Ga naar inhoud

BMW E61 530D of 535D, betrouwbaarheid + waar op letten bij aankoop?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Laufkultur.

Ok, feit.

Voor de rest steengoed blokje, heeft in DE weinig moeite met het volgen van 3 liters bij tussensprintjes op de autobahn (ze lopen uit, maar niet ver). Ik zou er de meerprijs niet voor over hebben. Nu ja, dat ding bolt dan ook boterzacht in vgl met mijn 1.9TDI (éénoog in land der blinden, kweet het).

Geplaatst:

Consumptionwise is dat natuurlijk wat minder. De 630i van mijn ma (met automaat) verbruikt gemiddeld toch zo'n 12 liter... Op autostrade op tempomat aan 130 nog altijd 9. De N53 is beduidend zuiniger, dat wel.

Soms wel soms niet, ik rij nu toch ook rond aan 12l/100km.

Als je daar veel snelweg mee doet of weinig stilstaat haal je idd wel lage verbruiken.

Geplaatst:

Zeg gTa, jij moet een car buying consultancy beginnen! Wat een ecyclopedische kennis :geek: ! Volg jij de F10/F11 ook zo goed op? Zijn er daar al trends qua problemen (buiten het linkssturen van de eerste exemplaren heb ik nog niks horen waaien)?

Geplaatst:

Nope.

De E blijft in de lijst als diesel: MoPf S211 E 280/320 CDI break Avantgarde (RWD of 4matic).

Maar we hebben nog de C 280 toegevoegd (3-liter nöftemötör 231pk). In tenorit met AMG Sport Pack = yum!

Ga er eerst maar eens mee rijden om te kijken of het iets voor jou is,ik heb nu een s212 350cdi met sportpakket en hij rijdt toch wel echt merkbaar véél minder sportief als een BMW,ik stoor er mij niet aan(buiten dat de versnellingsbak te traag reageert naar m'n zin) en voor mij doet hij het super maar omdat we het hier over sportieve wagens hebben...

Nee dat is hij niet...

Geplaatst:

Hoeft ook niet. Ik zoek geen sportieve daily. Ik overweeg ook nog altijd een C5 tourer 3.0 V6d 240 met automaat en FWD, net zoals ook de 1st gen X5 LCI aan bod is gekomen. Eigenlijk wou ik liefst van al een Disco4 3.0 SDV6. Zegt genoeg denk ik. :-)

Anderzijds: mocht mijn gezinswagen ook nog enige sportiviteit in zich hebben, dan is dat mooi meegenomen. Maar ik wil daarvoor niet inboeten op comfort (i.e. goede zetels, ruimte, ophangingscomfort, geluidsisolatie, comfortfeatures, audiosysteem, enz).

Dus een E is wat mij betreft perfect, want zeer comfortabel (that i DO remember). De Airmatic met DualControl heb ik geen ervaring mee. 'k Ben wel benieuwd.

Een C is al iets anders: tegenover de '3 biedt 'ie meer comfort voor een vergelijkbaar weggedrag (in Sport of AMG met 18"). Natuurlijk wel maar terug grootte van de '3, en binnenin ook een domper qua materialen.

Een V70 is ook niet sportief. Met de AWD heb ik geen ervaring, met de D5 wel. Romige auto, voelt ultra solide aan, is weinig inspirerend maar geeft een verwennend gevoel en je voelt je er erg veilig in (vind ik). Afwerking en materialen zijn aanvaardbaar tot goed, looks&feel binnenin liggen me ook wel (de wirwar aan knopjes op de middenconsole daar gelaten, designmatig is dat een flop).

en een '5 touring is niet noodzakelijk zoveel sportiever. Met standaardophanging en op normalere banden is dat geenszins de bochtenflitser zoals sommigen denken. Ja, voor z'n volume heeft 'ie een aangenaam snedig gevoel bij richtingswisselingen, z'n stuur is direct en geeft een mooie feedback. Maar van zodra je de sportiviteit echt laat gelden (aanhoudende G's trekken in bochten, keihard remmen, hard insturen, enz.) is daar plots weer die kolos van 1+3/4 ton hoor. Hetzelfde met de 159 en de nieuwe A6 bijvoorbeeld: voelen echt snedig en speels aan, maar dat is slechts de feedback die volgt uit de "eerste 10% input": van zodra je echt hard wil gaan doen, komen plots weer het gewicht en de conceptgebonden eigenschappen naar boven.

Enfin: kopen zonder testrijden is bagger, nogal wiedes.

Zaterdag ga ik normaliter een C 280 bekijken, twee E's en twee '5. De C en één E staan niet bij een merkendealer maar worden of door de 1e eigenaar of door een marchand verkocht. Ik kan daar dus niet aan op de juistheid van de kilometerstand. Waarop moet ik bij Benzen letten, wat zijn typische indiciën van ouderdom? Ik weet b.v. dat het leder van een Benz (echt leder, niet de Artico brol) weinig slijtage vertoont, of toch veel minder dan bij BMW: een Benz van 150tkm kan dus best nog 'bijna nieuwe' zetels hebben ... maar wat als de zetels er toch niet meer al te nieuw uit zien? Wat zijn andere weggevers van hoge kilometerstanden? (b.v. kunststof afdekglazen van mistlichten of koplampen die een bepaalde "zandstraal"-gehalte tonen bij zoveel km, slijtage stuur of (noppen op) pedalen, mattenslijtage, andere zaken?) Kan je bij een Benz met COMAND in een soort van geheimmenu waar eea uit te lezen of te controleren valt?

Geplaatst:

De mistlampen en de onderbumper zien er bij ons serieus gezandstraald uit na 90k km, de koplampen zijn nog perfect. Stuur is volgens mij ook vrij snel gevoelig aan slijtage/blinken, maar dat is ook niet echt een give away vrees ik.

Je kunt in de boordcomputer zelf geraken via een service menu, maar bij mijn weten staat daar geen nuttige extra info. Idem voor de comand en de A/C bediening.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Je zou zoals bij Porsche het aantal draaiuren van de motor moeten kunnen uitlezen.

Bij mijn GT3 was dat wel grappig. 600 draai-uren en 61.000km op de teller.

Makkelijk uit te rekenen wat zijn gemiddelde snelheid was :D

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Zeg gTa, jij moet een car buying consultancy beginnen! Wat een ecyclopedische kennis :geek: ! Volg jij de F10/F11 ook zo goed op? Zijn er daar al trends qua problemen (buiten het linkssturen van de eerste exemplaren heb ik nog niks horen waaien)?

Danke maar neen danke & encyclopedisch? Ho maar. Ik capteer snel en onthoud goed (als ik dat wil / daar zin in heb), maar allemaal van buiten is dat nu ook weer niet. 't Is te zeggen: ik ben er de laatste dagen grondig mee bezig (af en toe) en dan blijft dat natuurlijk wel even hangen. Maar over een maandje ofzo is de helft of meer daar al weer van weg. :-D

Geplaatst:

Je zou zoals bij Porsche het aantal draaiuren van de motor moeten kunnen uitlezen.

Bij mijn GT3 was dat wel grappig. 600 draai-uren en 61.000km op de teller.

Makkelijk uit te rekenen wat zijn gemiddelde snelheid was :D

Moet volgens mij ZEKER te vinden zijn in die hopen code in moderne wagens hun computer(s). Maar mogelijks niet raadpleegbaar voor de leek / doorsnee dealer.

Mooi gemiddelde inderdaad :lolz:

Je zei dat 'ie verkocht was. Blijf je er zelf nog mee rijden (maw een Rupootje gedaan) of is 'ie echt weg weg naar iemand anders?

Geplaatst:

verkocht verkocht. t spel is betaald en staat nog in mijn garage, hij moet hem gewoon nog komen ophalen.

En dat kan je idd niet zomaar uitlezen. Ik heb daar een Durametric kabel voor met software, Porsche only en niet goedkoop.

Geplaatst:
Hoeft ook niet. Ik zoek geen sportieve daily. Ik overweeg ook nog altijd een C5 tourer 3.0 V6d 240 met automaat en FWD, net zoals ook de 1st gen X5 LCI aan bod is gekomen. Eigenlijk wou ik liefst van al een Disco4 3.0 SDV6. Zegt genoeg denk ik. :-)

Anderzijds: mocht mijn gezinswagen ook nog enige sportiviteit in zich hebben, dan is dat mooi meegenomen. Maar ik wil daarvoor niet inboeten op comfort (i.e. goede zetels, ruimte, ophangingscomfort, geluidsisolatie, comfortfeatures, audiosysteem, enz).

Dus een E is wat mij betreft perfect, want zeer comfortabel (that i DO remember). De Airmatic met DualControl heb ik geen ervaring mee. 'k Ben wel benieuwd.

Een C is al iets anders: tegenover de '3 biedt 'ie meer comfort voor een vergelijkbaar weggedrag (in Sport of AMG met 18"). Natuurlijk wel maar terug grootte van de '3, en binnenin ook een domper qua materialen.

Een V70 is ook niet sportief. Met de AWD heb ik geen ervaring, met de D5 wel. Romige auto, voelt ultra solide aan, is weinig inspirerend maar geeft een verwennend gevoel en je voelt je er erg veilig in (vind ik). Afwerking en materialen zijn aanvaardbaar tot goed, looks&feel binnenin liggen me ook wel (de wirwar aan knopjes op de middenconsole daar gelaten, designmatig is dat een flop).

en een '5 touring is niet noodzakelijk zoveel sportiever. Met standaardophanging en op normalere banden is dat geenszins de bochtenflitser zoals sommigen denken. Ja, voor z'n volume heeft 'ie een aangenaam snedig gevoel bij richtingswisselingen, z'n stuur is direct en geeft een mooie feedback. Maar van zodra je de sportiviteit echt laat gelden (aanhoudende G's trekken in bochten, keihard remmen, hard insturen, enz.) is daar plots weer die kolos van 1+3/4 ton hoor. Hetzelfde met de 159 en de nieuwe A6 bijvoorbeeld: voelen echt snedig en speels aan, maar dat is slechts de feedback die volgt uit de "eerste 10% input": van zodra je echt hard wil gaan doen, komen plots weer het gewicht en de conceptgebonden eigenschappen naar boven.

Enfin: kopen zonder testrijden is bagger, nogal wiedes.

Zaterdag ga ik normaliter een C 280 bekijken, twee E's en twee '5. De C en één E staan niet bij een merkendealer maar worden of door de 1e eigenaar of door een marchand verkocht. Ik kan daar dus niet aan op de juistheid van de kilometerstand. Waarop moet ik bij Benzen letten, wat zijn typische indiciën van ouderdom? Ik weet b.v. dat het leder van een Benz (echt leder, niet de Artico brol) weinig slijtage vertoont, of toch veel minder dan bij BMW: een Benz van 150tkm kan dus best nog 'bijna nieuwe' zetels hebben ... maar wat als de zetels er toch niet meer al te nieuw uit zien? Wat zijn andere weggevers van hoge kilometerstanden? (b.v. kunststof afdekglazen van mistlichten of koplampen die een bepaalde "zandstraal"-gehalte tonen bij zoveel km, slijtage stuur of (noppen op) pedalen, mattenslijtage, andere zaken?) Kan je bij een Benz met COMAND in een soort van geheimmenu waar eea uit te lezen of te controleren valt?

Dan gaat de E idd perfect voor je zijn.

M'n E61 was toch echt wel veel sportiever(ophanging,stuur,versnellingsbak) maar zoals je zegt het gewicht blijft natuurlijk...

Wat die vragen over MB betreft,ik zou het eigenlijk niet weten.

Het is inderdaad zo dat de interieurs precies wel van betere kwaliteit zijn als BMW,het mijne is werkelijk nog nieuw,de zetels geen plooi of kras op te merken(48k ong)al was het nappa van m'n 5 ook wel meer als ok..,het dakota van de E93 daarentegen was om te huilen. :(

Geplaatst:

De '5 die momenteel nog in de running is, heeft dan ook geen Dakota-leder. Dienen brol hoef ik niet. Merino. :inlove:

Iets blijft me wel nog altijd een beetje tegenhouden bij de E, maar 'k kan het niet benoemen. Zo'n C 280 zou ik meteen humpen, droog in de kakker zelfs (excuse le mot). Maar een E 280/320 CDI ... I don't know. Zou enkel een MoPf zijn, Avantgarde, met Sport Pack (zichtbare pijpjes maar ik dacht altijd bij V6 MoPf, 18", knappere remmetjes, wat interieurdetails) en in het tenorit of flint. Zo ziet dat er goed uit vind ik.

$(KGrHqV,!gsFCZ!mdcD!BQmo5WJ0OQ~~_19.JPG

$T2eC16h,!y8E9s2fl78IBQmo304rug~~_19.JPG

$(KGrHqNHJFQFBi1GJGSPBQmoz72EE!~~_19.JPG

$(KGrHqF,!g8FCNtEp4uiBQmo0KpoG!~~_19.JPG

Geplaatst:

211 met sportpack :inlove:

In die klasse ga je geen betere cruiser vinden denk ik.

Geplaatst:

Ik ben ervan overtuigd, zelfs.

Maar toch blijven andere karren ook in de running.

En deze die 'k hier toon heeft wat mij betreft 't nadeel van 2 eigenaars gehad te hebben en door marchand verkocht te worden. 2007 140tkm 320CDI 4matic airmatic (geen pano) met vraagprijs 19,5k ... wat teveel is. Ik schat een faire prijs rond de 16-17 in en dan verdient 'ie er nog genoeg aan.

Geplaatst:

al de bovengenoemde motorblok/vitessenbakproblemen op de E60/1, zijn die ook van toepassing op de E90 LCI?

Geplaatst:

Grosso modo wel, ja. M57TU2 en N57 motoren (zespitter diesels, toch hé) en de ZF 6HP bakken.

Nogmaals: de N57 diesel is net zo betrouwbaar als elke andere moderne diesel: injectoren blijven wat tere hightech en voor de rest heb je 'm zoals je 'm gereden hebt. De versnellingsbakken (ZF 6HP) zitten ook in andere Duitse premiumbakken (Audi quattro's b.v.) en ook bij Mercedes heeft de 7Gtronic om de 60-80tkm best een wissel van de bakolie of zelfs een spoeling.

Als je naar de prefacelift gaat, zit je bij de E90ff bij de M57TU2, en daar moet je geen angst hebben van de 3-liter (231pk). De x25d met M57TU2 zou wat minder zijn (heeft nog enkele oude Innereien van de eerste M57's). Vanaf de N57 zijn ze rock solid (325d met 204pk, 330d met 245pk, 335d met de N57TOP heeft 286pk. De 335d met M57TOP met 272pk zou ik (zeker met hoger km-aantal) niet nemen, dan liever de M57TU2D30.

Geplaatst:

Geldt dat ook allemaal voor de E9x 335i?

Geplaatst:

Zo'n W211 break E280/E320 V6 CDI vind ik ook nog altijd prachtig, zeker met die dubbele uitlaten.

Geplaatst:

Dubbele uitlaat was ook op AMG pack 200 en 220 CDI ;)

Geplaatst:

Ik bedoelde dit, sorry heb mezelf misschien verkeerd uitgedrukt.

$T2eC16h,!y8E9s2fl78IBQmo304rug~~_19.JPG

Geplaatst:

Oké je bedoelde dat waarschijnlijk dus ook bij nader inzien :D (beetje te rap gelezen en de "ook" gemist :$)

Geplaatst:

Is zeer knap, inderdaad. En 'es géén zwarte of zilveren! Een zwarte moet ik niet...

Eén C 280 is afgevallen, maar er is er een andere bijgekomen (al heeft die geen full leder maar de stof/skai combo en die is IRL eerder triest). Blijven er nog altijd 2 over, dus.Best wel al wat C 320/350 CDI's T-model met AMG Pack te vinden binnen budget, maar met meestal veel km (150tkm en meer).

Plus: ik ben een sucker 4 facelifts. Zo goed als altijd zijn facelifts / LCI's / MoPf's veel beter dan de eerste reeks (verder verfijnd, problemen weggewerkt, enz.).

Eén 530d touring is ook afgevallen wegens zware ongevalschade. Er is een 530xd bijgekomen en twee 535d.

Nog altijd een shortlist van 7 auto's.

Geplaatst:

Die 350 motor lijkt me echt briljant qua power/verbruik.

Stiekem altijd wat jaloers als ik er eentje zie.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid