Ga naar inhoud

BMW E61 530D of 535D, betrouwbaarheid + waar op letten bij aankoop?


ir_fuel

Aanbevolen berichten

DPF laat je beter gewoon leeghalen dan en wegschrijven in de ECU, goedkopere oplossing, minder verbruik en hogere betrouwbaarheid.  Keuring is geen probleem (spreek uit ervaring).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Even officieel melden hier: tegen deestopicbeter weten in heb ik me dus zo'n miseriebak aangeschaft. Ik open zsm een topic met wat foto's e.d., om daar dan elke maand een gedetailleerde staat van kosten van reparaties en herstellingen en onderhoud in te vermelden. :sirkevin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is niet gezegd. Nog massa's dingen die kosten kunnen genereren.

 

Ik denk aan de ophangingsarmen (zwak punt), kabelboom koffer (is wel hersteld maar je weet nooit), tussenboite (Verteilergetriebe kan wel eens stuk gaan indien xDrive op onoordeelkundige wijze hard gereden, zeker met Mischbereifung en brede achtersloffen), aandrijfassen vooraan (typisch zwak punt op de meeste 4WD), ZF bak (er zijn er toch wel wat die gaan bokken als er nooit olie en filters en magneten worden ververst) enz.

 

'k Heb gelukkig een buffertje voor den dikken, mocht 'ie aan 't sputteren slaan. Maar 'ie gaat toch niet half dood moeten vallen dra, want dan moet er van 't verbouwbudget af en daar heb ik weinig zin in.

 

 

 

Bak schakelt uiterst soepel nu (geen slag bij terugschakelen naar 1 b.v.) maar heb al 'n afspraak gemaakt met ZF om de bak een kleine revisie te geven (vidange, mechatronic open en helemaal reinigen en evt. nieuwe kleppen/balletjes/veren indien nodig, nieuwe oliepan en magneten en filter, spoelolie erin en "inrijden", opnieuw vidange, software reset, nieuwe complete inrijcyclus). Kan pas eind februari. Zitten daar altijd tjokvol geboekt met al die ZF "longlife" bakken die toch beter elke 80-120k een onderhoud krijgen (ook al zeggen Audi en BMW en Jaguar en Maserati en Land Rover enz. van niet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Danke.

 

Heb (op vandaag) alvast een super deal gedaan. Maar men zegt vaak "goedkoop is duurkoop", dus afwachten hoe dat verder evolueert.

 

En technisch gezien hebt ge gelijk, maar marketingtechnisch is 't al nen "530d xDrive" :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bak schakelt uiterst soepel nu (geen slag bij terugschakelen naar 1 b.v.) maar heb al 'n afspraak gemaakt met ZF om de bak een kleine revisie te geven (vidange, mechatronic open en helemaal reinigen en evt. nieuwe kleppen/balletjes/veren indien nodig, nieuwe oliepan en magneten en filter, spoelolie erin en "inrijden", opnieuw vidange, software reset, nieuwe complete inrijcyclus). Kan pas eind februari. Zitten daar altijd tjokvol geboekt met al die ZF "longlife" bakken die toch beter elke 80-120k een onderhoud krijgen (ook al zeggen Audi en BMW en Jaguar en Maserati en Land Rover enz. van niet).

Hebt ge geen schrik dat door die werken uit te voeren, er juist dingen slijtage gaan vertonen? Wij zitten nu op 150k probleemloze km's, met een pak meer koppel dan standaard. Heb er al een tijd over zitten denken om het te laten doen, maar heb toch mijn twijfels.

 

Als ge een regelmatig onderhoud doet, hebt ge telkens een goede spoeling. Is het 'onderhoudsvrij' dan krijgt ge afzetteing op een hele hoop onderdelen. Als ge dan een hele kuisbeurt doet, zonder veel onderdelen te vervangen, dan is al die afzetting weg, maar zit ge dus met grote spelingen op die plaatsen. Eigenlijk heb ik liever afzetting die niet hinderen, dan speling.

 

Waar is dat juist dat ge dat laat doen?

 

Heb hem trouwens nog niet zien staan, verstopt ge hem in de garage?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bak schakelt uiterst soepel nu (geen slag bij terugschakelen naar 1 b.v.) maar heb al 'n afspraak gemaakt met ZF om de bak een kleine revisie te geven (vidange, mechatronic open en helemaal reinigen en evt. nieuwe kleppen/balletjes/veren indien nodig, nieuwe oliepan en magneten en filter, spoelolie erin en "inrijden", opnieuw vidange, software reset, nieuwe complete inrijcyclus). Kan pas eind februari. Zitten daar altijd tjokvol geboekt met al die ZF "longlife" bakken die toch beter elke 80-120k een onderhoud krijgen (ook al zeggen Audi en BMW en Jaguar en Maserati en Land Rover enz. van niet).

 

Ben ook eens benieuwd naar ervaring hiermee, kostenaspect, waar te laten doen. Heb er al links en rechts iets over gehoord, maar nog geen interessante informatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebt ge geen schrik dat door die werken uit te voeren, er juist dingen slijtage gaan vertonen? Wij zitten nu op 150k probleemloze km's, met een pak meer koppel dan standaard. Heb er al een tijd over zitten denken om het te laten doen, maar heb toch mijn twijfels.

 

Als ge een regelmatig onderhoud doet, hebt ge telkens een goede spoeling. Is het 'onderhoudsvrij' dan krijgt ge afzetteing op een hele hoop onderdelen. Als ge dan een hele kuisbeurt doet, zonder veel onderdelen te vervangen, dan is al die afzetting weg, maar zit ge dus met grote spelingen op die plaatsen. Eigenlijk heb ik liever afzetting die niet hinderen, dan speling.

 

Waar is dat juist dat ge dat laat doen?

 

Heb hem trouwens nog niet zien staan, verstopt ge hem in de garage?

 

In de versnellingsbak zélf wordt niks gedaan. B.v. aan de koppelomvormer wordt niet geraakt; de lagers, raderen e.d. blijven allemaal zitten.

  • Wat men doet is de olie verversen in twee bewegingen. Als je dat in één beweging doet wordt maar max. 2/3e van de oude olie ververst; in 2 bewegingen zou dat tot 90-95% van de oude olie verwijderen en dat laatste restje vermengt zich voldoende met de nieuwe om van een complete verversing te mogen spreken.
  • Er wordt dus niet "gespoeld" (volgens welke methode dan ook, die Eckhart-methode of een andere).
  • Men vervangt wel de oliepan van de versnellingsbak door een nieuwe, en dus ook de afdichting, de magneten die de olie zuiveren, enkele leidingen enz. Dat is van belang om terug zuivere olie te hebben en houden: alle verontreinigingen die zich op de pan, de filters en magneten vast heeft gezet, is daarmee meteen verwijderd.
  • Wat men ook doet, is de mechatronic reinigen. Die zie je zitten als de oliepan eraf gaat, en wordt gedemonteerd. Die doen ze open en reinigen ze compleet. (Als je op 't net zoekt naar "ZF 6HP wartung dortmund" vind je daar op bepaalde Duitse autofora wel foto's van, van gasten die erbij waren als die open ging.) Vergelijk het met een uit vol alu gefreesde flipperkast (zo ziet 't eruit), met tientallen kanaaltjes waar de olie doorheen wordt gepompt om het schakelgedrag aan te sturen. Die tientallen kanaaltjes en bochtjes en klepjes en gaatjes gaan op den duur dichtslibben met vervuilde olie, klonters, samenklittende stukjes metaal, enz. Die reinigen ze compleet, en Indien nodig vervangt men daar ook pinnetjes, staalkogels en kleppen. Door die reiniging wordt er terug soepel geschakeld als nieuw, zoals het hoort. Voor bakken die 'jerken' bij het terugschakelen (bij 't uitbollen naar 't rood licht of bij 't doen van een kickdown) of bakken die zich 'verslikken' bij het opschakelen (vertraagd opschakelen aan te hoog toerental bij rustig rijden, of het zweverig reageren op gaspedaalbewegingen), verhelpt dat quasi altijd het probleem.

Bijkomend speling creëren op de mechanische onderdelen van de bak (oké, de mechatronic is ook deels mechanisch) kan dus niet ... dénk ik? 'k Kan me vergissen...

 

Da's trouwens bij ZF zelf (de fabrikant van de versnellingsbak). Die hebben in Duitsland enkele servicepunten. De dichtste is in Dortmund. ZF adviseert zelf bij de versnellingsbakken met longlife olie om elke 80-120tkm de olie te verversen. De automerken die ZF-bakken verbouwen echter (Audi, BMW, Jaguar e.a.) interpreteren de term longlife echter verkeerdelijk als "everlife", en daar schort - naar verluidt - het probleem. Vooral bij hard geschakelde exemplaren (veel kickdown, veel schakelbewegingen) gaat de mechatronic dermate sterk vervuilen (er hopen zich oude olieklonters en vuil in op, en die gaan op termijn terug loskomen als ze groot/zwaar genoeg worden en gaan zo de versnellingsbak in en hechten zich vast in de koppelomvormer of op raderen of lagers) dat er "slecht" geschakeld wordt of dat de bak uiteindelijk stuk gaat.

 

Je leest wel 'es een bericht online van iemand die z'n bak liet spoelen en daarna problemen kreeg. Die spoelingen met druk zonder echter de bak te demonteren of filters te vervangen e.d.) worden echter even vaak afgeraden dan dat je er adviezen pro voor vindt. Van een stukgaande versnellingsbak na een Wartung ("onderhoud") bij ZF zelf las ik nog niks, maar misschien vond ik die berichten nog niet of staan ze niet online. Dus: als je meer weet, feel free to comment!

 

Ook de BMW-dealers weten dat dat werk kan worden gedaan en kan helpen. In de ETK vind je trouwens een "onderhoudskit" met nieuwe oliepan, joints, magneten en olie. Aleen steekt BMW liever een nieuwe bak, want daar verdienen ze meer aan. En bovendien reinigen ze de mechatronic niet, dus meestal blijft het verslechterde schakelgedrag aanwezig ook na het onderhoud. Dus in zekere zin logisch dat het bijna nooit wordt gedaan...

 

Kostprijs ligt (afhankelijk van wat ze vervangen) tussen de 350 en 500 EUR. Voor dat bedrag wordt ook de differentieelolie vervangen.

 

 

 

En yep de auto staat in de garage. Heeft vroeger langere tijd buiten gestaan (de '1 nog) omdat we nog in de garage bezig waren of in 't huis en dan de garage nodig hadden als werkplaats, maar ondertussen is de garage volledig opgefrist en dus kan de auto permanent binnen. Staat er wel, hoor. :-)  Als ge chance hebt zie je me straks, tussen 18u en 20u m'n zomerwielen weer vervangen door de winterwielen. :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus maar goed dat ik het bij BMW nog niet ben gaan vragen.

Moest het alleen maar filters en olie zijn, dan heb ik inderdaad meer schrik van dat er uiteindelijk iets mis gaan. De manier die jij beschrijft lijkt mij wel vrij compleet. Nieuwe olie kan natuurlijk wel nog dingen losweken, maar we kunnen er van uitgaan dat delen die over elkaar schuiven geen afzetting hebben, en er dus geen extra speling zal zijn.

 

Dortmund valt mee. Die 2de verversing doen zij ook (dus zij rijden de boel in), of moet je daarvoor terug komen? Is dat iets waar je op kan wachten, of ben je hem een paar dagen kwijt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de versnellingsbak zélf wordt niks gedaan. B.v. aan de koppelomvormer wordt niet geraakt; de lagers, raderen e.d. blijven allemaal zitten.
  • Wat men doet is de olie verversen in twee bewegingen. Als je dat in één beweging doet wordt maar max. 2/3e van de oude olie ververst; in 2 bewegingen zou dat tot 90-95% van de oude olie verwijderen en dat laatste restje vermengt zich voldoende met de nieuwe om van een complete verversing te mogen spreken.
  • Er wordt dus niet "gespoeld" (volgens welke methode dan ook, die Eckhart-methode of een andere).
  • Men vervangt wel de oliepan van de versnellingsbak door een nieuwe, en dus ook de afdichting, de magneten die de olie zuiveren, enkele leidingen enz. Dat is van belang om terug zuivere olie te hebben en houden: alle verontreinigingen die zich op de pan, de filters en magneten vast heeft gezet, is daarmee meteen verwijderd.
  • Wat men ook doet, is de mechatronic reinigen. Die zie je zitten als de oliepan eraf gaat, en wordt gedemonteerd. Die doen ze open en reinigen ze compleet. (Als je op 't net zoekt naar "ZF 6HP wartung dortmund" vind je daar op bepaalde Duitse autofora wel foto's van, van gasten die erbij waren als die open ging.) Vergelijk het met een uit vol alu gefreesde flipperkast (zo ziet 't eruit), met tientallen kanaaltjes waar de olie doorheen wordt gepompt om het schakelgedrag aan te sturen. Die tientallen kanaaltjes en bochtjes en klepjes en gaatjes gaan op den duur dichtslibben met vervuilde olie, klonters, samenklittende stukjes metaal, enz. Die reinigen ze compleet, en Indien nodig vervangt men daar ook pinnetjes, staalkogels en kleppen. Door die reiniging wordt er terug soepel geschakeld als nieuw, zoals het hoort. Voor bakken die 'jerken' bij het terugschakelen (bij 't uitbollen naar 't rood licht of bij 't doen van een kickdown) of bakken die zich 'verslikken' bij het opschakelen (vertraagd opschakelen aan te hoog toerental bij rustig rijden, of het zweverig reageren op gaspedaalbewegingen), verhelpt dat quasi altijd het probleem.

Bijkomend speling creëren op de mechanische onderdelen van de bak (oké, de mechatronic is ook deels mechanisch) kan dus niet ... dénk ik? 'k Kan me vergissen...

 

Da's trouwens bij ZF zelf (de fabrikant van de versnellingsbak). Die hebben in Duitsland enkele servicepunten. De dichtste is in Dortmund. ZF adviseert zelf bij de versnellingsbakken met longlife olie om elke 80-120tkm de olie te verversen. De automerken die ZF-bakken verbouwen echter (Audi, BMW, Jaguar e.a.) interpreteren de term longlife echter verkeerdelijk als "everlife", en daar schort - naar verluidt - het probleem. Vooral bij hard geschakelde exemplaren (veel kickdown, veel schakelbewegingen) gaat de mechatronic dermate sterk vervuilen (er hopen zich oude olieklonters en vuil in op, en die gaan op termijn terug loskomen als ze groot/zwaar genoeg worden en gaan zo de versnellingsbak in en hechten zich vast in de koppelomvormer of op raderen of lagers) dat er "slecht" geschakeld wordt of dat de bak uiteindelijk stuk gaat.

 

Je leest wel 'es een bericht online van iemand die z'n bak liet spoelen en daarna problemen kreeg. Die spoelingen met druk zonder echter de bak te demonteren of filters te vervangen e.d.) worden echter even vaak afgeraden dan dat je er adviezen pro voor vindt. Van een stukgaande versnellingsbak na een Wartung ("onderhoud") bij ZF zelf las ik nog niks, maar misschien vond ik die berichten nog niet of staan ze niet online. Dus: als je meer weet, feel free to comment!

 

Ook de BMW-dealers weten dat dat werk kan worden gedaan en kan helpen. In de ETK vind je trouwens een "onderhoudskit" met nieuwe oliepan, joints, magneten en olie. Aleen steekt BMW liever een nieuwe bak, want daar verdienen ze meer aan. En bovendien reinigen ze de mechatronic niet, dus meestal blijft het verslechterde schakelgedrag aanwezig ook na het onderhoud. Dus in zekere zin logisch dat het bijna nooit wordt gedaan...

 

Kostprijs ligt (afhankelijk van wat ze vervangen) tussen de 350 en 500 EUR. Voor dat bedrag wordt ook de differentieelolie vervangen.

 

 

 

En yep de auto staat in de garage. Heeft vroeger langere tijd buiten gestaan (de '1 nog) omdat we nog in de garage bezig waren of in 't huis en dan de garage nodig hadden als werkplaats, maar ondertussen is de garage volledig opgefrist en dus kan de auto permanent binnen. Staat er wel, hoor. :-)  Als ge chance hebt zie je me straks, tussen 18u en 20u m'n zomerwielen weer vervangen door de winterwielen. :-D

 

 

zet 'm straks es buiten, ik wil es kijken :D

Ik moet in de buurt bij een klant zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus maar goed dat ik het bij BMW nog niet ben gaan vragen.

Moest het alleen maar filters en olie zijn, dan heb ik inderdaad meer schrik van dat er uiteindelijk iets mis gaan. De manier die jij beschrijft lijkt mij wel vrij compleet. Nieuwe olie kan natuurlijk wel nog dingen losweken, maar we kunnen er van uitgaan dat delen die over elkaar schuiven geen afzetting hebben, en er dus geen extra speling zal zijn.

 

Dortmund valt mee. Die 2de verversing doen zij ook (dus zij rijden de boel in), of moet je daarvoor terug komen? Is dat iets waar je op kan wachten, of ben je hem een paar dagen kwijt?

Ik lees overal dat het bij BMW inderdaad geen avance is. Ik piep er niet over bij BMW, wat niet weet niet deert.

 

 

De ganse onderneming duurt max. 4 uur:

  • max. 30 minuten versnellingsbak afkoelen (tot voorgeschreven temperatuur)
  • ca. 15 minuten vidange + bak openvijzen
  • ca. 2 uur mechatronic open doen, reinigen, dichtsmijten en monteren (ondertussen ook vidange van differentieel)
  • ca. 30 minuten bak dichtvijzen + eerste vulbeurt + efkens op de brug bak alle versnellingen doen doorlopen + vidange + tweede vulbeurt
  • ca. 45 minuten inrijprocedure

 

 

zet 'm straks es buiten, ik wil es kijken :D

Ik moet in de buurt bij een klant zijn!

 

Mogelijks lukt dat, mogelijks niet. Moet nog naar Colruyt. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Morgen, op weg naar Düsseldorf, rond ik de 150.000km kaap. Ik zal beginnen filmen 1 à 2 km voordien om nadien mooi verslag te kunnen uitbrengen van alles wat vanaf die 150tkm meteen verkeerd loopt en van de auto af valt en zo. :-D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua eigenschappen: zeker een aanrader. Werkt goed, je voelt de effecten zeer duidelijk.

 

Qua betrouwbaarheid: alles wat "hightech" is of "out of the ordinary", kost veel geld als het kapot gaat. En alles kan kapot gaan. 't Systeem is nogal gevoelig voor stroomstoringen en durft zichzelf nogal 'es buiten werking stellen maar in de regel is een reset (zelf of bij de dealer) voldoende. Daarbuiten staat die Aktivlenkung niet meteen gekend als zwak punt bij de E60ff.

 

Ik zou een bepaalde auto er alvast niet voor laten staan, als die qua km / staat / prijs / historiek / ... klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, het is dus niet zoals je vaak leest in de laatste generaties actieve sturing dat het stuurgevoel totaal weg is en dat je véél minder feedback krijgt van de voorwielen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Lijkt me niks dat met de motor te maken heeft, die mankementen. Maar je hebt wel, zoals gTa reeds aangaf, een post facelift en die bleken steviger.

Wel een schrikwekkend lange lijst ambras voor een wagen waar "kwaliteit een maatstaf" hoort te zijn :?

 

eigenlijk wel ja... mijn goesting is al deels over na het lezen van dit topic.

 

Best lastig om een betrouwbare, niet te gulzige, kmvreter te zoeken onder de 25K euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid