Ga naar inhoud

BMW E61 530D of 535D, betrouwbaarheid + waar op letten bij aankoop?


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Da's nochtans identiek dezelfde motor als in de C 320 CDI. Net zoals ook de C 280 (V6 benzine) en C 300 identiek dezelfde zijn. Gewoon een hoger cijfertje. Dacht dat dat was in 06/2009.

Vreemd. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's nochtans identiek dezelfde motor als in de C 320 CDI. Net zoals ook de C 280 (V6 benzine) en C 300 identiek dezelfde zijn. Gewoon een hoger cijfertje. Dacht dat dat was in 06/2009.

Vreemd. :-)

Serieus? Geen idee! Ik vergelijk enkel prestaties hé, geen motordetails. Ik weet enkel dat ze een berg pk/koppel hebben bij een erg aangenaam verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's nochtans identiek dezelfde motor als in de C 320 CDI. Net zoals ook de C 280 (V6 benzine) en C 300 identiek dezelfde zijn. Gewoon een hoger cijfertje. Dacht dat dat was in 06/2009.

Vreemd. :-)

Je bedoelt dan identiek dezelfde vanaf een bepaald bouwjaar I guess ? Een 320CDI van bvb 2006 in de oude E of C is toch een andere motor dan in de nieuwe versies (na 2008 ongeveer dacht ik) ?

Ik weet iig dat er op de "vorige" 320 CDI (t/m +- 2007/8 of zo) een GT2056V turbo zat, identiek dezelfde als op mijn Volvo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaja, ik bedoel in de C hé

204 C320CDI C350CDI

204 C280 C300

Allez, ik zeg niet dat er geen verschillen zijn, maar ze hebben hetzelfde vermogen, koppel en co² uitstoot. DUs ik neem aan dat ze identiek zijn.

Zaterdag naar NNC geweest, en toch wel opnieuw beseft waarom we een E of '5 wilden. Zo'n C (of een '3) is toch een pak kleiner. Zetels van een E vs. C: ook hemel en aarde verschil. Net zoals de zetels van de '5 (excl. standaardzetels) ook zoveel beter zitten dan die in de '3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je went rapper aan een ruimere auto dan aan een kleinere, of laat ons zeggen dat de stap makkelijker is om naar een ruimere auto te gaan dan omgekeerd.. Ik vind de zetels in een 1 of 3-serie comfortgewijs ook niet zo vet voor lange afstanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga woensdag een C testrijden, 320 CDI. Benieuwd.

Ik was van de C erg gecharmeerd bij z'n lancering (ttz van z'n rijgedrag). Leuke auto! Speels, agiel en snedig als je wil. Maakt een grote ruk richting BMW. Helaas is 't interieur geen haar beter dan dat van de E90 (en dat is erg).

Ik heb er dus géén Benz-gevoel bij, ook niet bij z'n uiterlijk.

$T2eC16VHJG8E9nyfnfl1BQr07B!q-g~~_19.JPG

$(KGrHqV,!qUFBhsRf)tFBQr07)Risw~~_19.JPG

Hier kan een E91 niet aan tippen qua looks, vind ik. Tenzij een LCI met specifieke uitrusting (zoals een spacegraue met M pack en de 225M, b.v.) ... en dan nog. En: die laatste zijn nog bijzonder duur, terwijl die C's verrassend snel hun waarde hebben verloren (vergeleken met de BMW's en de Audi's). Erg opvallend.

Vorige week nog nét naast een C 280 gegrepen van maar 2,5 jaar oud met 65.000 km, 7G, leder, AMG Pack, ILS bixenon, Comand APS, verw.zetels, enz. inclusief 24 maanden Junge Sterne garantie voor 18.350 EUR. Was m.i. een koopje... En was ook weg op 1 dag.

Een vergelijkbare E91 LCI 325i touring met M Pack en niet meer dan 80tkm, navi Pro, xenon, enz. van 2010 gaat met gemak nog 23-24k en dan vaak met slechts 1 jaar garantie, als je er al krijgt... en dan is 't bijna zeker een manuele en met stof/alcantara (wat wel knap is, maar bon).

Maar hoe dan ook ... nu we de twee duo's (3 en 5, C en E) live hebben vergeleken qua ruimte, zitcomfort e.d. is de kans eerder klein dat 't nog een "kleine" wordt. De '3 maakt zga geen kans meer (of de superzeldzame E91 330i LCI M moet plots verschijnen binnen budget), de C nog wel maar steeds minder. De nieuwe E is definitief buiten budget (en m.i. een lelijke, overstylede kar), dus 't zou dan wel een S211 zijn. De nieuwe '5 is ook definitief buiten budget en dus zou dat dan een E61 zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 350 motor lijkt me echt briljant qua power/verbruik.

Stiekem altijd wat jaloers als ik er eentje zie.

Ik zit met goed doorrijden op 8,5l ongeveer,is nog wel menselijk vind k voor het formaat van de auto..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grosso modo wel, ja. M57TU2 en N57 motoren (zespitter diesels, toch hé) en de ZF 6HP bakken.

Nogmaals: de N57 diesel is net zo betrouwbaar als elke andere moderne diesel: injectoren blijven wat tere hightech en voor de rest heb je 'm zoals je 'm gereden hebt. De versnellingsbakken (ZF 6HP) zitten ook in andere Duitse premiumbakken (Audi quattro's b.v.) en ook bij Mercedes heeft de 7Gtronic om de 60-80tkm best een wissel van de bakolie of zelfs een spoeling.

Als je naar de prefacelift gaat, zit je bij de E90ff bij de M57TU2, en daar moet je geen angst hebben van de 3-liter (231pk). De x25d met M57TU2 zou wat minder zijn (heeft nog enkele oude Innereien van de eerste M57's). Vanaf de N57 zijn ze rock solid (325d met 204pk, 330d met 245pk, 335d met de N57TOP heeft 286pk. De 335d met M57TOP met 272pk zou ik (zeker met hoger km-aantal) niet nemen, dan liever de M57TU2D30.

Danke Tante!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd. De 200 was er toch niet in S211? En het sportpakket was er toch enkel voor de zescilinders?

(of vergis ik me?)

Momenteel is het de flintgrijze 320CDI 4matic Sport die aan 't battlen is met een veel jongere E61 530d xDrive.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sportpakket, geen amg pakket

Juist ja!

AMG pack is vrij zeldzaam denk ik zelfs op een 211?

Idd. De 200 was er toch niet in S211? En het sportpakket was er toch enkel voor de zescilinders?

(of vergis ik me?)

Aanvankelijk was het enkel vanaf 220CDI in de S211 ja, maar als ik me niet vergis is de 200CDI (met 136pk) ook in de S211 gekomen?

Sport pakket is sowieso ook voor de 4 cilinders geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, OK. Misschien in 't begin nog niet, toen was 't enkel voor de 280 en de 320 herinner ik me (benzines no idea).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yup, kan kloppen ;)

Hoewel ik me eerder herinner dat de 4 cilinders wel het sportpakket kregen (dus bumpers en velgen en zo), maar niet de dubbele uitlaat.

Achteraf kregen ze die dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel tof dat zo'n sportpakket/amg pack kan op de lichtere motorisaties (ook op die nieuwe E's en zo), maar die rechthoekige uitlaten maken er wel een schaap in wolvenvacht van dan als 't echt "maar" een E200 CDI is. Dat ziet er zo E500'ish uit :D

Maar goed, E-klasse :inlove:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

huh wtf :D

Hebben ze dat dan ook weer veranderd?

In't begin hadden de 4 cilinders met AMG pack 1 enkele ovale uitlaat links.

Ziet er wel vreemd uit, op de 6 cilinders is die uitlaat denk ik toch anders, en iets groter ook. Nageplaatst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geldt dat ook allemaal voor de E9x 335i?

Neen; voornamelijk problemen met die N54B30 motoren zijn:

- injectoren (er is een terugroepactie geweest)

- benzinepomp (wordt onder garantie gewisseld, zelfs al is de fabrieksgarantie afgelopen)

- olietemperatuur te hoog (vooral op eerdere modellen die geen oliekoeler hadden, normaal onvindbaar in Europa)

- ratelende turbo wastegates (komt zelden voor, easy fix)

Voor de rest de standaard E9x problemen. Zoek ene vanaf 2008.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk van niet ze :-) nog eentje

http://www.vertommen...car=776&start=0

Zal iets met bouwjaar of zo te maken hebben zeker ? Of misschien zijn die uitlaten nog een aparte optie die je al dan niet kunt aanvinken bij een AMG pack ?

Blijkbaar dan ja :)

In 2010 testgereden met een 250CDI met AMG pack, en die had dus nog eentje met een enkele ovale uitlaat links.

Toen nog gespeeld met een andere 212 (kwam je toen nog zelden tegen) met die vierkante uitlaten, was ietsje sneller :D Zal een 350CDI geweest zijn ofzo :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

huh wtf :D

Hebben ze dat dan ook weer veranderd?

In't begin hadden de 4 cilinders met AMG pack 1 enkele ovale uitlaat links.

Ziet er wel vreemd uit, op de 6 cilinders is die uitlaat denk ik toch anders, en iets groter ook. Nageplaatst?

Nu heeft elke gewone avantgarde die vierkante uitlaten zelfs een 200,zo jammer.

Daarvoor ben k ergens content dat de mijne geen AMG pakket is(alhoewel ik de vierkantige wel bruter vind),2 ovale uitlaten zie je niet op een 4 cilinder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Nog even mijn ervaring met de aankoop van een 530d op leeftijd delen hier.

Een jaar geleden een e61 530da van eind 2006 met 165.000km op de klok gekocht.

Voor mij was het ook een afweging tussen een camionet en een grote wagen, doorslaggevend was het veel hogere rijplezier, quasi gelijke verbruik (8 liter) voor een gelijkaardige aanschafprijs. (een camionette kan trouwens ook ferm afgezien hebben)

Nu een jaar en 30.000km verder nog steeds enorm veel rijplezier aan die 6pitter aan het beleven maar toch al wat kleine dingetjes moeten verhelpen:

- thermostaten voor egr koeler en radiator

- kabelbreuk koffer

- kapotte kofferklep switch waardoor die spontaan openging

Verder zijn er nog enkele andere kosten int vizier:

- roetfilter

- riemen en waterpomp vernieuwen (uit voorzorg)

- spoelen gearbox en diff

De meestvoorkomende problemen zijn perfect zelf op te lossen met DIY's en het scheelt natuurlijk zowiezo als je een groot onderhoud op een BMW zelf gaat uitvoeren en niet alles aan 70euro per uur door de stealer laat doen.

De iets latere modellen zoals deze hebben trouwens al enkele correctieve maatregelen gekregen, zo zijn de swirl flaps en de leiding naar de compressor reeds versterkt.

Je moet er iets voor over hebben, maar de depreciatie op een wagen die reeds van 50k€ naar 10k€ gezakt is wordt wel heel klein.

Daartegenover staan de stijgende onderhoudskosten, maar met de nodige handigheid en reeds opgebouwde diy-ervaring beschikbaar op het net kan met wat preventief en correctief onderhoud deze wagen nog een serieus aantal km's ertegenaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid