Ga naar inhoud

Detailtopic!


Glenn-N

Aanbevolen berichten

Links wat ik heb, rechts wat er voor de rest op hangt.

Zoals ge ziet steekt het niet op een swirl meer of minder :D 

Ik heb 3 lagen lak gespoten trouwens.

Screenshot 2020-03-18 at 14.23.17.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minutes ago, ir_fuel said:

Met de hand is op zich ook haalbaar denk ik. Ik moet maar een paar oppervlakken doen. Het is wel een serieus correctiewerkje dat nodig is echter. 

Ik ga ook niet voor 1000 euro materiaal kopen voor zoiets. Dat zou te zot zijn. 

Gewoon uwen boor gebruiken en er een kopje opzetten op zoiets te polishen?

Je gaat, zoals gezegd "geduld en handigheid", aan de dag moeten leggen. (Ook al denken er weer dat dat een dwaas antwoord was).

Met een boor met andere kop ga je minder makkelijk precies kunnen werken. Dus gewoon voorzichtig zijn. En soms wat trager werken want je zal niet even efficient kunnen werken met een boor als met een handpolisher.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het is ook niet voor ne showroom state he. Ik heb hier 1K lak gespoten en da spel ziet er gigantisch slecht uit (nog slechter dan de originele en die trekt al op niks). Zou het gewoon even slecht willen zetten als de rest errond.

 

ben jij aan het werk aan mijn auto ofzo? :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minutes ago, ir_fuel said:

500 euro voor 1 keer, dat gaan we idd niet doen.

Valt dat manueel te doen? 

 

Tussen haakjes, als het voor bezigheid is nu in deze kalme tijden gaat ge ook geen 500 Euro uitgeven. De Gamma en den Brico zijn dicht ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, ir_fuel zei:

En wat met zoiets?

https://www.amazon.de/dp/B07H3QLFVS/ref=sr_1_6?__mk_de_DE=ÅMÅŽÕÑ&keywords=polierer&qid=1584532300&sr=8-6

 

Dat is te doen qua prijs. 't Is idd gene Rupes, maar ik ga ook geen detail-shop beginnen.

Ken het merk niet, maar zal zowiezo beter zijn dan met de hand. Kan je het machine niet kopen zonder al de attributen? Met het uitgespaarde geld zou ik pads van Rupes en compound van bv Menzerna kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Alexx said:

Ken het merk niet, maar zal zowiezo beter zijn dan met de hand. Kan je het machine niet kopen zonder al de attributen? Met het uitgespaarde geld zou ik pads van Rupes en compound van bv Menzerna kopen.

Ik vermoed dat de waarde van die pads niet zo hoog is dat dat enorm veel verschil zou geven in prijs. Ik zal het er eens mee proberen. Zal al mijn best moeten doen om het slechter te maken :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, ir_fuel said:

Online genoeg te vinden :) 

Ook just :ninja:  Forummen terwijl ge aan het werken zijt is nooit goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan iemand mij helpen met het volgende.

Ik ben mijn auto aan het polieren en ik stuit op het volgende probleem:

IMG_4611.thumb.jpg.c4eed85c14380b8c52d3a25df536e74f.jpg

Allemaal zeer fijne swirls die verschijnen na het polieren. (hopelijk is de foto duidelijk genoeg)

Ik werk met de combinatie Nanolex Medium Cutting pad (blauw) en Menzerna 2200. Daarmee krijg ik 90% van alle defecten in de lak weg en daarmee ben ik tevreden. Maar nu zit ik met die fijne swirls. Ik dacht, nu juist finishen (witte Nanolex Finishing pad en Menzerna 3000) en die swirls zijn weg. Helaas geen waar, ze blijven.

Iemand een idee hoe die swirls daar komen en wat ik kan doen om ze weg te krijgen + te vermijden? Ik vermoed dat het ergens iets met techniek te maken gaat hebben dan met de producten.

 

aangepast door CMon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen expert maar doe je je passen overlappend? Dus je gaat van links naar rechts, een beetje zakken en overlappend terug naar links. Zo counter je swirls in 1 draairichting.

Weet niet of mijn uitleg duidelijk genoeg is. :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Hazen said:

Ik ben geen expert maar doe je je passen overlappend? Dus je gaat van links naar rechts, een beetje zakken en overlappend terug naar links. Zo counter je swirls in 1 draairichting.

Weet niet of mijn uitleg duidelijk genoeg is. :lolz:

dit dus:

maxresdefault.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minutes ago, CMon said:

Kan iemand mij helpen met het volgende.

Ik ben mijn auto aan het polieren en ik stuit op het volgende probleem:

IMG_4611.thumb.jpg.c4eed85c14380b8c52d3a25df536e74f.jpg

Allemaal zeer fijne swirls die verschijnen na het polieren. (hopelijk is de foto duidelijk genoeg)

Ik werk met de combinatie Nanolex Medium Cutting pad (blauw) en Menzerna 2200. Daarmee krijg ik 90% van alle defecten in de lak weg en daarmee ben ik tevreden. Maar nu zit ik met die fijne swirls. Ik dacht, nu juist finishen (witte Nanolex Finishing pad en Menzerna 3000) en die swirls zijn weg. Helaas geen waar, ze blijven.

Iemand een idee hoe die swirls daar komen en wat ik kan doen om ze weg te krijgen + te vermijden? Ik vermoed dat het ergens iets met techniek te maken gaat hebben dan met de producten.

 

 

Welke auto?

Lijkt me van vuile microvezeldoeken / te veel stof te zijn. (Of slecht gecorrigeerd in de correctie fase) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Hazen zei:

Ik ben geen expert maar doe je je passen overlappend? Dus je gaat van links naar rechts, een beetje zakken en overlappend terug naar links. Zo counter je swirls in 1 draairichting.

Weet niet of mijn uitleg duidelijk genoeg is. :lolz:

Ja hoor, ik kan volgen.

Ik let er toch op om telkens een mooi raster te maken in mijn bewegingen.

34 minuten geleden, Simoni zei:

 

Welke auto?

Lijkt me van vuile microvezeldoeken / te veel stof te zijn. (Of slecht gecorrigeerd in de correctie fase) 

 

Zwarte BMW-lak

Ik wissel regelmatig van microvezeldoek dus denk niet dat het daar van gaat komen. Ik merk wel dat er zeer veel stof vrijkomt als ik aan het corrigeren ben, misschien heeft dat er iets mee te maken? Ik probeer wel om de keer of om de 2 keer de pad schoon te maken met een borsteltje om zoveel mogelijk stof uit de pad te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Glenn-N said:

@ir_fuel 

Met handpad, Menzerna (PG)1000 en wat geduld ga je dat volgens mij al meteen een stuk beter krijgen.
Nadien overgaan op een medium compound.

k heb wax-it en @Alexx gesproken. Het zal eerst schuren worden met schuurpapier (1500 2000 3000), en daarna machinaal polieren met Menzerna 400 en 2500. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben hier ook eens begonnen met een polierwerkje.

Auto in kwestie is een pre lci f20

Mijn semi antiek materiaal: PC7424 - CCS yellow cutting pad - Menzerna Power gloss. Hiermee haal ik de meeste swirls weg, en krijg ik zoiets als op de foto van Cmon hierboven. waarna ik tot nu toe dan nog passeer met menzerna polish en final finish. Daarmee krijg ik best een ok resultaat. Echte krassen heb ik er spijtig genoeg nog niet mee weg gekregen.

Momenteel heb ik het dak en de motorkap gedaan, de makkelijke grote panelen dus. Nu vroeg ik me af hoe ik bepaalde moeilijker te bereiken plaatsen polier. Bvb de zijkant van de motorkap:

image.png.c3bacd4d910affe1ec104cc85ce8e9b9.png

Tussen de meest buitenste lijn in lengterichting en de zijvleugel heb je een praktisch verticaal stuk. Hoe bereik ik dat? Gewoon met de buitenkant van de pad? Ik vind 1000 filmpjes over hoe je als beginner een vlak stuk op de motorkap doet, maar nergens hoe je de iets moeilijkere kanten aanpakt. Als er iemand daarvoor een guide heeft, deel gerust. Ook die stukjes boven  de koplamp bvb, of op de dueren het holle stuk tussen de lijn die over de klinken loopt en de horizontale lijn er vlak onder.

 

Ik heb ook wat Gyeon 80mm pads, die kan ik wel gebruiken voor de kleinere vlakken, maar da's me nog niet duidelijk genoeg.

 

Daarnaast heb ik wat moeite om een goede plek te vinden om te polieren. Ben eerst buiten begonnen, in de schaduw, maar dan zie ik de swirls niet genoeg. In de zon zie ik ze wel, maar dan ben ik na een tijdje blind van tegen het licht in te kijken.. In m'n garage zie ik dan weer niets van wat ik doe tot ik er een led bouwlamp bij haal, maar da's nogal een gedoe en zo gaat het niet vooruit. Ook hiervoor zijn tips welkom!

 

Doel is dus om hem verder te polieren met die 3 stappen. Dan eens kijken hoe ik de lak kan beschermen. Maar voorlopig gaat het dus maar traag vooruit 😛

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, Asserti said:

Ik vind 1000 filmpjes over hoe je als beginner een vlak stuk op de motorkap doet, maar nergens hoe je de iets moeilijkere kanten aanpakt

Ik snap wat je bedoelt. Ik heb exact hetzelfde probleem. Men demonstreert altijd (of het nu over herstellingen gaat of polieren) op een deur of een motorkap. Lekker makkelijk en vlak. Maar wat met alle hoeken en kanten waar je machine niet aan kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, Asserti said:

In m'n garage zie ik dan weer niets van wat ik doe tot ik er een led bouwlamp bij haal, maar da's nogal een gedoe en zo gaat het niet vooruit. Ook hiervoor zijn tips welkom!

Zet een lamp op je hoofd.

Ik werk tegenwoordig constant met zo een looplamp op mijn hoofd. Heb 2 versies, een lichte en een zware.

Dit is de zware:

https://www.amazon.de/gp/product/B07X4W81RB/ref=ppx_yo_dt_b_asin_image_o03_s00?ie=UTF8&psc=1

 

handig als er al veel omgevingslicht is om toch nog een spot te projecteren

 

en de lichte:

https://www.amazon.de/dp/B07B4XK3M1/ref=sr_1_5?__mk_de_DE=ÅMÅŽÕÑ&crid=UBDYRW835F3W&dchild=1&keywords=stirnlampe&qid=1585301270&s=sports&sprefix=headl%2Csports%2C149&sr=1-5

 

Gebruik eigenlijk nooit nog een zaklamp bij het klussen. Altijd dat ding op mijn hoofd. Omdat je de intensiteit kan instellen en ze kunt kantelen kan je ze dan zo mikken dat je genoeg ziet waar je wilt werken.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor die moeilijkere stukken zou het handigste zijn met een kleinere machine en dus ook pads maar nogal kostelijk om dat allemaal in huis te halen. Ik zou proberen op een trage snelheid toch met het buitenste deel van je pad te werken. Wel opletten dat je niet teveel druk uitoefent want dan ga je echt eerder "snijden" in je lak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minutes ago, Hazen said:

Voor die moeilijkere stukken zou het handigste zijn met een kleinere machine en dus ook pads maar nogal kostelijk om dat allemaal in huis te halen. Ik zou proberen op een trage snelheid toch met het buitenste deel van je pad te werken. Wel opletten dat je niet teveel druk uitoefent want dan ga je echt eerder "snijden" in je lak.

Ik heb voor weinig zo een kleine machine gekocht (staat hier wat verder terug in het topic)

Nog niet kunnen testen want mijn polishes zijn al 10 dagen onderweg van bij wax-it :fp: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Volgens mij zijn die ook echt handig om interieurlijsten op te frissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/18/2020 at 2:56 PM, ir_fuel said:

En wat met zoiets?

https://www.amazon.de/dp/B07H3QLFVS/ref=sr_1_6?__mk_de_DE=ÅMÅŽÕÑ&keywords=polierer&qid=1584532300&sr=8-6

 

Dat is te doen qua prijs. 't Is idd gene Rupes, maar ik ga ook geen detail-shop beginnen.

BON

TL;DR -> :lolz: 

 

Ik aan de slag met dat spul en wat compound. Ik dacht even dat ik aan een rodeospel begonnen was. Dat ding sleurt mij dus gewoon rond op die panelen, WTF was me dat. Bovendien zit ik met losse onderdelen, en niet met een ganse auto, dus die spullen schoten dan nog eens alle kanten op. Ik had ook totaal geen idee van hoe plat/schuin de pad nu lag, t was meer op het paneel proberen blijven dan wat anders.

Ik @Wax-it.be eens gebeld om te horen of dat normaal was (misschien trekken die pads op niks en grippen die te veel, ofzo). Nou ...

"Ah ne rotary? Ge moet beginnen op een plat oppervlak en dan ...", gevolgd door een hele uitleg over hoe dat ding te "temmen" zodat hij de richting op gaat die je wilt. "En eens je dat goed kan is de volgende stap op bolle oppervlaken".

Kak, dat ding hier is 1 groot bol oppervlak :lolz: 

Dan ging het over de snelheden. Blijkbaar moet je werken aan 600 toeren in t begin en daarna 1100. Dat toestel van mij heeft 6 stappen. Stap 1 is 1100rpm, stap 6 is 5500 rpm :lolz: 

Conclusie: ik kan daar echt niet mee werken. Ik ga een DAP kopen, want eer ik dat apparaat onder de knie heb zijn we weken verder.

 

Voor de rest moet ik zeggen dat ik met de Menzerna 400 eigenlijk al voldoende resultaat heb voor wat ik wil bereiken, op die paar stukken waar het een beetje gelukt is

@Alexx

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid