DenDuvel 4.606 Geplaatst: 26 december 2012 Delen Geplaatst: 26 december 2012 Maar zijn er andere Benz-tellerpartijen die beter zouden passen? Van een 202 of een 210? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Matteus 510 Geplaatst: 26 december 2012 Delen Geplaatst: 26 december 2012 Maar zijn er andere Benz-tellerpartijen die beter zouden passen? Van een 202 of een 210? Volgens mij niet. 202 heeft ook geen CAN, 210 weet ik niet zeker, volgens mij enkel vanaf de facelift (vanaf 2000). Of anders is het direct 211 of 220, maar dat past sowieso totaal niet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.543 Geplaatst: 26 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2012 Dat had ik al gevonden, can is inderdaad vanaf 2000. Ik zoek wel wat verder op het gemakje. Ondertussen is het stuur weer volledig in orde: geen vaagheid rond de nulstand meer, geen speling op de as, stuur mooi vast op de as en positie stuur wat realistischer. Is veeeeeeeeel beter nu. Foto's en uitleg volgen. Weinig spectaculair veranderd maar ben toch fier op mezelf en mijn bijeengespaarde collectie metaalwaren uit het verleden. Heeft me wel enkele uren gekost. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.543 Geplaatst: 26 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2012 Even wat foto's en verdere uitleg van de afgelopen dagen ...Een paar dagen geleden dus wat extra verlichting doen werken. Aan de achterzijde alle contacten van de verlichting met elkaar verbonden en "aansluitbaar" gemaakt op de voeding van 12V.Vervolgens de volumeknop, aan/af-knop en de hoofdtelefoonaansluiting van de 5.1 surround set gedemonteerd uit de rechtervoorluidspreker en verlegd naar de middenconsole. Wat soldeerwerk en boor- en zaagwerk.Klaar: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.543 Geplaatst: 26 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2012 Onderzijde van de pook en ruitbedieningsschakelaars: ook hier verbonden met elkaar zodat alle verlichting op 1 circuit zit. Draadjes mooi gesoldeerd en afgeleid naar 1 aansluitpunt.Het resultaat:De befaamde breuk in het stuur van kerstavond:De opengeplooide metalen stroken waren maar op 1 plaats verbonden, en net deze is overgetrokken geweest. (onderste) De bovenste was als extra steun, links en rechts kwamen niet uit met de bouten. De buis zat met speling in de stuurnaaf, ook niet zo goed.Er zat dus al wat speling op, nu was 't helemaal om zeep.Een filmpje "driving by night" en meteen ook m'n coolplayer om muziek door de 5.1 te jagen getest. Gaat goed. (klikken op de afbeelding voor filmpje, denk ik - edit: gaat niet, post ik later wel) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.543 Geplaatst: 26 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2012 Demonteren van het hele stuurhuis: nieuw idee.Op onderstaande foto zie je bovenaan een gaatje. Dat werd geboord tot in de metalen as van het stuur (welke je links onderaan ziet vertrekken). Hierdoor zat een lange houtvijs die het geheel samenhield zodat beide niet verdraaiden tov elkaar. Natuurlijk gebeurde dat wel: speling op houtvijs in opening en bovendien kraakte om de twee a drie dagen de vijs af. Een houtvijs heeft eigenlijk maar een kleine diameter in de kern, en veel schroefdraad. Dus sowieso niet goed. Maar was goed als test.Kersverse metaalboor diam 6 gehaald, en lange "kachelvijzen" van diam 6, lengte 80. Een passtuk (zie verder) over de as geschoven zodat ook hier geen speling meer zit tussen as en tandwielgeheel, en dan geboord, dwars door alles door, dus plastiek, buiswand, buiswand en plastiek. Vervolgens de vijs erdoor, zonder speling en met een contermoer vastgezet.Andere kant:Montage:En vastgezet met moer:Aan stuurzijde speling op de as weggewerkt met een stuk oude metalen 'dweilsteel'. Was net iets te groot van diameter, bij het stuur zelf een groefje geslepen zodat die kon verkleinen. Zit nu mooi gespannen op zich, de andere zijde is maar voor de zekerheid bevestigd analoog zoals op de vorige manier. Ook hier een moer + bout getrokken door het geheel op de as zodat ook hier geen speling meer moeglijk is in de rotatie.Stuurzijde: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.543 Geplaatst: 26 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2012 De buis van de metalen as van het stuur zit in een plastieken omhullende buis. Deze plastieken buis is met beugels op een plank bevestigd. Maar tussen as van het stuur en plastieken buis is een mm of 2 speling. Ook dit moest weg. In mijn rammelbak dan uiteindelijk een lichtmetalen buis gevonden met zo goed als dezelfde diameter van de stuuras. Zo goed als, maar moest eigenlijk ietske groter zijn om erover te klemmen en dan mooi aan te sluiten met de plastieken buis. Deze vondst is eigenlijk een onderdeel van een oude gedemonteerde fax. Overlangs een groef in geslepen, zodat ook deze een beetje kon uitzetten.Op verschillende plaatsen gemonteerd op de metalen as, en de plastieken omhullende buis gleed er met amper speling over, maar voldoende om nog te kunnen draaien. Een beetje machinevet deed de rest en 't geheel kon weer in de beugels geschoven worden.Hier zie je zo een "passtuk" over de metalen stuuras, de plasiteken omhullende buis ligt ernaast op de zetel. Na volledige hermontage en herpositioneren (stuur stond aanvankelijk te laag) de testrit door de zoon: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.543 Geplaatst: 26 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2012 Het is kerstvakantie, dus vriendjes komen bij de vleet. Ook de jongste dochter (niet zo erg geïnteresseerd aanvankelijk) wou eens rijden, en uiteraard ook het vriendinnetje.Vriendinnetje rijdt: 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.543 Geplaatst: 26 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2012 Voor 30 euro zware scharnieren gaan halen en eindelijk de deur uitgezaagd uit de mdf. Deurpaneel extra bevestigd tegen mdf, en voila, we kunnen nu gelijk ne gewone mens instappen ipv zoals de dukes of hazard.Afwerking van de tredeplank enz volgen nog.Linkerdeur is gezaagd, rechterdeur volgt ook later.Daarnet nog een schakelaar in het dashboard gezet (naast de lichtschakelaar, links van het stuur waar oorspronkelijk een knopje voor het alarm zat) om de dashboardverlichting aan en uit te zetten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.543 Geplaatst: 26 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2012 En daarnet ook nog Richard Burns Rally geïnstalleerd. Blijft toch wel een bangelijk realistisch spel. "Attention, you have 400 bhp, and four wheel drive. Be careful." 't Is pas in dergelijke spellen dat het gevoel volledig tot zijn recht komt, zeker wanneer je dashboardview omschakelt naar "bumperview". Mijn zoon reed liever in dashboardview. Toen ik vroeg waarom hij twee dashboarden wou zien, heeft hij het veranderd Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CAS 7.315 Geplaatst: 26 december 2012 Delen Geplaatst: 26 december 2012 Netjes! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
C_X 1.546 Geplaatst: 26 december 2012 Delen Geplaatst: 26 december 2012 Ik ga hiervan glimlachen bompi Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.543 Geplaatst: 27 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2012 Vandaag: veel en weinig gedaan. Ik wil de DVD-speler van de pc in de din-opening van de radio plaatsen (is nu vervelend als je de cd's wil wisselen, je moet uitstappen en naar voor gaan). Maar de IDE-kabel is uiteraard niet lang genoeg. Idee! Men neme drie IDE-kabels. Men snijdt de stekkers aan de uiteinden van 1 eraf, en 1 van de twee stekkers eraf bij de andere twee kabels. Trek die 3x 40 kabeltjes uit elkaar, strip ze, geef ze een likje soldeertin en verbind ze samen. Zo heb je drie IDE-kabels achter elkaar. Contactjes afschermen met isolatietape. Drie uur heb ik daaraan bezig gezeten Maar 't werkt Nu nog inbouwen. En net toen ik op zoek was naar een zwarte plastieken plaat (omdat de dvd-speler kleiner is dan een din-opening) als frontplaat waar de dvd-speler in zou passen, vond ik onze oude Kenwood-radio-CD-speler. Dilemma! Toch maar eens aangesloten en gepresenteerd in de opening. Jammer genoeg kan hij niet diep genoeg omdat m'n dashboardsteun in de weg zit. Bovendien is m'n voeding te zwak om én de dashboardverlichting én de radio te laten spelen. Maar daarvoor heb ik al een oplossing: een pc-voeding kan je ook modden tot 12V. Maar de DVD-speler past nét wel tussen die steunen. Op de mm na. Dus keuze is gemaakt: DVD-speler komt er in. En de leds van de pc worden ook in de frontplaat geplaatst. En daar stopte het voor vandaag. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
PJH 17.530 Geplaatst: 27 december 2012 Delen Geplaatst: 27 december 2012 een pc-voeding kan je ook modden tot 12V. Een PC voeding is toch altijd 12V???? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.543 Geplaatst: 27 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2012 Vier draadjes: geel, zwart, zwart, rood. Geel en zwart is 5V, rood en zwart is 8V. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.160 Geplaatst: 27 december 2012 Delen Geplaatst: 27 december 2012 geel + rood = 7V geel + zwart = 12V rood + zwart = 5V Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.543 Geplaatst: 28 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2012 't Is precies al lang geleden dat ik nog eens m'n multitester tegen zo een voeding gehouden heb Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DenDuvel 4.606 Geplaatst: 28 december 2012 Delen Geplaatst: 28 december 2012 geel + rood = 7Vgeel + zwart = 12V rood + zwart = 5V Idd, zo had ik vroeger in mijn tuinhuis een autoradio aangesloten. Die kon dat tenminste trekken itt tot de adapterprullen. Speelde - tot ergernis van mijn ouders - steenhard. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.543 Geplaatst: 28 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2012 Update: vandaag niet veel kunnen doen, heb een "kabelboom" getrokken en aangesloten op de achterzijde van de schakelaarcontacten, en genoteerd welke kleur aan wat hangt zodat ik in de "motorruimte" kan kiezen wat ik wil aansluiten. Pc-voeding geïnstalleerd. Dvd-speler en frontplaat gemonteerd thv waar autoradio zit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mayonaise 3.181 Geplaatst: 29 december 2012 Delen Geplaatst: 29 december 2012 Kleine bedenking: Was het niet makkelijker om de neus en koffer eraf te snijden em hem gewoon in 1 deel binnen te rijden? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
C_X 1.546 Geplaatst: 29 december 2012 Delen Geplaatst: 29 december 2012 WOW, jij moet wel de eerste in dit topic zijn die dit aankaart Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mayonaise 3.181 Geplaatst: 29 december 2012 Delen Geplaatst: 29 december 2012 WOW, jij moet wel de eerste in dit topic zijn die dit aankaart En is er al een antwoord op gegeven? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jupke 9.582 Geplaatst: 29 december 2012 Delen Geplaatst: 29 december 2012 En is er al een antwoord op gegeven? Ja, dat was te simpel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.543 Geplaatst: 29 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 29 december 2012 Kleine bedenking: Was het niet makkelijker om de neus en koffer eraf te snijden em hem gewoon in 1 deel binnen te rijden? Ja. Ja, dat was te simpel. Awel, eigenlijk was dat veel minder uitdaging. Ook transport zou iets moeilijker geweest zijn. Maar vooral het gewicht dacht ik dat het probleem zou zijn. Nu blijkt dat spel toch ook een pak te wegen. En de deuren zaten er sowieso niet bij, maar dat viel wel op te lossen. Bij het bouwen van het interieur alleen al heb ik echt wel enkele problemen gehad, maar dat was leuk om daarvoor een oplossing te zoeken. Ondertussen weer breuk: stuur is weer van de as getrokken, nu door een vriendje van onze oudsten. Ik heb me dan wel eens nerveus gemaakt, 't spel zal alleen maar door ons gebruikt worden als het zo doorgaat. Blijft dus wel het zwakke punt. Heb oplossing op langere termijn: origineel stuurhuis; laatste deel (getande as met schroefdraad inwendig) afslijpen en op mijn as lassen. Maar heb geen stuurhuis, en geen laspost. Voorlopig dus nog wat verder zoeken. Op korte termijn denk ik om de bestaande as door het stuurwielgat met getande kant te steken, en met nagels tussen die tanden op te spannen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CAS 7.315 Geplaatst: 29 december 2012 Delen Geplaatst: 29 december 2012 Heb hier nog een stuurhuis liggen. Zit wel nog op de auto en is niet van Mercedes. Maar je kan er mss wat mee. Contactslot is er wel al af. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.