Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Disclaimer: ik ben geen blinde Tesla of elektrische wagen fanboy, en ik gun iedereen het recht op zijn opinie. Dit gezegd zijnde staan er enkele pertinente leugens in dit artikel die ik niet zomaar naast mij neer kan leggen.

Quote

Aangezien het direct omzetten van fossiele brandstoffen in energie veel efficiënter is dan de omweg via elektriciteit en batterijen, kennen elektrische auto’s zeker wat betreft de uitstoot van kooldioxide geen voordelen ten opzichte van vergelijkbare auto’s die op benzine of op diesel rijden (zoals de BMW M5).

Het is net omgekeerd, het hele proces van het opwekken van elektriciteit tot het laden en uiteindelijk vertalen in kinetische energie (well to wheel) is minstens 2x zo efficiënt dan de hele cyclus bij fossiele brandstoffen.
Bronnen: https://matter2energy.wordpress.com/2013/02/22/wells-to-wheels-electric-car-efficiency/
https://www.wired.com/2016/03/teslas-electric-cars-might-not-green-think/

Elektrische wagens stoten, zelfs in het meest zwartgallige scenario waarbij de elektriciteitsproductie voor 100% via kolenstroom verloopt, nog altijd minder CO² uit ten opzichte van vergelijkbare fossiele brandstof auto's.
Bron: https://willemsenolivier.wordpress.com/2016/02/04/co2-uitstoot-elektrische-auto/

Quote

Kooldioxide
Maar dat is nog niet alles. Het Zweedse milieuonderzoeksinstituut IVL heeft uitgerekend dat bij de productie van de lithium batterijen, waarop de Tesla rijdt, evenveel kooldioxide vrijkomt als een vergelijkbare klassieke auto produceert als er acht jaar mee gereden wordt.

Dit onderzoek is door meerdere bronnen volledig ontkracht (bijvoorbeeld https://cleantechnica.com/2017/06/22/swedish-ev-battery-study-sucks/) doordat het zich baseert op misleidende assumpties.
Daarnaast staat de auteur er ook niet bij stil dat een groot deel van de elektrische batterijen kan gerecycleerd worden, vandaag de dag al minstens 60% https://www.tesla.com/blog/teslas-closed-loop-battery-recycling-program De verwachting is dat dit percentage alleen nog maar gaat toenemen in de toekomst.

Quote

Dan heb ik het alleen nog maar over kooldioxide, want de productie van lithium batterijen en vooral het winnen van lithium hebben nog veel meer ongewenste milieueffecten.

Het is correct dat de productie en het winnen van lithium batterijen niet 100% groen gebeurd, maar dat kan ook niet gezegd worden van olie. Het is ook niet zo dat de batterijen volledig uit lithium bestaan, bij Tesla bijvoorbeeld slechts 2,5% van het totale gewicht! https://www.fool.com/investing/general/2015/04/26/the-tesla-gigafactories-are-coming-can-global-lith.aspx

Quote

Zwaar
Elektrische auto’s zijn loeizwaar. Dat komt door de lithium batterijen. Om dezelfde energie op te wekken als 1 kilo brandstof heb je 30 kilo batterij nodig.  Zo zit de natuur nou eenmaal in elkaar, daar valt weinig aan te verbeteren. Zware auto’s zijn niet goed voor de verkeersveiligheid en produceren bovendien heel veel extra fijnstof door de snellere slijtage van banden en wegdek.

De Model 3 is in vergelijking met zijn rechtstreekse concurrenten 'slechts' 100 kg zwaarder, dus 'loeizwaar' vind ik serieus uit de context getrokken. Bron: https://assets.bwbx.io/images/users/iqjWHBFdfxIU/ipbLp.w3X9Bc/v11/800x-1.png

De totale productie fijn stof (rekening houdende met de productie van batterijen en elektriciteit) is nog altijd lager dan een vergelijkbare fossiele brandstofwagen.
Waar de auteur geen rekening mee houdt, is dat diesel wagens de uitstoot doen in woonomgevingen en centra, naast fietspaden, etc. Een doorsnee centrale ligt allesbehalve in deze omgevingen, waardoor de directe impact op de volksgezondheid een heel pak lager ligt.

aangepast door Laufkultur
  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ze zouden beter eens de wegeninfrastructuur aanpassen zodat ik niet om de 5 seconden moet stoppen omdat er een pak auto's op straat geparkeerd staan. In Japan moogde verdorie gene auto kopen zonder bewijs dat je de auto kan parkeren ergens. Hoeveel CO² zou het niet schelen moesten eens de 5 750 000 auto's in België eens gewoon kunnen doorrijden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat ook hier weer een groot aantal statements in staan die ongefundeerd en hoogst twijfelachtig zijn, en er rare aannames en vergelijkingen worden gemaakt.

Een kleine selectie:

Quote

Bij deze voorbarige aankondigingen wordt ook vergeten dat er nog steeds geen kringloopeconomie bestaat voor recyclage van lithium-ionbatterijen

https://www.tesla.com/blog/teslas-closed-loop-battery-recycling-program
En dat is dan al een artikel van 2011 :fp:

Quote

Ondanks alle inspanningen van ons land om duurzame elektriciteit te produceren, is de energie-efficiëntie van elektrische voertuigen op batterijen, en dus hun CO2-voetafdruk voor de constructie, het gebruik en de recyclage na gebruik (‘from well to wheel’), in het beste geval gelijkwaardig aan die van een vergelijkbare dieselauto.

Afgezien van Noorwegen is er geen enkel land in Europa dat een elektrisch voertuig op batterijen een hoger energetisch rendement kan bieden dan een vergelijkbare dieselauto. De productie van CO2 verplaatsen van de auto zelf naar een elektriciteitscentrale is een illusie van ecologisch voordeel!

De bronnen in mijn vorige post spreken dit volledig tegen!

Quote

En elektrische voertuigen produceren nog altijd ongeveer de helft van de fijne stofdeeltjes die gelijkwaardige dieselvoertuigen (slijtage van de remmen, banden, enz.) of benzineauto’s met directe injectie voortbrengen.

Zelfs al als dit waar is, brengt hij het als een negatief iets terwijl dit toch net goed nieuws is? "Het glas is halfvol".

Quote

Ten eerste ‘slaapt’ twee derde van het Belgische wagenpark (of 3.800.000 voertuigen) op de openbare weg. En de Europese Commissie vraagt België om slechts 21.000 oplaadpunten te installeren op de openbare weg.

Als de vraag groot genoeg is komen daar toch vanzelf wel oplaadpunten bij door private instanties, denk maar aan Shell die elektrische oplaadpunten naast hun tankstations zullen plaatsen. Daarnaast kan je ook opladen terwijl je je auto niet gebruikt op parkings en op veel plaatsen nu al op het werk.

Er waren in 2015 ook maar 3386 tankstations in België, volgens dezelfde logica zou dus ook iedereen nu zonder brandstof vallen :huh:

Quote

Bovendien wil of kan de helft van de Belgische gezinnen zich slechts één auto permitteren, die moet instaan voor alle ‘automobiliteitsbehoeften’ van het gezin. Dit geldt met name voor trajecten zonder ‘openbaar’ alternatief, zoals de meeste langeafstandsreizen met veel bagage. Het is ook onmogelijk om zich voor te stellen dat duizenden elektrische voertuigen zich tegelijk zouden moeten opladen op dezelfde vakantieroute.

Dit non argument is al zo vaak teruggekomen..
De huidige elektrische auto's hebben een groot genoeg rijbereik om de doorsnee verplaatsingen van een gemiddeld Belgisch gezin ruimschoots op te vangen, ook met bagage. Volgens dezelfde logica zouden er nu dus 10 000'en auto's op dezelfde vakantieroute moeten tanken en massale opstoppingen creëren.

Quote

En ten slotte is er een niet te verwaarlozen aantal professionele kilometervreters die voor hun werk de hele dag onderweg moeten zijn en geen tijd hebben om te stoppen en de batterijen op te laden.

Dit 'niet te verwaarlozen aantal' is volgens mij een zeer kleine minderheid. Moeten professionele chauffeurs sowieso geen rusttijden respecteren waardoor ze moeten stoppen en de batterijen zouden kunnen opladen?

Quote

Ten slotte wordt er bijna nooit gesproken over het verschil in verbruik tussen een rustige bestuurder en een minder rustige. Het is gemakkelijk aan te tonen dat dit verschil bij dieselvoertuigen maximaal 50 % bedraagt. Bij benzinewagens is dat al snel 100 %. Maar bij elektrische voertuigen kan het oplopen tot 200 % (of een verdrievoudiging van het verbruik), plus het extra verbruik van de verwarming of airconditioning en vooral het vertrekken op hellingen.

Zou ik heel graag een bron van zien, want voor zover ik weet is er bijvoorbeeld bij Tesla absoluut van een 'verdrievoudiging van het verbruik' totaal geen sprake, tenzij je misschien 200 gemiddeld gaat rijden, maar dat mag (en kan vaak) toch niet in België..

aangepast door Laufkultur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tis weer de moeite... zal straks inhoudelijk reageren... airco en alle systemen zonder te rijden (“contact aan”) trekt op een Tesla 7% op een hele nacht, tesla raad zelfs niet aan om de airco uit te zetten als je nog weinig range over hebt, is nauwelijks een impact.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  1. Tis een opinieartikel.
  2. Zwijg nu eens over waterstof en dergelijke. Dat zal er nooit komen. We hebben in Belgie nu 1 waterstofpomp (Toyota in Brussel) en de systemen daar hebben genoeg energie om  tot 30 tankbeurten per dag te voorzien. 30 auto's kunnen dus tanken per dag, en dan is het gedaan. De energie nodig om waterstof te genereren is ook veel meer dan simpelweg batterijen te laden.
  3. Vrachtwagens, dat komt wel in orde. Tesla is er aan het werken, en DHL heeft bij Ford +2000 lichte vrachtwagens besteld en de eerste zijn al geleverd. Range tot 200km, perfect om in de stad te leveren.
  4. Beweren dat een elektrische auto de helft van stofdeeltjes van een diesel genereert is gewoon onzin. Niet alleen is er geen lokale uitstoot in de stadscentra door uitlaatgassen, maar daarenboven worden de remblokken nauwelijks gebruikt omwille van generatieve remkracht.
  5. Oplaadpunten moeten enkel voorzien worden voor snelladen en mensen met appartementen. Eens je elektrische auto's met een range van 300km begint te verkopen, laad iedereen zijn auto gewoon 's nachts en heb je overdag enkel snelladers nodig voor de trips die meer dan 300km zijn.
  6. Fiscaal zal er wel wat veranderen, maar dan gaan we fiscaal werken aan het gebruik van de weg (waar, wanneer) ipv het bezit. En was dat niet net de bedoeling?
  7. Mijn verschil in verbruik tussen rustig en snel rijden is om en beide 25% meerverbruik bij snel rijden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170824_03032884

Ik blijf gefascineerd over de aantrekkingskracht van laadpalen bij mensen die geen elektrische auto hebben... Er is een goede reden dat je er zelden eentje aan ziet: de meeste laadpalen zijn te traag voor dagtrips mee te organiseren (behalve de superchargers van Tesla) en de meeste mensen met een elektrische auto laden thuis zodat ze doorheen de dag geen trage laadpaal meer nodig hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Carlito said:

En dan de leasewagen op eigen kosten opladen zeker... zot!

Er zijn laadboxen die je thuis kan plaatsen en waar je kan regelen dat je met een RFID kaart kan "betalen", net zoals bij publieke laadpalen. Dan kan je er perfect voor zorgen dat de elektrische leasewagen geladen wordt op kosten van de werkgever, maar waar ben je dan mee bezig als zo een investering duurder is dan gewoon zelf te laden en forfaitair een onkostenvergoeding uit te keren.

En voor mensen die op straat parkeren bestaat er dit: 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu is hem er 'eindelijk'.
Ik heb in 2010 al meegewerkt aan het ontwerp van het station in de produktielijn om de batterij erin te monteren. :$

Verstuurd vanaf mijn SGP612 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook, enkele jaren terug op het circuit van Zolder, toen de Clean Week nog voor iedereen was, de laatste jaren was die Clean Week ook niks meer spijtig genoeg.
Ik vind de plaatsing van de batterij wel raar, want bij het Amerikaanse model dat ze toen in Zolder hadden zat die batterij wel degelijk onder de vloer op de plaats van de brandstoftank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hmja, ik vind het maar flauwtjes hoor. Zeker het excuus waarom ze zeker niet volledig elektrische auto's willen aanraden.

De waarheid is namelijk dat 1) elektrische auto's en hun negatieve gevolgen op werkgelegenheid bij dealers er sowieso aankomen, en 2) de Europese aanbieders 5 jaar achterstand hebben tegenover de merken die wel al 100% elektrische voertuigen aanbieden.

Best is dus een inhaalbeweging te maken ipv het hybride verhaal nodeloos van een zekere dood uit te stellen. Voor mij moeten de fiscale voordelen op hybrides nu niet onmiddellijk verdwijnen maar als concept is hybride naar mijn ervaringen enkel maar een tussenstap naar volledig elektrische wagens. Wat daarin momenteel ontbreekt is het aanbod van Europese modellen, want de rest (range, laadmogelijkheden, ...) is technisch al lang opgelost en zal de komende 2 jaar in sterke mate enkel maar verbeteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 18/08/2017 at 7:39 PM, wooter said:
  1. Oplaadpunten moeten enkel voorzien worden voor snelladen en mensen met appartementen. Eens je elektrische auto's met een range van 300km begint te verkopen, laad iedereen zijn auto gewoon 's nachts en heb je overdag enkel snelladers nodig voor de trips die meer dan 300km zijn.

Waar gaan al die mensen die in Brussel wonen hun auto dan opladen 's nachts? Allemaal een kabel door het raam gooien? En even die van de buurman lenen als je 50 meter verder dan je eigen deur moet parkeren wegens geen plaats?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minutes ago, ir_fuel said:

Waar gaan al die mensen die in Brussel wonen hun auto dan opladen 's nachts? Allemaal een kabel door het raam gooien? En even die van de buurman lenen als je 50 meter verder dan je eigen deur moet parkeren wegens geen plaats?

Aan de lantaarnpaal!

Ergens een filmpje gezien van in Londen (?) waar ze zulke stekkers in lantaarnpalen gebouwd hebben. De leidingen en infrastructuur is reeds aanwezig.

ubi2.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. En dit kost niet veel moeite: het originele luik waar de technieker aan de zekeringen van de individuele lantaarnpaal kan geraken wordt vervangen door een luik met passende stekker, en elektronica die ervoor zorgt dat enkel met passende kabel met teller er stroom uit komt, die netjes aangerekend wordt naar de gebruiker van de stroom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ter info... Sinds ik terug ben uit verlof ben ik diezelfde zondag nog bij een supercharger gepasseerd, maar sindsdien heb ik geen supercharger meer gezien en kom ik zelfs toe met de 3kW die ik thuis kan laden per uur. Dat betekent zo een 100km per nacht erbij, en dat is genoeg om mijn dagelijkse verplaatsingen te doen. Als ik dan een dag zoals zaterdag niet met de auto rij, zit mijn auto terug volgeladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.autogids.be/autonieuws/budget/tesla-model-s-500000-kilometer.html?utm_campaign=articles&utm_medium=trackuity&utm_source=facebook&tty_source=pDxNg8MQ2X246ipR36mSon

Een bedrijf uit Californië met een Tesla Model S in zijn vloot heeft zopas de balans opgemaakt van de eerste… 500.000 kilometer die de auto heeft afgelegd. De gebruikskost is op zijn zachtst verbazingwekkend.

Tesloop, een bedrijf dat mensen rondrijdt in Californië, heeft een Model S in zijn vloot. De auto rijdt van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat en stapelt de kilometers dus snel op… Nu ja, eigenlijk zijn het mijlen, maar goed. Tesloop vertelt trouwens dat de gemiddelde auto in zijn vloot ongeveer 17.000 mijl of bijna 30.000 kilometer per maand rijdt. Hoewel hun wagenpark hoofdzakelijk auto’s met een verbrandingsmotor telt, wou Tesloop ook eens proberen hoe een Tesla het zou doen en dus schafte het zich een Model S aan. Net zoals de andere auto’s van het park rijdt die bijzonder veel, want Tesloop meldt net dat zijn de auto de symbolische grens van de 300.000 mijl heeft gehaald. Dat is iets meer dan 480.000 kilometer. Voor die gelegenheid maakte het bedrijf de balans op, die bijzonder gunstig blijkt voor de Californische autobouwer.

6.900 dollar

Volgens Tesloop heeft de Model S tijdens zijn hele gebruiksduur nog maar 12 dagen niet kunnen rijden als gevolg van normaal onderhoud. Beter nog: de totale kostprijs voor bijna 500.000 kilometer bedroeg slechts 10.500 dollar, waarvan 3.500 dollar om een koplamp te herstellen die beschadigd geraakte bij het doorwaden van een te diepe plas. De ‘normale’ gebruikskost komt dus neer op 6.900 dollar (iets minder dan 5.800 euro) na bijna een half miljoen kilometer. En dat is echt alles, want Tesloop benut ten volle zijn gratis gebruik van het Supercharger-netwerk om de batterijen van zijn Model S op te laden. Een vergelijking met andere modellen in de vloot van Tesloop leert dat een Mercedes S-Klasse op dezelfde afstand 86.000 dollar (72.000 euro) kost, brandstof inbegrepen, en dat hij liefst 112 dagen niet kan rijden. Ga er dus maar van uit dat Tesloop het aantal Model S’en in zijn wagenpark sterk zal uitbreiden in toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, dat is ook nonsens, want dat gratis superchargen is ook gedaan.

Dat is zoals zeggen dat jouw auto bijna gratis rijdt want je tankt met de kaart van je werkgever.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik nu een app waarmee ik kan zien wat ik per laadbeurt laad aan kWh en het komt erop neer dat ik mijn auto thuis vol kan laden voor nog geen 30€. Voor dat geld kan ik mijn motorfiets nog niet eens voltanken, en die heeft minder range dan mijn Tesla :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid