Ga naar inhoud

Rally Nieuws


The Swede

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden, Lotuzzz zei:

Geniaal he. Ik heb nog een Tamiya kitje 206 WRC waar ik de keuze heb uit Panizzi, Burns, Delecour. Meer en meer zin om er een asfaltversie met Delecour van te maken :D

Doen :P

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, flupke73 zei:

en 'les poulets' laten hem doen :D

 

Nog steeds met zijn handen aan het spreken 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rallyliefhebbers met interesse in deze twee posters?
formaat 30x40cm
Gekregen voor Kerst maar moest 50x70cm zijn.

https://rearviewprints.com/product/motorsport-posters/ams-mini-cooper-s/

https://rearviewprints.com/product/motorsport-posters/tdi-lancia-delta-integrale-poster/

35 EUR / stuk. 
Liefst samen te verkopen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Maxime S zei:

Toch dé rally van het jaar vind ik :inlove: 

't Zal dit jaar moeten gebeuren voor Neuville!

de rally: ja maar het gaat te droog liggen

dit jaar: ja maar met die hybrids heeft ie het minder zelf in de hand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Maxime S zei:

Toch dé rally van het jaar vind ik :inlove: 

't Zal dit jaar moeten gebeuren voor Neuville!

Is zonder twijfel ook mijn favoriete rally. 

1 uur terug, Lotuzzz zei:

de rally: ja maar het gaat te droog liggen

dit jaar: ja maar met die hybrids heeft ie het minder zelf in de hand?

Ik vrees dat het ook dit jaar niks wordt voor Neuville. En dat ligt niet aan de auto maar aan hemzelf. 
Spijtig om zeggen maar hij is als de Rode Duivels: te snel vedette geworden en hij mist die laatste 5% die hem een killer moeten maken. 😕 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, The Swede zei:

Ik vrees dat het ook dit jaar niks wordt voor Neuville. En dat ligt niet aan de auto maar aan hemzelf. 
Spijtig om zeggen maar hij is als de Rode Duivels: te snel vedette geworden en hij mist die laatste 5% die hem een killer moeten maken. 😕 

Awel, dat weet ik nog altijd niet. Overvleugelt toch altijd zijn ploegmaats.

En zoals gezegd: een Loeb, een Ogier... Dat zijn de Hamiltons en Verstappens, echt al zeer uitzonderlijk imo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Awel, dat weet ik nog altijd niet. Overvleugelt toch altijd zijn ploegmaats.

En zoals gezegd: een Loeb, een Ogier... Dat zijn de Hamiltons en Verstappens, echt al zeer uitzonderlijk imo. 

Ik kan je ergens volgen en uitsluitsel gaan we nooit hebben. 

De suprematie van Loeb is voor mijn part te danken aan enkele elementen.

De tijden waren toen aan het veranderen. Waar het voorheen degenen waren met het grootste hart (of de grootste ballen) die domineerden (Kankkunen, Vatanen, McRae, Delecour, ... hadden stuk voor stuk iets geniaals... en geschifts), moest je met de FWD Maxi's en later de WRC's die ervan afgeleid werden een stuk properder en preciezer te werk gaan.
Loeb kwam uit de FWD's en had dat door. Loix eigenlijk ook. Maar de andere grote piloten waren nog steeds de typische Finnen die niet mee geëvolueerd waren met hun tijd. Die reden nog steeds met het idee rond dat zuiver talent en sisu genoeg was.  
Daarnaast kon Loeb profiteren van het feit dat Citroën eigenlijk 100% van hun resources op hun Franse rijder inzetten. De wagen was helemaal rond en voor hem geconfigureerd en afgesteld. Bij Ford of Subaru probeerden ze steeds 2 piloten hun zin te geven.
Mitsubishi deed dat in de jaren 90 met Mäkinen ook. Daar was de tweede rijder ook steeds een "also run". Loix kloeg vaak dat de wagen door de "Finse Mafia" (met Lampi op kop) helemaal rond Mäkinen was gebouwd en helemaal niet bij zijn rijstijl paste.  
Tenslotte was het budget van Citroën ook een veelvoud van de anderen. Ik herinner me destijds cijfers dat het budget van Citroën in rally 3 keer dat van Ford was... en allemaal ingezet op 1 rijder. (600m Euro vs 200m voor het seizoen, als ik me goed herinner).

Ik heb daarom ook "minder" bewondering (alles is relatief) voor Loeb als voor Ogier. Ogier kwam bij Citroën, gaf Loeb snel lik op stuk en werd nadien met drie verschillende merken wereldkampioen, incluis met de Fiesta die kansloos werd geacht tegen de fabrieksteams met de grotere budgetten. 

Als we nu zeggen dat Ogier beter is dan Neuville, dan kunnen we de boeken direct toe doen en zeggen dat Neuville nooit kampioen gaat worden (en zou moeten worden want hij is niet de beste). 

Persoonlijk denk ik niet dat Neuville minder getalenteerd is dan Ogier. Net als Latvala een natuurtalent was en ook niet minder goed kon rijden als Ogier. Alleen was Latvala een stuk meer relaxed dan Ogier en kreeg hij in dezelfde auto zo steeds op zijn doos. 

Of hij zijn ploegmaats zomaar overvleugelt, weet ik niet. De enige die hij als echte competitie had, was Tanäk. En die kwam een stuk later bij het team dan hijzelf en moest de wagen leren kennen. Sordo speelt net als bij Citroën de rol van waterdrager (en rijdt waarschijnlijk enkel mee omdat hij een dik budget uit Spanje meebrengt). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, The Swede zei:

(600m Euro vs 200m voor het seizoen, als ik me goed herinner).

Niet overdrijven 🙂 

Hyundai geeft nu 80 miljoen per jaar uit. 600M lijkt me dus onmogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, The Swede zei:

Is zonder twijfel ook mijn favoriete rally. 

Ik vrees dat het ook dit jaar niks wordt voor Neuville. En dat ligt niet aan de auto maar aan hemzelf. 
Spijtig om zeggen maar hij is als de Rode Duivels: te snel vedette geworden en hij mist die laatste 5% die hem een killer moeten maken. 😕 

 

49 minuten geleden, The Swede zei:

Ik kan je ergens volgen en uitsluitsel gaan we nooit hebben. 

De suprematie van Loeb is voor mijn part te danken aan enkele elementen.

De tijden waren toen aan het veranderen. Waar het voorheen degenen waren met het grootste hart (of de grootste ballen) die domineerden (Kankkunen, Vatanen, McRae, Delecour, ... hadden stuk voor stuk iets geniaals... en geschifts), moest je met de FWD Maxi's en later de WRC's die ervan afgeleid werden een stuk properder en preciezer te werk gaan.
Loeb kwam uit de FWD's en had dat door. Loix eigenlijk ook. Maar de andere grote piloten waren nog steeds de typische Finnen die niet mee geëvolueerd waren met hun tijd. Die reden nog steeds met het idee rond dat zuiver talent en sisu genoeg was.  
Daarnaast kon Loeb profiteren van het feit dat Citroën eigenlijk 100% van hun resources op hun Franse rijder inzetten. De wagen was helemaal rond en voor hem geconfigureerd en afgesteld. Bij Ford of Subaru probeerden ze steeds 2 piloten hun zin te geven.
Mitsubishi deed dat in de jaren 90 met Mäkinen ook. Daar was de tweede rijder ook steeds een "also run". Loix kloeg vaak dat de wagen door de "Finse Mafia" (met Lampi op kop) helemaal rond Mäkinen was gebouwd en helemaal niet bij zijn rijstijl paste.  
Tenslotte was het budget van Citroën ook een veelvoud van de anderen. Ik herinner me destijds cijfers dat het budget van Citroën in rally 3 keer dat van Ford was... en allemaal ingezet op 1 rijder. (600m Euro vs 200m voor het seizoen, als ik me goed herinner).

Ik heb daarom ook "minder" bewondering (alles is relatief) voor Loeb als voor Ogier. Ogier kwam bij Citroën, gaf Loeb snel lik op stuk en werd nadien met drie verschillende merken wereldkampioen, incluis met de Fiesta die kansloos werd geacht tegen de fabrieksteams met de grotere budgetten. 

Als we nu zeggen dat Ogier beter is dan Neuville, dan kunnen we de boeken direct toe doen en zeggen dat Neuville nooit kampioen gaat worden (en zou moeten worden want hij is niet de beste). 

Persoonlijk denk ik niet dat Neuville minder getalenteerd is dan Ogier. Net als Latvala een natuurtalent was en ook niet minder goed kon rijden als Ogier. Alleen was Latvala een stuk meer relaxed dan Ogier en kreeg hij in dezelfde auto zo steeds op zijn doos. 

Of hij zijn ploegmaats zomaar overvleugelt, weet ik niet. De enige die hij als echte competitie had, was Tanäk. En die kwam een stuk later bij het team dan hijzelf en moest de wagen leren kennen. Sordo speelt net als bij Citroën de rol van waterdrager (en rijdt waarschijnlijk enkel mee omdat hij een dik budget uit Spanje meebrengt). 

Een suprematie komt natuurlijk nooit alleen... toppiloten weten heel vaak op de juiste moment op de juiste plaats te zitten. 
De exploot van Ogier met Ford was inderdaad wel grotendeels zijn verdienste. Maar het was het eerste jaar van de new WRC's en de Fiesta was (zoals gewoonlijk bij M-Sport) wel heel goed geboren! M-Sport was ook de enige optie voor Ogier op dat moment, dus heeft ie geluk gehad dat ie juist bij de ingang van het nieuwe reglement daar onderdak vond. Mocht Ogier vorig seizoen bij M-Sport gereden hebben, dan betwijfel ik of ie kampioen zou zijn geworden.
Los daarvan was het wel een puike prestatie, zowel van Ogier als van M-sport (aan wie ik het wel heel hard gunde!) 

Ik vind dat het nu of nooit is voor Neuville omdat ie zou moeten kunne profiteren van het semi-pensioen van Ogier, het ingaan van een nieuw tijdperk en van zijn 10 jaar ervaring in het WRC. Hij wordt stilaan één van de meest ervaren WRC piloten. Een heel snelle nieuwe generatie staat klaar (kijk maar naar Kalle!) om het hem vanaf volgend seizoen nog moeilijker te maken denk ik...

Nog terugkomend op hierboven: Een McRae, Kankunen, Delecour hebben nooit echt gedomineerd vind ik. Het waren stuk voor stuk exceptionele piloten, die heel wat wedstrijden wisten te winnen, maar hebben nooit op dezelfde manier kampioenschap na kampioenschap overklast zoals Ogier en Loeb dat gedaan hebben. De enige die dat wel deed was Makinen. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Maxime S zei:

Nog terugkomend op hierboven: Een McRae, Kankunen, Delecour hebben nooit echt gedomineerd vind ik. Het waren stuk voor stuk exceptionele piloten, die heel wat wedstrijden wisten te winnen, maar hebben nooit op dezelfde manier kampioenschap na kampioenschap overklast zoals Ogier en Loeb dat gedaan hebben. De enige die dat wel deed was Makinen. 
 

In die generatie had je eigenlijk geen (of meerdere) dominerende piloten. Maar allemaal hadden ze, behalve Sainz en Röhrl die wat meer "ingenieurs" waren, de trek dat ze "op talent" reden en af en toe exploten uithaalden omdat er een vijs loszat (wat je ook een geniaal trekje kon noemen). De oudere garde herinnert zich zonder twijfel wel anecdotes met een ontketende Delecour, een Auriol "en trance", Rollin' McCrash of Kankkunen die 8 minuten straftijd goedmaakte op Röhrl in de Monte Carlo...
De teams hadden ook meestal meerdere wagens met meerdere piloten die op gelijke voet stonden. 

Het is pas toen Mitsubishi de Evo zuiver in functie van Mäkinen liet rijden, dat je een dominantie kreeg. Die Mitsu was niet zoveel beter. Mäkinen ook niet (nadien bij Subaru was het veel minder), maar de combinatie van focus en een goed rijder was perfect.

Citroën deed dat nadien weer met Loeb. (het blijftgezegd dat hij een steengoed piloot is). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://rallyandraces.com/2022/01/20/sebastien-ogier-leider-na-twee-proeven/
 

De Fransmannen in duel tijdens de Monte! Mooi om te zien. 
 

Langs de andere kant ook pijnlijk toekijken naar Hyundai en Neuville… Als eerste Hyundai rijder nu op plaats 7 met al meer dan een halve minuut achterstand… en blijkbaar lekte zijn Hyundai ook al olie toen hij binnenkwam in het servicepark. Geen fantastisch begin. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad mooi om zien hoe een “ouwe” van 48 jaar al die jonkies nog op hun doos geeft. Straf!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een draken van auto's om in te rijden als je de onboards ziet, constant duwen in onderstuur. Het centraal differentieel is toch een groot gemis.

Je ziet ook in de runs van de Hyundai's dat die auto en diens piloten het minst in een flow geraken. Zal een lange rally worden voor hen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, mrbbs zei:

Wat een draken van auto's om in te rijden als je de onboards ziet, constant duwen in onderstuur. Het centraal differentieel is toch een groot gemis.

Je ziet ook in de runs van de Hyundai's dat die auto en diens piloten het minst in een flow geraken. Zal een lange rally worden voor hen.

Oei is't zo erg? Zal sebiet eens checken... 

Ik snap niet waarom ze persé die diffs wilden verwijderen op de nieuwe WRC's?
Net als dat schakelen terug met een pook? Iedereen rijdt tegenwoordig met paddles aan het stuur en in het WRC moeten ze terug naar een pook...? 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo leren ze weer rijden, he ;)

Eigenlijk kan dat wel in het voordeel van de oude rijders spelen die zo reeds reden.

Wat me ook teleurstelt, is de prestatie van Loix. 1minuut 40 verliezen op 15km? 😱

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat een Rally2 trager is, ok. Maar ook in die categorie verliest hij veel terwijl andere top piloten op oudere leeftijd hier toch beter presteren 😕

Hij ligt ook 2 minuten en een half achter op de eerste Rally2 wagen. Da’s gigantisch na twee proeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, The Swede zei:

Neuville weer een pak seconden kwijt. Ik vrees dat die Toyota en Ford sneller zijn dan de Hyundai 

‘T is een kleine ramp bij Hyundai ja… 

 

Fourmaux ook wel een harde klapper gemaakt precies…

19403931-50FB-419D-8BA6-4FC0B0E95D9E.png.ddb479ec39aec23cc442f4866ffcb3bf.png

4BEE950F-4EB6-4306-A992-03F0C6CE39D9.png.26f3cb611d0e93e35a0ab316b594a4d1.png

  • Whut?! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, The Swede zei:

Dat een Rally2 trager is, ok. Maar ook in die categorie verliest hij veel terwijl andere top piloten op oudere leeftijd hier toch beter presteren 😕

Hij ligt ook 2 minuten en een half achter op de eerste Rally2 wagen. Da’s gigantisch na twee proeven.

Loix heeft aangegeven dat hij nog puur voor het plezier rijdt.

https://www.wrc.com/en/news/2022/wrc2/loix-turns-back-clock-with-monte-return/

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, korneeldebruyn zei:

‘T is een kleine ramp bij Hyundai ja… 

 

Fourmaux ook wel een harde klapper gemaakt precies…

19403931-50FB-419D-8BA6-4FC0B0E95D9E.png.ddb479ec39aec23cc442f4866ffcb3bf.png

4BEE950F-4EB6-4306-A992-03F0C6CE39D9.png.26f3cb611d0e93e35a0ab316b594a4d1.png

Ik was al verwonderd hoe die sneller was dan Neuville en Tanäk… nu weten we het.

16 minuten geleden, mrbbs zei:

Loix heeft aangegeven dat hij nog puur voor het plezier rijdt.

https://www.wrc.com/en/news/2022/wrc2/loix-turns-back-clock-with-monte-return/

Jaja. Dat zegt Delecour ook. Maar ondertussen staat die met een 2WD Alpine een minuut voor Loix. :( 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, The Swede zei:

Ik was al verwonderd hoe die sneller was dan Neuville en Tanäk… nu weten we het.

Jaja. Dat zegt Delecour ook. Maar ondertussen staat die met een 2WD Alpine een minuut voor Loix. :( 

Delecour zit wel nog bijna ieder weekend in een rally-auto... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid