Ga naar inhoud

Juridisch en wetgeving


DDanck

Aanbevolen berichten

Kijk, voor zo'n dingen is een rechtsbijstandsverzekering bij een internationale specialist die geen banden heeft met schade- en risicoverzekeraars, zo handig. Had je 'n D.A.S.-polis gehad, dan had de Belgische branch al lang de dichtste branch bij de aansprakelijke z'n woonplaats in gang gezet, met keuze (door hen) van een advocaat met expertise in die zaken, en wat 't al aan 't rollen gegaan. Ik heb als makelaar helaas véél te veel slechte/povere prestaties meegemaakt van Belgische rechtsbijstandspolissen (meestal bij dezelfde maatschappij als de hoofdpolis) om daar m'n vertrouwen in te leggen...

 

Als je vaak in 't buitenland rijdt, vertoeft, zaken doet, risico's loopt ... overweeg dat eens goed. Alle BTV-dekkingen uit je hoofdpolissen laten schrappen en alles in één pakket bij een maatschappij als D.A.S. (er zijn er nog andere ook), klaar. Doorgaans ben je niet duurder af (of niet veel) en de prestaties die achter de dekking zitten zijn tenminste reëel.

 

Ik heb er nog maar één keer gebruik van moeten maken. Ik had online Lancia-velgen gekocht in Italië. Betaald, worden verzonden naar het (correct in ebay.it/de/be ingegeven) verzendingsadres. Laten op zich wachten, ik check even de locatie van 't pakket via tracking-number: ze zitten ergens in een verdeelcentrum in Duitsland. Oké, kan zijn, nog even wachten. Dikke week later, nog niks. Opnieuw checken: locatie Rome. Hè? Nog een week later: mailtje van de verkoper (in 't Italiaans): Jij hebt een verkeerd adres opgegeven, ik heb correct verstuurd, dus opnieuw verzendingskosten betalen of ze blijven hier.

't Zaakje meteen aan D.A.S. Gent overgemaakt, zij hebben onmiddellijk hun collega's in 't zuiden van Italië aan 't werk gezet (ingebrekestelling in 't Italiaans), dag erna kopie daarvan per e-mail via mijn contactpersoon van D.A.S. Gent overgemaakt gekregen, dag daarna piepte verkoper via ebay.it "Scusi!" met de vraag wat ik verkoos: terugbetaling of opnieuw verzenden. Dat laatste gekozen: D.A.S. heeft me meteen zelf terugbetaald en nadien gaan innen bij pipo de clownio in Bormio. Klaar.

Ik stond eerlijk gezegd versteld van hoe vlot dat gelopen is. Nooit verwacht. (Nota bene: in een standaardpolis zit contractuele schade niet gedekt, da's een optie. Goed kijken dus wat je nodig hebt.)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan niet betalen en hopen dat er niks meer van komt. De kans dat er ingevorderd wordt voor een buitenlandse boete, is (nog) erg klein. De kans dat je 't daar extra hard vlaggen hebt als je je daar opnieuw vertoont met dezelfde nummerplaat en evt. iets uitspookt, is al iets groter. Gewoon betalen is vaak nog 't makkelijkst: geen zorgen meer, en uiteindelijk: it's the price to pay als je speelt en betrapt wordt. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een brief schrijven dat je naar aanleiding van de Anschluss in 1938 de soevereiniteit betreft verkeerswetgeving van de provincie Ostmark in vraag stelt.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Nog nooit een boete betwist maar is dit wel geldig?

Er wordt op 03/03 met een mobiele radar een overtreding vastgesteld die 3 weken eerder is gepleegd.

 

jRBTTed.jpg?1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, voor zo'n dingen is een rechtsbijstandsverzekering bij een internationale specialist die geen banden heeft met schade- en risicoverzekeraars, zo handig. Had je 'n D.A.S.-polis gehad, dan had de Belgische branch al lang de dichtste branch bij de aansprakelijke z'n woonplaats in gang gezet, met keuze (door hen) van een advocaat met expertise in die zaken, en wat 't al aan 't rollen gegaan. Ik heb als makelaar helaas véél te veel slechte/povere prestaties meegemaakt van Belgische rechtsbijstandspolissen (meestal bij dezelfde maatschappij als de hoofdpolis) om daar m'n vertrouwen in te leggen...

Als je vaak in 't buitenland rijdt, vertoeft, zaken doet, risico's loopt ... overweeg dat eens goed. Alle BTV-dekkingen uit je hoofdpolissen laten schrappen en alles in één pakket bij een maatschappij als D.A.S. (er zijn er nog andere ook), klaar. Doorgaans ben je niet duurder af (of niet veel) en de prestaties die achter de dekking zitten zijn tenminste reëel.

Ik heb er nog maar één keer gebruik van moeten maken. Ik had online Lancia-velgen gekocht in Italië. Betaald, worden verzonden naar het (correct in ebay.it/de/be ingegeven) verzendingsadres. Laten op zich wachten, ik check even de locatie van 't pakket via tracking-number: ze zitten ergens in een verdeelcentrum in Duitsland. Oké, kan zijn, nog even wachten. Dikke week later, nog niks. Opnieuw checken: locatie Rome. Hè? Nog een week later: mailtje van de verkoper (in 't Italiaans): Jij hebt een verkeerd adres opgegeven, ik heb correct verstuurd, dus opnieuw verzendingskosten betalen of ze blijven hier.

't Zaakje meteen aan D.A.S. Gent overgemaakt, zij hebben onmiddellijk hun collega's in 't zuiden van Italië aan 't werk gezet (ingebrekestelling in 't Italiaans), dag erna kopie daarvan per e-mail via mijn contactpersoon van D.A.S. Gent overgemaakt gekregen, dag daarna piepte verkoper via ebay.it "Scusi!" met de vraag wat ik verkoos: terugbetaling of opnieuw verzenden. Dat laatste gekozen: D.A.S. heeft me meteen zelf terugbetaald en nadien gaan innen bij pipo de clownio in Bormio. Klaar.

Ik stond eerlijk gezegd versteld van hoe vlot dat gelopen is. Nooit verwacht. (Nota bene: in een standaardpolis zit contractuele schade niet gedekt, da's een optie. Goed kijken dus wat je nodig hebt.)

Deze reactie had ik precies gemist.

Ik volg dezelfde redenering en heb heel bewust gekozen voor een onafhankelijke rechtsbijstand. Op aanraden van mijn makelaar is dat Arces geworden.

Al twee keer plezier van gehad in korte tijd (rijbewijs + schaderapport via Dekra na ongeval) maar bij uitblijven van betaling hebben ze kennelijk zelf onvoldoende netwerk, wat ik zeer verrassend vond. Inmiddels loopt het via een advocaat op aanraden van fuel. Netjes betaald via Arces. Resultaat nog af te wachten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan bezwaar indienen, maar dan wordt er gewoon een navolgend proces verbaal opgesteld met de correcte gegevens en moet je alsnog betalen.

Ik zou er persoonlijk geen moeite in steken.

 

Klopt, ik vroeg me gewoon af of ze op grond van deze pv wel zouden kunnen dagvaarden als ik de minnelijke schikking niet betaal. Het gaat tenslotte niet om een typfout ofzo, het zijn toch elementaire gegevens in dit geval, maar ik ben niet thuis in de materie.

Zonder enige garantie op slagen betaal ik ook gewoon natuurlijk, ook al is het 190 ballen. Wou gewoon eens weten of het eventueel de moeite loont om de rechtsbijstand te contacteren.

 

Ze hebben toch gewoon op 03/03 de gegevens van 12/02 uit de radar gelezen? 

 

Dat is ook een interpretatie, al lijkt het wel debiel geformuleerd en meer van toepassing op vaste palen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

108 gecorrigeerd op een 70 steenweg dus ja, al bij al..

Maar het is geen 50 euro natuurlijk, dus als er een mogelijkheid was geweest om er vanonder te muizen had ik die wel eens durven grijpen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja kijk, 2km/h harder en je had het sowieso kunnen gaan uitleggen...

Ik zou zeggen: bekijk het niet als €190 moeten betalen, maar als €300 korting krijgen en geen rijverbod :D

 

Jij positivo! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

PV moet toch binnen de 7dagen opgesteld worden?

 

Ik dacht dat de kennisgeving binnen de 14 dagen moest arriveren of zo, ja. 

 

Checken met een advocaat desnoods. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kopie van het PV moet worden verzonden binnen een termijn van 14 dagen, te rekenen "van de datum van vaststelling van de misdrijven".

 

Het misdrijf is vastgesteld op 03.03.2016, en dus (blijkbaar) tijdig ter kennis gebracht (al heeft Sabin het misschien wel handig gespeeld met de datum van vaststelling :D ).

 

Ik neem aan dat het om een onbemand toestel ging (moet in het PV staan).

 

Maar zelfs al wordt het PV niet binnen de voorgeschreven termijn ter kennis gebracht, dan nog wordt het niet waardeloos.  Het PV heeft dan geen bijzondere bewijskracht meer (tot bewijs van het tegendeel), maar heeft nog wel de waarde van een inlichting waarover de (politie)rechter vrij kan oordelen.

 

Tenzij de overtreding niet werd begaan, zou ik betalen.  ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
15 minutes ago, tsmetjen said:

Mogen de mistlichten achteraan gekoppeld worden aan de remlichten?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

Volgens mij niet. Mistlampen zijn achteraan verplicht en mogen enkel werken/gebruikt worden bij slechte zichtbaarheid. 

Als je die gaat gebruiken als remlichten heb je dus geen verplicht achterste mistlicht meer (al is dat te relativeren, want ze zijn er nog wel), maar zeker dat enkel gebruiken bij slechte zichtbaarheid wordt zo genegeerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, tsmetjen zei:

Mogen de mistlichten achteraan gekoppeld worden aan de remlichten?

 

Het is mij niet duidelijk wat je juist bedoelt, maar het mag - in de situaties die ik mij kan inbeelden - NIET.  :P

Mistlichten mogen niet (automatisch) gaan branden als je remt en remlichten mogen niet (automatisch) gaan branden als je je achterste mistlichten ontsteekt.

Wat ook niet mag is een remlicht gebruiken als mistlicht, of de mistlichten als remlicht.
Het voertuig moet verplicht zowel remlichten als mistlichten hebben, en die moeten duidelijk van elkaar onderscheiden zijn, want:
"De rand van het lichtdoorlatend gedeelte van het achtermistlicht moet zich bevinden op ten minste 10 cm van de rand van het lichtdoorlatend gedeelte van hel stoplicht."

 

Maar wat mij vooral interesseert: wat ben je van plan? :D 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens het remmen zowel de 3 remlichten en de 2 mistlichten laten oplichten.

Ik had ook een vermoeden dat het niet mag [emoji16]

 
Het is mij niet duidelijk wat je juist bedoelt, maar het mag - in de situaties die ik mij kan inbeelden - NIET.  [emoji14]
Mistlichten mogen niet (automatisch) gaan branden als je remt en remlichten mogen niet (automatisch) gaan branden als je je achterste mistlichten ontsteekt.
Wat ook niet mag is een remlicht gebruiken als mistlicht, of de mistlichten als remlicht.
Het voertuig moet verplicht zowel remlichten als mistlichten hebben, en die moeten duidelijk van elkaar onderscheiden zijn, want:
"De rand van het lichtdoorlatend gedeelte van het achtermistlicht moet zich bevinden op ten minste 10 cm van de rand van het lichtdoorlatend gedeelte van hel stoplicht."
 
Maar wat mij vooral interesseert: wat ben je van plan? [emoji3] 
 




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 jaren later...

Verkeersboete in de bus van een van onze bestelwagens die is geflitst ergens aan de andere kant van het land. Wagen was daar helemaal niet.

www.verkeersboetes.be

Los van de klucht dat je de betwisting moet afdrukken en op de post doen,

Betwisten: ja/nee

ja

Was u de bestuurder: ja/nee

nee

Betwisting op persoon. Wie was dan wel de bestuurder?

shit

Was u de bestuurder: ja/nee

ja

U was de bestuurder, erkent u de overtreding?

shit

Wat moet je hier nu mee doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Crap.

Dan moet je aangeven: was het voertuig jouw eigendom ja/nee

nee

Vul in wie.

fuck

Al aangegeven dat je bestuurder was, nu nog eens ja klikken op 'eigendom', laat maar.

Soit. 'onbekend' ingevuld bij de eigenaarsgegevens + tekst in veld onderin.

Indienen.

image.png.ec119528f4106fec59b219daceccf380.png

't spel hangt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die site is verschrikkelijk onduidelijk ja.

Ook al het feit dat je moet "betwisten" gewoon om een andere naam op het formulier te zetten.

Ik heb iets gelijkaardig voor gehad toen iemand een flitsboete had gereden met mijn camionette. Kwam natuurlijk op mijn naam toe en ik wilde daar mijn naam niet aan verbinden. Dus ik begin daar rond te klikken.

Uiteindelijk gewoon zelf betaald en alles gelaten zoals het was. Hoe achterlijk kun je iets maken. Ik wil helemaal niks betwisten (en dan nog de boel uitprinten, invullen en opsturen). 

 

Dat ga je natuurlijk niet meer doen de dag dat zo een dingen beginnen mee te tellen in een puntenrijbewijs ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit eens een betwisting ingediend. Niets van gehoord tot ik een hogere boete in de bus kreeg. Ze hadden mijn betwisting zogezegd niet ontvangen. Indien gewenst mocht ik nog eens betwisten, met kans op een nog hogere boete. 🤣🙄

 

Ik heb de bittere pil maar geslikt en gewoon betaald, ook al was ik 200% zeker in mijn recht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid