Ga naar inhoud

Detailtopic!


Glenn-N

Aanbevolen berichten

12 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik boor zelfs geen gat meer in dat ding zonder een stofmasker op te zetten.

Ik wel. Buiten als het waait. En als het gat ook buiten is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is extreeemen bucht, ja. Kleren krijg je daar eigenlijk niet meer proper van. Dat schuurstof gaat er nooit meer helemaal uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, gTa zei:

De core, ja. Geen klassiek "bollekespiepschuim", maar specifiekere varianten (fijner van structuur, even licht, stijver).
Daarrond komen diverse lagen van glas- of carbonvezel, waarvan er oneindig veel varianten bestaan.
Niet zelden worden er ook stringers in verwerkt (hout, carbon, enz.), dat zijn latten of profielen in lengterichting die stijfheid moeten brengen.
Er zijn er zelfs met een hollow core, enz.

Balsahout. En dan na 15 a 20 jaar die core wegprusten omdat ze rot is en vervangen door schuim en dan de binnenlaag opbouwen. 

Geestig dat dat is

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, gTa said:

Oh, LOL, dat heb ik vroeger nog gedaan.
We zouden wel ne keer zélf surfplanken maken of herstellen.

Ik kan daar ook heeeel wat stoten over vertellen. :lolz:

Maar vent toch. :lolz:  Zit met 'n voorbeeld in m'n kop van de grofste stommiteit ooit. :lolz:  Op surfplanken ligt een anti-slip-laag. (Evident.)  Die slijt af, zeker bij intens gebruik. Op lichtere boards (doorgaans de betere, duurdere, enz.) gebruiken ze een oplossing die minder weegt dan op de meer brot-und-butter boards, maar die slijt extra snel en die moet je af en toe vernieuwen. Bestond in spuitbusversie, maar dat blijft maar enkele surfsessies en kostte best veel. Een beproefde methode die langer hield, was een dun laagje 2C-epoxy op 't board strijken en daarna (rijkelijk) zout strooien erover, zodat dat in de epoxy trekt en dus poriën maakt. Als alles droog is leg je dat in 't water, zout lost op, klaar. Maar zout is zo fijngekorreld, toch, hé. Wat is groffer? Mmmm, AHAA: KRISTALSUIKER !!!
De ontnuchtering was groot toen bleek dat kristalsuiker mooi smolt in dat epoxy (oiv licht en warmte) en dus de hele bovenkant van 't board "gekarameliseerd" was. :lolz: 

En zo nog duizend dingen. Board tijdens 't jumpen in 2 springen, denken dat even te gaan herstellen (zoals de pro's) en 't ding de  volgende surfdag al terug in twee knallen door dat gewoon uit de auto te halen en op de dijk te leggen.

Heerlijk. :inlove: 

:lolz::lolz:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ICM zei:

:lolz::lolz:

 

I kid you not: op de club (Gavers Harelbeke) hebben ze me, zo lang ik die Mistral Equipe had waarop ik dat heb "gepresteerd", zéér consequent gevraagd: "gaat ge funboarden of met de caramelle?" :lolz: 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Alexx zei:

Heel benieuwd als deze klaar is. M3 30Jahre, zo’n mooie glans/helderheid, na slechts de eerste stap.. 

A9E46C2D-C030-4570-8BC8-BDE15376DC8A.jpeg

Wow :inlove:  Wat een kleur, toch. Van ver of in 'slecht' licht is dat een beetje een ondankbare kleur, maar onder goed licht is dat awesome. :inlove: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minutes ago, gTa said:

I kid you not: op de club (Gavers Harelbeke) hebben ze me, zo lang ik die Mistral Equipe had waarop ik dat heb "gepresteerd", zéér consequent gevraagd: "gaat ge funboarden of met de caramelle?" :lolz: 

:lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, LOL, dat heb ik vroeger nog gedaan.
We zouden wel ne keer zélf surfplanken maken of herstellen.
Ik kan daar ook heeeel wat stoten over vertellen. :lolz:
Maar vent toch. :lolz:  Zit met 'n voorbeeld in m'n kop van de grofste stommiteit ooit. :lolz:  Op surfplanken ligt een anti-slip-laag. (Evident.)  Die slijt af, zeker bij intens gebruik. Op lichtere boards (doorgaans de betere, duurdere, enz.) gebruiken ze een oplossing die minder weegt dan op de meer brot-und-butter boards, maar die slijt extra snel en die moet je af en toe vernieuwen. Bestond in spuitbusversie, maar dat blijft maar enkele surfsessies en kostte best veel. Een beproefde methode die langer hield, was een dun laagje 2C-epoxy op 't board strijken en daarna (rijkelijk) zout strooien erover, zodat dat in de epoxy trekt en dus poriën maakt. Als alles droog is leg je dat in 't water, zout lost op, klaar. Maar zout is zo fijngekorreld, toch, hé. Wat is groffer? Mmmm, AHAA: KRISTALSUIKER !!!
De ontnuchtering was groot toen bleek dat kristalsuiker mooi smolt in dat epoxy (oiv licht en warmte) en dus de hele bovenkant van 't board "gekarameliseerd" was. :lolz: 
En zo nog duizend dingen. Board tijdens 't jumpen in 2 springen, denken dat even te gaan herstellen (zoals de pro's) en 't ding de  volgende surfdag al terug in twee knallen door dat gewoon uit de auto te halen en op de dijk te leggen.
Heerlijk. :inlove: 

Je moest clark-kern fijn mixen en in je epoxy blazen. Suiker smelt en trekt beesten aan, zout is te grof, en je zeil (en de kuiten van je wetsuit) schuren er kapot op.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast, een paar weken rood staan van de glasvezelirritatie en je 2C-epoxy-vuile handen afvegen aan je (blote) buik, what's the fucking problem? We surften in de noordzee (aka toxic pool, squared) waar we geregeld serieuze zeupen water binnenkregen (in whitewash of bij ejects van highjumps waarbij je van vele meters hoog op 't water kletst). Dan is zo'n beetje extra toxische producten gewoon een dessertje, no biggy. [emoji3] 
 

Of op het Spaarbekken, de beerput van de Westhoek. Ongelooflijk hoeveel properder dat water is geworden
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, gTa zei:

Wow :inlove:  Wat een kleur, toch. Van ver of in 'slecht' licht is dat een beetje een ondankbare kleur, maar onder goed licht is dat awesome. :inlove: 

Jep! Speciale kleur inderdaad!

24FA1743-BE19-4AAA-B6ED-76877BFFC935.jpeg

B4D8F97B-8019-41EB-9BA4-BEF78CABF59A.jpeg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Je moest clark-kern fijn mixen en in je epoxy blazen. Suiker smelt en trekt beesten aan, zout is te grof, en je zeil (en de kuiten van je wetsuit) schuren er kapot op.

Zout was soms nog te fijn, zelfs. (Vond ik.) Zeker bij 't raceboarden (waar je soms de vreemdste voetposities aanneemt op de meest onmogelijke plaatsen, zeker bij maximaal oploeven met zwaard). Maar ik had m'n antislip 't liefst zo grof mogelijk, zo grof zelfs dat je bijna schoentjes of botten moest aandoen omdat het anders pijnlijk werd. Grip en controle ging daarmee extreem omhoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ex-Mooseman zei:


Of op het Spaarbekken, de beerput van de Westhoek. Ongelooflijk hoeveel properder dat water is geworden

Idd, vreselijk. Spuikom Oostende idem. Op je board stappen nadat je met je voeten in ... ja wat eigenlijk ... stront ... was gestapt = nog een half rak bruinzwarte klieder op je board dat er maar moeilijk afspoelde en stonk gelijk zot.

Maar dat deerde allemaal niet. :inlove: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, vreselijk. Spuikom Oostende idem. Op je board stappen nadat je met je voeten in ... ja wat eigenlijk ... stront ... was gestapt = nog een half rak bruinzwarte klieder op je board dat er maar moeilijk afspoelde en stonk gelijk zot.
Maar dat deerde allemaal niet. :inlove: 

Daar heb ik twee jaar geleden nog eens gesurfd. Iedere rak moest je de wiersalade van je vin pulken.
Vroeger was dat nogal eens onze winterspot, ondiep, zodat het een beetje veilig bleef.

En surfen met botjes is net als sexen met een condoom ;).
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ex-Mooseman zei:


Daar heb ik twee jaar geleden nog eens gesurfd. Iedere rak moest je de wiersalade van je vin pulken.
Vroeger was dat nogal eens onze winterspot, ondiep, zodat het een beetje veilig bleef.

En surfen met botjes is net als sexen met een condoom ;).

Altijd gesurft met schoentjes of botjes, altijd. Zelfs in tropische wateren. Bij heel veel moeilijker bereikbare Nederlandse of Franse spots was het nodig om voldoende veilig aan 't water te geraken.

Spuikom was ook m'n winter-"zee"-spot als ik niet (alleen) de zee op wou, of als het veel te koud was. Koudste sessie ooit heb ik daar gesurft, winterstorm met een -5°C luchttemperatuur, zijkanten waren aan het aanvriezen. Twee rakken en m'n handen waren Lego-klauwtjes. (Nochtans winter gripmits aan.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voetzolen waren altijd een slagveld. Zitten nu ook vol littekens. Enkel in de winter deed ik botjes aan. Heb mijn eerste winter door gesurft met een pak met korte mouwen, dat bovendien amper aansloot op mijn bovenlichaam.
Ik herinner me een sessie waar ik mijn zeil liet vallen, en het bijna niet meer uit het water kreeg, wegens volledig bevroren. Dat was op ons putje in Wevelgem. Was ergens rond oudjaar, we hebben toen een paar keer een ‘Ijsbrekerscup’ georganiseerd.
Daarna zijn we nog gaan waterskiën achter een begeleidings-zodiac.

En weten dat ik nu echt een koukleum ben geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spuikom zou ik nu altijd botten aandoen. Zit stampvol oesters en die zijn scherp. Heb er genoeg naar de kliniek weten gaan met fameuze snijwonden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tijdje terug werd mijn moeder haar defender beschadigd door vandalen.

Met een scherp voorwerp werd één lange kras tot op het metaal getrokken van op het voorste spatbord over de twee deuren tot het achterste spatbord.

De wagen is 10j oud maar in perfecte staat en tot nog toe nergens herspoten.

Gezien de leeftijd, waarde en gebruik van de wagen hebben we niet echt zin om de volledige zijkant te laten herspuiten.

Zou er een optie zijn om dit lokaal bij te werken, de kras op te vullen?

We verwachten niet dat het resultaat even goed is als een volledig herspoten flank, maar 70-80% verbetering zou al een groot verschil zijn.

Iemand een tip regio Oost-Vlaanderen?

IMG_E6543.JPG

IMG_E6546.JPG

IMG_E6559.JPG

IMG_E6560.JPG

aangepast door luigi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/4/2020 om 13:24, gTa zei:

Wow :inlove:  Wat een kleur, toch. Van ver of in 'slecht' licht is dat een beetje een ondankbare kleur, maar onder goed licht is dat awesome. :inlove: 

Ik was enorm tevreden met het eindresultaat! (Eigenaar gelukkig ook meer dan tevreden 😃)

 

37CD679C-6760-4EA0-A325-BB92DF6E7759.thumb.jpeg.982a8f44ddbba76eae030cbead6b4bf3.jpeg

BA0602E9-D58E-4F4A-94B6-DE2BFB3AEF5A.thumb.jpeg.80a2ffe191fa33e3ffca1a180bacdbf9.jpeg

0E950EDC-FFD0-4C1E-BB37-98DA4B4A8E61.thumb.jpeg.c07d0a8c46af6195fe1b1a8d188bc606.jpeg

 

Al de plastieke en rubbere delen ook gecoat.. leuk werkje :lolz:

DDAA32E7-211E-418F-83F5-F9F6FFF208F8.thumb.jpeg.44e54d4261b013d366334e0757654653.jpeg

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid