Ga naar inhoud

Rally Nieuws


The Swede

Aanbevolen berichten

Op 23/8/2022 om 12:20, ir_fuel zei:

Zie maar naar je ervaring met de remmen. Die rallybanden hebben echt gigantisch veel grip (De Werner destijds reed er op Ecuyers iedereen mee naar huis, maar na 20 minuten waren ze wel voor de vuilbak :D) dus kan me voorstellen dat rempunten redelijk ver liggen, en dat leer je niet op 1-2-3, zeker niet direct in competitie.

Beetje zoals de zachte slicks met de 2-takt karting. Kan je ook zeer laat mee remmen 😍

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ir_fuel zei:

Wel veel korrel voor zo een zonnige dag met blauwe lucht, als we toch gaan neuten :D 

Om de wagens op volle snelheid zo te fotograferen met gsm, vind ik dit toch geslaagd. 
En liefst bekijken op een klein scherm en niet inzoomen… dan zie je de korrel zo niet :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ir_fuel zei:

Wel veel korrel voor zo een zonnige dag met blauwe lucht, als we toch gaan neuten :D 

dat is gravé

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, ir_fuel zei:

Wel veel korrel voor zo een zonnige dag met blauwe lucht, als we toch gaan neuten :D 

Beter? Wel geen gsm nu, maar dat had je allicht door… ☺️

19E90AC6-2EF0-4FE6-B0BC-71E621B348AD.jpeg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Broere!!! 😍 Ma fak ik voel gewoon gigantisch veel trots als ik dat lees en die video's zie. Machtig, you rock!!!! ❤️

Eerste onboard al bekeken: just waauw.

Dikken shout-out ook wel naar Joene, miljaar uwe co bepaalt toch verdomme wreed veel of 't goed gaat of niet, right?
Lijkt me ni evident als co, om naar uwe roadbook te zitten kijken in zo'n zot gereden spel. Moet ge volgens mij een sterke maag voor hebben.

Mag ik vragen wat het verschil bepaalt tussen nen bocht 10 en 15 en 20 en 30 en 40 enz? Wie bepaalt dat, hoe schat je dat in?
Krijgt een identieke bocht (hoek, breedte, radius) na een traag stuk (waar je bv nog maar 80 rijdt) en na een snel stuk (waar je bv 160 rijdt) dezelfde aanduiding, bv allebei nen "30"? Of houdt dat ook rekening met hoe je aan die bocht toe komt, dus den eerste is dan bv nen 20 omdat ge minder moet afremmen en in het tweede geval is het dan nen 30 omdat ge veel sneller aan komt?

Duusd vragen eigenlijk. 🙂

Zalig!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bij de Recce toch maar 70 mag, waarom is het dan nodig om met een 4WD van een concurrerend merk te gaan recce'n? Of begrijp ik het verkeerd en wordt er tijdens de recce weldegelijk stevig doorgereden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, gTa zei:

Broere!!! 😍 Ma fak ik voel gewoon gigantisch veel trots als ik dat lees en die video's zie. Machtig, you rock!!!! ❤️

Eerste onboard al bekeken: just waauw.

Dikken shout-out ook wel naar Joene, miljaar uwe co bepaalt toch verdomme wreed veel of 't goed gaat of niet, right?
Lijkt me ni evident als co, om naar uwe roadbook te zitten kijken in zo'n zot gereden spel. Moet ge volgens mij een sterke maag voor hebben.

Mag ik vragen wat het verschil bepaalt tussen nen bocht 10 en 15 en 20 en 30 en 40 enz? Wie bepaalt dat, hoe schat je dat in?
Krijgt een identieke bocht (hoek, breedte, radius) na een traag stuk (waar je bv nog maar 80 rijdt) en na een snel stuk (waar je bv 160 rijdt) dezelfde aanduiding, bv allebei nen "30"? Of houdt dat ook rekening met hoe je aan die bocht toe komt, dus den eerste is dan bv nen 20 omdat ge minder moet afremmen en in het tweede geval is het dan nen 30 omdat ge veel sneller aan komt?

Duusd vragen eigenlijk. 🙂

Zalig!!

Thanks!!

Co-piloot bepaalt inderdaad heel veel. 
Het is natuurlijk wel zo dat wij geen WRC-toppers (of zelfs BK-toppers) zijn die blind op de nota's van de Co rijden. Er is meestal nog wat marge. Maar ik heb bij de deelname vorig jaar bvb wel twee keer een fout gemaakt (gelukkig twee keer zonder erg) door een te late nota (waarvoor ik Joene, niks verwijt... was amper zijn tweede rally). Dus effectief: de Co heeft een cruciale rol. 
Ik zou het NOOIT ofte nooit kunnen. Ik stap letterlijk uit na 500m. 

Het beschrijven van bochten wordt bij ons gebaseerd op de klok. Een rechts 10 (1u), rechts 30 (3u), etc etc.... en dan 't zelfde voor links natuurlijk. Het klopt effectief dat bepaalde bochten soms sneller of trager zijn dan hoe de baan eigenlijk loopt. En dan pas je de omschrijving aan, aan de snelheid waarmee je komt aangereden. Als je aan 160 komt afgereden, wordt een theoretische links10, omschreven als links20 of 25 om er toch voor te zorgen dat je voldoende afremt. Soms werken we ook met 'snelle rechts 20' of 'trage links 10'...  Tenminste zo doen wij het toch. Ieder duo doktert zijn eigen systeem uit. Zolang je maar met zo weinig mogelijk woorden zo goed mogelijk kan omschrijven wat er aankomt en het duidelijk te begrijpen is in het heetst van de strijd. 
Sowieso moet ons notasysteem nog verfijnd worden. Met de snelheid die zo veel hoger ligt, hebben we duidelijk gemerkt dat je niet alles meer kan omschrijven. Nota's die goed werken in een R2, werken niet volledig in een R5. 't Gaat gewoon allemaal veel sneller 

 

10 uren geleden, gTa zei:

Als je bij de Recce toch maar 70 mag, waarom is het dan nodig om met een 4WD van een concurrerend merk te gaan recce'n? Of begrijp ik het verkeerd en wordt er tijdens de recce weldegelijk stevig doorgereden?

Nee nee Recce is strikt aan 70 per uur. Er zijn weer enkele piloten die zich er niet aan gehouden hebben en fikse boetes hebben mogen betalen (aan de FIA, niet aan de politie :D) 
In een rally als Ieper heb je weinig nood aan een 4x4 in recce... maar deze week is het WRC Griekenland op onverhard... ik denk dat het daar wel best handig is. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Maxime S zei:

Het beschrijven van bochten wordt bij ons gebaseerd op de klok. Een rechts 10 (1u), rechts 30 (3u), etc etc.... en dan 't zelfde voor links natuurlijk. Het klopt effectief dat bepaalde bochten soms sneller of trager zijn dan hoe de baan eigenlijk loopt. En dan pas je de omschrijving aan, aan de snelheid waarmee je komt aangereden. Als je aan 160 komt afgereden, wordt een theoretische links10, omschreven als links20 of 25 om er toch voor te zorgen dat je voldoende afremt. Soms werken we ook met 'snelle rechts 20' of 'trage links 10'...  Tenminste zo doen wij het toch. Ieder duo doktert zijn eigen systeem uit. Zolang je maar met zo weinig mogelijk woorden zo goed mogelijk kan omschrijven wat er aankomt en het duidelijk te begrijpen is in het heetst van de strijd. 
Sowieso moet ons notasysteem nog verfijnd worden. Met de snelheid die zo veel hoger ligt, hebben we duidelijk gemerkt dat je niet alles meer kan omschrijven. Nota's die goed werken in een R2, werken niet volledig in een R5. 't Gaat gewoon allemaal veel sneller 

 

Het moeilijkste dit jaar vond ik het inschatten van semi-snelle bochten. Als je naar een T-rechtste/links 30 gaat zonder brede uitkomst, dan weet je dat je terug moet komen naar 1e. Een links/rechts à fond... dan blijf je in dezelfde versnelling of schakel je zelfs nog op.

Maar de meeste 'fouten' maakte ik bvb een links15 of links20 waar je in derde of vierde aankomt en je niet meteen de volledige bocht ziet. Soms schakelde ik terug, terwijl het niet nodig was. Soms bleef ik in versnelling terwijl ik beter eentje was teruggeschakeld. Daar moeten we onze nota's op verfijnen. Maar dat is echt ervaring... Het bestuderen van onboards achteraf, kan ook handig zijn met het oog op volgende rally's. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Maxime S zei:

Thanks!!

Co-piloot bepaalt inderdaad heel veel. 
Het is natuurlijk wel zo dat wij geen WRC-toppers (of zelfs BK-toppers) zijn die blind op de nota's van de Co rijden. Er is meestal nog wat marge. Maar ik heb bij de deelname vorig jaar bvb wel twee keer een fout gemaakt (gelukkig twee keer zonder erg) door een te late nota (waarvoor ik Joene, niks verwijt... was amper zijn tweede rally). Dus effectief: de Co heeft een cruciale rol. 
Ik zou het NOOIT ofte nooit kunnen. Ik stap letterlijk uit na 500m. 

Het beschrijven van bochten wordt bij ons gebaseerd op de klok. Een rechts 10 (1u), rechts 30 (3u), etc etc.... en dan 't zelfde voor links natuurlijk. Het klopt effectief dat bepaalde bochten soms sneller of trager zijn dan hoe de baan eigenlijk loopt. En dan pas je de omschrijving aan, aan de snelheid waarmee je komt aangereden. Als je aan 160 komt afgereden, wordt een theoretische links10, omschreven als links20 of 25 om er toch voor te zorgen dat je voldoende afremt. Soms werken we ook met 'snelle rechts 20' of 'trage links 10'...  Tenminste zo doen wij het toch. Ieder duo doktert zijn eigen systeem uit. Zolang je maar met zo weinig mogelijk woorden zo goed mogelijk kan omschrijven wat er aankomt en het duidelijk te begrijpen is in het heetst van de strijd. 
Sowieso moet ons notasysteem nog verfijnd worden. Met de snelheid die zo veel hoger ligt, hebben we duidelijk gemerkt dat je niet alles meer kan omschrijven. Nota's die goed werken in een R2, werken niet volledig in een R5. 't Gaat gewoon allemaal veel sneller 

 

Nee nee Recce is strikt aan 70 per uur. Er zijn weer enkele piloten die zich er niet aan gehouden hebben en fikse boetes hebben mogen betalen (aan de FIA, niet aan de politie :D) 
In een rally als Ieper heb je weinig nood aan een 4x4 in recce... maar deze week is het WRC Griekenland op onverhard... ik denk dat het daar wel best handig is. 

Thanks, verheldert veel.

De 3 blondines op de video van je aankomst waren ook de max om te zien. :D 

En WTF dienen interviewer!!  Ik zou ECHT letterlijk *BADUM-TSSSSSS* geantwoord hebben op zijn domme lolle!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Maxime S zei:

Het moeilijkste dit jaar vond ik het inschatten van semi-snelle bochten. Als je naar een T-rechtste/links 30 gaat zonder brede uitkomst, dan weet je dat je terug moet komen naar 1e. Een links/rechts à fond... dan blijf je in dezelfde versnelling of schakel je zelfs nog op.

Maar de meeste 'fouten' maakte ik bvb een links15 of links20 waar je in derde of vierde aankomt en je niet meteen de volledige bocht ziet. Soms schakelde ik terug, terwijl het niet nodig was. Soms bleef ik in versnelling terwijl ik beter eentje was teruggeschakeld. Daar moeten we onze nota's op verfijnen. Maar dat is echt ervaring... Het bestuderen van onboards achteraf, kan ook handig zijn met het oog op volgende rally's. 

Ah ja, "méchant" is ook een term onder jullie, voor een gevaarlijke bocht?

Ben aan 't denken wat ik nog heb gehoord waarbij ik nog wel verduidelijking kan gebruiken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, gTa zei:

Ah ja, "méchant" is ook een term onder jullie, voor een gevaarlijke bocht?

Ben aan 't denken wat ik nog heb gehoord waarbij ik nog wel verduidelijking kan gebruiken...

"Méchant" is een term die ik heb overgehouden van mijn twee rally's met Waalse 'interim'-Co.

Na mijn sortie in Monteberg 2018, waar ik van de baan ging door een verkeerd ingeschatte bocht, wou ik een term vinden die klaar en duidelijk was als er gevaar was. En "Méchant" is het geworden. En in het Nederlands vond ik niet meteen iets dat even kort en krachtig is... dus is het "Méchant" gebleven. 

Is echt puur voor situaties waar je je kan laten verrassen door veel bvb veel grind, omdat ie gevaarlijk sluit, omdat ie kort en snel na een blinde top komt. etc etc.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me sterk opvalt is hoe belangrijk het is snel te kunnen leren/aanpassen. Hoe lang vooraleer een nieuwe auto op niveau te rijden, hoe lang voor een nieuwe route  , hoe lang eer ge een nieuwe bocht ten volle kunt benutten. Hoe meer ervaring hoe sneller alles gaat maar toch, een snelle leerling heeft een enorm voordeel op een trage ook al kan die trage even hard gaan als die genoeg tijd krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Terug naar de jaren van de flying Finns :inlove:  

Vind het zalig zo een kerel te zien rijden op bruut talent.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid