Ga naar inhoud

BMW E61 530D of 535D, betrouwbaarheid + waar op letten bij aankoop?


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Ga 'es na hoeveel diesels er (op papier) even veel co² uitstoten als zo'n 530i... ge gaat verschieten. ;-) Een 3.0 TDI of 2.7 TDI stoten zelfs meer uit dan zo'n 272pk 3.0i. Ik dacht dat die laatste in de '5 op geen 190 gram kwam... De 258pk versie zit hoger, rond de 215 als ik me niet vergis. Nog doenbaar, en nog altijd minder dan de meeste 3-liter diesels van die tijd (Benz 280/320 CDI, Audi 2.7/3.0 TDI, enz.)

Qua verbruik hebt ge gelijk, denk ik. Traileren met zoiets zal wel 12-15 liter zijn...

Modeljaar 2004-2007

E61 530i --> 230g/km CO2 / 9.5l gemiddeld / 258pk / 300Nm

E61 530D --> 192g/km CO2 / 7.2l gemiddeld / 218pk / 500Nm

GROOT verschil met de facelift:

2007-2010

E61 530i --> 184g/km CO2 / 7.7l gemiddeld / 272pk / 320Nm

E61 530D --> 176g/km CO2 / 6.6l gemiddeld / 235pk / 500Nm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ge de lijn wilt doortrekken kunt ge aanbrengen dat het waarschijnlijk direct al een stuk goedkoper is u gewoon van de eerste keer een matig sportieve wagen te kopen en met die af en toe eens op circuit te gaan rijden ipv een bijkomende circuitwagen, een aanhanger en een trekkend voertuig.

Die redenering gaat jammer genoeg ook niet 100% op, want die matig sportieve wagen gaat dan ondermaats presteren (remmen, ophanging) en dan gaat daar ook weer geld in kruipen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die redenering gaat jammer genoeg ook niet 100% op, want die matig sportieve wagen gaat dan ondermaats presteren (remmen, ophanging) en dan gaat daar ook weer geld in kruipen ;)

Dat hangt af van je definitie van een sportieve wagen natuurlijk.

Feit blijft, als je een BMW wil, dan wil je een 530i of 525i, geen d geval. Niet betrouwbaar en da's geen BMW zowieso. Simples.

Als ge een diesel wilt, MB all the way.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee of Soundstorm hier in de chitchat zit, of zelfs in het hoofdgedeelte. Zijn pa rijdt e61 fl 530d, die een tijdje getuned was tot 300pk en 700nm. Hij doet er het onderhoud aan, anders moet je hem eens een pmmetje smijten. Kist doet wel zijn kms.

Zal ook eens reageren :P

Wij hebben een E61 530Da, bouwjaar mei 2007 (een van de allereerste facelifts dus), Duitse wagen, dus 235pk versie.

Gekocht in juni 2009 met 20k op de teller. Nu 140k op de teller. Vooral korte ritjes (<10km) en regelmatig lange ritten (>500km). Dus eigenlijk heeft hij niet het meest ideale gebruik. Gemiddeld verbruik is 8.5 liter.

Op 50k is hij gechipt, 1ste is wel begrensd op 550Nm om de bak (en wielen) wat te sparen.

Wat wij al allemaal hebben gehad van mankementen:

  • Knop raampje kofferklep kapot. Zorgt er voor dat het raampje snel open springt terwijl je nog aan het instappen bent. Snel hem terug op slot doen helpt om de interieurverlichting niet aan te laten staan :P Grootste nadeel is dat de batterij plat loopt, omdat de wagen heel de tijd denkt dat er iemand hem wil open doen, en hij dus in standby blijft staan. Kost 30€, 20min werk om te vervangen.
  • Compressor luchtvering kapot. Hoewel een facelift, geen gebroken aanzuigleiding, maar gewoon rijden in stoffige omgeving. De luchtfilter voor die compressor is eigenlijk een benzinefilter (zo een doorzichtige met een papieren filter in), en die zit in de achterste wielkas). Onze compressor zat vol fijn stof (filter was ook volledig zwart), dus die had geen afdichting meer. Uit gekuist, en dan hield hij het nog vol tot wanneer de nieuwe er was. Module wel afgekoppeld en hem manueel omhoog gezet. Met 2 draadjes kan je hem gewoon zelf regelen in hoogte :P 'Ideaal' voor als je terug keert van vakantie, en de koffer vol zit, dan zet je hem eerst in jeep-modus, al de bagage er in, en je kan naar huis bollen.
    Vervangen door after-market pomp, inlaat nu via interieur. Is nu luidruchtig, dus dat is wel minder. Maar geen zorgen meer.
  • Pano-dak ontploft. Hoort bij glas verzekering, dus zo geen ramp eigenlijk. Het gordijn was wel dicht, dus gelukkig geen glas in de auto zelf.
  • Pook van de automaat geraakte niet meer perfect in de Sport stand. Kwam precies 0.5mm tekort om naar links te klikken. Gevolg was dat die dus bij elke hobbel terug in D sprong. Vervangen onder garantie, maar was wel richting 900€.
  • Afwateringskanalen van het pano-dak zaten verstopt. Aan het dak zelf, dus niet de uiteindes van de buisjes. Stond vrij veel water in de zijbakken van de koffer, maar niet waar elektronica zit, aangezien ze daar nu al gaten hebben gemaakt in de facelift. Dakhemel was ook vuil daardoor. Paar uurtjes werk om de dakhemel er af te halen, buisjes te kuisen, en alles terug te hangen. Niet zo een grote ramp eigenlijk. Wel jammer dat de ruit barstte toen ik de bekleding van de A-stijl nam.
  • Dynamic Drive die wat flipte, en daardoor de voorkant 3cm verschil had in hoogte. Moest gewoon eens opnieuw gekalibreerd worden. Zou niet mogen gebeuren, maar geen ramp.
  • Nu geeft hij een fout dat het achterste mistlicht defect is, lampje is niet kapot, dus ik gok dat het de kabelboom zal zijn. Ga hier wel geen 200€ aan geven :geek:

Ik denk dat het hierbij blijft. Geen echte elektronica problemen tot nu toe. Terwijl hij eigenlijk wel stampe vol zit met opties.

Sowieso een facelift kopen, en best vanaf halverwege 2007. Dan heb je geen overgangsmodel zoals de onze. Dat maakt het gemakkelijker als je onderdelen nodig hebt. Veel problemen zijn opgelost in de facelift, én je hebt dan nog eens een mooi interieur ook.

Ik doe het onderhoud zelf, en zit afhankelijk wat ik doe snel boven de 300€ aan onderdelen. Bij de dealer zal dat zeker niet veel goedkoper zijn.

Aanhangwagens trekt dat ding zonder problemen. Wel het maximale sleepvermogen niet overschrijden. Hij kan het zonder problemen trekken (en omhoog houden met de luchtvering), maar wordt enorm instabiel. Heeft wel TSP, maar dat gebruik je liever niet.

Dat is zo het eerste wat mij allemaal te binnen schiet. Als ge vragen hebt, shoot!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hangt af van je definitie van een sportieve wagen natuurlijk.

Feit blijft, als je een BMW wil, dan wil je een 530i of 525i, geen d geval. Niet betrouwbaar en da's geen BMW zowieso. Simples.

Als ge een diesel wilt, MB all the way.

Jamaar wat is het nu?

Renske en ik zijn daarnet overeengekomen dat we een kanshebber aan onze lijst toevoegen, en het is een Benz op benzien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me niks dat met de motor te maken heeft, die mankementen. Maar je hebt wel, zoals gTa reeds aangaf, een post facelift en die bleken steviger.

Wel een schrikwekkend lange lijst ambras voor een wagen waar "kwaliteit een maatstaf" hoort te zijn :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jamaar wat is het nu?

Renske en ik zijn daarnet overeengekomen dat we een kanshebber aan onze lijst toevoegen, en het is een Benz op benzien!

Ik zei ook gewoon dat als ir ABSOLUUT toch een diesel moet hebben, dat hij dan een Benz moet kopen.

Benz op naft natuurlijk nog beter. E280 of E350 break :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal ook eens reageren :P

Wij hebben een E61 530Da, bouwjaar mei 2007 (een van de allereerste facelifts dus), Duitse wagen, dus 235pk versie.

Gekocht in juni 2009 met 20k op de teller. Nu 140k op de teller. Vooral korte ritjes (<10km) en regelmatig lange ritten (>500km). Dus eigenlijk heeft hij niet het meest ideale gebruik. Gemiddeld verbruik is 8.5 liter.

Op 50k is hij gechipt, 1ste is wel begrensd op 550Nm om de bak (en wielen) wat te sparen.

Wat wij al allemaal hebben gehad van mankementen:

  • Knop raampje kofferklep kapot. Zorgt er voor dat het raampje snel open springt terwijl je nog aan het instappen bent. Snel hem terug op slot doen helpt om de interieurverlichting niet aan te laten staan :P Grootste nadeel is dat de batterij plat loopt, omdat de wagen heel de tijd denkt dat er iemand hem wil open doen, en hij dus in standby blijft staan. Kost 30€, 20min werk om te vervangen.
  • Compressor luchtvering kapot. Hoewel een facelift, geen gebroken aanzuigleiding, maar gewoon rijden in stoffige omgeving. De luchtfilter voor die compressor is eigenlijk een benzinefilter (zo een doorzichtige met een papieren filter in), en die zit in de achterste wielkas). Onze compressor zat vol fijn stof (filter was ook volledig zwart), dus die had geen afdichting meer. Uit gekuist, en dan hield hij het nog vol tot wanneer de nieuwe er was. Module wel afgekoppeld en hem manueel omhoog gezet. Met 2 draadjes kan je hem gewoon zelf regelen in hoogte :P 'Ideaal' voor als je terug keert van vakantie, en de koffer vol zit, dan zet je hem eerst in jeep-modus, al de bagage er in, en je kan naar huis bollen.
    Vervangen door after-market pomp, inlaat nu via interieur. Is nu luidruchtig, dus dat is wel minder. Maar geen zorgen meer.
  • Pano-dak ontploft. Hoort bij glas verzekering, dus zo geen ramp eigenlijk. Het gordijn was wel dicht, dus gelukkig geen glas in de auto zelf.
  • Pook van de automaat geraakte niet meer perfect in de Sport stand. Kwam precies 0.5mm tekort om naar links te klikken. Gevolg was dat die dus bij elke hobbel terug in D sprong. Vervangen onder garantie, maar was wel richting 900€.
  • Afwateringskanalen van het pano-dak zaten verstopt. Aan het dak zelf, dus niet de uiteindes van de buisjes. Stond vrij veel water in de zijbakken van de koffer, maar niet waar elektronica zit, aangezien ze daar nu al gaten hebben gemaakt in de facelift. Dakhemel was ook vuil daardoor. Paar uurtjes werk om de dakhemel er af te halen, buisjes te kuisen, en alles terug te hangen. Niet zo een grote ramp eigenlijk. Wel jammer dat de ruit barstte toen ik de bekleding van de A-stijl nam.
  • Dynamic Drive die wat flipte, en daardoor de voorkant 3cm verschil had in hoogte. Moest gewoon eens opnieuw gekalibreerd worden. Zou niet mogen gebeuren, maar geen ramp.
  • Nu geeft hij een fout dat het achterste mistlicht defect is, lampje is niet kapot, dus ik gok dat het de kabelboom zal zijn. Ga hier wel geen 200€ aan geven :geek:

Ik denk dat het hierbij blijft. Geen echte elektronica problemen tot nu toe. Terwijl hij eigenlijk wel stampe vol zit met opties.

Sowieso een facelift kopen, en best vanaf halverwege 2007. Dan heb je geen overgangsmodel zoals de onze. Dat maakt het gemakkelijker als je onderdelen nodig hebt. Veel problemen zijn opgelost in de facelift, én je hebt dan nog eens een mooi interieur ook.

Ik doe het onderhoud zelf, en zit afhankelijk wat ik doe snel boven de 300€ aan onderdelen. Bij de dealer zal dat zeker niet veel goedkoper zijn.

Aanhangwagens trekt dat ding zonder problemen. Wel het maximale sleepvermogen niet overschrijden. Hij kan het zonder problemen trekken (en omhoog houden met de luchtvering), maar wordt enorm instabiel. Heeft wel TSP, maar dat gebruik je liever niet.

Dat is zo het eerste wat mij allemaal te binnen schiet. Als ge vragen hebt, shoot!

Lijkt me niks dat met de motor te maken heeft, die mankementen. Maar je hebt wel, zoals gTa reeds aangaf, een post facelift en die bleken steviger.

Wel een schrikwekkend lange lijst ambras voor een wagen waar "kwaliteit een maatstaf" hoort te zijn :?

Ja en neen. Ja: een lijst. Neen: niet schrikwekkend, want grotendeels de gekende zaken.

  • "Geen elektronica" zeg je, soundstorm, maar jullie hebben toch al 2 kabelboomgerelateerde troubles gehad zo lijkt me.
  • En twee met panoramadak gerlateerde fouten. Ik dacht dat Wannes of den John zijn panodak ook ontploft is. Dat van mijn nonkel ook. En mijnen andere nonkel reed nen X3 en daar is 't ook kapot (niet ontploft maar een eind na garantie vastgelopen en 1,5k om te herstellen dus 'ie laat 't zo).
  • Niveauregeling/luchtvering is ook een gekend probleem.
  • Het ontregelen van de hele mikmakjampudding ophangingsboel is een zeer gekend feit, m'n ma haar '6 had 't ook al.

Dus eigenlijk hebt ge 3 van de 4 zwakke plekken van de E61 al gehad. :D Panodak, luchtvering en kabelboom. Daarbij komt nog het pookprobleem en de Adaptive Drive die wat herprogrammatie nodig heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Benz op naft natuurlijk nog beter. E280 of E350 break :)

Nope.

De E blijft in de lijst als diesel: MoPf S211 E 280/320 CDI break Avantgarde (RWD of 4matic).

Maar we hebben nog de C 280 toegevoegd (3-liter nöftemötör 231pk). In tenorit met AMG Sport Pack = yum!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onbegrijpelijke problemen als ik dat zo lees. Ik moet tegelijk wel afkloppen natuurlijk...

Het ergste wat ik voorgehad heb sinds 2006 is een vastgeroette EGR welke vervangen diende te worden na 180.000km (onder garantie, want was nog <2jr oud) en een versleten motorsteun bij 220.000km (net uit garantie toen). Beiden bij Laguna II

0-297.000km met problemcar bij uitstek Laguna II 1.9dci

40.000 - 198.000km gechipte Laguna III 2.0dci (probleemloos, enkel remblokken vervangen)

80.000 - 140.000 S80 III D5

Als ik dit zo lees zal ik de BMW plannen maar beter definitief opbergen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onbegrijpelijke problemen als ik dat zo lees. Ik moet tegelijk wel afkloppen natuurlijk...

Het ergste wat ik voorgehad heb sinds 2006 is een vastgeroette EGR welke vervangen diende te worden na 180.000km (onder garantie, want was nog <2jr oud) en een versleten motorsteun bij 220.000km (net uit garantie toen). Beiden bij Laguna II

0-297.000km met problemcar bij uitstek Laguna II 1.9dci

40.000 - 198.000km gechipte Laguna III 2.0dci (probleemloos, enkel remblokken vervangen)

80.000 - 140.000 S80 III D5

Als ik dit zo lees zal ik de BMW plannen maar beter definitief opbergen.

:) Top man !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een E70 X5 3.0d met 180 000 km ongeveer.

Tot op vandaag zéér tevreden van, nog geen enkel probleem mee gehad.

Zo te lezen zijn er niet veel in ons geval :)

Naar mijn mening hangt ook veel af van het gebruik van je wagen.

De onze trekt voor zeker 80% van z'n km's een aanhanger van +1.5 ton. Automatisch rij je daar redelijk rustig mee, zo wordt alles veel minder belast....

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwöd, wat vindt gij? (heb vraag al in cc gesteld ook)

S204 of S211

Je vindt een C320CDI break Avantgarde met AMG Pack al voor dezelfde prijs als een dik uitgeruste (Airmatic, glazen dak, ...) E 320 CDI break AVantgarde. De C is een jongere auto, helemaal anders van stijl (gebald, jong, sportief), rijdt comfortabel en snedig tegelijk, maar heeft een triest afgewerkt interieur (materialen: huilen!) en is uiteraard een stuk kleiner. De E is een oudere auto, oogt eerder zacht en afgerond en wat statiger & gezapiger, is veel groter en vooral enorm comfortabel.

Wat zou jij kiezen?

(voor minder geld dan beide voorgaande heb je ook een C 280 met V6 benzine)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te lezen zijn er niet veel in ons geval :)

Naar mijn mening hangt ook veel af van het gebruik van je wagen.

De onze trekt voor zeker 80% van z'n km's een aanhanger van +1.5 ton. Automatisch rij je daar redelijk rustig mee, zo wordt alles veel minder belast....

Diesels zijn idd in sé gemaakt om rustig mee te rijden en lange ritten te doen, zelfs met aanhangers. Een diesel is geen sportwagen. Veel hebben dat niet door en krijgen dan natuurlijk ambras.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwöd, wat vindt gij? (heb vraag al in cc gesteld ook)

S204 of S211

Je vindt een C320CDI break Avantgarde met AMG Pack al voor dezelfde prijs als een dik uitgeruste (Airmatic, glazen dak, ...) E 320 CDI break AVantgarde. De C is een jongere auto, helemaal anders van stijl (gebald, jong, sportief), rijdt comfortabel en snedig tegelijk, maar heeft een triest afgewerkt interieur (materialen: huilen!) en is uiteraard een stuk kleiner. De E is een oudere auto, oogt eerder zacht en afgerond en wat statiger & gezapiger, is veel groter en vooral enorm comfortabel.

Wat zou jij kiezen?

(voor minder geld dan beide voorgaande heb je ook een C 280 met V6 benzine)

1. De C kan niet met airmatic. En uit ervaring, een best goede optie. So E all the way. Ook een stuk volwassener auto zonder dat hij daarom minder beweeglijk zou zijn.

2. 280 Benzine is een zalige motor. Niet koppelrijk, maar erg stil en zalig bij het doortrekken. Wel geen handbak kopen gelijk ons ma want die koppeling is loodzwaar.

Ik moet normaal na de 10de in den Belgiek zijn. Dan kunnen we eens afspreken en rijdt ge maar eens met ons ma haren 211 E280 V6. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw moeder had een E280, niet?

Jawel. Ma heeft nog altijd haar E280. Facelift model, Avantgarde, airmatic DC... en handbak :lol:

Heeft een 120-130000 km nu.

'k Moet es kijken of ik daar ergens fotos van heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Carlito meent hetzelfde.

Dat Airmatic pas vanaf E is, wist ik.

Jammer van je opmerking aangaande Schaltgetriebe. Net dit gevonden: http://suchen.mobile.de/auto-inserat/mercedes-benz-c-280-t-avantgarde-panoramadach-amg-sportpaket-m%C3%BCnchen/165579781.html Lijkt me een goeie deal met die 24 maanden garantie. 't DIng is van 2009 en heeft maar 65tkm en plus. Voor 18k eigenlijk a nice bargain.

Is de 7G veel beter dan de 5-bak? 4matic is std 5bak, right, geen 7G? Ik weet het: 4matic is niet nodig, maar het kost bij 2 modellen die ik vond niks extra (en 'ie heeft 20k minder km én Airmatic, de RWD niet) en het gaat geen 2 liter diesel per 100 km slikken evenmin. We gaan nu al 4 weken wintersporten per jaar en mogelijks neemt dat in de toekomst nog toe, dus het is ook niet verkeerd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel. Ma heeft nog altijd haar E280. Facelift model, Avantgarde, airmatic DC... en handbak :lol:

Handbak in een E :fp:

Benz en handbak gaan niet samen, blijf ik bij.

Hoewel die in een A/B meevielen.

En de C op zich ook wel.

Toch voorkeur voor automaat :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gilles, die 5 bak is serieus verouderd eh. Dat past op zich nog wel in een E omdat dat niet aanzet tot sportief rijden, maar in combinatie met een koppelarme benzinemotor lijkt mij dat eerlijk gezegd een ramp :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet normaal na de 10de in den Belgiek zijn. Dan kunnen we eens afspreken en rijdt ge maar eens met ons ma haren 211 E280 V6. ;)

Ik twijfel om mijn vrouw een S63 AMG cadeau te doen, mag ik haar met de jouwe laten rijden :P

Een herinnering aan de enige BMW die er ooit in de familie is geweest, vond ik alvast :lolz:

DSC02309.jpg

Onnozelaar.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een herinnering aan de enige BMW die er ooit in de familie is geweest, vond ik alvast :lolz:

DSC02309.jpg

De E320 cdi van mijn schoonmoeder heeft in de eerste 3 jaar dat ze de auto had ook 3x op een takelwagen gestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Carlito meent hetzelfde.

Dat Airmatic pas vanaf E is, wist ik.

Jammer van je opmerking aangaande Schaltgetriebe. Net dit gevonden: http://suchen.mobile.../165579781.html Lijkt me een goeie deal met die 24 maanden garantie. 't DIng is van 2009 en heeft maar 65tkm en plus. Voor 18k eigenlijk a nice bargain.

Is de 7G veel beter dan de 5-bak? 4matic is std 5bak, right, geen 7G? Ik weet het: 4matic is niet nodig, maar het kost bij 2 modellen die ik vond niks extra (en 'ie heeft 20k minder km én Airmatic, de RWD niet) en het gaat geen 2 liter diesel per 100 km slikken evenmin. We gaan nu al 4 weken wintersporten per jaar en mogelijks neemt dat in de toekomst nog toe, dus het is ook niet verkeerd...

Ik treed blackfox deels bij. De 7-bak is echt een juweel maar mijn S320 had een 5traps en die was uitstekend, ondanks het "lage koppel" van de benzinemotor.

Feit was wel, je moest hem wat "trainen". Die bakken leren uw rijstijl aan. Als je er als een normale bompa mee rijdt, dan beginnen ze wat traag te schakelen en krijg je "gaten" tussen de versnellingen en blijft hij vaak in een te hoge versnelling voor het "lage" koppel.

Telkens mijn vrouw er een week of twee mee gereden had, moest ik dat ding eerst 15 km goed mishandelen voor hij weer doorhad wie er achter het stuur zat.

Eens dat geregeld schakelde hij wel dynamisch. Tijdig terugschakelen, niet onnodig in de toeren. etc.

Er is vooral veel marketingpraat rond 5 of 7 versnellingen.

Handbak in een E :fp:

Benz en handbak gaan niet samen, blijf ik bij.

Hoewel die in een A/B meevielen.

En de C op zich ook wel.

Toch voorkeur voor automaat :inlove:

Tja, ma wou absoluut een handbak.

Op zich geen ramp, maar ze hebben dat spel echt voor een BENZ gemaakt, i.e. om 700000km mee te gaan en dus is de koppeling en de bak wat zwaar uitgevallen...

Bij deze trouwens een foto

13-08-07_1244.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid