Ga naar inhoud

BMW Lovers


Pieter

Aanbevolen berichten

Daaaamn da's die retegeile proto/one-off van BMW M zelf. :inlove:  Wat een ding, seg. :inlove: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Challazer zei:

Heeft @Denniske daar eens geen toertje in mee gereden? 

I wish! Wel eens in mogen zitten en wat foto's van genomen voor AutoWereld. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe (on)betrouwbaar is een E64 630i?

Altijd wel fan geweest van deze auto en ik ben rustig opzoek naar een zomercruiser.

Op BB vind ik niet direct veel nuttige info terug, behalve hoe groot een M-pack en de velgen moeten zijn.

Volgens een autoblog artikel valt het nog wel mee:

https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-6-serie-e63e64-2004-2011-occasion-video-aankoopadvies-108948

Ik heb bv deze gezien:

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-630-cabriolet-cuir-navi-xenon-park-assit-benzine-zwart-b24c7e8c-fa96-435d-bb6e-f93200494c57?cldtidx=14&cldtsrc=listPage&fbclid=IwAR1MSZ863vODhvR8P838VZ854oukX8D-Cc6aUi2sKAqycmS451CyRV_98wg

Taksen voor een 30i "vallen" nog mee (ong 1.000€/jaar)

Maar ik heb al eens een oude BMW gehad, en dat was niet zo'n succes :roll: 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de vier zetels nodig? Ik heb de E63 ook altijd de max gevonden, maar voor een jonge gast... not so sure 😄.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@kefkie  Heerlijke reis-cruiser/-GT, als je wel wat voelt voor BMW, de auto je ook visueel kan bekoren en je 'm kan inzetten op andere wegen dan onze Vlaamse. Bij mij wordt hij mooier met de jaren - dat Bangle-design doorstaat de tijd bijzonder goed.

Ik heb er in totaal zo'n 20k-ish km mee gebold. Vier cabrioreizen mee gedaan richting (zuid-F, zuid-S, noord-I) en een "ambulancerit" naar Madrid.

 

De prefacelift met de 258pk sterke (indirect ingespoten) N52B30 is wat betrouwbaarder (qua motor) dan de LCI met de (direct ingespoten) N53B30 (die 272pk heeft). Die N52 is naar mijn mening ook de allerlaatste "echte" oertypisch-BMW motor: zes-in-lijn benzine, atmosferisch, vettig karakter. Voor de rest zijn N52/N53 ofte pre-LCI/LCI vergelijkbaar: redelijk betrouwbaar indien tijdig de juiste zorg en een met de gereden km en doorstane gebruik aangepaste strategie TLC. Het zijn geen goedkope auto's als er iets stuk gaat, zeker niet als dat aan de "high tech" is (HUD, adaptieve ophanging met actieve bochtenstabilisatie, radar-snelheidsregelaar, ICE, meesturende achteras, ...). Als ze goed in hun vel zitten en je bent er "zuinig" (i.e. zeer zorgzaam, oordeelkundig gebruik, ...) mee, dan zijn ze zeker betrouwbaar. Onderdelen zijn niet cheap, maar ook niet extreem duur. 't Zijn ook geen zeldzame auto's en ze delen best wel wat (slijtage-)onderdelen met de '5 dus je vindt een pak opties voor elk onderdeel (OEM, goeie aftermarket, enz.).

Versnellingsbak: ik heb enkel ervaring met de automaat, behalve enkele kortere ritjes in een manuele 645Ci. 't Is nog de ZF 6HP (al vind je ze ook af en toe met manuele versnellingsbak en zelfs met SMG!), die ook betrouwbaar is. Sterk aan te bevelen is een grondig onderhoud van de boite, idealiter bij ZF zelf (zeker niet bij BMW en let ook op van de "specialisten" die "de bak helemaal spoelen" ...).

Als je de keuze hebt, is eentje met het full nappalederen (Individual) interieur, waarbij ook de volledige deuren, het dashboard boven/onder, met leder bekleed zijn. Daarmee is de auto qua visuele en voelbare kwaliteit pas echt "goed" - het standaard plastic in de gewonere interieurs is eigenlijk die prijsklasse onwaardig. (En in tegenstelling tot de '5 E60 die met de LCI een gevoelig hoogwaardiger interieur kreeg, is dat bij de '6 E63/E64 niet zo.)

Bij de cabrio zit je nog met een eerlijk stoffen dak, zoals het hoort. Wel zeer goed geïsoleerd, dus no worries. Top is de elektrisch neerschuifbare achterruit, waardoor je altijd "open" kan rijden (achteraan), zelfs in stortregen (al is het nut dan beperkt omdat het gesis van banden die de waterfilm op de weg doorsnijden, dan gaat overheersen).

Het is ab-so-luut geen handige auto - integendeel. Ze komen bijna niet onhandiger. 't Ding is grooot: lang (5m-ish dacht ik) en erg breed, zéker in relatie tot de beperkte binnenruimte. Overzichtelijkheid is ook belabberd. De uitstap in smallere parkeerplaatsen is met die joekels van deuren een pest (het helpt als je de ruit laat zakken, zodat je je bovenlichaam doorheen de ruitopening kan plooien). Kleine koffer (zeker als je de opplooibare bak waarin de cabriokap komt als 't dak naar beneden is, ook uitgeklapt laat), binnenin weinig bergruimte, zitplaatsen achterin enkel theoretisch (of voor kinderen tot pakweg 10 en dan mag je niet zuinig willen zijn op de gevoelige nappalederen bekleding die op de rugzijde van de voorzetels hangt...), enz.
Het is dan ook een auto die zich 't minst leent tot drukkere gebieden en trager verkeer, tot dagelijkse verplaatsingen rondom de kerktoren en voor praktische ritjes. Daarvoor is 't een rotbak. En je oogst er doorgaans ook vooral negatief getinte "bewondering" mee, het is in de ogen van nagenoeg iedereen helemaal geen "charmante" auto.

Tot slot: zitkwaliteit. Eerder matig. Geen comfortzetels beschikbaar, enkel de standaardstoelen en optionele sportzetels. De eerste zijn erg vlak (té vlak) en ogen niet zo knap. Voor bochten zijn ze ook effectief te weinig ondersteunend, maar ze zitten wel iet of wat comfy. (Al blijft de zit- en rijhouding voor discussie vatbaar.)  De sportzetels zijn visueel een pak knapper en bieden meer steun, maar zijn zeker niet comfortabel genoeg om die auto z'n roeping mee waar te maken. Beetje een anachronisme: zo'n GT als een '6 verdient ultra-comfortabele zetels, de BMW-comfortzetels uit die tijd zouden daarvoor perfect geweest zijn ... maar zullen vermoedelijk niet hebben gepast (geen beenruimte meer achteraan). Jammer. 
Voor mij was dat elke km een "opoffering" en dan ook het grootste minpunt aan die auto: zitcomfort. Nooit vond ik een goeie rijhouding of comfortabele zit, 't was altijd na enkele minuten een zuchtje slaken en even gaan verzitten. (Iets wat ik in mijn huidige '5 met sportzetels ook heb, trouwens, en dus niét had bij m'n vorige '5 met comfortzetels.)

 

Maar bon, 't belangrijkste: rijden.

Qua rijden is 't een duaal verhaal. Alles hangt af van waar je kan rijden en hoe.

De auto voelt (artificieel) zwaar aan, bij snelheden onder de pakweg 100 km/u is dat niet altijd tof, maar 't is iets waar je wel snel aan went. Het verschil met een '5 is b.v. enorm, en dat ligt vnl aan afstelling ('t is dus bewust). Het geeft je wel een compleet andere indruk dan met een '3 cabrio of een Z4: je bent overduidelijk op weg met een auto van een segment (of 2) hoger, en dat voel je echt wel. Eénmaal de juiste zit gevonden zit je echt "in" een "dikke" auto, het voelt helemaal anders en een pak groter/luxueuzer aan dan in de gewonere cabrio's (A5,C,'3,enz.).

't is integendeel een auto die 't liefst uitgehaald wordt als er vlot en ongeremd (letterlijk en figuurlijk) kan gereden worden op wegen waar hogere snelheden mogen of kunnen. Z'n grootste troef ligt in de snelheidsrange 120-240 op vloeiende, glooiende bochtenwegen, vind ik, of (anders gezegd) het sportief "gran turismo" gebruik op bepaalde Franse RN of Spaanse autostrades of verbindingswegen, waar je plaats hebt en je continu tussen de 100 en de 200 kan blijven. Dan komt die '6 helemaal tot z'n recht: extreem stabiel, echt 'planted' (zoals een '3 dat b.v. niet kan), onverstoorbaar. Je mag er geen agiliteit van verwachten zoals je van een lichtere "sport"-auto kan verwachten: dat lukt 'm niet (massa is er nu éénmaal). De 3-liter 6-cilinder is ook niet krachtig genoeg (koppel noch vermogen) om er echt met succes veel wisselende snelheden in te steken, ook. 't Is een auto en een motor die zich samen perfect lenen tot vloeiend GT-rijden, waarbij de massa van 't ding in lengterichting zo veel als mogelijk met rust gelaten wordt. (Dus niet te fel willen accelereren of zware remsessies voor scherpe bochten.) Dan nog, zelfs de V8 in de 645Ci/650i (die de beleving plots een PAK anders maken, hoe dié motor klinkt en de grunt die-ie heeft, mmmm) verandert daar niets aan: 't blijft een GT, geen sportauto. Zware acceleraties en deceleraties zijn niet z'n ding.
Aan die hogere snelheden komt z'n veer- en afrolcomfort ook naar boven, dat bij lage snelheden op onze typische slechte wegen echt compleet afwezig blijft. Je moet dik 100 bollen eer die zware kar met z'n zware wielen op 1st-gen runflats een beetje "compliant" wordt, of aanvoelt alsof er wél iemand de moeite genomen heeft om dat ding enige wegcomfort de naam waardig mee te geven.
Eénmaal in die betere snelheden neemt het initieel wat onnatuurlijk harde gevoel in 't stuur ook af, tot het allemaal echt klopt. Het gewicht in 't stuur is dan echt spot on, de brede stabiele vooras biedt extreem vertrouwen, de (optionele) actieve stabilisatie (wegnemen rolneiging) helpt om dat gevoel van onverstoorbaarheid nog te verhogen. De achteras komt gevoelsmatig nooit piepen, noch in sportieve termen (wat extra gierkracht aanleveren om de tragere bochten met wat schwung in te zetten) noch in veiligheidstermen - je vergeet gewoon dat die er is. Ook bij 't uitaccelereren uit engere bochten is de achteras niet uit z'n lood te slaan: de 3.0 is er wat te zwak voor, of je moet de malchance hebben van net op een stuk weg te zitten waar het open differentieel alle kracht plots naar 't binnenwiel stuurt (in mijn ervaring enkel maar mogelijk bij natte ondergrond).

De massa blijft aanwezig doorheen bochtensecties, waarbij je die massa best laat spelen en in je voordeel laat werken. Vloeiende, minimale input om de auto alles te laten doen - laat de massa maar werken en de auto zal er zich naar zetten. Dat alles vergt wat tijd, vandaar dus dat je een '6 absoluut niet als sportieve auto mag zien. Eénmaal je daar vrede mee hebt is 't wel een heerlijk ding.

Typische weekendauto, dus, of een auto voor h&t (en ter plaatse) 't buitenverblijf in F/S te karren. Perfecte reiscabrio ook voor 2, mits je voldoende light kan pakken (je hebt natuurlijk wel de achterzetels die je, onder het windscherm, vol kan proppen met zachte reistassen en dan kan je toch een pak meenemen).

Tot slot nog terug over de 3.0i: die is zeker méér dan vlot genoeg. Het is een motor die perfect past bij een ongehaaste, genietersrijstijl. Hij kan hogere snelheden zeker aan (260 pk is niet niks) en beloont je met een fe-no-me-naal karakter in een breeed toerenbereik. Goudeerlijke motor, lust wel een slokje olie maar dat is niet erg. Als je een "snelle" auto wil, moet je van de 630i wegblijven en iets drukgevuld kopen of iets dat veel lichter is voor datzelfde of zelfs meer vermogen.

 

Perfecte genieterskar dus ... tenzij dus op Vlaamse wegen. 😕  Hier past hij m.i. echt niet. Strenge snelheidsbeperkingen, quasi geen vloeiende bochtige wegen waar je nog wat snelheid kan maken, ook overvolle wegen, vaak weinig plaats om in te halen (een '6 is breeed en de 3.0i laat niet toe om even snel met een explosie aan kracht een voorligger voorbij te schieten), vooral extreem slechte wegen (de '6 gaat op z'n 19" laagprofiel-runflats bij lage snelheden echt vreselijke klappen doorgeven), verzuurde weggebruikers die je ook niet willen voorbij laten, globaal gezien links verzuurde globale Vlaamse visie hier waarbij zo'n '6 op nul sympathie kan rekenen, ...
Je moet - vind ik - de landsgrenzen over om er echt van te kunnen genieten. Opaalkust, de ganse Franse kust, veel Franse RD (de automotive toeristischer routes dus, en hopen dat je niet achter rijen campingcars vast zit...), of 't beste van al: Spanje.

 

Net omdat het ding issues heeft en dus zo "menselijk" is, ben ik er weg van. :inlove:  Absoluut heeerlijke auto. Het feit dat je foert moet zeggen tegen de norse blikken, dat je "mag" leren leven met enkele nukkiger dingen (zoals de onoverzichtelijkheid, het onpraktische, het feit dat je zeer oordeelkundig met de motor/toeren moet spelen om de juiste mate vlotheid ter beschikking te hebben, enz) en die je quasi allemaal countert met de juiste mate aan toewijding (rijkunst) en door een heerlijke, relaxed dosis aanpassingsvermogen en gezapigheid aan de dag te leggen ... waardoor je je uiteindelijk nog méér ontspant als je met dat ding rijdt ... dat maakt het ding voor mij zo fantastisch. 't Is een auto die slechts zéér weinigen zal kunnen bekoren en daarom net is hij voor mij zo bekoorlijk. Dat-ie rijtechnisch ook heel veel dingen echt spot on / correct doet, is uiteraard wel een basisvoorwaarde ... en dat doet-ie ook. Alleen moet je (zoals met een moto of een sportauto) wel eerst op zoek naar wat passende wegen.

 

Als je nog specifiekere vragen hebt: shoot!

  • Vind ik leuk 7
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De motor is inderdaad fantastisch qua klank, karakter en romigheid.

 

Hier heeft de motor het wel begeven na 140k’ish km. Scheurtje in cilinderkop en de kostprijs daarvan was een hele stevige. De auto is dan ook niet meer hersteld en helaas verkocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Phil zei:

Kort en bondig zegt.

Ja, laat ons dat doen en de passie helemaal verlaten. Gewoon een generieke "5,5 op 10" en een "maatschappelijke score van 2 op 10". Klaar. Veel beter.

😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, TomT zei:

De motor is inderdaad fantastisch qua klank, karakter en romigheid.

 

Hier heeft de motor het wel begeven na 140k’ish km. Scheurtje in cilinderkop en de kostprijs daarvan was een hele stevige. De auto is dan ook niet meer hersteld en helaas verkocht.

Bij jullie Z4, bedoel je? Wist ik niet.

Die in m'n moeder haar auto had het na 330.000 km ook wel gehad. Dronk al een 50k km koelwater, niet veel, maar toch genoeg om zorgen te gaan baren. Waterpomp was vernieuwd dus dat onderdeel als typische schuldige konden we uitsluiten. Ook geen lekjes te zien, niks. JdC is ook vernieuwd geweest, dus moet dus gewoon opgedronken geweest zijn en dan is het idee van een gebarsten blok redelijk plausibel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep, is weg sinds eind vorig jaar, in september wel nog een heerlijke trip naar N-Italië mee gemaakt maar in december was het op.

Ik vond het toch vroeg qua km en vond het vooral jammer dat dit nog steeds een probleem was bij BMW (in het verleden toch ook vaak een kwaaltje dacht ik). Vermoedelijk deels eigen aan de thermische belasting door de lengte van een zes-in-lijn?

Kostenplaatje was 7k iirc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua km zéker vroeg, amai. :cry:  Geen idee of dit een courant probleem is, eigenlijk. Gebruik zal zeker mee spelen (waarbij jullie nu ook niet 't archetypische "loodzware" gebruik hadden, denk ik toch? jij lijkt me eerder de genietende liefhebber te zijn die er een aanvaardbaar sportief tempo op na houdt en vooral met respect voor mechaniek rijdt...)  7k all in is een smak geld, yep. En buiten 't net is 't niet zo denderend veel goedkoper, tenzij je bij een shady peet gaat waarvan je niet weet wat hij uiteindelijk met je kar uitspookt.

Sad to hear. :cry:   Wat kwam er in de plaats?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het overgrote deel van de kilometers werd er zoals je zegt aanvaardbaar sportief mee gereden, sowieso altijd met respect voor mechaniek en respect voor opwarmen/afkoelen van de motor aan begin en einde van de rit. 

Ok er is ook enkele duizenden kilometers serieus mee door gereden maar niets wat zo een motor niet zou aankunnen.

 

Er werd het laatste jaar niet veel mee gereden (amper 4.000km waarvan er 2.500km naar Italië bij zaten) wegens tijdsgebrek en ander gebruik/nood van auto’s waardoor ze eigenlijk toe kwamen met 1 auto. 

Na eerder op het jaar al 1-1,5k kosten aan het cabriodak, nieuwe taksen en verzekering die stilaan ging moeten betaald worden (samen ook een kleine 1,5-2k) was het gedeelte ‘fun’ nog moeilijk zichtbaar voor mijn ouders. De totale kosten zouden op een half jaar zo oplopen tot bijna 10k. Dus dan is het punt gekomen waarop de auto buiten ging.

 

Gezien de weinige kilometers die ermee gedaan werden en het gewijzigd gebruik van auto’s komen ze toe met 1 auto dus kwam er geen opvolger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Jenkins zei:

Heb je de vier zetels nodig? Ik heb de E63 ook altijd de max gevonden, maar voor een jonge gast... not so sure 😄.

 

 

Nodig niet echt, maar ik rij liever met grote lompe dingen. Daar past mijn rijstijl het beste bij :D

Auto in een bocht gooien en we zien wel hoe snel en waar ongeveer we uitkomen past mij beter dan zo precisie rijden a la jokke vlo of een pjh.

 

11 uren geleden, gTa zei:

@kefkie  Heerlijke reis-cruiser/-GT, als je wel wat voelt voor BMW, de auto je ook visueel kan bekoren en je 'm kan inzetten op andere wegen dan onze Vlaamse. Bij mij wordt hij mooier met de jaren - dat Bangle-design doorstaat de tijd bijzonder goed.

Ik heb er in totaal zo'n 20k-ish km mee gebold. Vier cabrioreizen mee gedaan richting (zuid-F, zuid-S, noord-I) en een "ambulancerit" naar Madrid.

 

De prefacelift met de 258pk sterke (indirect ingespoten) N52B30 is wat betrouwbaarder (qua motor) dan de LCI met de (direct ingespoten) N53B30 (die 272pk heeft). Die N52 is naar mijn mening ook de allerlaatste "echte" oertypisch-BMW motor: zes-in-lijn benzine, atmosferisch, vettig karakter. Voor de rest zijn N52/N53 ofte pre-LCI/LCI vergelijkbaar: redelijk betrouwbaar indien tijdig de juiste zorg en een met de gereden km en doorstane gebruik aangepaste strategie TLC. Het zijn geen goedkope auto's als er iets stuk gaat, zeker niet als dat aan de "high tech" is (HUD, adaptieve ophanging met actieve bochtenstabilisatie, radar-snelheidsregelaar, ICE, meesturende achteras, ...). Als ze goed in hun vel zitten en je bent er "zuinig" (i.e. zeer zorgzaam, oordeelkundig gebruik, ...) mee, dan zijn ze zeker betrouwbaar. Onderdelen zijn niet cheap, maar ook niet extreem duur. 't Zijn ook geen zeldzame auto's en ze delen best wel wat (slijtage-)onderdelen met de '5 dus je vindt een pak opties voor elk onderdeel (OEM, goeie aftermarket, enz.).

Versnellingsbak: ik heb enkel ervaring met de automaat, behalve enkele kortere ritjes in een manuele 645Ci. 't Is nog de ZF 6HP (al vind je ze ook af en toe met manuele versnellingsbak en zelfs met SMG!), die ook betrouwbaar is. Sterk aan te bevelen is een grondig onderhoud van de boite, idealiter bij ZF zelf (zeker niet bij BMW en let ook op van de "specialisten" die "de bak helemaal spoelen" ...).

Als je de keuze hebt, is eentje met het full nappalederen (Individual) interieur, waarbij ook de volledige deuren, het dashboard boven/onder, met leder bekleed zijn. Daarmee is de auto qua visuele en voelbare kwaliteit pas echt "goed" - het standaard plastic in de gewonere interieurs is eigenlijk die prijsklasse onwaardig. (En in tegenstelling tot de '5 E60 die met de LCI een gevoelig hoogwaardiger interieur kreeg, is dat bij de '6 E63/E64 niet zo.)

Bij de cabrio zit je nog met een eerlijk stoffen dak, zoals het hoort. Wel zeer goed geïsoleerd, dus no worries. Top is de elektrisch neerschuifbare achterruit, waardoor je altijd "open" kan rijden (achteraan), zelfs in stortregen (al is het nut dan beperkt omdat het gesis van banden die de waterfilm op de weg doorsnijden, dan gaat overheersen).

Het is ab-so-luut geen handige auto - integendeel. Ze komen bijna niet onhandiger. 't Ding is grooot: lang (5m-ish dacht ik) en erg breed, zéker in relatie tot de beperkte binnenruimte. Overzichtelijkheid is ook belabberd. De uitstap in smallere parkeerplaatsen is met die joekels van deuren een pest (het helpt als je de ruit laat zakken, zodat je je bovenlichaam doorheen de ruitopening kan plooien). Kleine koffer (zeker als je de opplooibare bak waarin de cabriokap komt als 't dak naar beneden is, ook uitgeklapt laat), binnenin weinig bergruimte, zitplaatsen achterin enkel theoretisch (of voor kinderen tot pakweg 10 en dan mag je niet zuinig willen zijn op de gevoelige nappalederen bekleding die op de rugzijde van de voorzetels hangt...), enz.
Het is dan ook een auto die zich 't minst leent tot drukkere gebieden en trager verkeer, tot dagelijkse verplaatsingen rondom de kerktoren en voor praktische ritjes. Daarvoor is 't een rotbak. En je oogst er doorgaans ook vooral negatief getinte "bewondering" mee, het is in de ogen van nagenoeg iedereen helemaal geen "charmante" auto.

Tot slot: zitkwaliteit. Eerder matig. Geen comfortzetels beschikbaar, enkel de standaardstoelen en optionele sportzetels. De eerste zijn erg vlak (té vlak) en ogen niet zo knap. Voor bochten zijn ze ook effectief te weinig ondersteunend, maar ze zitten wel iet of wat comfy. (Al blijft de zit- en rijhouding voor discussie vatbaar.)  De sportzetels zijn visueel een pak knapper en bieden meer steun, maar zijn zeker niet comfortabel genoeg om die auto z'n roeping mee waar te maken. Beetje een anachronisme: zo'n GT als een '6 verdient ultra-comfortabele zetels, de BMW-comfortzetels uit die tijd zouden daarvoor perfect geweest zijn ... maar zullen vermoedelijk niet hebben gepast (geen beenruimte meer achteraan). Jammer. 
Voor mij was dat elke km een "opoffering" en dan ook het grootste minpunt aan die auto: zitcomfort. Nooit vond ik een goeie rijhouding of comfortabele zit, 't was altijd na enkele minuten een zuchtje slaken en even gaan verzitten. (Iets wat ik in mijn huidige '5 met sportzetels ook heb, trouwens, en dus niét had bij m'n vorige '5 met comfortzetels.)

 

Maar bon, 't belangrijkste: rijden.

Qua rijden is 't een duaal verhaal. Alles hangt af van waar je kan rijden en hoe.

De auto voelt (artificieel) zwaar aan, bij snelheden onder de pakweg 100 km/u is dat niet altijd tof, maar 't is iets waar je wel snel aan went. Het verschil met een '5 is b.v. enorm, en dat ligt vnl aan afstelling ('t is dus bewust). Het geeft je wel een compleet andere indruk dan met een '3 cabrio of een Z4: je bent overduidelijk op weg met een auto van een segment (of 2) hoger, en dat voel je echt wel. Eénmaal de juiste zit gevonden zit je echt "in" een "dikke" auto, het voelt helemaal anders en een pak groter/luxueuzer aan dan in de gewonere cabrio's (A5,C,'3,enz.).

't is integendeel een auto die 't liefst uitgehaald wordt als er vlot en ongeremd (letterlijk en figuurlijk) kan gereden worden op wegen waar hogere snelheden mogen of kunnen. Z'n grootste troef ligt in de snelheidsrange 120-240 op vloeiende, glooiende bochtenwegen, vind ik, of (anders gezegd) het sportief "gran turismo" gebruik op bepaalde Franse RN of Spaanse autostrades of verbindingswegen, waar je plaats hebt en je continu tussen de 100 en de 200 kan blijven. Dan komt die '6 helemaal tot z'n recht: extreem stabiel, echt 'planted' (zoals een '3 dat b.v. niet kan), onverstoorbaar. Je mag er geen agiliteit van verwachten zoals je van een lichtere "sport"-auto kan verwachten: dat lukt 'm niet (massa is er nu éénmaal). De 3-liter 6-cilinder is ook niet krachtig genoeg (koppel noch vermogen) om er echt met succes veel wisselende snelheden in te steken, ook. 't Is een auto en een motor die zich samen perfect lenen tot vloeiend GT-rijden, waarbij de massa van 't ding in lengterichting zo veel als mogelijk met rust gelaten wordt. (Dus niet te fel willen accelereren of zware remsessies voor scherpe bochten.) Dan nog, zelfs de V8 in de 645Ci/650i (die de beleving plots een PAK anders maken, hoe dié motor klinkt en de grunt die-ie heeft, mmmm) verandert daar niets aan: 't blijft een GT, geen sportauto. Zware acceleraties en deceleraties zijn niet z'n ding.
Aan die hogere snelheden komt z'n veer- en afrolcomfort ook naar boven, dat bij lage snelheden op onze typische slechte wegen echt compleet afwezig blijft. Je moet dik 100 bollen eer die zware kar met z'n zware wielen op 1st-gen runflats een beetje "compliant" wordt, of aanvoelt alsof er wél iemand de moeite genomen heeft om dat ding enige wegcomfort de naam waardig mee te geven.
Eénmaal in die betere snelheden neemt het initieel wat onnatuurlijk harde gevoel in 't stuur ook af, tot het allemaal echt klopt. Het gewicht in 't stuur is dan echt spot on, de brede stabiele vooras biedt extreem vertrouwen, de (optionele) actieve stabilisatie (wegnemen rolneiging) helpt om dat gevoel van onverstoorbaarheid nog te verhogen. De achteras komt gevoelsmatig nooit piepen, noch in sportieve termen (wat extra gierkracht aanleveren om de tragere bochten met wat schwung in te zetten) noch in veiligheidstermen - je vergeet gewoon dat die er is. Ook bij 't uitaccelereren uit engere bochten is de achteras niet uit z'n lood te slaan: de 3.0 is er wat te zwak voor, of je moet de malchance hebben van net op een stuk weg te zitten waar het open differentieel alle kracht plots naar 't binnenwiel stuurt (in mijn ervaring enkel maar mogelijk bij natte ondergrond).

De massa blijft aanwezig doorheen bochtensecties, waarbij je die massa best laat spelen en in je voordeel laat werken. Vloeiende, minimale input om de auto alles te laten doen - laat de massa maar werken en de auto zal er zich naar zetten. Dat alles vergt wat tijd, vandaar dus dat je een '6 absoluut niet als sportieve auto mag zien. Eénmaal je daar vrede mee hebt is 't wel een heerlijk ding.

Typische weekendauto, dus, of een auto voor h&t (en ter plaatse) 't buitenverblijf in F/S te karren. Perfecte reiscabrio ook voor 2, mits je voldoende light kan pakken (je hebt natuurlijk wel de achterzetels die je, onder het windscherm, vol kan proppen met zachte reistassen en dan kan je toch een pak meenemen).

Tot slot nog terug over de 3.0i: die is zeker méér dan vlot genoeg. Het is een motor die perfect past bij een ongehaaste, genietersrijstijl. Hij kan hogere snelheden zeker aan (260 pk is niet niks) en beloont je met een fe-no-me-naal karakter in een breeed toerenbereik. Goudeerlijke motor, lust wel een slokje olie maar dat is niet erg. Als je een "snelle" auto wil, moet je van de 630i wegblijven en iets drukgevuld kopen of iets dat veel lichter is voor datzelfde of zelfs meer vermogen.

 

Perfecte genieterskar dus ... tenzij dus op Vlaamse wegen. 😕  Hier past hij m.i. echt niet. Strenge snelheidsbeperkingen, quasi geen vloeiende bochtige wegen waar je nog wat snelheid kan maken, ook overvolle wegen, vaak weinig plaats om in te halen (een '6 is breeed en de 3.0i laat niet toe om even snel met een explosie aan kracht een voorligger voorbij te schieten), vooral extreem slechte wegen (de '6 gaat op z'n 19" laagprofiel-runflats bij lage snelheden echt vreselijke klappen doorgeven), verzuurde weggebruikers die je ook niet willen voorbij laten, globaal gezien links verzuurde globale Vlaamse visie hier waarbij zo'n '6 op nul sympathie kan rekenen, ...
Je moet - vind ik - de landsgrenzen over om er echt van te kunnen genieten. Opaalkust, de ganse Franse kust, veel Franse RD (de automotive toeristischer routes dus, en hopen dat je niet achter rijen campingcars vast zit...), of 't beste van al: Spanje.

 

Net omdat het ding issues heeft en dus zo "menselijk" is, ben ik er weg van. :inlove:  Absoluut heeerlijke auto. Het feit dat je foert moet zeggen tegen de norse blikken, dat je "mag" leren leven met enkele nukkiger dingen (zoals de onoverzichtelijkheid, het onpraktische, het feit dat je zeer oordeelkundig met de motor/toeren moet spelen om de juiste mate vlotheid ter beschikking te hebben, enz) en die je quasi allemaal countert met de juiste mate aan toewijding (rijkunst) en door een heerlijke, relaxed dosis aanpassingsvermogen en gezapigheid aan de dag te leggen ... waardoor je je uiteindelijk nog méér ontspant als je met dat ding rijdt ... dat maakt het ding voor mij zo fantastisch. 't Is een auto die slechts zéér weinigen zal kunnen bekoren en daarom net is hij voor mij zo bekoorlijk. Dat-ie rijtechnisch ook heel veel dingen echt spot on / correct doet, is uiteraard wel een basisvoorwaarde ... en dat doet-ie ook. Alleen moet je (zoals met een moto of een sportauto) wel eerst op zoek naar wat passende wegen.

 

Als je nog specifiekere vragen hebt: shoot!

Dat is duidelijk, merci :D

Eens een testrit maken met eentje is de boodschap.

Van de grootte/onhandigheid heb ik niet zo'n schirk. Ik heb nu een V90, ook niet meteen de kleinste/makkelijkste auto :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, kefkie zei:

 

Nodig niet echt, maar ik rij liever met grote lompe dingen. Daar past mijn rijstijl het beste bij :D

Auto in een bocht gooien en we zien wel hoe snel en waar ongeveer we uitkomen past mij beter dan zo precisie rijden a la jokke vlo of een pjh.

 

Dat is duidelijk, merci :D

Eens een testrit maken met eentje is de boodschap.

Van de grootte/onhandigheid heb ik niet zo'n schirk. Ik heb nu een V90, ook niet meteen de kleinste/makkelijkste auto :lol: 

Oké duidelijk :D. Ik zou u anders met plezier een E85 Z4 aanraden :inlove: . Het aanbod is wel beperkt, zeker als je een 2.5Si of 3.0Si wilt (en die wil je, wegens zescilinder).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, kefkie zei:

Nodig niet echt, maar ik rij liever met grote lompe dingen. Daar past mijn rijstijl het beste bij :D

Auto in een bocht gooien en we zien wel hoe snel en waar ongeveer we uitkomen past mij beter dan zo precisie rijden a la jokke vlo of een pjh.

Een lompen ouden bak en een tractor in de omgeving, wat heeft een mens nog meer nodig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

Een lompen ouden bak en een tractor in de omgeving, wat heeft een mens nog meer nodig :)

De weiden worden nu wel ontweken :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jenkins zei:

Oké duidelijk :D. Ik zou u anders met plezier een E85 Z4 aanraden :inlove: . Het aanbod is wel beperkt, zeker als je een 2.5Si of 3.0Si wilt (en die wil je, wegens zescilinder).

@Phil

*kuch*

:D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid