Ga naar inhoud

DIY Car simulator - Logitech G27 - MB 300 CE


Bompa

Aanbevolen berichten

Maar zijn er andere Benz-tellerpartijen die beter zouden passen? Van een 202 of een 210?

 

 

Volgens mij niet.  202 heeft ook geen CAN, 210 weet ik niet zeker, volgens mij enkel vanaf de facelift (vanaf 2000). 

Of anders is het direct 211 of 220, maar dat past sowieso totaal niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik al gevonden, can is inderdaad vanaf 2000.

Ik zoek wel wat verder op het gemakje.

Ondertussen is het stuur weer volledig in orde: geen vaagheid rond de nulstand meer, geen speling op de as, stuur mooi vast op de as en positie stuur wat realistischer. Is veeeeeeeeel beter nu.

Foto's en uitleg volgen. Weinig spectaculair veranderd maar ben toch fier op mezelf en mijn bijeengespaarde collectie metaalwaren uit het verleden. :)

Heeft me wel enkele uren gekost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat foto's en verdere uitleg van de afgelopen dagen ...

Een paar dagen geleden dus wat extra verlichting doen werken. Aan de achterzijde alle contacten van de verlichting met elkaar verbonden en "aansluitbaar" gemaakt op de voeding van 12V.

IMAG1586-1.jpg

IMAG1588.jpg

IMAG1589.jpg

Vervolgens de volumeknop, aan/af-knop en de hoofdtelefoonaansluiting van de 5.1 surround set gedemonteerd uit de rechtervoorluidspreker en verlegd naar de middenconsole. Wat soldeerwerk en boor- en zaagwerk.

IMAG1592.jpg

Klaar:

IMAG1602.jpg

IMAG1603.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderzijde van de pook en ruitbedieningsschakelaars: ook hier verbonden met elkaar zodat alle verlichting op 1 circuit zit. Draadjes mooi gesoldeerd en afgeleid naar 1 aansluitpunt.

IMAG1595.jpg

Het resultaat:

IMAG1598.jpg

De befaamde breuk in het stuur van kerstavond:

IMAG1604.jpg

IMAG1605.jpg

De opengeplooide metalen stroken waren maar op 1 plaats verbonden, en net deze is overgetrokken geweest. (onderste) De bovenste was als extra steun, links en rechts kwamen niet uit met de bouten. De buis zat met speling in de stuurnaaf, ook niet zo goed.
Er zat dus al wat speling op, nu was 't helemaal om zeep.

Een filmpje "driving by night" en meteen ook m'n coolplayer om muziek door de 5.1 te jagen getest. Gaat goed. (klikken op de afbeelding voor filmpje, denk ik - edit: gaat niet, post ik later wel)

th_VIDEO0030.jpg
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Demonteren van het hele stuurhuis: nieuw idee.
Op onderstaande foto zie je bovenaan een gaatje. Dat werd geboord tot in de metalen as van het stuur (welke je links onderaan ziet vertrekken). Hierdoor zat een lange houtvijs die het geheel samenhield zodat beide niet verdraaiden tov elkaar. Natuurlijk gebeurde dat wel: speling op houtvijs in opening en bovendien kraakte om de twee a drie dagen de vijs af. Een houtvijs heeft eigenlijk maar een kleine diameter in de kern, en veel schroefdraad. Dus sowieso niet goed. Maar was goed als test.
Kersverse metaalboor diam 6 gehaald, en lange "kachelvijzen" van diam 6, lengte 80. Een passtuk (zie verder) over de as geschoven zodat ook hier geen speling meer zit tussen as en tandwielgeheel, en dan geboord, dwars door alles door, dus plastiek, buiswand, buiswand en plastiek. Vervolgens de vijs erdoor, zonder speling en met een contermoer vastgezet.

IMAG1624.jpg

Andere kant:

IMAG1625.jpg

Montage:

IMAG1637.jpg

IMAG1638.jpg

En vastgezet met moer:

IMAG1641.jpg

Aan stuurzijde speling op de as weggewerkt met een stuk oude metalen 'dweilsteel'.  Was net iets te groot van diameter, bij het stuur zelf een groefje geslepen zodat die kon verkleinen.  Zit nu mooi gespannen op zich, de andere zijde is maar voor de zekerheid bevestigd analoog zoals op de vorige manier. Ook hier een moer + bout getrokken door het geheel op de as zodat ook hier geen speling meer moeglijk is in de rotatie.

IMAG1630.jpg

Stuurzijde:

IMAG1634.jpg
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De buis van de metalen as van het stuur zit in een plastieken omhullende buis. Deze plastieken buis is met beugels op een plank bevestigd. Maar tussen as van het stuur en plastieken buis is een mm of 2 speling. Ook dit moest weg. In mijn rammelbak dan uiteindelijk een lichtmetalen buis gevonden met zo goed als dezelfde diameter van de stuuras. Zo goed als, maar moest eigenlijk ietske groter zijn om erover te klemmen en dan mooi aan te sluiten met de plastieken buis. Deze vondst is eigenlijk een onderdeel van een oude gedemonteerde fax. Overlangs een groef in geslepen, zodat ook deze een beetje kon uitzetten.
Op verschillende plaatsen gemonteerd op de metalen as, en de plastieken omhullende buis gleed er met amper speling over, maar voldoende om nog te kunnen draaien. Een beetje machinevet deed de rest en 't geheel kon weer in de beugels geschoven worden.

IMAG1635.jpg

Hier zie je zo een "passtuk" over de metalen stuuras, de plasiteken omhullende buis ligt ernaast op de zetel.

 

IMAG1636.jpg


Na volledige hermontage en herpositioneren (stuur stond aanvankelijk te laag) de testrit door de zoon:

IMAG1643.jpg

IMAG1644.jpg
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is kerstvakantie, dus vriendjes komen bij de vleet. Ook de jongste dochter (niet zo erg geïnteresseerd aanvankelijk) wou eens rijden, en uiteraard ook het vriendinnetje.

IMAG1645.jpg

IMAG1647.jpg

IMAG1649.jpg

Vriendinnetje rijdt:

IMAG1651.jpg

IMAG1652.jpg

IMAG1653.jpg
 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor 30 euro zware scharnieren gaan halen en eindelijk de deur uitgezaagd uit de mdf. Deurpaneel extra bevestigd tegen mdf, en voila, we kunnen nu gelijk ne gewone mens instappen ipv zoals de dukes of hazard.

IMAG1650.jpg

Afwerking van de tredeplank enz volgen nog.
Linkerdeur is gezaagd, rechterdeur volgt ook later.


Daarnet nog een schakelaar in het dashboard gezet (naast de lichtschakelaar, links van het stuur waar oorspronkelijk een knopje voor het alarm zat) om de dashboardverlichting aan en uit te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daarnet ook nog Richard Burns Rally geïnstalleerd. Blijft toch wel een bangelijk realistisch spel.

"Attention, you have 400 bhp, and four wheel drive. Be careful." :)

 

't Is pas in dergelijke spellen dat het gevoel volledig tot zijn recht komt, zeker wanneer je dashboardview omschakelt naar "bumperview".

Mijn zoon reed liever in dashboardview. Toen ik vroeg waarom hij twee dashboarden wou zien, heeft hij het veranderd :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag: veel en weinig gedaan.

Ik wil de DVD-speler van de pc in de din-opening van de radio plaatsen (is nu vervelend als je de cd's wil wisselen, je moet uitstappen en naar voor gaan). Maar de IDE-kabel is uiteraard niet lang genoeg. Idee! Men neme drie IDE-kabels. Men snijdt de stekkers aan de uiteinden van 1 eraf, en 1 van de twee stekkers eraf bij de andere twee kabels. Trek die 3x 40 kabeltjes uit elkaar, strip ze, geef ze een likje soldeertin en verbind ze samen. Zo heb je drie IDE-kabels achter elkaar. Contactjes afschermen met isolatietape.

Drie uur heb ik daaraan bezig gezeten :D

Maar 't werkt :lol:

Nu nog inbouwen. En net toen ik op zoek was naar een zwarte plastieken plaat (omdat de dvd-speler kleiner is dan een din-opening) als frontplaat waar de dvd-speler in zou passen, vond ik onze oude Kenwood-radio-CD-speler. Dilemma! Toch maar eens aangesloten en gepresenteerd in de opening. Jammer genoeg kan hij niet diep genoeg omdat m'n dashboardsteun in de weg zit. Bovendien is m'n voeding te zwak om én de dashboardverlichting én de radio te laten spelen. Maar daarvoor heb ik al een oplossing: een pc-voeding kan je ook modden tot 12V.

Maar de DVD-speler past nét wel tussen die steunen. Op de mm na. Dus keuze is gemaakt: DVD-speler komt er in. En de leds van de pc worden ook in de frontplaat geplaatst.

En daar stopte het voor vandaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

geel + rood = 7V

geel + zwart = 12V

rood + zwart = 5V

Idd, zo had ik vroeger in mijn tuinhuis een autoradio aangesloten.

Die kon dat tenminste trekken itt tot de adapterprullen.

Speelde - tot ergernis van mijn ouders - steenhard. :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: vandaag niet veel kunnen doen, heb een "kabelboom" getrokken en aangesloten op de achterzijde van de schakelaarcontacten, en genoteerd welke kleur aan wat hangt zodat ik in de "motorruimte" kan kiezen wat ik wil aansluiten.

Pc-voeding geïnstalleerd.

Dvd-speler en frontplaat gemonteerd thv waar autoradio zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine bedenking: Was het niet makkelijker om de neus en koffer eraf te snijden em hem gewoon in 1 deel binnen te rijden? :ninja:

 

Ja. :)

 

Ja, dat was te simpel. :D

 

Awel, eigenlijk was dat veel minder uitdaging.

Ook transport zou iets moeilijker geweest zijn. Maar vooral het gewicht dacht ik dat het probleem zou zijn. Nu blijkt dat spel toch ook een pak te wegen.

En de deuren zaten er sowieso niet bij, maar dat viel wel op te lossen.

Bij het bouwen van het interieur alleen al heb ik echt wel enkele problemen gehad, maar dat was leuk om daarvoor een oplossing te zoeken.

 

Ondertussen weer breuk: stuur is weer van de as getrokken, nu door een vriendje van onze oudsten.

Ik heb me dan wel eens nerveus gemaakt, 't spel zal alleen maar door ons gebruikt worden als het zo doorgaat.

Blijft dus wel het zwakke punt.

Heb oplossing op langere termijn: origineel stuurhuis; laatste deel (getande as met schroefdraad inwendig) afslijpen en op mijn as lassen. Maar heb geen stuurhuis, en geen laspost.

Voorlopig dus nog wat verder zoeken. Op korte termijn denk ik om de bestaande as door het stuurwielgat met getande kant te steken, en met nagels tussen die tanden op te spannen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid