Ga naar inhoud

Juridisch en wetgeving


DDanck

Aanbevolen berichten

  • 5 maanden later...

Een vraagje; als uw rijbewijs ingetrokken is, mag je dan in 't buitenland rijden (los van het feit dat je dan uw rijbewijs niet bij u hebt).

Met andere woorden, bij een intrekking van uw rijbewijs, geldt dat alleen voor het grondgebied België of voor overal (bv. bij een ongeval ed.).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vraagje; als uw rijbewijs ingetrokken is, mag je dan in 't buitenland rijden (los van het feit dat je dan uw rijbewijs niet bij u hebt).

Met andere woorden, bij een intrekking van uw rijbewijs, geldt dat alleen voor het grondgebied België of voor overal (bv. bij een ongeval ed.).

BEAN-say-what.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liever geen redenering maar feiten, vroeg me gewoon af of een intrekking nationaal is of niet (los van het papiertje dat je niet bij u hebt, want daarvoor riskeer je overal een boete).

 

Met mijn studies goed, in januari rond ik ze af en ga bijstuderen (LL.M.) - vandaar ook de vraag - vanaf februari zit ik in Engeland en zou dan ook mijn rijbewijs een poosje kwijt zijn.

Het was een gedachtegang...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu je rijbewijs verloren declareren en een nieuwe gaan halen. Als je dan naar UK gaat eentje inleveren, en met de andere daar rondkarren. Wel zien dat je niet van of naar de tunnel in B wordt aangehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

@@DDanck - Mag een garagist je wagen bijhouden als je niet betaalt?

Edit: Hoe ver gaat het retentierecht?

 

@@Frekkel

 

 

 

Edit2: Nog wat gevonden:

4. Het retentierecht wordt in de praktijk veel uitgeoefend door een garagist die een auto van een van zijn klanten voor herstelling in zijn garage heeft. Zolang de klant de factuur van de herstellingskost niet heeft betaald, kan de garagist weigeren om het voertuig terug te geven aan de eigenaar. Hij kan bovendien het voertuig ook weigeren terug te geven, zolang een factuur voor een eerdere herstelling m.b.t. hetzelfde voertuig niet is betaald. Er bestaat immers een nauwe band tussen het voertuig en deze oudere schuldvordering.

Het retentierecht moet wel ter goeder trouw worden uitgeoefend. Zo kan het inroepen van het retentierecht rechtsmisbruik uitmaken wanneer het proportionaliteitsbeginsel wordt geschonden. Dit kan het geval zijn wanneer er een onevenredigheid bestaat tussen het bedrag van de schuldvordering en de waarde van de zaak die teruggehouden wordt.

http://www.rechtswijzer.be/het-recht/burgerlijk-recht/zakenrecht/retentierecht

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@DDanck - Mag een garagist je wagen bijhouden als je niet betaalt?

Edit: Hoe ver gaat het retentierecht?

 

@@Frekkel

 

 

 

Edit2: Nog wat gevonden:

4. Het retentierecht wordt in de praktijk veel uitgeoefend door een garagist die een auto van een van zijn klanten voor herstelling in zijn garage heeft. Zolang de klant de factuur van de herstellingskost niet heeft betaald, kan de garagist weigeren om het voertuig terug te geven aan de eigenaar. Hij kan bovendien het voertuig ook weigeren terug te geven, zolang een factuur voor een eerdere herstelling m.b.t. hetzelfde voertuig niet is betaald. Er bestaat immers een nauwe band tussen het voertuig en deze oudere schuldvordering.

Het retentierecht moet wel ter goeder trouw worden uitgeoefend. Zo kan het inroepen van het retentierecht rechtsmisbruik uitmaken wanneer het proportionaliteitsbeginsel wordt geschonden. Dit kan het geval zijn wanneer er een onevenredigheid bestaat tussen het bedrag van de schuldvordering en de waarde van de zaak die teruggehouden wordt.

http://www.rechtswijzer.be/het-recht/burgerlijk-recht/zakenrecht/retentierecht

 

 

Zwaar oppassen met deze redenering.

 

Voor een factuur van 500 euro mag je geen wagen van 10.000 euro achterhouden.

 

Wel zijn 4 velgen en zijn stuurwiel :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Als ze beide sleutels hebben, hoe kunnen ze dan met de wagen gaan lopen?

Buiten takelwagen dan

Daar bestaat roch een simpel toestelletje voor? Aansluiten op de BC en weg ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de ene sleutel 165km meer heeft dan de andere, is het dan niet gewoon omdat ze met die sleutel naar zee zijn gereden? Allez ja, ik zeg zo maar iets. 

 

Er zal hier toch iemand zijn die weet wat er precies uit een sleutel kan worden uitgelezen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan mij niet voorstellen dat er niet méér aan de hand is dan dat de ene sleutel 165 km meer heeft dan de andere.

 

De eigenaar stelt dat er een deurwaarder aanwezig had moeten zijn bij het uitlezen van de sleutel, dus in neem aan dat er door het uitlezen toch informatie naar boven is gekomen die niet zo gunstig is voor de eigenaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe jij dat daar uit afleidt is mij een mysterie. Mocht er meer naar boven gekomen zijn, dan had Axa dat wel aangebracht tijdens de rechtzaak. (En lijkt die uitspraak in eerste aanleg wel heel onlogisch)

Belangrijkste element is imo het volgende

"Erg belangrijk hier is dat het bewijsmateriaal, de uitgelezen sleutels, achteraf is verdwenen. Dus alleen de detective die op de loonlijst van Axa staat, heeft de extra kilometers op de sleutel vastgesteld. Toen we later om een nieuwe uitlezing vroegen, konden ze de sleutels niet meer vinden."

Ofdat die detective de waarheid zegt of niet doet er zelfs niet toe.

"Mijn auto is gestolen"

-"bewijs het" *verliest ondertussen mogelijk bewijs*

Link naar reactie
Delen op andere sites

tussen beide sleutels is er maar 165km verschil? die wisselt dagelijks af van sleutel om de kilometers erop gelijk te laten lopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

tussen beide sleutels is er maar 165km verschil? die wisselt dagelijks af van sleutel om de kilometers erop gelijk te laten lopen?

Hij zet altijd de laatste km-stand er op hé. Het is niet dat er een km-teller in de sleutel zit.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Probleem is dat de verzekeringsmaatschappij dat beweert, en de eigenaar niet de claim kan nagaan omdat de sleutel onvindbaar is volgens de verzekeringsmaatschappij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast wooter

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150610_01724429

 

Binnenkort moet je je verkeersovertreding nog aan de ambtenaar verdedigen die de vaststelling heeft gepleegd, nadat je eerst de boete betaalt hebt. Agent, rechter en boete-inner in 1 persoon.

 

Nu nog wachten tot ze dat gaan outsourcen en een VinciTraffic snelheidscontroles gaat uitvoeren voor een percentje van de omzet. Er zal niet veel meer hard gereden worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

In augustus 2015 ben ik (rijdende op mijn moto) ondersteboven gereden door een automobilist.

 

Feit is voorgevallen in Oostenrijk en de betreffende automobilist is een Duitser. Alles netjes op papier, inclusief handtekeningen en tekening en omschrijving van de situatie. Via mijn rechtsbijstand heeft er een expertise plaatsgevonden op basis waarvan er een in gebrekestelling verstuurd is.
Maanden later... en nog altijd geen enkel teken van leven van de betreffende verzekeraar. Ze reageren niet.

 

Het is een Europese aangelegenheid waarbij er kennelijk spelregels (response termijnen en dergelijke) afgesproken zijn welke nu dus niet nagekomen worden. Alle termijnen zijn verstreken dus nu is het zaak om er een advocaat op te zetten.

 

Nu ken ik niemand die dergelijke zaken behandeld of reeds behandeld heeft. Is er hier op het forum (al dan niet vanuit de topicstarter) een positieve ervaring te noemen waar ik mijn licht op kan steken met de vraag of hij/zij mij wil vertegenwoordigen?

 

Gewoon in de witte gids een advocaat kiezen lijkt mij niet aangewezen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen rechtsbijstand? Hoor daar eens of ze iemand kennen voor zo'n zaken.

 

Heb ik wel, en die vroegen mij wie ik wilde dat mij zou vertegenwoordigen. Had ook een voorstel verwacht.

 

Mijn verzekeringsmakelaar had dit ook nog niet op die manier aan de hand gehad en heeft ook niemand voorgesteld, wat ik ook verrassend vond. Maar als ik toch iemand mag kiezen, dan best iemand waar wellicht iemand hier al positieve ervaringen mee heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid