Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste,

Ik ben aan het uitkijken om een geremde (auto)trailer te kopen.
Alleen zit ik nog met wat vragen hieromtrent.

Ik zou een 10 tal keer per jaar mijn smallspoor tractor moeten kunnen vervoeren (ongeveer 1,6 ton zonder machine) dus ik denk de 2 ton te naderen.

Dat gewicht in combinatie met het gewicht van de trailer zelf mag mijn eigen wagen niet trekken. Maar die van mijn schoonvader zou ik hier wel kunnen voor gebruiken.

Daarom mijn vraag of ik de aanhangwagen mag keuren met mijn wagen omdat ik doorheen het jaar er andere/lichtere lasten mee zal vervoeren. En voor de keren dat de tractor moet vervoerd worden zou ik dan mijn schoonvader zijn wagen gebruiken.

Kan dit of brengt dit problemen met de keuring?

Moet de wagen anders gekeurd worden als hij een geremde trailer trekt?

Alvast bedankt om dit te verduidelijken

Geplaatst:

Ik voorspel een discussie van 10 pagina's over "mag ik met een remorque rijden met een MTM hoger dan wat ik mag slepen, als ze niet geladen is".

Rachael Harris Popcorn GIF by Lucifer

• Grappig 2
Geplaatst:
38 minuten geleden, wdv zei:

Beste,

Ik ben aan het uitkijken om een geremde (auto)trailer te kopen.
Alleen zit ik nog met wat vragen hieromtrent.

Ik zou een 10 tal keer per jaar mijn smallspoor tractor moeten kunnen vervoeren (ongeveer 1,6 ton zonder machine) dus ik denk de 2 ton te naderen.

Dat gewicht in combinatie met het gewicht van de trailer zelf mag mijn eigen wagen niet trekken. Maar die van mijn schoonvader zou ik hier wel kunnen voor gebruiken.

Daarom mijn vraag of ik de aanhangwagen mag keuren met mijn wagen omdat ik doorheen het jaar er andere/lichtere lasten mee zal vervoeren. En voor de keren dat de tractor moet vervoerd worden zou ik dan mijn schoonvader zijn wagen gebruiken.

Neen, MTM van de aanhangwagen zal hoger zijn dan uw max. trekgewicht van uw auto, dus mag je die niet trekken, ook al staat er niets op.

Kan dit of brengt dit problemen met de keuring?

Zie hierboven.

Moet de wagen anders gekeurd worden als hij een geremde trailer trekt?

Neen.

Alvast bedankt om dit te verduidelijken

Zie vetgedrukt.

P.S: Als ik het goed voor heb, wordt je aanhangwagen verzekerd voor een opgegeven trekkend voertuig (dus een voertuig dat de aanhangwagen op zijn minst mag trekken) Misschien dat @ex-Mooseman @GTX daar wat meer over weet.

Geplaatst:
41 minutes ago, ir_fuel said:

Ik voorspel een discussie van 10 pagina's over "mag ik met een remorque rijden met een MTM hoger dan wat ik mag slepen, als ze niet geladen is".

Rachael Harris Popcorn GIF by Lucifer

10 minutes ago, Greg said:

Zie vetgedrukt.

...

Geplaatst:
13 minutes ago, Greg said:

Zie vetgedrukt.

Graag de wettekst die dat bepaalt 😉 

MTM is enkel van tel bij controle rijbewijs.

Geplaatst: (aangepast)

Artikel 21. Maximale toegelaten massa (M.T.M.) van de slepen

§1. Onverminderd het bepaalde in de artikelen 18, 32, 32bis en 47 van dit besluit, mag de massa in beladen toestand van een sleep de bij het proces-verbaal van goedkeuring betreffende het trekkend voertuig, vastgestelde maximale toegelaten massa van de sleep niet overschrijden

.=> Je mag er dus wettelijk niet mee op de weg.

aangepast door Tjeu
Geplaatst:

Maar dat is de vraag niet, de vraag is of ze dat op de keuring bekijken en dan is het antwoord dat ze de papieren van de wagen niet opvragen zolang die niet meegekeurd wordt.

Geplaatst:

En de tweede vraag, of de wagen anders gekeurd moet worden: nee, tenzij je huidige trekhaak enkel voor een fietsendrager gekeurd is.

Geplaatst:
14 minutes ago, Tjeu said:

Artikel 21. Maximale toegelaten massa (M.T.M.) van de slepen

§1. Onverminderd het bepaalde in de artikelen 18, 32, 32bis en 47 van dit besluit, mag de massa in beladen toestand van een sleep de bij het proces-verbaal van goedkeuring betreffende het trekkend voertuig, vastgestelde maximale toegelaten massa van de sleep niet overschrijden

.=> Je mag er dus wettelijk niet mee op de weg.

Dat staat daar toch helemaal niet.

Er staat dat de massa in beladen toestand de MTM niet mag overschrijden. Waar haal jij dan dat je met minder gewicht op niet mee mag rijden?

Geplaatst:
43 minuten geleden, Greg zei:

Zie vetgedrukt.

P.S: Als ik het goed voor heb, wordt je aanhangwagen verzekerd voor een opgegeven trekkend voertuig (dus een voertuig dat de aanhangwagen op zijn minst mag trekken) Misschien dat @ex-Mooseman @GTX daar wat meer over weet.

Qua verzekering:  tot 750 kg zit dit standaard in je autopolis.  Meer dan 750 kg, dan moet deze een aparte groene kaart hebben (maar dit kan in ‘een’ autopolis, met een heel beperkte meerrpremie.  Als die dus in jouw autopolis is verzekerd, dan kan die ook aan de auto van je pa hangen.

qua keuring, mogen of niet mogen aan jouw auto hangen,… : over aan familie

Geplaatst:
1 minute ago, ex-Mooseman said:

Als die dus in jouw autopolis is verzekerd, dan kan die ook aan de auto van je pa hangen.

Nee he. De polis van zijn pa moet ook rijden met een remorque dekken. De verzekering van een remorque zelf komt enkel tussen als de remorque NIET is aangekoppeld.

Geplaatst:
26 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat staat daar toch helemaal niet.

Er staat dat de massa in beladen toestand de MTM niet mag overschrijden. Waar haal jij dan dat je met minder gewicht op niet mee mag rijden?

De massa in beladen toestand staat niet gedefinieerd in artikel 1. 

Maar let wel op voor artikel 21 hoofdstuk 2, 3de lid: 

De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan 75 % van de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype, d.w.z. deze welke de krachten benut die ontstaan door nadering van de aanhangwagen tot het trekkend voertuig.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid