tuscani 11.796 Geplaatst: 27 juni 2023 Geplaatst: 27 juni 2023 Quote Volkswagen schroeft productie terug De verkoop van nieuwe auto's trekt de laatste tijd weer aan, voor een belangrijk deel doordat de autoproductie weer op stoom komt. De lange wachttijden van de afgelopen jaren lijken op te lossen, want het chiptekort is goeddeels voorbij en de achterstallige productie wordt ingelopen. Positieve berichten dus, maar het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Volkswagen wordt namelijk zelf al met overcapacititeit geconfronteerd. De vraag blijft achter bij de productiecapaciteit in de fabriek in Emden, zo meldt de Nordwest Zeitung. Voor de productie van de Volkswagens ID4 en de gloednieuwe ID7 wordt de late dienst in Emden de komende twee weken geschrapt, tot aan de zomervakantie. Die vakantie wordt ook nog eens met een week verlengd tot vier weken. De grootste klap is er voor 300 van de 1.500 uitzendkrachten; die hoeven namelijk per augustus ook niet meer op te komen dagen. Aan NDR laat de voorzitter van de ondernemingsraad weten dat de vraag behoorlijk achterblijft, tot wel 30 procent onder verwachting, dus dat er niets anders op zit. "We merken heel erg de terughoudendheid van de klanten op EV-gebied", zo verklaart hij. De lokale minister van Economische Zaken waarschuwt tegenover dat medium dat de hele auto-industrie op zijn hoede moet zijn voor teruglopende vraag naar vooral elektrische auto's. 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 27 juni 2023 Geplaatst: 27 juni 2023 Op 19/6/2023 om 14:03, Tommie zei: Vandaag is daar slechts in 1% van de gevallen een goede business case voor. Vb. 1: ik heb interesse in een X1, 136pk is voldoende voor mij dus ik ga voor de 18i, FWD is perfect. Dus ik ben gesteld voor 40k BTWi. Kost give or take 250 euro aan BIV. Instap X1 EV is de eDrive20 en die kost 49.900 euro BTWi. Je betaalt geen BIV of BV, maar je haalt die meerprijs er nooit uit. Dus NO EV. En dit voorbeeld is uiteraard de ruime meerderheid Ff doorrekenen voor de volledigheid. X1 18i verbruikt blijkbaar toch makkelijk 7 liter/100 km of 7 * 1,8= 12,6 euro/100km aan brandstof. X1 EV zit blijkbaar aan ongeveer 23 kWh/100km of 23 * 0,31 = 7,13 euro/100 km aan brandstof. Dat is 5 euro/100 km puur op brandstof. Zo heb je 200.000 km nodig om die 10k aan investering terug te verdienen en kan je een EV zeker als ongunstig bestempelen. Uiteraard wordt het een heel andere case wanneer er naar herverkoopwaarde wordt gekeken binnen paar jaar... (al blijft dat een stukje speculeren). Als je ze als particulier kan leggen en je bent van plan minimaal 4 jaar met de wagen te rijden, ik zou zeker EV adviseren. Geeft je gewoon meer zekerheid. Meer zekerheid dat je er nog iets voor gaat krijgen bij herverkoop, meer zekerheid dat je er altijd en overal mee naartoe gaat mogen rijden, dat brandstof betaalbaar blijft, dat de taksen onder controle gaan blijven (al zullen ze zeker wel omhoog gaan, maar zeker niet meer dan voor een diesel),... Ik vind het met voorsprong de veiligste gok. We lopen immers achter in het halen van de opgelegde doelstellingen en het aantal milieu rampen neemt toe. De kans dat plots de riem nog eens wat harder aan wordt gehaald is zeker reëel. Heb je dan een ICE, dan kan je wel lelijk gescheten zijn... 1 Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 27 juni 2023 Geplaatst: 27 juni 2023 21 minuten geleden, Dante zei: 1ste onderhoud voor een Taycan 4s na 2 jaar of 30000 km is 690 euro Wat hebben ze dan gedaan? Quote
Dante 78 Geplaatst: 27 juni 2023 Geplaatst: 27 juni 2023 30 minuten geleden, tuscani zei: Wat hebben ze dan gedaan? Remvloeistof en pollen filter vervangen, sproeivloeistof bijgevuld en wat checks gedaan. 1 1 Quote
thor 217 Geplaatst: 27 juni 2023 Geplaatst: 27 juni 2023 Nu ook een model Y besteld in het nieuwe quicksilver. Vrijdag 23 juni online besteld, vrijdag 30 juni ophalen. 5 1 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 28 juni 2023 Geplaatst: 28 juni 2023 Op 27/6/2023 om 16:27, Tjeu zei: Ff doorrekenen voor de volledigheid. X1 18i verbruikt blijkbaar toch makkelijk 7 liter/100 km of 7 * 1,8= 12,6 euro/100km aan brandstof. X1 EV zit blijkbaar aan ongeveer 23 kWh/100km of 23 * 0,31 = 7,13 euro/100 km aan brandstof. Dat is 5 euro/100 km puur op brandstof. Zo heb je 200.000 km nodig om die 10k aan investering terug te verdienen en kan je een EV zeker als ongunstig bestempelen. Uiteraard wordt het een heel andere case wanneer er naar herverkoopwaarde wordt gekeken binnen paar jaar... (al blijft dat een stukje speculeren). Als je ze als particulier kan leggen en je bent van plan minimaal 4 jaar met de wagen te rijden, ik zou zeker EV adviseren. Geeft je gewoon meer zekerheid. Meer zekerheid dat je er nog iets voor gaat krijgen bij herverkoop, meer zekerheid dat je er altijd en overal mee naartoe gaat mogen rijden, dat brandstof betaalbaar blijft, dat de taksen onder controle gaan blijven (al zullen ze zeker wel omhoog gaan, maar zeker niet meer dan voor een diesel),... Ik vind het met voorsprong de veiligste gok. We lopen immers achter in het halen van de opgelegde doelstellingen en het aantal milieu rampen neemt toe. De kans dat plots de riem nog eens wat harder aan wordt gehaald is zeker reëel. Heb je dan een ICE, dan kan je wel lelijk gescheten zijn... Je moet ook denken aan de batterij technologie. Als je als particulier het geld kan leggen voor een EV, en je koopt deze dus, en na 5 jaar of 10 jaar, wanneer bv de auto's met een solid state batterij de norm worden, gaat niemand nog zo een oude auto mét ook nog eens oude technologie willen kopen. Terwijl eentje op benzine zelfs in het buitenland (Balkan, Oost Europa of zelfs buiten de EU) altijd nog gebruikt worden. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 29 juni 2023 Geplaatst: 29 juni 2023 8 uren geleden, Liquid Li0n zei: Je moet ook denken aan de batterij technologie. Als je als particulier het geld kan leggen voor een EV, en je koopt deze dus, en na 5 jaar of 10 jaar, wanneer bv de auto's met een solid state batterij de norm worden, gaat niemand nog zo een oude auto mét ook nog eens oude technologie willen kopen. Terwijl eentje op benzine zelfs in het buitenland (Balkan, Oost Europa of zelfs buiten de EU) altijd nog gebruikt worden. Solide state staat nog zo snel niet voor de deur. En ja, je moet wel een 800v nemen, dat pleidooi heb ik wel al genoeg gevoerd ondertussen. De normen rond EV en beperkingen rond ICE zijn Europees, niet Belgisch. Binnen 10 jaar kan het goed zijn dat de Balkan dus met plezier onze oude en goedkope EVs over zal nemen ipv onze ICEs. En dan moet je al buiten Europa gaan kijken om nog van je ice af te raken, wat nefast is voor de prijs. 1 Quote
josenjef 436 Geplaatst: 29 juni 2023 Geplaatst: 29 juni 2023 10 uren geleden, Liquid Li0n zei: Je moet ook denken aan de batterij technologie. Als je als particulier het geld kan leggen voor een EV, en je koopt deze dus, en na 5 jaar of 10 jaar, wanneer bv de auto's met een solid state batterij de norm worden, gaat niemand nog zo een oude auto mét ook nog eens oude technologie willen kopen. Terwijl eentje op benzine zelfs in het buitenland (Balkan, Oost Europa of zelfs buiten de EU) altijd nog gebruikt worden. Met die redenering in het achterhoofd 2 particulieren een formule weten nemen 3 jaar geleden, bij het merk, met gegarandeerde overnameprijs en die komen nu super voordelig uit. Ook als particulier zijn er dus manieren om je risico's in te dekken wanneer je EV koopt Ik begrijp ook de redenering niet dat je altijd de laatste en nieuwste technologie moet hebben voor elke auto. Quote
Ugeken 11.758 Geplaatst: 5 juli 2023 Geplaatst: 5 juli 2023 Ik wil een Toyota https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230705_94272643 Quote
ex-Mooseman 14.603 Geplaatst: 5 juli 2023 Geplaatst: 5 juli 2023 1 uur terug, Ugeken zei: Ik wil een Toyota https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230705_94272643 Tweedehands Toyota Previa kopen - AutoScout24 Met middenmotor, zelfs. 1 Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 5 juli 2023 Geplaatst: 5 juli 2023 2 uren geleden, ex-Mooseman zei: Tweedehands Toyota Previa kopen - AutoScout24 Met middenmotor, zelfs. Enkel dat cool model! Ideale drift kar. Quote
Populair bericht Quill 189 Geplaatst: 7 juli 2023 Populair bericht Geplaatst: 7 juli 2023 Vandaag in ontvangst mogen nemen. Zilverkleurige velgen, je zou bijna vergeten hoe mooi het is. 11 Quote
SB-01 4.349 Geplaatst: 7 juli 2023 Geplaatst: 7 juli 2023 Op 27/6/2023 om 16:27, Tjeu zei: Uiteraard wordt het een heel andere case wanneer er naar herverkoopwaarde wordt gekeken binnen paar jaar... (al blijft dat een stukje speculeren). Als je ze als particulier kan leggen en je bent van plan minimaal 4 jaar met de wagen te rijden, ik zou zeker EV adviseren. Geeft je gewoon meer zekerheid. Meer zekerheid dat je er nog iets voor gaat krijgen bij herverkoop, meer zekerheid dat je er altijd en overal mee naartoe gaat mogen rijden, dat brandstof betaalbaar blijft, dat de taksen onder controle gaan blijven (al zullen ze zeker wel omhoog gaan, maar zeker niet meer dan voor een diesel),... Ik vind het met voorsprong de veiligste gok. We lopen immers achter in het halen van de opgelegde doelstellingen en het aantal milieu rampen neemt toe. De kans dat plots de riem nog eens wat harder aan wordt gehaald is zeker reëel. Heb je dan een ICE, dan kan je wel lelijk gescheten zijn... Koffiedik kijken... Ik las recent een artikel over elektrische wagens met een rijbereik van 1200km en dit binnen enkele jaren. Wie wil dan nog graag een okkaziewagen van 3 jaar oud met 350km rijbereik? Wat denk je dat dit doet met de herverkoopwaarde? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 7 juli 2023 Geplaatst: 7 juli 2023 24 minuten geleden, SB-01 zei: Koffiedik kijken... Ik las recent een artikel over elektrische wagens met een rijbereik van 1200km en dit binnen enkele jaren. Wie wil dan nog graag een okkaziewagen van 3 jaar oud met 350km rijbereik? Wat denk je dat dit doet met de herverkoopwaarde? Dat is sterk afhankelijk van de prijs van de Toyota waar je het over hebt. Daarnaast is het ook nog afwachten hoe snel die er zal zijn. Toyota loopt jaren achter qua EV. En dat beginnen ze te voelen. Zou me dus niets verbazen dat ze marketing gewijs wat boven hun hand spelen om de aandelen en de raad van bestuur blij te houden. Aan de andere kant kan het wel. Ze zitten al jaren met Samsung en Tesla in de solide state race. Quote
SB-01 4.349 Geplaatst: 7 juli 2023 Geplaatst: 7 juli 2023 Ook dat is allemaal koffiedik kijken, dat klopt. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 8 juli 2023 Geplaatst: 8 juli 2023 dat artikel van Toyota geloof je toch niet. :lol: Ze zitten volle bak reclame te maken dat elektrische wagens niet de toekomst zijn en maken daardoor naar zelfstandigen toe de "berekening" dat ze nog steeds beter af zijn met een gewone wagen. En nu komen ze met zo'n verhaal af.... die hebben gewoon de boot gemist qua ev, en proberen nu de schade te beperken door iedereen wijs te maken dat ze binnen x-jaar eentje hebben met 1200km op 10min. en zo geraken ze hun andere wagens nog kwijt,...... al zal dat nu ook gedaan zijn door de fiscaliteit. Quote
Mazdastruction 4.259 Geplaatst: 8 juli 2023 Geplaatst: 8 juli 2023 Dat de board van de tweede grootste fabrikant ter wereld niet voluit gaat voor elektrisch, zegt misschien ook iets over de EV-bubbel waar wij in zitten. Het zou kunnen dat niet per se alles elektrisch wordt, ik zeg zomaar iets.... Elektrisch rijden met batterijen is niet dé toekomst. Wel een belangrijk deel ervan. Maar het zal niet alles gaan vervangen. Wat is er trouwens onlogisch dat men niet gelooft de huidige BEV's maar wel kan inzetten op een nieuwe generatie BEV's? 1 Quote
SB-01 4.349 Geplaatst: 8 juli 2023 Geplaatst: 8 juli 2023 1 minuut geleden, Mazdastruction zei: Dat de board van de tweede grootste fabrikant ter wereld niet voluit gaat voor elektrisch, zegt misschien ook iets over de EV-bubbel waar wij in zitten. Het zou kunnen dat niet per se alles elektrisch wordt, ik zeg zomaar iets.... Elektrisch rijden met batterijen is niet dé toekomst. Wel een belangrijk deel ervan. Maar het zal niet alles gaan vervangen. Wat is er trouwens onlogisch dat men niet gelooft de huidige BEV's maar wel kan inzetten op een nieuwe generatie BEV's? Zo bekijk ik het ook, het is niet OF maar EN. Uiteindelijk kunnen we toch niet allemaal elektrisch rijden. De infrastructuur leent zich er niet toe. Dan is waterstof en bio brandstof de oplossing. Quote
Speedhunter 4.882 Geplaatst: 8 juli 2023 Geplaatst: 8 juli 2023 Soms gaat evolutie ook ineens heel snel, ik had x aantal jaren geleden nooit gedacht dat bijna iedereen een elektrische firmakist ging rijden in de nabije toekomst, iets die realiteit wordt zeer binnenkort nu de laatste phev's geleverd worden omdat het fiscale voordeel wegvalt. Quote
ex-Mooseman 14.603 Geplaatst: 9 juli 2023 Geplaatst: 9 juli 2023 Iedereen, iedereen,…. Niet te snel, kameraad. Dat verhaal gaat op vanaf een bepaald niveau. De Polo’tjes, Citroën C3,… die nu nog vaak als salariswagen in een cafetariaplan zitten gaan nog een tijd in die plannen bljven, denk ik, voor de lagere bediendenprofielen. Het alternatief is dan een elektrische 208 of een van zijn Stellantis-zusjes. En 1) kostprijsgewijs (zelfs met de TCO) liggen die nog ver uit elkaar, en 2) dan moeten er heel snel heel veel laadpalen bij komen op de bedrijfsparkings. Salariswagens/cafetariaplannen dan maar afschaffen? 1 Quote
Speedhunter 4.882 Geplaatst: 9 juli 2023 Geplaatst: 9 juli 2023 Het forum geeft een vertekend beeld Hier is dat precies zo Quote
Logic 538 Geplaatst: 9 juli 2023 Geplaatst: 9 juli 2023 Ja pas op, er komen wel meer en meer betaalbare EV's op ons af, vanuit Chinese hoek, maar nog niet zo algemeen gekend. Ik denk ook dat dat heel rap gaat veranderen allemaal. Quote
Logic 538 Geplaatst: 9 juli 2023 Geplaatst: 9 juli 2023 Ik stond onlangs in de "snelle laan" aan de verkeerslichten in een rijtje van 3 EV's... (Het aantal EV's begint dan toch op te vallen). En het gemak waarbij wij alledrie vertrokken tov de rest was frappant. Vooraan stond een Skoda Enyaq en veel rapper dan dat ging het niet, en toch... opvallend veel vlotter, is dat geen reclame voor de EV? 1 Quote
Speedhunter 4.882 Geplaatst: 9 juli 2023 Geplaatst: 9 juli 2023 31 minuten geleden, Logic zei: Ja pas op, er komen wel meer en meer betaalbare EV's op ons af, vanuit Chinese hoek, maar nog niet zo algemeen gekend. Ik denk ook dat dat heel rap gaat veranderen allemaal. Dat het allemaal veel sneller gaat dan verwacht is echt een feit Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.