Ga naar inhoud

Alfa Romeo Lovers


quadrifoglio

Aanbevolen berichten

Op 1/30/2017 om 21:07 zei Vicious:

Wat voor nut heeft dat ook, piloten kennen doorgaans het circuit en gaan vooral voort op versnelling-toerental.

Misschien zijn er wel racers die hun kilometriek in de gaten houden, bv om de snelheid waarmee ze een bocht ingaan juist te krijgen. Als ge te traag inkomt kan het moeilijk zijn om weer snelheid bij te winnen. Denk ik.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stoere praat hoor. Als ge 50 keer passeert kunt ge wel eens kijken of ge in de volgende ronde niet wat vroeger moet remmen om meer snelheid te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat toch niet meteen "stoere praat".

Ik heb zelf ook ervaren dat op je snelheidsmeter kijken op circuit best veel meters vergt (en de kans op fouten toch wel significant doet toenemen) en vooral: niet zo héél veel nuttigs brengt. Een toerenteller lees je af in een kwartje seconde (plus wat daar te lezen valt voel je ook aan je kont en hoor je met je oren). Die snelheidsmeter, I don't know, ik had het gevoel dat ik te lang moest kijken voor het nut dat dat maar bracht
En ik reed dan nog met een stinkmoderne wegauto waar de kracht waarmee alle implulsen binnen komen, behoorlijk beperkt is... Ik kan me dan ook erg goed inbeelden dat een race-auto zo denderend indrukwekkend is (je zintuigen worden gebombardeerd door allerlei impulsen en indrukken) dat eventjes gedurende 1 seconde ofte 50 tot 100 meter (ik zeg maar wat...) op je snelheidsmeter kijken, om dan nog eens te moeten gaan berekenen in je bovenkamer of je snelheid op het punt wáár je die snelheid aflas (als dat al exact te pinpointen is b.v. aan het begin van een curbstone of over een geschilderde lijn of aan een zoveel-meter-bordje) wel de gepaste was. En dan zitten we nog met 't feit dat snelheid quasi nooit constant is, en zeker bij 't aanremmen van een bocht heb je normaliter zo veel te doen dat even klokje kijken bij mij alvast niks bracht (integendeel: de aandacht die dat vergde maakte dat ik sneller fouten maakte op ander vlak, zoals instuurpunt missen, rommelig tiphielen/terugschakelen, de koord lossen, clipping point missen, te hard over curb, ...).
Als we 't dan nog eens over een oude race-auto hebben, met trillende naald van de mechanisch aangedreven speedo, terwijl je in een open sportwagen zit met een fluthelmpje en vermoedelijk door geluid/wind/... slechts wazig ziet op je dash... Ik kan echt geloven dat er racers zijn die dan die speedo niet moeten hebben.

Zelfs met mijn stomme 120d trackday-parttimer kon ik meer "voelen" dan ik kon "aflezen". Maar zoals je zegt: soms is het wel nuttig. Bij mij: enkel als ik nieuwe secties wou uittesten sneller/trager in/out, enz. dan ging ik wel eens op speedo kijken (om er voor te zorgen dat ik b.v. 20 per uur trager een bocht in ging dan voorheen), maar als ik dan met PerformanceBox in de paddock analyseerde welke rijstijl sneller was voor die sectie, prentte ik me dat in en daarna ging ik dat weer op 't gevoel doen. Waar ik op de speedo keek: Kemmel. Mijn 120d haalde daar de 200 per uur niet en daar had ik echt wel de tijd om 't naaldje van de snelheidsmeter met telekinese te proberen op die 200 mark te krijgen (nooit gelukt). :D  

Disclaimer: ik ben/was maar een amateur weekendtracker, allerminst een driving god. Mogelijks zijn de meer begiftigde piloten onder ons wél gediend met een speedo. Plus: wat je voelt stemt niet altijd overeen met wat is: iets kan snel aanvoelen maar data kan bewijzen dat het andere toch de facto sneller is (vandaar de nood aan goeie data-analyse, een goeie race engineer, enz.). Dus: als je als piloot begiftigd bent met een krachtige bovenkamer en je kan dat allemaal verwerken terwijl je rijdt, dan is zo'n speedo zeker nuttig, ja. Ik durf in te schatten dat voor de racers die wel een snelheidsindicatie willen, een goeie digitale speedo sneller afleest dan een klok, maar ik kan me vergissen. Mensen met ervaring in zo'n niet op de openbare weg toegelaten koten zonder houtinleg of lederen dashboard, zullen ons dat wel kunnen vertellen, hé jokke en ir_f?

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, gTa said:

Ik heb zelf ook ervaren dat op je snelheidsmeter kijken op circuit best veel meters vergt (en de kans op fouten toch wel significant doet toenemen) en vooral: niet zo héél veel nuttigs brengt. Een toerenteller lees je af in een kwartje seconde (plus wat daar te lezen valt voel je ook aan je kont en hoor je met je oren). Die snelheidsmeter, I don't know, ik had het gevoel dat ik te lang moest kijken

Idd, ook mijn ervaring.

Ik heb ooit gehoord, maar ben niet helemaal zeker, dat je de snelheidsmeter sneller kan aflezen in een vierwielaangedreven wagen!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar is dat nuttig, vermits vierwielaandrijving niks te zoeken heeft op circuit maar des te meer op de Vlaamse besneeuwde wegen alwaar slip- en flitsgevaar alom tegenwoordig is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht (want ik probeer mij daar meestal iets bij voor te stellen) aan een lange bocht waar ge in de bocht zelf kijkt om te zien of uw aanloop goed was. Ge kijkt niet tijdens die aanloop.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat kan. Voorbeeldje is Pouhon, daarvan is deel 2 (voor mijn kar en kunnen, in die tijd) net lang genoeg en de stuurhoek (voor mijn auto toen) voldoende constant om nét voldoende tijd te kunnen hebben om te checken wat je snelheid is. Maar ook daar deed ik dat doorgaans nooit, temeer omdat mijn auto niet krachtig genoeg was en ik deel 2 van Pouhon gewoon à fond kon nemen, dus ik moest gewoon maken dat ik deel 1 zo optimaal mogelijk nam en misschien dat ik mezelf dat (naar mijn kunnen) wel heb aangeleerd door af en toe eens op m'n speedo te loeren, maar ik denk dat ik vaker op 't gevoel vertrouwde. (En dat zal ook wel de reden zijn waarom ik op veel plaatsen tijd heb laten liggen.)

Blanchimont b.v. vond ik te snel (qua gereden snelheid en qua te doorlopen tijd) om daar op je speedo te gaan loeren, daar was dat zuiver op basis van aangevoeld/gehoord toerental dat ik toetste aan m'n ervaring van wat m'n kar (en ik) daar kon, of niet.

Nu ik er aan denk, waar ik wél de speedo voor gebruikte: snelheid checken op het "eind" van het recht stuk NA een bocht die ik anders nam om te zoeken naar de snellere manier. Kemmel is daar een voorbeeldje van, en het "rechte stukje" na Pouhon / voor Fagnes inderdaad ook. In de Raidillon keek ik geen speedo, maar op Kemmel heb je tijd en dan kan je wel afleiden of je eerder wel of eerder niet goed de Raidillon genomen hebt, b.v. Idem met de back straight op Zolder, om in te schatten of je Bianchi optimaal nam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua 'teveel input' vraag ik me ook af of dat niet evolueert met de metier en met de kennis van het parcours. Bij het karten merk ik dat ik gaandeweg meer op dingen kan gaan letten waar ik in het begin - of niet lang geleden - nog helemaal geen tijd voor had. Dat gebruik ik zelfs als indicatie. Als ik het te druk heb ergens betekent dat dat er nog wat te rapen valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-1-2017 om 10:44 zei gTa:

Ik vind dat toch niet meteen "stoere praat".

Ik heb zelf ook ervaren dat op je snelheidsmeter kijken op circuit best veel meters vergt (en de kans op fouten toch wel significant doet toenemen) en vooral: niet zo héél veel nuttigs brengt.

https://www.linkedin.com/pulse/driving-formula-1-michael-schumacher-some-background-willem-toet

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 weken later...
3 uur geleden zei Tom Bentley:

Zoveel potentieel...

8005484914_8027c3beff_o.jpg

Gewoon facelift met motor en handbak uit Giulia QV en we hebben een Cayman-killer. 

Die koplampen maken de auto ook echt 2x zo knap , die donkere achterlichten vind ik dan wel alles behalve

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die heldere koplampen i.p.v. de carbon koplampen zijn zowel op de coupe als de spider te verkrijgen he af fabriek.

Ophanging en motor zijn ook leuke dingen mee te doen, enkel die bak inderdaad.

Zou er daar nog niemand een handbak ingeknutseld hebben?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid