Ga naar inhoud

Rally Nieuws


The Swede

Aanbevolen berichten

Op ‎7‎-‎10‎-‎2016 om 18:59 zei Le Capri Mauve:

Jamaar sech gij gingt wel nog onboards uploaden van de bmw eh!

at your service!

Met exclusieve beelden van:
- ik die er niet slaag om deftig terug te schakelen bij de eerste zware remzone :D
- warm momentje op 4.23. In de nota's stond niet couperen (wegens grote stenen in de coupure). Daardoor iets te wijd gebleven en op de kiezel terecht gekomen. Efkes warm gehad!

 

 

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Maxime S said:

at your service!

Met exclusieve beelden van:
- ik die er niet slaag om deftig terug te schakelen bij de eerste zware remzone :D
- warm momentje op 4.23. In de nota's stond niet couperen (wegens grote stenen in de coupure). Daardoor iets te wijd gebleven en op de kiezel terecht gekomen. Efkes warm gehad!

 

 

 

Mooi. Op het eerste zicht niet echt foutjes gemaakt. 

Zijn jullie er in geslaagd de kp nog sneller af te rijden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei wabe:

Mooi. Op het eerste zicht niet echt foutjes gemaakt. 

Zijn jullie er in geslaagd de kp nog sneller af te rijden?

Jip, denk het wel.
Dit was de derde lus en als ik me goed herinner deden we tijdens de vierde lus nog iets beter op deze KP.
Zou het eens moeten opzoeken om zeker te zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijdag de eerste keer in m'n bestaan eens naar een rally gaan kijken. Was best wel eens fijn om te zien, te beleven en te ruiken. :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog eentje:

De minste leuke van de drie KP's vind ik.
In het begin van de KP rij je van de ene korte situatie naar de andere, zonder echt op snelheid te komen.
Zeer moeilijk om er op die manier tempo in te krijgen vind ik.

Af en toe had ik een probleem met het gaspedaal in korte situaties (denk dat het gaspedaal was, kan even goed wat anders zijn want ik ken niks van techniek).
Het kwam er op neer dat ik een fractie van een seconde soms geen power had bij het uitkomen van een korte bocht, 't moment dat ik op't gas ging. Het voelde alsof er een storing was tussen het gaspedaal en de motor. Dat zie je bijvoorbeeld in de korte opeenvolgende situaties op 4.40 en 4.50.
Misschien liet ik de motor wat te veel in toeren zakken, maar soms deed ie het, soms niet...

Vanaf 5.00 het snelste stuk van de rally en volgens Andy Lefevre één van de snelste stukken van alle Belgische rally's tout court. IRL echt waanzinnig snel.
Met de Fiesta vorig jaar ging ik bvb in die twee rechtse bochten à fond, met deze durfde ik het niet... al had ie het wel gekund denk ik.
Op 5.40 een gecrashte Evo op een vreemde plaats, met daarna weer een zeer snel stuk. Daaropvolgend een zeer vuile rechts, linkse... Vorig jaar met de Fiesta bijna van de baan gegaan op die plaats.

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Maxime S:

at your service!

Met exclusieve beelden van:
- ik die er niet slaag om deftig terug te schakelen bij de eerste zware remzone

Dus dat is wat ze een dogleg versnellingsbak noemen!

Ik zie dat ge de koppeling ingeduwd hield. In zo'n situatie zou ik toch rap efkens langs neutraal te gaan(dubbel ontkoppelen). Als mijn aandrijflijn aan't duwen is doe ik dat wel eens bij terugschakelen naar tweede (ook omdat ik altijd schrik heb iets kapot te maken).

Naieve vraag maar waar voelt ge het meest profijt van goeie schokbrekers? [edit] in die stages bedoel ik eh.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Le Capri Mauve:

Dus dat is wat ze een dogleg versnellingsbak noemen!

Ik zie dat ge de koppeling ingeduwd hield. In zo'n situatie zou ik toch rap efkens langs neutraal te gaan(dubbel ontkoppelen). Als mijn aandrijflijn aan't duwen is doe ik dat wel eens bij terugschakelen naar tweede (ook omdat ik altijd schrik heb iets kapot te maken).

Naieve vraag maar waar voelt ge het meest profijt van goeie schokbrekers? [edit] in die stages bedoel ik eh.

Mja... inderdaad misschien iets om mee rekening te houden: dubbel ontkoppelen. Had er op dat moment niet aan gedacht ('t gaat natuurlijk ook allemaal zo snel) want het is bij die ene keer gebleven.


Het meeste profijt tussen goeie en slechte schokdempers laat zich volgens mij op verschillende vlakken voelen. Maar om daar zeker van te zijn, zou ik natuurlijk eerst eens met eenzelfde auto moeten rijden die slechte exemplaren heeft. Ik denk dat je vooral het verschil kunt maken op hobbelige stukken en coupures. Bij het ontdekken van de auto was ik echt verrast dat ie niet sneller uitbreekt of onstabiel gaat aanvoelen. Echt opmerkelijk!
Maar natuurlijk heeft het ook zijn voordelen bij een jump, lange snelle bochten, ...

Een goeie ophanging is de basis van een rally auto!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks!

 

Laatste videootje:

KP werd geneutraliseerd nadat de auto die twee wagens voor ons was gestart, zwaar van de baan was gegaan en dwars op de weg stond.
Na enkele minuten stilstaan, is de wagen aan de kant geduwd en komt de marchall mij zeggen dat de tijd doorloopt en we op snelheid mogen doorrijden.
Ik denk 'WTF, da kan toch ni!?' maar zie de Peugeot voor mij er als een bezetene van doorgaan. Eigenlijk had ik efkes logisch moeten nadenken en moeten beseffen dat dat niet kan. We hebben meer dan 3 minuten stilgestaan, dus een neutralisatie kon gewoon niet anders. Maar in het heetst van de strijd, begin je ook weer aan full tempo te rijden.

Achteraf moet dit zo wat de beste KP van de rally geweest zijn voor ons, jammer van de neutralisatie (die er dus uiteindelijk wel gekomen is!)

:-)

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toffe filmpjes Maxime en knap gereden!

Vraagje: het lijkt alsof je toch iedere keer redelijk hard op de koppeling zit bij het terugschakelen. Doe je dit om sneller tot stop te komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deels wel en deels heb ik vaak de neiging om iets te vroeg terug te schakelen ook, moet ik toegeven.
Maar dat is bij iedere auto een beetje anders.

Bij de BMW kon het niet echt kwaad om 'op de koppeling te zitten', zoals jij het zegt. Maar het hielp wel om sneller af te remmen.
Bij de Fiesta moet je echt met de remmen werken en pas later terugschakelen. Maar de remmen op de Fiesta zijn dan wel weer een stukje performanter.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1minuut 30 , laatste filmke vraag ik me af of dat schuivertje niet door remmen op de motor komt. Aangezien de bias van de remmen naar achter verschuift

Ik stel er mij eigenlijk maar een ding voor bij kwaliteit van ophanging: hoe rap wordt de auto 'zweverig', waardoor ge uw lijn moeilijker houdt en rotatie moeilijker kunt controleren. Ik denk wel dat de indruk van snelheid voor een stuk komt van die zweverigheid, wanneer sturen delicaat wordt en ge veel moet corrigeren. Dit ziet er niet zo snel uit, maar da's heel bedrieglijk. Dus eigenlijk heb ik nauwelijks een idee of er snel of traag gereden wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gohja... die auto werd eigenlijk nooit echt zweverig, meen ik mij te herinneren.

Ik ging natuurlijk telkens zo hard als mogelijk en in Staden zitten er wel enkele snelle stukken tussen!
Echt zweven deed de auto nooit. Dus een goede ophanging dan?
Bij snelle, hobbelige stukken ging ik af en toe wel van het gas... maar volgens mij is dat meer te wijten aan het gebrek aan ervaring dan aan de auto.
Mocht ik 8 rally's per jaar rijden met die kist, zou ik 'm veel beter kennen én vertrouwen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Loix is zelf gestopt. Kon nog een jaar verder bij Skoda maar het gevoel was "weg". Vergeet ook niet dat Freddy de handen vol heeft als testpiloot voor Michelin en er nu met de extra toegelaten pk dat testwerk gewoon extra toeneemt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Jokke_vlo:

Loix is zelf gestopt. Kon nog een jaar verder bij Skoda maar het gevoel was "weg". Vergeet ook niet dat Freddy de handen vol heeft als testpiloot voor Michelin en er nu met de extra toegelaten pk dat testwerk gewoon extra toeneemt.
 

klopt inderdaad.

Hij hangt zijn competitiehelm aan de haak, maar die testhelm blijft ie dus nog wel verder aantrekken.

Sowieso, mooi om op een hoogtepunt te stoppen. Zoals ie zelf zegt: veel had ie niet meer te bewijzen in België.

Dat belooft nu al voor Ieper 2017 :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid