Ga naar inhoud

low spec / DIY / recreatief / amateur TRACK DRIVING


gTa

Aanbevolen berichten

'k Heb niet altijd tijd om me bezig te houden met bepaalde eikels die hun hoofd zo diep in hun eigen gat zitten hebben dat hun knieën bruin zien. ;)

 

Note to myself; nooit meer The Swede taggen in een reply :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel heeft je 4e trackday gekost?

Er staat toch duidelijk dat ik er maar 3 gedaan heb, dus die 4de wordt moeilijk :facepalm:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is @@The Swede zijn Evo kapot

 

Veer dumpvalve heeft het begeven. Geen ramp, wel lullig dat dat net deze week moest gebeuren en het een eeuwigheid duurt voor je onderdelen hier hebt.

 

Tijd om een deftige erop te steken. Atmo ! :P

 

 

denk het, was vandaag niet goed gezind :)

 

? Hebben wij mekaar ontmoet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

1890513_10152341024149479_61643196_o.jpg

 

 

Dat. Wekelijks liefst :)

Rijden :inlove: 

Quoteworthy! 

 

 

Ik zie 2 oorzaken voor het beschreven "probleem":

  • comfort: Jongere generatie wil comfort. Ik zie dit bij mezelf: mijn wagen moest zowel voor straat als track gebruik geschikt zijn. Ook al is mijn Z4M de 3e wagen en gebruik ik die enkel op circuit, toch wil ik er toch op een comfortabele manier mee naar het circuit kunnen rijden (navi, verwarmde zetels, deftig sound system, ...). Had geen zin in een trailer om van en naar circuit te gaan.
  • prijs: meer comfort is hogere (aankoop-)prijs. Ik heb zelf niet de beschikking over een knutsel garage en ben voor de meeste zaken aangewezen op mijn garagist. Verhoogt de prijs aanzienlijk. Ook zijn trackdays niet goedkoop. Ga dit weekend naar Spa: 415 euro (zonder autokosten), wat blijkbaar nog een van de goedkoopste dagen is (Getspeed is al 500 euro, RSR 600 euro en Curbstone 700 euro)

Ik reken mezelf alleszins niet tot die categorie. Om maar enkele van de voorbeelden die je aanhaalt te gebruiken: een navi hoef ik niet, is toch meestal mooier dashbord zonder ingebouwde navi. Verwarmde zetels mis ik vrijwel nooit (tenzij die winter toen ik m'n S2K kocht en steevast open reed zolang het niet regende :D 

Deftige geluidsinstallatie weet ik dan wel weer hard te appreciëren, iets wat ik soms wel mis op de S2000. Al valt het al bij al best mee. Een grotere issue daar is dat ie boven de 100kmh zoveel windruis maakt dat ik het sowieso niet goed hoor.. 

 

Soit, om op de discussie at hand terug te keren. Ik heb de 'good old days' van circuit rijden met forumvrienden helaas nooit meegemaakt. Ik was toen minder actief op Autoforum en had niets dat gebruikt kon worden op circuit. Mijn eerste auto waarmee te tracken viel was de E30 318is die je ziet in het filmpje, waar hij nog eigendom was van @@Mayonaise

Voor mij blijft de circuitervaring momenteel heel erg beperkt. Ik ben één keer met de 318is op de Nurburgring gaan rijden, welgeteld drie rondjes. Ik heb me toen echt ongelooflijk geamuseerd. Met een hele bende E30's en een 190E naar daar rijden geeft op zich al een leuk gevoel van samenhorigheid. Feit dat we elkander allemaal best goed kenden hielp natuurlijk ook. 

Daar vooral gepassagierd om het circuit wat te leren kennen, en dan ook zelf paar keer gereden. What a blast! Maar je kan het natuurlijk amper circuitrijden noemen. Tijd om aan techniek te schaven was er niet, daarvoor zat ik veel te veel met de gedachte 'gevaarlijkste circuit' in m'n hoofd :) 

 

7870_10151755431759974_60875316_n.jpg

 

379848_10150442979584974_2113519788_n.jp

 

305815_10150442979949974_796183816_n.jpg

 

 

Dat is intussen al van 1/11/2011 geleden. Heb er sindsdien ook niet meer gereden, daar moet dringend verandering in komen! Op zich zijn de banen naar daar al een leuke trip, al kan je dat natuurlijk ook niet circuitrijden noemen. 

 

Klein jaartje terug ook eens op Zolder gereden met Vroemdag. Dat was natuurlijk budgetvriendelijk gezien je geen inschrijving hoefde te betalen. Enkel naft remmen en banden dus. Ideale gelegenheid voor mij om eens te voelen wat dat geeft met de S2000 op circuit. Niet dat ik echt kan vergelijken maar ik had bij Zolder niet echt een 'wauw' gevoel. Wel leuk enzo, maar niet dat ik het meteen opnieuw wou doen. 

1380296_3559478441621_1846633371_n.jpg

 

Grootste obstakel voor mij is ook het geld dat er mee gemoeid is. Ik kan niet zonder verpinken 500 euro uitgeven op 1 dag. Ik las hier ergens dat dat voor studenten een bom geld is. Eerlijk gezegd is het dat voor mij ook nog. Niet dat ik het niet kan uitgeven, maar dan moet ik de rest van de maand bij wijze van spreken niet meer op restaurant gaan als ik niet aan m'n spaargeld wil zitten. 

Voor mij is op circuit rijden voorlopig dus nog een luxe die ik me niet te vaak kan veroorloven. Al speelt het gezelligheidsaspect waar gta het over heeft voor mij ook heel sterk mee. Met maten of kennissen samen op stap, samen ervaringen en soms smart delen, vooral veel ritjes delen, ... Ik ga me denk ik niet snel inschrijven om op circuit te gaan rijden met mensen die ik niet ken. 

Ik begrijp @@Rabbit dan ook perfect als hij het heeft over niet aangekeken worden op pakweg Curbstone-event omdat je met een auto rijdt die niet naar hun standaarden is, dat zou voor mij ook de pret vergallen. 

Wat mij vooral bijblijft na het lezen van dit topic, is dat ik nog eens richting Nurburgring wil. Ik hoef geen jaheskarte, waarschijnlijk zelfs geen tienrittenkaart. Het grote voordeel van er nog niet vaak gereden te hebben: het is nog elke keer adembenemend als je eroverheen rijdt, snel of niet :) 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij vooral bijblijft na het lezen van dit topic, is dat ik nog eens richting Nurburgring wil.

 

Ik zal het voor je regelen.

 

Ik heb verdomme zin om te rijden. Mijn AWD bureaustoel drift ik elke dag opnieuw door het kantoor, en dat smaakt naar meer.

 

Zin om buiten te komen, op baan of circuit. Arg, must drive

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hm, nog een leuk topic. Iets deprimerender maar toch.

 

@@gTa, en ook anderen, hebben dat goed omschreven. Het leven gaat verder en tijden veranderen. Voor mij toch in ieder geval. Momenteel heb ik amper vrije tijd. Ik moet die maken... Autobudget is door huis en gezien meer dan gehalveerd.

 

10j geleden ben ik voor het eerst op circuit gaan rijden. 5drs civic, 116pk, KW variante 2 eronder, kelkje erop voor het geluid, 215/45 R16 Toyo T1R's eronder en gaan met die banaan. Het jaar nadien heb ik dat nog eens gedaan en toen heeft mijn vrouw hem op de R4 tegen de vangrail gezet...
Ondertussen had ik ook een E30 gekocht (gek van de 6-cil sound, rwd met sper...) daarmee ook vroemdag gedaan, daarna circuit experience van Skylimit events. Redelijk goeie setup gevonden waar ik plezier kon aan beleven. Dat kon toen nog voor minder dan 200€ voor een halve dag. 1x op Spa kunnen rijden, dat was DE dag van mijn autoleven. Ik heb zo genoten op dat circuit dat ik mezelf had voorgenomen om elk jaar 1x Spa te doen (en ik ben er nooit meer geweest...).
Kort nadien zijn de prijzen beginnen stijgen en is de sfeer beginnen veranderen, vond ik persoonlijk. Minder respect voor elkaar op circuit (een beetje zoals op de baan eigenlijk), meer raceteams die (imo) goedkoop kwamen testrijden. Je zal maar op zolder rijden 2min15 over een rondje als er 3 racers tussen zitten. Als ik meer in mijn achteruitkijkspiegels moet kijken dan iets anders, is de fun er voor mij af.

 

Als iemand een trackday kan organiseren met gelijkgestemden, bvb zoals SED in Weeze, dan wil ik graag nog eens op circuit. Al moet ik eerst mijn kraam in orde krijgen. Ik zoek nog een remmensetup die het uithoudt bij mij, lekkend stuurhuis vervangen en versleten rubbers vervangen. Het voorziene budget voor dit jaar zal weer overschreden zijn, zoals het hoort trouwens :).

 

Samengevat: ik heb te weinig tijd, te weinig geld en (in mijn omgeving) geen geschikte plaats om mijn E30 los te laten. Maar zo veel zin.

Elke dag zit ik mijn schoenen aan te doen in de garage op een bankje naast mijn E30. (klinkt zo zielig :)). Als ik foto's zie van PJH, dan zit ik te wippen op mijn stoel. Ik voel het plezier. 

 

Misschien willen we teveel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kort nadien zijn de prijzen beginnen stijgen en is de sfeer beginnen veranderen, vond ik persoonlijk. Minder respect voor elkaar op circuit (een beetje zoals op de baan eigenlijk), meer raceteams die (imo) goedkoop kwamen testrijden. Je zal maar op zolder rijden 2min15 over een rondje als er 3 racers tussen zitten. Als ik meer in mijn achteruitkijkspiegels moet kijken dan iets anders, is de fun er voor mij af.

Waar kom jij die raceteams tegen?

Ik weet maar 3 mogelijkheden:

- Skylimit events, maar dat is al jaar en dag een gevaarlijke bedoening voor beginners (maar dat mag je niet schrijven...) omwille van de drukte en de mentaliteit van sommigen daar

- Curbstone, maar daar mag je met minder dan 300pk de baan niet op, tenzij je met een badkuip rijdt alla Radical

- Testdag voor licentiehouders

Ik denk niet dat het over geval 2 of 3 gaat, maar je kan bij geval 1 ook voor andere organisaties of andere circuits kiezen.

De vroemdag is trouwens gevaarlijker dan gelijk welke circuitdag van gelijk welke organisator.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwam is een juister woord. Ik zou het moeten opzoeken maar ik gok dat de laatste keer zolder via skylimit events een 5 tal jaar geleden moet zijn.

Toen reed er altijd minstens 1 racer mee. Ik versta daaronder een lege kas met volledige rolkooi, blusinstallatie, sleepogen, full slicks en een remmen kit van minstens 3000 euro. Zo herinner ik me een zwarte 1 reeks diesel, een E36 compact met s50 blok en sequentiële bak... Ik was toen een beginner en reed op die momenten niet op mijn gemak rond.

Verder dan Spa wou ik in die jaren niet rijden en van andere organisaties had ik toen geen weet. Het heeft niet veel gescheeld om eens met GART mee te doen ergens in Frankrijk.

Er zijn jaren geweest dat Vroemdag tijdens het vrij rijden volledig uit de hand liep, maar meestal was er wel ergens een half uurtje waar ik met goed gevoel tempo kon opbouwen. Vroemdag zelf moet je doen voor het plezier van de kinderen. Of om zolder eens te verkennen. Dat beseffen de meeste wel. De laatste 2 jaar is er trouwens ferm kuis gehouden tijdens de inschrijving. Nederlandse ax en puma club kwam er nog amper in voor. Nu beschouw ik dat ook niet meer als trackday, maar ik kan er wel mijn hart eens ophalen.

Ik begrijp dat dit voor u een scheet in een fles moet zijn, maar dat is hoe het bij mij begonnen is.

(paar typfouten verbeterd, epistels typen is niet ideaal op een telefoon)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet dat vroemdag zomaar kan. Eigenlijk is dat wachten tot er eens iets serieus gebeurt ....

Bij Skylimit is de kans wel heel groot dat je een van de Porsches van Jo Lammens tegenkomt he :)

oneighturbo-SKYLIMIT-YOKOHAMA-Charlie-An

Bij Skylimit rijden er vrij veel "racers" mee (volgens jouw definitie van racer, zijnde een gestripte wagen met kooi).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dckoen 

 

Vroemdag, akkoord met ir_fuel dat dit veruit DE gevaarlijkste trackday is die je kan doen en die steekt er dan nog eens met kop en schouders bovenuit. Onder het mom we gaan passagiers plezieren schrijven groepen van autoliefhebbers zich daarop in. Vooral LIEFHEBBERS en mensen die rondritten doen. Een aantal van hen doen ook "rondritten" op circuit en kennen perfect hun grenzen maar......................... er zijn daar ook een pak macho's tussen die denken dat ze wel "kunnen" rijden en dan dat op die 1 dag per jaar op circuit willen bewijzen.

 

Ik zweer u .....wat ik daar al gezien heb (ook ongelukken tot mijn spijt) op 1 dag kom je op 20 andere trackdays samen niet tegen.

 

Vandaar dat ik, wanneer ik jouw verhaal lees eerder een soort troost lees. Het lijkt me erop dat je mits een paar stellingen probeert te berusten in het feit dat je niet kan/wil/mag gaan tracken :D

Wel ik zal wat tegengas geven zodat je je niet zomaar fatalistisch kan opstellen.

 

1. Er zijn nogal wat Engelse trackdays te Spa met leftside overtaking only (and only on the straight). Daar wordt over het algemeen rustig gereden en de snelle jongens moeten wachten tot jij hen gezien hebt. Ben er zo vorige week eentje gaan rijden, geen incidenten, ongelukken en zwarte vlaggen voor jongens die zelfs bij het uitkomen van een bocht (ik dus) voorbijstaken :D

 

2. De uitloper van GTA zijn trackays, Trackaddix, organiseert een drietal keer per jaar trackdays te Ecuyers. Zeer respectvolle groep rijders van wie het merendeel mekaar kent. Beetje alle niveau's onder mekaar maar met respect voor eenieder. Avond voordien een Ibisje boeken voor 59 euro en met een hoop car lovers gaan eten. Schitterende sfeer. Ook naast de track waar iedereen mekaar helpt. Tevens voor een betaalbare prijs. Zelfs als "racer" kijk je uit naar die dagen. Vrij veilig en leerzaam/leuk circuit.

 

3. Racb days, meestal veel "beginners" en niet al te druk te Mettet.

 

En zo kan ik er nog wel een paar opnoemen.

 

Dus bij deze verwachten we u on track.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet dat vroemdag zomaar kan. Eigenlijk is dat wachten tot er eens iets serieus gebeurt ....Bij Skylimit is de kans wel heel groot dat je een van de Porsches van Jo Lammens tegenkomt he :) bij Skylimit rijden er vrij veel "racers" mee (volgens jouw definitie van racer, zijnde een gestripte wagen met kooi).

Vind het echt jammer dat mijn geheugen me zo in de steek laat. De vroemdagen die ik gedaan heb vielen mee, vond ik. Op 1j na, toen er een vrij nieuwe auto (dacht bmw) zich tijdens het vrij rijden in de muur boorde voor de sacramentsheuvel. Veel toogrijders, dat is waar, maar ik kon ook amper rijden hoor :-) (volgens uw standaard allicht nog niet :-)).

Op skylimit events heb ik er dan blijkbaar nog de goeie dagen uitgekozen als ik het zo lees.

Jo lammens ben ik toen niet tegen gekomen. Ken hem van ziens. Toen hij nog met zijn e46 m3 smg reed, heb ik ooit naast hem gezeten toen hij leerde driften bij danny janssens. Smg had toen kuren. Denk niet dat hij zich dat nog herinnert, maar ik wel.

Nu, op zich vind ik dat goed nieuws, dan heb ik het ergste al gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dckoen 

 

Vroemdag, akkoord met ir_fuel dat dit veruit DE gevaarlijkste trackday is die je kan doen en die steekt er dan nog eens met kop en schouders bovenuit. Onder het mom we gaan passagiers plezieren schrijven groepen van autoliefhebbers zich daarop in. Vooral LIEFHEBBERS en mensen die rondritten doen. Een aantal van hen doen ook "rondritten" op circuit en kennen perfect hun grenzen maar......................... er zijn daar ook een pak macho's tussen die denken dat ze wel "kunnen" rijden en dan dat op die 1 dag per jaar op circuit willen bewijzen.

 

Ik zweer u .....wat ik daar al gezien heb (ook ongelukken tot mijn spijt) op 1 dag kom je op 20 andere trackdays samen niet tegen.

 

Vandaar dat ik, wanneer ik jouw verhaal lees eerder een soort troost lees. Het lijkt me erop dat je mits een paar stellingen probeert te berusten in het feit dat je niet kan/wil/mag gaan tracken :D

Wel ik zal wat tegengas geven zodat je je niet zomaar fatalistisch kan opstellen.

 

1. Er zijn nogal wat Engelse trackdays te Spa met leftside overtaking only (and only on the straight). Daar wordt over het algemeen rustig gereden en de snelle jongens moeten wachten tot jij hen gezien hebt. Ben er zo vorige week eentje gaan rijden, geen incidenten, ongelukken en zwarte vlaggen voor jongens die zelfs bij het uitkomen van een bocht (ik dus) voorbijstaken :D

 

2. De uitloper van GTA zijn trackays, Trackaddix, organiseert een drietal keer per jaar trackdays te Ecuyers. Zeer respectvolle groep rijders van wie het merendeel mekaar kent. Beetje alle niveau's onder mekaar maar met respect voor eenieder. Avond voordien een Ibisje boeken voor 59 euro en met een hoop car lovers gaan eten. Schitterende sfeer. Ook naast de track waar iedereen mekaar helpt. Tevens voor een betaalbare prijs. Zelfs als "racer" kijk je uit naar die dagen. Vrij veilig en leerzaam/leuk circuit.

 

3. Racb days, meestal veel "beginners" en niet al te druk te Mettet.

 

En zo kan ik er nog wel een paar opnoemen.

 

Dus bij deze verwachten we u on track.

Vergeef me mijn onwetendheid. Op E30.be was ik de topicslet en op hondabelgium zaten niet zo heel veel serieuze mensen. Daar hield mijn internetcomunitie op. Maar ga vooral verder, een wereld gaat voor mij open.

Als ik dit jaar de voortrein aangepakt krijg, zal ik volgend jaar minstens 1 trackday plannen. Tegen dan zal ik hopelijk al gemakkelijker een dagje weg kunnen uit de zaak.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op vroemdag zelf geen probleem gehad met andere chauffeurs. ..plaats genoeg om met verstand te rijden en handelen. Doe dit jaar sowieso terug mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwam is een juister woord. Ik zou het moeten opzoeken maar ik gok dat de laatste keer zolder via skylimit events een 5 tal jaar geleden moet zijn.

Toen reed er altijd minstens 1 racer mee. Ik versta daaronder een lege kas met volledige rolkooi, blusinstallatie, sleepogen, full slicks en een remmen kit van minstens 3000 euro. Zo herinner ik me een zwarte 1 reeks diesel, een E36 compact met s50 blok en sequentiële bak... Ik was toen een bevginner en reed op die momenten niet op mijn gemak rond.

 

Vandaag nog eens een sessie gaan doen. Wel , ongeveer 8 op de 10 auto's waren racers die dan vlamden alsof ze een wedstrijd aant rijden waren. Ik blijf er gelukkig vrij kalm bij , maar kan me inbeelden dat als het je eerste keer op Zolder is, je een schrik pakt op sommige momenten. Een trackday noem ik dit toch niet echt. Meer een testdag van raceteams.

Voorts kan je bij Skylimit per uur boeken, waar je via mede-organisator driving-fun direct voor een dag boekt ?!

Vb voor 13 aug

http://www.dftrackdays.com/circuit/trackday/58/zolder_13082014/

en in de kop  :

 

circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige,rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen

:roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heeft de evolutie zich alleen maar verder gezet. Jammer want toen ik het deed was de driving experience nog echt wat ze zou moeten zijn. Stuk voor stuk sportieve straatautos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag nog eens een sessie gaan doen. Wel , ongeveer 8 op de 10 auto's waren racers die dan vlamden alsof ze een wedstrijd aant rijden waren. Ik blijf er gelukkig vrij kalm bij , maar kan me inbeelden dat als het je eerste keer op Zolder is, je een schrik pakt op sommige momenten. Een trackday noem ik dit toch niet echt. Meer een testdag van raceteams.

Voorts kan je bij Skylimit per uur boeken, waar je via mede-organisator driving-fun direct voor een dag boekt ?!

Vb voor 13 aug

http://www.dftrackdays.com/circuit/trackday/58/zolder_13082014/

en in de kop :

:roll:

En hadden die racers ook een nummer op hun auto kleven? Het gevaarlijk (lees vooral eigen grenzen niet kennen) rijgedrag heeft te maken met mentaliteit of inschatten eigen kunnen. Niet met het feit dat het racers zijn of niet.

Veel van die "racers" zijn halve afbraak auto's die zelfs in een race niet gekeurd raken imo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, geen discussie over wat een racer is of niet. Je snapt mijn punt hoop ik?

Mentaliteit en eigen kunnen, maar op zulke evenementen ook een beetje het kunnen van de beginners. Indertijd werd ik ingehaald op plaatsen waar ik het niet had verwacht en ook zonder (of met weinig) respect. Soms op het laatste van de rechte lijn, en dan alles dicht gooien. Ik heb amper 272mm schijfjes en 1 piston...

 

Van die zwarte 1-serie diesel weet ik dat die aan het trainen en testen was voor 1 of andere race. Grote crew in de pits, 5 laps, binnen, afstellen en terug weg. Die trok geen zak aan van wie daar nog rond reed.

 

Waarschijnlijk snap ik hun punt niet, maar ik vond ze daar niet op hun plaats. In mijn ogen zou Skylimits niet mogen mixen in de inschrijvingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op supersundays heb je aparte slots voor racecars en road legal cars.

Beter dan een mix van mensen die eens wat rondjes willen komen draaien op circuit met hun stock auto tussen al dat geprepareerd en competitief geweld.

De verschillen in ervaring ,setup en last but not least het doel van deelname zijn te groot om zogezegd van een dagje te spreken waar je je auto eens veilig kan uitlaten op circuit. (wat driving-fun beweert)

 

@Jokke : meeste autos waren zodanig bestickerd dat het mij eigenlijk ontgaan is of ze nummers hadden of niet .

Klopt dat het rijgedrag aan de mentaliteit ligt.

Wel , der zijn er veel bij die even sleutelen aan de setup, terug de baan opvliegen en al de trageren enkel maar in de wegrijden voor hun om de uitgevoerde veranderingen te kunnen testen (tegen de tijd).

En dan vergat ik nog de diverse racescholen te vermelden die daar met hun ragkrellen ronddenderen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid