Ga naar inhoud

Detailtopic!


Glenn-N

Aanbevolen berichten

BON
TL;DR -> :lolz: 
 
Ik aan de slag met dat spul en wat compound. Ik dacht even dat ik aan een rodeospel begonnen was. Dat ding sleurt mij dus gewoon rond op die panelen, WTF was me dat. Bovendien zit ik met losse onderdelen, en niet met een ganse auto, dus die spullen schoten dan nog eens alle kanten op. Ik had ook totaal geen idee van hoe plat/schuin de pad nu lag, t was meer op het paneel proberen blijven dan wat anders.
Ik [mention=151]Wax-it.be[/mention] eens gebeld om te horen of dat normaal was (misschien trekken die pads op niks en grippen die te veel, ofzo). Nou ...
"Ah ne rotary? Ge moet beginnen op een plat oppervlak en dan ...", gevolgd door een hele uitleg over hoe dat ding te "temmen" zodat hij de richting op gaat die je wilt. "En eens je dat goed kan is de volgende stap op bolle oppervlaken".
Kak, dat ding hier is 1 groot bol oppervlak :lolz: 
Dan ging het over de snelheden. Blijkbaar moet je werken aan 600 toeren in t begin en daarna 1100. Dat toestel van mij heeft 6 stappen. Stap 1 is 1100rpm, stap 6 is 5500 rpm :lolz: 
Conclusie: ik kan daar echt niet mee werken. Ik ga een DAP kopen, want eer ik dat apparaat onder de knie heb zijn we weken verder.
 
Voor de rest moet ik zeggen dat ik met de Menzerna 400 eigenlijk al voldoende resultaat heb voor wat ik wil bereiken, op die paar stukken waar het een beetje gelukt is
[mention=53]Alexx[/mention]

Dat is geen rotary, dat is een haakse slijper :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er iets is dat ik geleerd heb de laatste weken, dan is het wel dat carrosseriewerk (herstellingen, spuiten, schuren, polieren) toch echt wel een ambacht is, miljaar.

Ik zou het nooit durven op een straatauto.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als er iets is dat ik geleerd heb de laatste weken, dan is het wel dat carrosseriewerk (herstellingen, spuiten, schuren, polieren) toch echt wel een ambacht is, miljaar.

Ik zou het nooit durven op een straatauto.

Dat is. En heel veel werk... Niet moeilijk dat dat altijd zo duur is, als je ziet wat een tijd erin kruipt.

Respect voor mannen die dat elke dag doen hoor. Ook dat demonteren en monteren van de stukken op een auto, constant op de grond zitten/liggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idem met detailen trouwens. Ik heb vroeger genoeg auto's gedaan in het weekend, ik zou het niet meer kunnen... 2-3 dagen staan polieren :silly:

Als je dat elke dag moet doen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Jochen said:

Dat is. En heel veel werk... Niet moeilijk dat dat altijd zo duur is, als je ziet wat een tijd erin kruipt.

Zo nen onnozele spotrepair al. Miljaar.

Ik ben er nu zelf mee bezig. Wat vooral irritant is is dat je zo moeilijk kan voort doen na elke stap. Het is 1 stap per dag en dan laten drogen/uitharden. Gaat niet vooruit.

En dan het blenden van de lak, holy shit... Ik heb nu een spuitbus met blender besteld, hopelijk gaat het daarmee beter. Ik heb nu echt een lijn staan, en die gaat duidelijk niet weg met polieren. Misschien moet ik ze eens wat mat schuren ofzo.

 

En dan hebben we het nog niet over allerhande soorten verf (metallic is ook al een kunst op zich, om die flake goed te krijgen) en carrosserie-vormen waar je machinaal niet zomaar aan kunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wijs carrossier zei ooit tegen mij: met één kleur metallic grijs spuit ge 100 tinten. De snelheid waarmee je spuit, dikte van de lagen, de afstand van pistool tot paneel, de richting van de metailic... Alles heeft een invloed.

En dat wachten ja, en soms helemaal op nieuw moeten beginnen omdat je niet kon wachten :D

Avondschool gaan volgen? Dan hebt ge meteen al het materiaal ter beschikking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als er iets is dat ik geleerd heb de laatste weken, dan is het wel dat carrosseriewerk (herstellingen, spuiten, schuren, polieren) toch echt wel een ambacht is, miljaar.

Ik zou het nooit durven op een straatauto.

Hoi. :lol: 

Ik heb echt m'n best gedaan op die kleine paneeltjes van m'n kofferset en zelfs met een vies oog is 't resultaat eigenlijk behoorlijk...
... maar WTF dat is écht een specialisatie, yep. :shock: 

Next time: "iere, spuitdanekeerzeere ajwilt, danke" + aftikken + zelf iets anders gaan doen dat weekend

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minutes ago, gTa said:

Hoi. :lol: 

Ik heb echt m'n best gedaan op die kleine paneeltjes van m'n kofferset en zelfs met een vies oog is 't resultaat eigenlijk behoorlijk...
... maar WTF dat is écht een specialisatie, yep. :shock: 

Next time: "iere, spuitdanekeerzeere ajwilt, danke" + aftikken + zelf iets anders gaan doen dat weekend

Iets volledig spuiten is 100 keer gemakkelijker dan een stuk herstellen.

Ik ben bezig met herstellen :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ga maar een beetje mijn toenaderingspoging-tussen-twee-slachtoffers-van-de-lakwerk-moeilijkheidsgraad in de grond boren, ploert. :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vooral de grootte van de zone onderschat. Een stuk repareren van 10 op 10, daar heb je een stuk van bijna een meter op een meter voor nodig als "uitloopzone", damn ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plus, 't is op plexi dacht ik? (of iets gelijkaardigs)
Dacht dat dat de moeilijkste ondergronden waren om deftig werk op te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, LOL, dat heb ik vroeger nog gedaan.
We zouden wel ne keer zélf surfplanken maken of herstellen.

Ik kan daar ook heeeel wat stoten over vertellen. :lolz:

Maar vent toch. :lolz:  Zit met 'n voorbeeld in m'n kop van de grofste stommiteit ooit. :lolz:  Op surfplanken ligt een anti-slip-laag. (Evident.)  Die slijt af, zeker bij intens gebruik. Op lichtere boards (doorgaans de betere, duurdere, enz.) gebruiken ze een oplossing die minder weegt dan op de meer brot-und-butter boards, maar die slijt extra snel en die moet je af en toe vernieuwen. Bestond in spuitbusversie, maar dat blijft maar enkele surfsessies en kostte best veel. Een beproefde methode die langer hield, was een dun laagje 2C-epoxy op 't board strijken en daarna (rijkelijk) zout strooien erover, zodat dat in de epoxy trekt en dus poriën maakt. Als alles droog is leg je dat in 't water, zout lost op, klaar. Maar zout is zo fijngekorreld, toch, hé. Wat is groffer? Mmmm, AHAA: KRISTALSUIKER !!!
De ontnuchtering was groot toen bleek dat kristalsuiker mooi smolt in dat epoxy (oiv licht en warmte) en dus de hele bovenkant van 't board "gekarameliseerd" was. :lolz: 

En zo nog duizend dingen. Board tijdens 't jumpen in 2 springen, denken dat even te gaan herstellen (zoals de pro's) en 't ding de  volgende surfdag al terug in twee knallen door dat gewoon uit de auto te halen en op de dijk te leggen.

Heerlijk. :inlove: 

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook eigen boards gemaakt (of in teamverband met maten) die wél stevig waren. En zelfs best licht! Alleen trok de shape op de kloten en kon je daar niks mee aanvangen. :lol:  En waren we te gierig om iemand met skills een deftige deco te laten zetten ... én te dom om er op dat vlak wél met ons fikken van af te blijven, dus ze waren hondslelijk. :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ir_fuel zei:

En dat allemaal met producten die toxische dampen produceren, zonder enige vorm van bescherming zeker :lol: 

Gast, een paar weken rood staan van de glasvezelirritatie en je 2C-epoxy-vuile handen afvegen aan je (blote) buik, what's the fucking problem? We surften in de noordzee (aka toxic pool, squared) waar we geregeld serieuze zeupen water binnenkregen (in whitewash of bij ejects van highjumps waarbij je van vele meters hoog op 't water kletst). Dan is zo'n beetje extra toxische producten gewoon een dessertje, no biggy. :D 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu je 't zegt, ik herinner me wel dat ik eens een paar weken met een serieuze piepende hoest gezeten heb toen ik in 't werkkot van de club de (foam) core van een nieuw board aan 't schuren/shapen was ... zonder mondmasker. :D  Ter illustratie, dat is (ongeveer) deze taak: https://www.youtube.com/watch?v=HUAw802MB_w (wou timelink pasten maar youtube blijft rondjes draaien bij de more options, kan 'm dus niet te pakken krijgen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook nog gedaan, maar dan met mijn boot. En bang zijn van polyesterhars, maar zero stress van de glasvezelmatten of de epoxy. 

:lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, gTa said:

Nu je 't zegt, ik herinner me wel dat ik eens een paar weken met een serieuze piepende hoest gezeten heb toen ik in 't werkkot van de club de (foam) core van een nieuw board aan 't schuren/shapen was ... zonder mondmasker. :D  Ter illustratie, dat is (ongeveer) deze taak: https://www.youtube.com/watch?v=HUAw802MB_w (wou timelink pasten maar youtube blijft rondjes draaien bij de more options, kan 'm dus niet te pakken krijgen)

WTF. Is dat gemaakt van piepschuim?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, gewoon ik said:

Ook nog gedaan, maar dan met mijn boot. En bang zijn van polyesterhars, maar zero stress van de glasvezelmatten of de epoxy. 

:lolz:

Ik boor zelfs geen gat meer in dat ding zonder een stofmasker op te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ir_fuel zei:

WTF. Is dat gemaakt van piepschuim?

De core, ja. Geen klassiek "bollekespiepschuim", maar specifiekere varianten (fijner van structuur, even licht, stijver).
Daarrond komen diverse lagen van glas- of carbonvezel, waarvan er oneindig veel varianten bestaan.
Niet zelden worden er ook stringers in verwerkt (hout, carbon, enz.), dat zijn latten of profielen in lengterichting die stijfheid moeten brengen.
Er zijn er zelfs met een hollow core, enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid