Ga naar inhoud

Aankoop paardentrailer


Gast ST TDCi

Aanbevolen berichten

Wuk ne zever...

 

Als PZ1 in fout is, dan rij ik bijna altijd in overtreding (aanhangers van 3.5 ton aan mijn A7 met max sleep van 2 ton)

 

Maar ik ben al zoveel gezien en 1 keer tegengehouden geweest ondertussen en toen was het geen probleem...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Bon, nog eens een update. Gisteren ben ik even binnen gegaan bij de federale wegpolitie in Hasselt.

Uiteindelijk doen die vaker controles op vrachtverkeer dan de lokale politie, dus neem ik aan dat men het daar toch wel weet.

 

Ze wisten mij te vertellen dat enkel het MTM van toepassing is. Dus PZ1 had gelijk, PZ2 is blijkbaar fout.

Die man zei dus ook dat er effectief veel mensen in overtreding waren tegen die regel. 

2 tegen 1 dus, en bijgevolg zal ik er dan maar vanuit gaan dat het effectief zo is zeker.

 

 

Dan ben ik daarnet nog even langs de keuring gegaan omdat ik wou weten of men bij de keuring van de aanhangwagen ook kijkt naar het trekkend voertuig. Dat is gelukkig niet het geval, want eigenlijk is mijn vader zijn Opel Antara dus wettelijk niet geschikt om die paardentrailer te trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/140-art21

 

De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa van het trekkend voertuig, vastgelegd in het proces-verbaal van goedkeuring, niet overschrijden.

 

De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Time to kick this old thread up.

Ben net nog eens naar de wetteksten gaan zien. In mijn geval gaat het over trekken met een lichte vracht:

Ik heb een remorque met een MTM van 3.5 ton. In de praktijk gebruik ik maximaal 700kg + 1500kg (remorque + auto, met marge) = 2200kg.

de wet zegt:

b) Bijzondere schikkingen toepasselijk op personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, minibussen en lichte vrachtauto's waarvan het proces-verbaal van goedkeuring in een maximale toegelaten sleepbare massa voorziet.

 De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa van het trekkend voertuig, vastgelegd in het proces-verbaal van goedkeuring, niet overschrijden.

 De maximale toegelaten massa van een aanhangwagen zonder remmen mag niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg.

 De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype. Nochtans, indien het trekkend voertuig uitgerust is met vierwielaandrijving en met een onderstel, los van het koetswerk, mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet groter zijn dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig vermenigvuldigd met 1,2.

 

Als ik dat stap voor stap ontleed:

punt 1 lijkt me evident. Je mag niet meer trekken qua gewicht dan wat op je PVG staat. Is je camionette gekeurd voor 3 ton mag je alles trekken zolang je maar onder de 3 ton totaalgewicht zit (remorque + lading), los van de papieren van de remorque (als de remorque 3 ton MTM of meer heeft natuurlijk)

punt 2. Dit gaat over een remorque zonder remmen. Niet relevant

punt 3. Maximaal toegelaten sleepbare massa mag niet hoger zijn dan MTM van het voertuig. Dat wil zeggen dat een voertuig met een MTM van 3 ton een maximaal sleepbare massa van maximaal 3 ton kan hebben. Dit is iets dat in principe tijdens de keuring en door de fabrikant wordt bepaald en op je PVG gezet. Dat is dus een statisch gegeven en niet iets waar je als eigenaar rekening mee moet houden want het staat op je papieren.

 

Nu mag iemand me corrigeren, maar ik zie nergens in die wetteksten een letter staan over de MTM van de aanhangwagen, behalve in het geval de aanhangwagen geen remmen heeft, wat niet relevant is in dit geval. In punt 3 staat wat de maximaal toegelaten sleepbare massa is. Dat gaat over het voertuig zelf, dat gaat niet over de MTM die op de documenten van de remorque staat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap die laatste regel niet zo goed, heb daar ook nog nooit van gehoord.

Mijn Range heeft een MTM van 3200kg, maar mag 3500kg trekken volgens zijn PVG. 
Als ik regel 3 volg mag ik dus eigenlijk maar 3200kg trekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, RRD said:

Ik snap die laatste regel niet zo goed, heb daar ook nog nooit van gehoord.

Mijn Range heeft een MTM van 3200kg, maar mag 3500kg trekken volgens zijn PVG. 
Als ik regel 3 volg mag ik dus eigenlijk maar 3200kg trekken?

Er is nog een extra punt over 4x4's met een ladder-chassis. Misschien heeft je Range dit? Die mogen 1.2x hun MTM trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, RRD zei:

Ja, ik zag het. Range Sport en Disco hebben een ladderchassis, maar een grote Range niet.

Bouten van uw ophanging wat los zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minutes ago, RRD said:

Ik snap die laatste regel niet zo goed, heb daar ook nog nooit van gehoord.

Mijn Range heeft een MTM van 3200kg, maar mag 3500kg trekken volgens zijn PVG. 
Als ik regel 3 volg mag ik dus eigenlijk maar 3200kg trekken?

Die 3500 waar staat dat? Op het Europees gelijkvormigheidsattest? Of op het papier van de keuring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik heb een remorque met een MTM van 3.5 ton. In de praktijk gebruik ik maximaal 700kg + 1500kg (remorque + auto, met marge) = 2200kg.

Nu mag iemand me corrigeren, maar ik zie nergens in die wetteksten een letter staan over de MTM van de aanhangwagen.

 

Wat wil je eigenlijk juist weten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Framfy said:

 

Wat wil je eigenlijk juist weten? 

Dat de hele discussie hier voorgaand was over of je wettelijk in orde bent als je enkel naar de echte gewichten kijkt, en niet naar de papieren.

Er is veel verwarring daaromtrent, dat je bv met een auto die maximaal 3 ton mag trekken geen lege aanhangwagen mag trekken met een MTM van 3.5 ton. @ST TDCi heeft dat eens bij verschillende politiezones nagevraagd en die gaven ook tegenstrijdige antwoorden.

Ik baseer me dus nu op de wetteksten en zie daar nergens iets in staan over het MTM van de aanhanger (behalve natuurlijk over de belasting van die aanhanger zelf), met respect tot het trekkend voertuig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ir_fuel zei:

Er is veel verwarring daaromtrent, dat je bv met een auto die maximaal 3 ton mag trekken geen lege aanhangwagen mag trekken met een MTM van 3.5 ton.

 

Dat mag wel.  (zie wetteksten die jij aanhaalde)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee... is een eeuwige discussie en mogelijks ondertussen al weer veranderd...

Er zijn bepaalde regels die bepalen wanneer je een BE moet hebben, maar ik veronderstel dat dit niet de vraag is.

Je mag logischerwijze nooit meer trekken dan toegelaten dan de max trekkend vermogen van je auto... De vraag is alleen of dat de MTM van de aanhanger is, of het effectieve gewicht.

Ik vermoed dat de vraag hier is, mag je met een trekker die max 2,5 ton mag trekken legaal rondrijden met een aanhanger met MTM 3500 maar slechts 2200 weegt. En dat is een vraag die nogal grijs is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Naish said:

Ik vermoed dat de vraag hier is, mag je met een trekker die max 2,5 ton mag trekken legaal rondrijden met een aanhanger met MTM 3500 maar slechts 2200 weegt. En dat is een vraag die nogal grijs is...

Volgens mij staat het antwoord in bovenstaande wetteksten. Ik heb nog gezocht maar ik vind geen enkele andere wet die spreekt hierover. Als een agent je verbaliseert moet hij op het PV zetten welke wet je overtreden hebt. Ik vraag me dan af welke hij gaat uit zijn hoed toveren want gewoon "mag niet" schrijven, dat zal niet pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd al jaren met een paardentrailer en inderdaad zijn er altijd veel grijze zones als je daar met mensen over praat.

Maar bij alle controles die ik al ooit gehoord heb, wordt enkel het gewicht van de aanhanger op dat moment gewogen.

Dus het feit of hij meer màg laden wordt niet in acht genomen naar mijn mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, Framfy said:

 

Dat mag wel.  (zie wetteksten die jij aanhaalde)

Dat denk ik ook, maar hier zie je bv een antwoord van een agent hierover:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, als dit zo is, dan rijd ik al bijna 4 jaar in overtreding rond.

Mijn Hotra trailer heeft een MTM van 2600 kg, en mijn Volvo XC60 mag slechts 1800 kg trekken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

denk dat de enige oplossing is om dit te gaan vragen op een politiekantoor... En als ze het gewenste antwoord geven, vragen of ze dit even op papier of zo willen zetten.

Dan kan je dat voorleggen bij controle of er zou eventueel ondertussen een wetswijziging moeten gebeurd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Naish said:

denk dat de enige oplossing is om dit te gaan vragen op een politiekantoor... En als ze het gewenste antwoord geven, vragen of ze dit even op papier of zo willen zetten.

Volgens mij weten ze het zelf niet (getuige de posts op de vorige pagina).

Ik baseer me op wat ik in de verkeerswet heb gevonden. Zoals gezegd, als ze je beboeten moeten ze je aangeven waarvoor. Ben benieuwd wat ze op het PV gaan zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou toch ongeveer net zo zijn als iemand met een breekijzer in zijn auto gaan arresteren omdat hij daar ook een inbraak mee zou kunnen plegen? 🙄😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar de dag dat je een lastige hebt en die schrijft je op...

Dan kan je tot je erbij doodvalt zeggen: ja maar ik heb het gevraagd op politiekantoor en ze zeiden het anders

ik ben al een beetje geleerd op dat gebied...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid