Ga naar inhoud

AMG lovers


kefkie

Aanbevolen berichten

Dat is ook de typische fout die men maakt (gij werkt toch ook niet bij Mercedes op marketing he? :D.

Het maximale vermogen van zo een combo is niet gewoon de beide pk's optellen. Zo werkt dat niet, maar voor de marketing bekt dat gemakkelijker. Sowieso is pk bij een elektromotor een raar gegeven (maar ik val in herhaling).

Om te beginnen hangt het geleverde vermogen al af van de snelheid. Rijd 120 en laat uw elektromotor de extra "duw in de rug" geven en die zal een pak meer koppel leveren dan diezelfde elektromotor als je al zonder assistentie aan 220 aan het rijden bent. Tot zover het optellen van de pk's.

Ik durf er geld op zetten dat die P1 geen 20 per uur trager zal bollen als je de EV afkoppelt, qua topsnelheid. Dat elektrovermogen helpt bij hernemingen en bij het op de gas gaan. Torque fill dus.

 

En ik snap nog altijd niet waarom je dat zo speciaal vindt. Het concept hybride bestaat toch al jaren? De Panamera zijn we al vergeten? :D Die heeft een batterij van bijna 18kWh (tot voor kort 14kWh).

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, William Blake said:

Punt is dat je na 8 (of 9 als hij er effectief is) jaar sinds de ‘holy trinity’ PHEV hypercars dergelijke techniek in je Cklasse kan vinden.

Ik vind dat straf, ook al is het niet mijn ding.

Men heeft het inderdaad mooi onder de knie nu om beide systemen mooi homogeen met mekaar te laten werken zonder dat de bestuurder er veel van merkt... iets wat 10j terug bij die supercars nog niet het geval was, het verliep allemaal wat bruter. Moesten bij de c63 nu electro aan de V8 gekoppeld hebben, het zou veel meer op gejuich onthaald worden. Naast prestaties is er ook zoiets als sound. Mensen zijn geen robotten hé. Iets wat meer en meer vergeten wordt

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

ok fuel 😃
ik ken geen enkele PHEV die een significant hogere vmax heeft dan zijn equivalente ICE variant, natuurlijk leun je op dat punt op ICE voor piekvermogen, dus ik weet ook wel dat optellen zinloos is. maar bon vmax is niet het punt in deze discussie 

echter moet zeggen dat ik er ook van verschiet dat men nu inderdaad de 330kw ICE plus 150kw EV adverteert als totaal systeemvermogen, dus misschien is er wel iets nieuws? te onderzoeken :) sinds de C350e, de eerste PHEV van MB, telt men NOOIT het vermogen zomaar op. Hoe men pk ‘berekent’ voor een e-motor begrijp ik niet helemaal, dus dat mag je altijd duiden 

Heb je de artikels en het persbericht gelezen, want je spotte al met F1-tech.. wordt inderdaad snel gezegd, kijk door het marketingsausje en je kan toch niet anders dan impressed zijn met de techniek? 2l 450 pk, eturbo, aparte vbak op achteras met ediff, sportieve batterij, ... dit ga je toch niet vergelijken met elke standaard hybride waarbij de focus op e-range en uitstoot ligt? hier is dat een kleine batterij van 6 kwh, relatief licht en compact en focus op (duur) prestaties. Dus die ‘heel pak minder presteren’ visie, kweetni, een 918 rijdt toch ook goed met lege batterij? zeer benieuwd naar de eerste test, als je wilt regel ik dat voor jou van zodra mogelijk 

Enfin ja, toch duidelijke keuzes gemaakt hier richting sportiviteit, de ene hybride is de andere niet, dat is mijn punt

misschien jammer, want commercieel gezien heb je wellicht geen fiscale voordelen, en BMW biedt een fantastische R6 aan...

misschien rijdt het wel als een dweil, leuke poging dan

ze hadden even goed de batterij van de nieuwe C PHEV genomen, bereik 100 km, 140 pk e-motor tussen ICE en 9G (romige klassieke automaat, geen droge MCT sportbak) gesandwicht zoals overal, en dan de 450 pk 2 liter. Sowieso dan sub 50 gram en mogelijks betere verkopen :) maar nog zwaarder, ander rijgevoel, minder uithoudingsvermogen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Mich zei:

Men heeft het inderdaad mooi onder de knie nu om beide systemen mooi homogeen met mekaar te laten werken zonder dat de bestuurder er veel van merkt... iets wat 10j terug bij die supercars nog niet het geval was, het verliep allemaal wat bruter. Moesten bij de c63 nu electro aan de V8 gekoppeld hebben, het zou veel meer op gejuich onthaald worden. Naast prestaties is er ook zoiets als sound. Mensen zijn geen robotten hé. Iets wat meer en meer vergeten wordt

100%

ik vind de stap van 8 naar 4 ook veel te drastisch 

ik was content geweest met een aangepaste 53 AMG R6

maar, de 4-cil heeft veel geld gekost, nieuwe fabriek, etc, dus moet nu in zoveel mogelijk modellen komen om te renderen... zelfs in de nieuwe SL ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, William Blake said:

100%

ik vind de stap van 8 naar 4 ook veel te drastisch 

ik was content geweest met een aangepaste 53 AMG R6

maar, de 4-cil heeft veel geld gekost, nieuwe fabriek, etc, dus moet nu in zoveel mogelijk modellen komen om te renderen... zelfs in de nieuwe SL ;) 

SL ook maar nen halve moteur ni meer??!!!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, William Blake said:

ok fuel 😃
ik ken geen enkele PHEV die een significant hogere vmax heeft dan zijn equivalente ICE variant, natuurlijk leun je op dat punt op ICE voor piekvermogen, dus ik weet ook wel dat optellen zinloos is. maar bon vmax is niet het punt in deze discussie 

echter moet zeggen dat ik er ook van verschiet dat men nu inderdaad de 330kw ICE plus 150kw EV adverteert als totaal systeemvermogen, dus misschien is er wel iets nieuws? te onderzoeken :) sinds de C350e, de eerste PHEV van MB, telt men NOOIT het vermogen zomaar op. Hoe men pk ‘berekent’ voor een e-motor begrijp ik niet helemaal, dus dat mag je altijd duiden 

Heb je de artikels en het persbericht gelezen, want je spotte al met F1-tech.. wordt inderdaad snel gezegd, kijk door het marketingsausje en je kan toch niet anders dan impressed zijn met de techniek? 2l 450 pk, eturbo, aparte vbak op achteras met ediff, sportieve batterij, ... dit ga je toch niet vergelijken met elke standaard hybride waarbij de focus op e-range en uitstoot ligt? hier is dat een kleine batterij van 6 kwh, relatief licht en compact en focus op (duur) prestaties. Dus die ‘heel pak minder presteren’ visie, kweetni, een 918 rijdt toch ook goed met lege batterij? zeer benieuwd naar de eerste test, als je wilt regel ik dat voor jou van zodra mogelijk 

Enfin ja, toch duidelijke keuzes gemaakt hier richting sportiviteit, de ene hybride is de andere niet, dat is mijn punt

misschien jammer, want commercieel gezien heb je wellicht geen fiscale voordelen, en BMW biedt een fantastische R6 aan...

misschien rijdt het wel als een dweil, leuke poging dan

ze hadden even goed de batterij van de nieuwe C PHEV genomen, bereik 100 km, 140 pk e-motor tussen ICE en 9G (romige klassieke automaat, geen droge MCT sportbak) gesandwicht zoals overal, en dan de 450 pk 2 liter. Sowieso dan sub 50 gram en mogelijks betere verkopen :) maar nog zwaarder, ander rijgevoel, minder uithoudingsvermogen?

Wat is een sportieve batterij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ICM zei:

Wat is een sportieve batterij?

Hij heeft een trainingsjas van adidas aan.

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ICM zei:

Wat is een sportieve batterij?

Dat zijn die Puma Motorsport schoenen die ze in de Kobalt mijnen gebruiken 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ICM zei:

Wat is een sportieve batterij?

The innovation push: the direct cooling of the battery cells

The basis for the high performance of the AMG 400-volt battery is the innovative direct cooling: For the first time, the 560 cells are cooled individually; they are thus permanently surrounded by a high-tech coolant based on an electrically non-conductive liquid. For the direct cooling, the AMG specialists had to develop new cooling modules that are only millimetres thin. Around 14 litres of coolant circulate from top to bottom through the entire battery past each cell with the help of a specially developed high-performance electric pump, also flowing through an oil/water heat exchanger attached directly to the battery. This conducts the heat into one of the vehicle's two low-temperature (LT) circuits and from there on to the LT radiator at the front of the car, which finally releases the heat into the ambient air. The system is designed to ensure even heat distribution in the battery.

For high continuous output and double peak output always in the optimum temperature window

The result is that the battery is always in a consistent, optimal working temperature window of 45 degrees Celsius, no matter how often it is charged or discharged. Conventional cooling systems cannot cope with this, and the battery can no longer fully utilise its capacity. That is not the case with the AMG High Performance Battery: even during fast laps in hybrid mode on the race track, where acceleration (battery is discharged) and deceleration (battery is charged) are frequent, the energy storage system retains its high performance capacity.

On the test bench, prototypes of the battery have already completed countless test kilometres without any problems. Vehicle testing shows permanently high performance and long service life.

Effective direct cooling also makes it possible to use cells with very high power density in the first place. Due to this individual solution, the battery system could be designed in a particularly light and compact manner. The low weight is also due to the material-saving busbar concept and the light but also stable crash structure of the aluminium housing. It ensures the highest level of safety.

High-performance battery with 70 kW continuous power and 150 kW peak power

Mercedes-AMG is launching with the internally named HPB80 variant with 6.1 kWh capacity, 70 kW continuous power and 150 kW peak power for ten seconds. It weighs 89 kilograms and therefore achieves a power density of 1.7 kW/kg. Conventional batteries without direct cooling of the cells manage about half this value.

Due to the scalability of the battery, it would also be conceivable in principle to have further expansion stages follow. For this purpose, the requirements per segment are closely examined.

"Always on" operating strategy: electrical power always available

The basic operating strategy is derived from the hybrid powerpack of the Mercedes-AMG Petronas Formula 1 race car. As in the top class of motorsport, maximum propulsion is always available when the driver needs it - for example, to accelerate powerfully out of corners or when overtaking. For this purpose, the hybrid system is "always on": the electric power can always be called up and frequently reproduced via high recuperation performance and on-demand recharging. The independent battery concept enables the optimal compromise between maximum driving dynamics and contemporary efficiency. All components are perfectly coordinated: The performance gain can be experienced immediately.

hoe ik dat lees: gemaakt om af te zien :)

de praktijk zal dat moeten uitwijzen natuurlijk 

maar precies niet uw standaard batterij

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees dat als volgt: ze gebruiken het warmtepomp principe. Technologie bestaat al 10 jaar in auto’s. die individuele celkoeling gebruikt de iX3 ook (en de concurrentie idem vermoed ik).

Niets nieuws dus 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, William Blake said:

Effective direct cooling also makes it possible to use cells with very high power density in the first place.

Over welke cellen hebben we het dan in concreto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

't is waar, eigenlijk niks speciaals deze aandrijflijn :D

ok!

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Over welke cellen hebben we het dan in concreto?

geen idee, meer details zullen wel volgen neem ik aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, ir_fuel zei:

Over welke cellen hebben we het dan in concreto?

Een batterij bestaat uit verschillende cellen. Normaalgesproken worden die in het geheel gekoeld als battery pack. 
In deze accu wordt elke cel apart gekoeld, wat dus een beter temperatuur management toelaat, en dus kunnen ze meer performante cellen gebruiken, omdat het risico veel kleiner is dat er in zo een pack individuele cellen te warm worden en gaan overhitten.


Een Tesla 85kwh accu bestaat bijvoorbeeld uit een 7.000 tal cellen, verdeeld over 16 modules. Die modules worden apart gekoeld, maar de cellen dus niet.

dit is een kleinere accu, met 560 cellen, die apart gekoeld worden. 
 

wat ik kan vinden van Tesla zouden die met 400Wh/kg densiteit zitten, deze zitten op 1.7kW/kg.

ken er te weinig van om zeker te zijn dat die eenheden hetzelfde zijn, maar als dat zo is is dat bijna 3 keer zo krachtig 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Porsche had die density reeds in 2013 met de 918, dus niks speciaals he Carlo 

en bovendien met een batterij die 50 kg meer woog

voor de prijs van 800k €

maar wel geen e-turbo ! 

The traction battery in the 918 Spyder is more powerful than all other electrical energy stores currently being used in hybrid vehicles: At 1.7 kW/kg, it has the highest specific power of all hybrid batteries and delivers an extremely high power figure of 230 kW during the electric boost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, William Blake zei:

 

Ik ben een V8 fan in hart en nieren, doch geloof ik zeker dat AMG de juiste partij is om van de nieuwe C63 met R4 een top auto te maken die qua prestaties zeker even ver zal staan, doch uiteraard zal het geluid nooit meer hetzelfde zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

en karakter, loopcultuur, emotie...

in absolute cijfers zal die wellicht de M3/4 achter zich laten, maar voor mij toch liever een W205 C63S Coupé van voor de FL :D

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht al , wat geeft dat in de winter, die 14 liter koelvloeistof? Moet mee opwarmen. Maar 14 liter valt misschien wel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, William Blake zei:

en karakter, loopcultuur, emotie...

in absolute cijfers zal die wellicht de M3/4 achter zich laten, maar voor mij toch liever een W205 C63S Coupé van voor de FL :D

 

Of FL W204 :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

en neen, hij wordt niet betaald door MB, noch door andere merken.

blijf het indrukwekkende tech vinden, en zeer benieuwd hoe het zal aanvoelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, William Blake zei:

Enkel qua motor dan, voor de rest is de W205 echt véél beter

 

W204 was vooral een C-klasse met een dikke (brute) motor. Niet echt verfijnd noch “engineered”, en net dat geeft hem zijn charme. Qua looks ook 1 van de mooiere, al is dat persoonlijke smaak. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Jan zei:

W204 was vooral een C-klasse met een dikke (brute) motor. Niet echt verfijnd noch “engineered”, en net dat geeft hem zijn charme. Qua looks ook 1 van de mooiere, al is dat persoonlijke smaak. 

Al met de W205 gereden? Heeft dat karakter nog steeds met het verschil dat je er mee kan sturen ook :D

enkel de ophanging, veel te hard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een V8 fan in hart en nieren, doch geloof ik zeker dat AMG de juiste partij is om van de nieuwe C63 met R4 een top auto te maken die qua prestaties zeker even ver zal staan, doch uiteraard zal het geluid nooit meer hetzelfde zijn. 

Als je met t verkeerde been uit bed stapt en je kan dan de sleutel omdraaien om “nen dikke moteur” te starten... dat kan je mindset echt veranderen.
Ne geblazen R4 gaat ferm te kort komen op dat gebied [emoji51]
  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid