Ga naar inhoud

BMW Lovers


Pieter

Aanbevolen berichten

Allerminst.

Met ouder worden, word ik jaar na jaar een rustiger chauffeur. Ik geniet véél vaker van rustig hernemen zonder de motor pijn te doen, dan dat ik volgas zit te stampen. Zeker bij een benzine zescilinder mag het tempo gezapig zijn, zolang ik maar die zes cilinders op hun gemak en zoetgevooisd hun werk hoor doen. 'k Ben ook méér fan van een lineair motorkarakter waar je wel wat toeren mag of zelfs "moet" gaan doen om het écht vooruit te laten gaan, dan van zo'n koppelmonster (zoals de meeste 3-liter diesels zijn, zeker de single turbo exemplaren). Die laatste lijken mij alvast véél vaker aan te zetten tot (veel te) snel rijden en in huidige tijden met huidig verkeer zit ik daar niet op te azen. (Mooi voorbeeld is Alpina D3 vs B3 --> de D3 is dubbel zo impressionant maar daarmee leek ik ook véél woester aan de slag te gaan, dan met de B3 die zich veel smeuïger liet rijden en waar ik al snel terugviel op een maatschappelijk beter te aanvaarden "genieters-tempo".)

Gezien het gebruik hier van de gezinskar én de evolutie van de xDrive-aandrijving, heb ik geen bezwaar tegen xDrive (meer).
~ M'n vorige (E61) was er eentje, toen was xDrive een serieuze domper op de nochtans heerlijke rijcapaciteiten van de E60/E61. Daar had ik dus beter een RWD gehad...
~ Daarom is m'n huidige (F11) er géén, terwijl de F11 van nature veel gezapiger en boaty rijdt en de xDrive quasi nul afbreuk doet. Dus nu had ik beter wél een xDrive gehad.
De huidige '5 is tov de voorganger een duidelijk betere, aangenamer rijdende auto. Nog niet zo agiel/geestig als een E60, maar terug stap i/d goeie richting. Sowieso opnieuw loodzwaar en uiteraard vooral een autostrade-/reisauto (ik zoek geen "sportwagen" in een '5), dus dan xDrive voor mij okay.

De 540i heeft de B58-motor en die laat zich eigenlijk erg gewillig tunen. Mocht het echt zwáár tegenvallen (wat ik niet geloof, gezien bovenstaande) zou ik daar nog wel wat poeier bij durven laten steken. Met zo'n gematigde "top end" tuningmap (op maat) kan je 2/3e van de powerband laten zoals stock en dan geleidelijk de power laten aanzwellen (zodat je echt in één rechte lijn richting piekvermogen evolueert) tot een gestegen maximumvermogen van een 390 à 400 pk (maximumkoppel blijft nagenoeg gelijk). Lijkt me perfect. Maar ik vermoed ook dat ik 't niet ga nodig vinden.

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Smaken en kleuren.

Een 540i berline RWD is niet mijn auto, juist omdat je altijd in toeren moet jakkeren om vooruit te gaan. Ik vind juist de wolk van koppel in een 6 cilinder diesel een synoniem voor comfort.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, RRD zei:

Smaken en kleuren.

Een 540i berline RWD is niet mijn auto, juist omdat je altijd in toeren moet jakkeren om vooruit te gaan. Ik vind juist de wolk van koppel in een 6 cilinder diesel een synoniem voor comfort.

Ik heb nu zo'n wolk en ik word daar nu niet meteen zo extreem blij van. Qua loopcultuur, sound en karakter is dat naar mijn gevoel toch een heel pak minder dan een zescilinder benzine. Het koppel is tof, yep. (En ik klaag niet of zeg niet dat dat een slechte motor is, integendeel.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van álle M3 ooit gemaakt (dus b.v. géén manuele CSL) voor mij graag een manuele V8. Als het even kan een cabrio, zilver, binnenin rood en liefst geen navigatiesysteem.

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, gTa zei:

Van álle M3 ooit gemaakt (dus b.v. géén manuele CSL) voor mij graag een manuele V8. Als het even kan een cabrio, zilver, binnenin rood en liefst geen navigatiesysteem.

Ik ben serieus; @Jenkins!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, gTa zei:

Ik ben serieus; @Jenkins!

Ik dacht dat het een knipoog was naar ene E93 waar het ontbreken van navi een heikel punt bleek bij de verkoop 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Jenkins zei:

Ik dacht dat het een knipoog was naar ene E93 waar het ontbreken van navi een heikel punt bleek bij de verkoop 😄

Nope. En dat was een E92 denk ik. :D (335i coupé)

Vandaag de dag zijn die navi-systemen zo hopeloos verouderd dat je ze eigenlijk niet meer gebruikt (Waze of Google Maps beats all).
Dan zou ik nog 't liefst van al zo'n rechtdoorplankdashboard hebben en in het dashboard gewoon een klassieke radio ingebouwd.
Enkel en alleen maar het zacht oranje interieurlicht, 's nachts. :inlove:  En Waze op de smartphone als het nodig is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minutes ago, gTa said:

Nope. En dat was een E92 denk ik. :D (335i coupé)

Vandaag de dag zijn die navi-systemen zo hopeloos verouderd dat je ze eigenlijk niet meer gebruikt (Waze of Google Maps beats all).
Dan zou ik nog 't liefst van al zo'n rechtdoorplankdashboard hebben en in het dashboard gewoon een klassieke radio ingebouwd.
Enkel en alleen maar het zacht oranje interieurlicht, 's nachts. :inlove:  En Waze op de smartphone als het nodig is.

Beoordelen we tegenwoordig een BMW op zijn navigatiesysteem en zijn interieurverlichting? 😳

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, RRD said:

Smaken en kleuren.

Een 540i berline RWD is niet mijn auto, juist omdat je altijd in toeren moet jakkeren om vooruit te gaan. Ik vind juist de wolk van koppel in een 6 cilinder diesel een synoniem voor comfort.

Als BMW fan, zou ik nochtans gedacht hebben dat je één van de enige twee modellen die nog de ECHTE BMWs belichamen (340i RWD en 540i RWD) helemaal bovenaan de lijst zou zetten.

Een 6 cilinder in lijn die in de toeren trekt, is net de essentie van het merk. Het heeft het imago zelfs zo sterk gemaakt dat er tegenwoordig idioten FWD minibuskes met 4 cilinder dieselmormel en het BMW logo erop kopen én bereid zijn er een belachelijke meerprijs voor te betalen tegenover een Scenic of Touran.

... En als je een wolk van comfort wil, ga dan voor het beste (oder nichts) 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

Nope. En dat was een E92 denk ik. :D (335i coupé)

Vandaag de dag zijn die navi-systemen zo hopeloos verouderd dat je ze eigenlijk niet meer gebruikt (Waze of Google Maps beats all).
Dan zou ik nog 't liefst van al zo'n rechtdoorplankdashboard hebben en in het dashboard gewoon een klassieke radio ingebouwd.
Enkel en alleen maar het zacht oranje interieurlicht, 's nachts. :inlove:  En Waze op de smartphone als het nodig is.

Het enige voordeel aan die oude systemen is dat je ze meestal kan toeklappen waardoor ze veel minder zichtbaar zijn. Met de modellen van vandaag gaat het nog lachen worden binnen een tiental jaar :lolz: 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, gTa zei:

Enkel en alleen maar het zacht oranje interieurlicht, 's nachts. :inlove: 

Als dat scherm stoort kan je het ook uitschakelen. Dat is een weinig gekende mogelijkheid die je zelfs aan die programmeerbare knoppen kan linken.

7 uren geleden, The Swede zei:

Het heeft het imago zelfs zo sterk gemaakt dat er tegenwoordig idioten FWD minibuskes met 3 cilinder dieselmormel en het BMW logo erop kopen én bereid zijn er een belachelijke meerprijs voor te betalen tegenover een Scenic of Touran.

Heb dit even gecorrigeerd. Zelfs hun grote bus kan je als 3-pitter krijgen. 😩

Toen de 118d in onderhoud was, heb ik zowel de 2AT als 2GT eens meegekregen, en dat was toch altijd aftellen tot ik terug in mijn eigen auto zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Goesting zei:

Als dat scherm stoort kan je het ook uitschakelen. Dat is een weinig gekende mogelijkheid die je zelfs aan die programmeerbare knoppen kan linken.

Een mogelijkheid die ik vanaf iDrive generatie 1 bijzonder veel gebruikt heb. :D  Zelfs vandaag zet ik dat op mijn kar met NBT nog geregeld uit bij nachtelijke autostraderitten (inclusief interieurverlichting bijna maximaal dimmen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2/29/2020 at 3:37 PM, RRD said:

Smaken en kleuren.

Een 540i berline RWD is niet mijn auto, juist omdat je altijd in toeren moet jakkeren om vooruit te gaan. Ik vind juist de wolk van koppel in een 6 cilinder diesel een synoniem voor comfort.

Dat spel heeft toch zijn maximaal koppel al aan 2000rpm? Wat valt daar aan te "jakkeren"?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, gTa said:

Een mogelijkheid die ik vanaf iDrive generatie 1 bijzonder veel gebruikt heb. :D  Zelfs vandaag zet ik dat op mijn kar met NBT nog geregeld uit bij nachtelijke autostraderitten (inclusief interieurverlichting bijna maximaal dimmen).

Bij mij gaat die na een minuut vanzelf over naar een analoge klok.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Bij mij gaat die na een minuut vanzelf over naar een analoge klok.

Da's NBT EVO zeker? Denk niet dat mijn bootse da kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minutes ago, gTa said:

Da's NBT EVO zeker? Denk niet dat mijn bootse da kan.

Hij doet dat nog maar een dik jaar, sinds een software update bij een onderhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid