Ga naar inhoud

VW GOLF VII GTI en GTD


TomT

Aanbevolen berichten

Nu sta je daar met je hothatch, en kan je zelfs geen 3.0 diesel de baas, wat toch niet zo een exclusieve, of weinig voorkomende kar is. Dat je een Porsche GT3 niet de baas kan/kon, tot daar aan toe. Maar dat hothatch gevoel vind ik toch niet terug in die GTI.

 

 

Dan moet je eens een Megane RS proberen :D

 

BTW dat ding is chipbaar tot 300pk, als we dan toch appelen met peren aan het vergelijken zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het grappig dat jouw hele argumentatie gebaseerd is op hard rechtdoor rijden.

 

?

 

Au contraire. Zou die GTI net niet vinniger moeten zijn op een bochtig parcours?

 

En die 996 vergelijking gaat ook niet op. Vergelijk dan met een 997 of 991.

 

Waarom? Modeljaar? De bestuurder van de 996 ging/gaat er toch van uit dat hij met een sportwagen rijdt (en geen oldtimer), waardoor hij toch in een ander segment speelt dan een 3.0 -evengoed- leaseslet? En dan kan hij er nauwelijks van weg? Dat is toch 'bummer', nee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom? Modeljaar? De bestuurder van de 996 ging/gaat er toch van uit dat hij met een sportwagen rijdt (en geen oldtimer), waardoor hij toch in een ander segment speelt dan een 3.0 -evengoed- leaseslet? En dan kan hij er nauwelijks van weg? Dat is toch 'bummer', nee?

 

Stel je voor man, ik stond overlaatst met mijne stock megane naast een 964, en die kerel kreeg me niet losgereden qua acceleratie. Je zou toch denken dat je met zo een Porsche in een ander segment speelt dan een of andere plastieken Fransman? En dan kan hij er nauwelijks van weg? Dat is toch 'bummer', nee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je eens een Megane RS proberen :D

 

BTW dat ding is chipbaar tot 300pk, als we dan toch appelen met peren aan het vergelijken zijn.

 

Ik begrijp dat je alles op het juiste niveau met elkaar wil vergelijken, maar gaat het met dergelijke auto's net niet over hoe die zich verhouden tegenover het andere verkeer. Hoe ze zich onderscheiden? Als je je niet kan onderscheiden met je hothatch GTI, wat heb je dan nog? Wat is het gevoel dan?

 

Waarschijnlijk zal die RS meer dat gevoel bevestigen dan een Golf VIII GTI, nee? Dan lijkt me dat ook voor mij meer 'gerechtvaardigd', om een zwaar woord te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Golf VIII is nog niet uit, en met de VII heb ik nog niet kunnen rijden. Met de V of de VI is het geen match nee, die wordt gewoon naar huis gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De legendarische 205 GTI of zelfs Golf GTI kon het merendeel op de weg makkelijk meester. Rechtdoor en zeker in de bochten.

 

Een E92 330d is zowat het moderne equivalent van een E21 323i (een snelle diesel bestond toen nog niet).

 

Hoe verhoudt een Golf Mk1 zich t.o.v. een E21 323i qua prestaties? Die laatste zal toch ook wel potenter zijn vermoed ik.

 

Appelen met appelen vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel je voor man, ik stond overlaatst met mijne stock megane naast een 964, en die kerel kreeg me niet losgereden qua acceleratie. Je zou toch denken dat je met zo een Porsche in een ander segment speelt dan een of andere plastieken Fransman? En dan kan hij er nauwelijks van weg? Dat is toch 'bummer', nee?

 

964 is bijna een oldtimer. Maar ik begrijp wat je zegt: 'waar trek je de grens?'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens je vergelijking is toch echt krom hoor, je vergelijkt jezelf aan het stuur met iemand anders aan het stuur van die Golf. Wat zegt dat? Dat die andere niet kan rijden? Dat jij zotter rijdt? Zegt niks imo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

964 is bijna een oldtimer. Maar ik begrijp wat je zegt: 'waar trek je de grens?'.

 

Bouwjaren. Je moet een auto die in 2005 uitgekomen is vergelijken met een auto die in 2005 uitgekomen is, niet met een van 10 jaar ervoor ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Golf VIII is nog niet uit, en met de VII heb ik nog niet kunnen rijden. Met de V of de VI is het geen match nee, die wordt gewoon naar huis gereden.

 

Dan komen we misschien in de buurt van wat ik bedoel ivm die GTI: dat is jammer. Er had meer moeten inzitten. Dus neem ik maar de GTD.

 

Dan is die Megane RS meer wat een hothatch moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de V en VI GTI altijd beschouwd als een leuke daily, maar ook niet meer. Is te soft op alle vlakken om een hot hatch genoemd te worden (IMO).

 

Net zoals de nieuwe Clio RS trouwens.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ma bon, blijft dat je de keuze maakt tussen een 2.0 benzine in een Golf voor (nieuw met opties) 35K euro voor korting,  tov een 330D coupé van hoeveel euro voor korting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens je vergelijking is toch echt krom hoor, je vergelijkt jezelf aan het stuur met iemand anders aan het stuur van die Golf. Wat zegt dat? Dat die andere niet kan rijden? Dat jij zotter rijdt? Zegt niks imo.

 

Rechtdoor, weet je wel. :D

 

 

Bouwjaren. Je moet een auto die in 2005 uitgekomen is vergelijken met een auto die in 2005 uitgekomen is, niet met een van 10 jaar ervoor ofzo.

 

Ik begrijp je punt, maar ik haal aan dat het om emotie gaat. Waarom was die 996 rijder niet blij van mij te zien aan de lichten? Toch wel omdat hij het gevoel wou hebben met een sportwagen te rijden? Ook al is die wat ouder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de V en VI GTI altijd beschouwd als een leuke daily, maar ook niet meer. Is te soft op alle vlakken om een hot hatch genoemd te worden (IMO).

 

Net zoals de nieuwe Clio RS trouwens.

 

Vind ik ook.

 

 

Ma bon, blijft dat je de keuze maakt tussen een 2.0 benzine in een Golf voor (nieuw met opties) 35K euro voor korting,  tov een 330D coupé van hoeveel euro voor korting?

 

Samengevat:

 

GTI vs GTD? GTD.

 

Ten dele omdat de GTI net sterk genoeg is tov een 330D (die trouwens ouder is, als je modeljaren wil meenemen). Dit argument was er 10-15 jaar terug niet, waardoor de GTI's van toen nog echt GTI's waren. Vergeleken met 'alles' op de baan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet ook pk's met pk's vergelijken. Zet jouw gechipte 330d naast een gechipte golf gti of standaard golf R. Het zal al een heel ander verhaal worden. En een standaard megane RS rijdt jouw 330d gewoon zoek in de bochten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast caoimhin

Samengevat:

 

GTI vs GTD? GTD.

 

Ten dele omdat de GTI net sterk genoeg is tov een 330D (die trouwens ouder is, als je modeljaren wil meenemen). Dit argument was er 10-15 jaar terug niet, waardoor de GTI's van toen nog echt GTI's waren. Vergeleken met 'alles' op de baan.

 

Dit blijf ik vreemd vinden. De GTD zal toch echt wel minder presteren dan de GTI, welke al onder moet doen voor een 330d. De kloof zal enkel groter zijn. En een GTI zal algemeen gezien toch niet zo veel duurder zijn in gebruik dan een GTD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet ook pk's met pk's vergelijken. Zet jouw gechipte 330d naast een gechipte golf gti of standaard golf R. Het zal al een heel ander verhaal worden. En een standaard megane RS rijdt jouw 330d gewoon zoek in de bochten.

 

Mijn 330d tov Wax-it's gechipte GTI kan ik vergelijken. Dat is geen 'heel ander verhaal'.

 

Een Megane RS tov mijn 330d. Ik hoop dat die RS mij losrijdt. Dan is dat ten minste een hot hatch.

 

 

Dit blijf ik vreemd vinden. De GTD zal toch echt wel minder presteren dan de GTI, welke al onder moet doen voor een 330d. De kloof zal enkel groter zijn. En een GTI zal algemeen gezien toch niet zo veel duurder zijn in gebruik dan een GTD.

 

Uiteraard zal de kloof groter zijn. Maar de verrassing kleiner. Je weet dan ten minste wat je kan verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua onderhoudskosten zullen de GTI en de GTD elkaar niet veel ontlopen denk ik. Op vlak van brandstofkost wel, niet alleen moet je minder tanken, het is nog goedkoper ook.

 

Maar het in toeren jagen van een benzine is dan ook wel heel plezant, zeker in combinatie met het geluid. En als je daaraan gevoelig bent : het is een GTI! Der original!

 

Het hangt af van wat je verwacht : als je zoals ik nu dagelijks doe 75% van je tijd op de autostrade zit, dan zou ik zeker de GTD nemen. Mocht ik via kleinere banen naar mijn werk rijden (of zelfs al is dat maar 20% van de totale afstand) : de GTI : in toeren jagen, bochten pakken, remmen voor de flitscamera, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Der Original zou ik niet durven zeggen.

 

Uiteraard is de toepassing een belangrijke factor. Daarom bestaan ze alletwee, daarom kies ik de GTD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de V en VI GTI altijd beschouwd als een leuke daily, maar ook niet meer. Is te soft op alle vlakken om een hot hatch genoemd te worden (IMO).

Net zoals de nieuwe Clio RS trouwens.

Vind ik ook.

Ma bon, blijft dat je de keuze maakt tussen een 2.0 benzine in een Golf voor (nieuw met opties) 35K euro voor korting, tov een 330D coupé van hoeveel euro voor korting?

Samengevat:

GTI vs GTD? GTD.

Ten dele omdat de GTI net sterk genoeg is tov een 330D (die trouwens ouder is, als je modeljaren wil meenemen). Dit argument was er 10-15 jaar terug niet, waardoor de GTI's van toen nog echt GTI's waren. Vergeleken met 'alles' op de baan.

Onvergelijkbaar maar toch: ik vond de 7 gtd een pak minder impressionant dan de 6gti. Voelt ietsje logger aan op de limiet. Twas wel eentje met schuifdak en 3 passagiers, maar het voelde toch logger dan ik anticipeerde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Megane RS tov mijn 330d. Ik hoop dat die RS mij losrijdt. Dan is dat ten minste een hot hatch.

 

een hot hatchback staat of valt met het plezier, betrokkenheid en 'gevoel' dat hij aan z'n bestuurder communiceert 

 

niks te maken met pk's en absolute prestaties.. imho hé

 

en een 330d is ergens ook wel vrij sportief, je moet daar niet zo minderwaardig over doen, zeker die van u. RWD, 280 pk, sportieve ophanging, ... je ziet ze regelmatig in vergelijkende tests met pakweg een 350Z ofzo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

een hot hatchback staat of valt met het plezier, betrokkenheid en 'gevoel' dat hij aan z'n bestuurder communiceert 

 

niks te maken met pk's en absolute prestaties.. imho hé

 

en een 330d is ergens ook wel vrij sportief, je moet daar niet zo minderwaardig over doen, zeker die van u. RWD, 280 pk, sportieve ophanging, ... je ziet ze regelmatig in vergelijkende tests met pakweg een 350Z ofzo. 

 

Die karren rijden leuk, dat weet en begrijp ik. Maar het punt van de absolute prestaties is toch iets recents. Vroeger was dat ook algemeen een heel snelle wagen.

 

Een 330d is niet bedoeld als sportkar, en niet bedoeld als concurrentie voor een GTI klasse. Ik geef gewoon aan dat het ontstaan van dat segment (snelle diesels) een serieuze impact heeft op andere segmenten boven en 'onder'. Een GTI is zijn pluspunt van absolute prestaties (gewicht/vermogen) daardoor kwijtgeraakt, maar houdt uiteraard nog andere voordelen. Karren als in jouw voorbeeld, een 350Z, krijgen 'concurrentie' uit en nieuwe onverwachte hoek.

 

En een 2008 330d is al niet meer state-of-the-art in dat opzicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid