nooit gebeuren. Ze willen een topklasse waar de constructeurs komen spelen. Alleen zaten ze nu ineens last minute zonder constructeurs dus moest er iets verzonnen worden voor 2018 en 2019. Het is ook marketing he. Je gaat na de race nooit lezen " Marc Lieb heeft Le Mans gewonnen", of "Lotterer heeft Le Mans gewonnen". De hele publiciteitsmolen gaat rond "Porsche wint Le Mans" of "Audi wint Le Mans". Daar kan je mee uitpakken. 

Als je dat terug wilt moeten de LMP2's er ook uit, maar hoe ga je dan je veld nog gevuld krijgen met 60 auto's?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Triest dat bv op Sporza er quasi geen aandacht was voor deze race, uitgezonderd de korte vermelding dat Alonso won op hun website. Dat een Belg in de GT klasse wint kon je nergens terugvinden.

Ook voor buitenstaanders: die verstaan dat niet. Voor hen heeft Toyota "gewonnen" en de rest dat zijn maar nevenklassementen :)

Imo is die LMP1 een stuk de vernietiging van Le Mans. Die LMP2 zit veel beter in mekaar als race concept en de GT dat is om duimen en vingers af te likken. Smijt dat LMP1 gedoe buiten zou ik  zeggen. 

Akkoord, behalve wat betreft de aantrekkingskracht van LMP2 voor toeschouwers. Dat zijn allemaal krek dezelfde auto's (op enkele details na) die identiek klinken en allemaal op krek dezelfde plaats schakelen, enz. Er is dus geen variatie in en dat is ... vervelend. :oops: 

Om zelf te rijden moet dat een serieuze step up zijn van GTE. Veel leuker, denk ik, ook omdat het bijna een 'markenpokal' is geworden waar de meesten met quasi identiek materiaal rijden --> de piloot maakt het verschil.

Maar om te kijken: geef me maar GTE. En ... LMP1 hybrid ... want dat is qua toeschouwersspektakel (zeer in een mixed race met verschillende klasses door elkaar) echt BONKERS om naar te kijken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, gTa said:

Akkoord, behalve wat betreft de aantrekkingskracht van LMP2 voor toeschouwers. Dat zijn allemaal krek dezelfde auto's (op enkele details na) die identiek klinken en allemaal op krek dezelfde plaats schakelen, enz. Er is dus geen variatie in en dat is ... vervelend. :oops: 

3 chassis, en allemaal dezelfde V8 erin.

Als piloot wel de leukste klasse denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, ir_fuel zei:

3 chassis, en allemaal dezelfde V8 erin.

Als piloot wel de leukste klasse denk ik. 

Yep, what I said. Van 2 chassis zie je zelfs als je goed kijkt het verschil niet tussen de auto's (of je moet echt een kenner zijn). En die Nissan-motoren gaan snel vervelen voor toeschouwers: allemaal dezelfde scherpe, (zeer) luide blèrende sound... Nah, niet de meest aantrekkelijke toeschouwersklasse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Je loopt achter

http://www.gibsontech.co.uk/engines/gk428

Jij hebt het over de vorige generatie LMP2.

Ha, wist ik niet! thx

't Was qua sound echt huilen met de pet op, dit jaar.

  • 2 "oude" Astons in GTE AM
  • de nieuwe Porsches
  • 2 Corvettes

Al de rest was meh.

Of nee: de BMW klinkt mooi (melodieus, zoetjes) maar is véél te stil. Op de Hunaudières hoorde je 'm zo goed als niet passeren (windgeruis was luider dan motorlawaai), een beetje zoals de hybrid Audi diesel LMP1's geweest. Dat "suist" voorbij.

De Ferrari's klinken naar kak, alsof ze geen toeren maken, veel te stil.

Maar het ergst van allemaal zijn die Fords, miljaar... zou verboden moeten worden. Klinken als Escortjes diesel met een open pijp op, verschrikkelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid