Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

33 minuten geleden, Tjeu zei:

Draait uw frigo thuis ook eerst een tiental minuten alvorens die koude af begint te geven?

Daar gaat caloriewaarde over. Dus ja afhankelijk van het vermogen van de koeling en de hoeveelheid energie nodig om het koelsysteem zelf af te koelen kan het even duren voor de koeling in de kast zelf begint op gang te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

Daar gaat caloriewaarde over. Dus ja afhankelijk van het vermogen van de koeling en de hoeveelheid energie nodig om het koelsysteem zelf af te koelen kan het even duren voor de koeling in de kast zelf begint op gang te komen.

Vanaf er expansie is, is er koeling. Vanaf er compressie is, is er warmte. Dat gaat niet trager dan een weerstand die warm moet worden. 

Dat merk je ook met een deo: vanaf je spuit is dat koud. Of wanneer je ether op hand giet; direct koud. 

Uw vermogen van uw installatie is ook geen invloedsfactor. wel uw koelmiddelinhoud/lengte van uw leidingen. En dat is in een wagen verwaarloosbaar. Al uw componenten zitten vlak bij elkaar. 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Tjeu zei:

Draait uw frigo thuis ook eerst een tiental minuten alvorens die koude af begint te geven? Of de airco in uw auto?

Elektrische weerstand of warmtepomp maakt niet uit naar snelheid van energie afgave.

Joenge toch, da's een wereld van verschil! Met de warmteweerstand is mijne auto bij wijze van spreken warm aan het einde van de straat, het zal niet veel schelen. Dat kan een warmtepomp niet, ook al omdat de warmte niet zo simpel uit de lucht te halen valt als het vriest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

18 minuten geleden, Tjeu zei:

Vanaf er expansie is, is er koeling. Vanaf er compressie is, is er warmte. Dat gaat niet trager dan een weerstand die warm moet worden. 

Dat merk je ook met een deo: vanaf je spuit is dat koud. Of wanneer je ether op hand giet; direct koud. 

Uw vermogen van uw installatie is ook geen invloedsfactor. wel uw koelmiddelinhoud/lengte van uw leidingen. En dat is in een wagen verwaarloosbaar. Al uw componenten zitten vlak bij elkaar. 

 

Vanaf dat een motor werkt is er hitte en toch duurt het een tijd eer ge warme lucht hebt. Uw eerste argument doet er niet toe en daar had ik het over.  Uw tweede wel: weinig tussenliggend materiaal betekent snelle respons.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Logic zei:

Joenge toch, da's een wereld van verschil! Met de warmteweerstand is mijne auto bij wijze van spreken warm aan het einde van de straat, het zal niet veel schelen. Dat kan een warmtepomp niet, ook al omdat de warmte niet zo simpel uit de lucht te halen valt als het vriest. 

274061384_10159832315094146_613781495886

Het verschil tussen 10 graden buiten en -10 graden buiten: 
In je cyclus ga je bij 10 graden 120 kJ/kg kunnen onttrekken. Bij -10 is dat 102 kJ/kg, 18 kJ/kg minder. Dat wil zeggen dat er 15% minder energie uit de lucht te halen valt bij -10 dan bij 10°C. Het enige wat wijzigt is dat je daar meer energie voor nodig hebt, waardoor het rendement van de WP achteruit gaat. Je COP daalt van 5,4 naar 3,2. Nu, de cyclus is eerder theoretisch getekend, in de praktijk zullen de COP's eerder 4,8 en 2,9 zijn, exclusief de ventilatie energie, maar secundair heb je die ook bij je elektrische weerstand, dus die kan je deels uit de vergelijking halen. 

Koelmiddelinhoud klassieke wagen is veelal 0.3 tot 1 kg. Dat is twee keer niets. "Reactietijd" is dan ook enorm laag en niet hoger dan van een elektrische weerstand. 
Het verschil is wel dat de uitgeblazen temperatuur van een warmtepomp lager zal zijn dan die van een elektrische weerstand, waardoor er constructeurs voor kiezen om nog een weerstand toe te voegen. Blaas je lucht aan 40°C in, dan zal de klant snel klagen dat de wagen altijd kou blaast, terwijl die wel het interieur op aan het warmen is. 
Daarnaast wordt een WP meestal ook gedimensioneerd op haar koelvermogen, waardoor ze voor verwarming wat klein uit kan vallen. Maar dat is dus niet meer zo bij de EV, indien ze dezelfde WP gebruiken voor batterij management en interieur verwarming (zoals Tesla met hun Octo valve).

@BMWMB, hoe zit dat bij u van interieur verwarming? zou me extreem verrassen indien die trager opwarmt dan een klassieke wagen met elektrische weerstand. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Le Capri Mauve zei:

 

 

Vanaf dat een motor werkt is er hitte en toch duurt het een tijd eer ge warme lucht hebt. Uw eerste argument doet er niet toe en daar had ik het over.  Uw tweede wel: weinig tussenliggend materiaal betekent snelle respons.

 

Heb je het nu over de inertie van je warmtewisselaars bij een WP? Dat is koper, die inertie is minimaal tov de uit te wisselen energie. 

Het enige wat je bij koelinstallaties wel hebt (niet in wagens) is een vertraging tussen koelvraag en start van de koeling (dito bij warmtepompen, opnieuw niet in wagens), dit om pendelen tegen te gaan en het aantal start-stops te verlagen zodat de levensduur van de installatie niet in het gedrang komt. Maar dat is vooral wanneer reeds in werking en wanneer het aantal cycli elkaar te snel zouden opvolgen. Is ook vooral bij comfortkoeling en verwarming, minder bij voedingswaren, gezien je je daar moeilijker een doorshoot kan permitteren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Tesla is onmiddellijk warm binnen. Wel merk ik nu met dit koude weer, dat als ik niet voorverwarm, ook de batterij bij vertrek koud is. Het nadeel is dat het verbruik dan een flink stuk hoger is (+20%), en dat de brake regeneration niet werkt. Het duurt toch zeker 20km bij mijn Tesla vooraleer de batterij voldoende op temperatuur is. Dit kan je oplossen door via de app de auto laten voor te verwarmen, en dit een paar minuten op voorhand. Als je dan instapt is het aangenaam warm in de auto, en is ook de batterij warm. Wel kost dit ook energie, waardoor ik het voordeel er niet echt van zie. Ik doe het daarom dus zelden of nooit. Gewoon instappen en rijden...  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorverwarmen moet je vooral doen als je wagen aan de paal hangt. Dan haalt hij die energie uit de paal ipv uit je batterij, wat een merkbare invloed op je totaal rijbereik heeft.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Tommie zei:

Voorverwarmen moet je vooral doen als je wagen aan de paal hangt. Dan haalt hij die energie uit de paal ipv uit je batterij, wat een merkbare invloed op je totaal rijbereik heeft.

Voorverwarmen moet je vooral doen als je nogal kouwelijk bent en de eerste 5” van de rit niet wil zitten klappertanden tot de aambeiencouveuse net genoeg warmte geeft om de extreemste kou weg te filteren 🤪

Sinds ik dat op mijn hybrid heb nooit meer koud gehad. Zou ik niet meer zonder willen. Idem voor stuurverwarming …

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, WoKe said:

Sinds ik dat op mijn hybrid heb nooit meer koud gehad. Zou ik niet meer zonder willen. Idem voor stuurverwarming …

Ik heb voor het eerst standverwarming op mijn ICE. Stuurverwarming had ik al een paar auto's :D

Nu ik dat heb zou ik ook niet meer zonder willen.

Kijk wel uit naar het ook kunnen koelen van de auto bij een EV, met de mijne lukt dat (natuurlijk) niet omdat je de airco niet kan aan zetten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, Tommie said:

Voorverwarmen moet je vooral doen als je wagen aan de paal hangt. Dan haalt hij die energie uit de paal ipv uit je batterij, wat een merkbare invloed op je totaal rijbereik heeft.

Als je geen volledige batterij leeg rijdt maakt dat niet uit he. Of je nu van de paal stroom verbruikt of van je battery pack, het zal op hetzelfde neer komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Als je geen volledige batterij leeg rijdt maakt dat niet uit he. Of je nu van de paal stroom verbruikt of van je battery pack, het zal op hetzelfde neer komen.

Yes, klopt uiteraard. Maar als je dat wél doet, is 't verschil de moeite. Vind ik zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Liquid Li0n zei:

Geeft wel een enorm voordeel aan alle andere merken. Vraag me af of die verkoop van stroom het verlies aan verkoop van wagens goed maakt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minutes ago, DDke said:

Vraag me af of die verkoop van stroom het verlies aan verkoop van wagens goed maakt. 

Ik denk dat de impact te beperkt gaat zijn om over verlies te spreken.

De Model 3 / S hebben nog heel wat andere troeven, voor hun publiek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

AUTO-INDUSTRIE

Is de toekomst van de elektrische auto in gevaar na 2025?

Terwijl de verkoop van elektrische auto’s overal groeit, hangen er ook donkere wolken boven deze nieuwe aandrijving. En dit keer niet vanwege het laadnetwerk, maar door de schaarste aan grondstoffen die nodig zijn voor de bouw van deze wagens. Komen er na 2025 nog elektrische auto’s?

Geschreven door David Leclercq | 12/02/2022

 

VE2025-1.jpg?w=920&optipress=3&func=crop

Gocar kondigde het enkele weken geleden aan: er dreigen ernstige tekorten aan grondstoffen die nodig zijn om elektrische auto’s te bouwen.

In zulke mate dat de toekomst van deze voertuigen in gevaar komt als er niet snel technologische alternatieven worden gevonden. De situatie is zeer ernstig, want deze waarschuwing komt van het Internationaal Energie Agentschap (IEA) dat wijst op de dubbele beperking die ontstaat: een verhoging van het aantal elektrische auto’s op de wegen mét grondstoffen die schaarser worden.

Het Agentschap geeft onder meer aan dat nu “elke week wereldwijd 130.000 elektrische auto’s worden verkocht, wat overeenkomt met de totale verkoop van het jaar 2012”. In 2019 bereikte de verkoop van elektrische voertuigen 2,2 miljoen eenheden, of 2,5% van de totale autoverkoop, terwijl er in 2021 6,6 miljoen eenheden werden verkocht, waardoor het totale aantal EV’s wereldwijd op ongeveer 16 miljoen voertuigen uitkomt. Deze auto’s zouden ongeveer 30 TW elektriciteit per jaar verbruiken, de productie van een land als Ierland.

Wat ontbreekt er?

 

Maar wat ernstiger is: het IEA signaleert in zijn rapport The Role of Critical Minerals in Clean Energy Transitions dat er al in 2025 zeer duidelijke risico’s op schaarste zullen zijn, althans voor materialen die zo cruciaal zijn als lithium en kobalt, die intens worden gebruikt bij de productie van batterijen.

Voor het Agentschap komt het probleem voornamelijk voort uit de productie en dus de duidelijk ontoereikende productiemiddelen, en het geeft aan dat de waardeketen grondig moet worden aangepast. Wat uiteraard aanzienlijke investeringen vereist in de verwerking van ertsen, maar ook in de productie van kathodes en anoden en de assemblage van batterijen.

Het is duidelijk dat deze virtuele schaarste ertoe bijdraagt dat de prijzen razendsnel stijgen. Zo gingen naast staal, dat in 2021 met 100% steeg, ook de tarieven voor lithiumcarbonaat, grafiet en nikkel met respectievelijk 150, 15 en 25% omhoog. Op dit moment heeft dit nog geen impact, omdat de leveringscontracten over enkele maanden of zelfs jaren lopen.

Maar als we daarbij het tekort aan elektronische chips toevoegen waarvan elektrische voertuigen tweemaal zoveel nodig hebben, zijn alle ingrediënten aanwezig om een echte industriële en sociale catastrofe te creëren.

Noteer daarbij dat China momenteel de grootste afnemer van elektrische auto’s is. Dit land monopoliseert ook het grootste deel van de wereldproductie met 3,9 miljoen EV’s die in 2021 in omloop werden gebracht. Daarna komt Europa, waar de verkoop EV’s vorig jaar met 70% steeg, tot 2,3 miljoen eenheden. Minder vaart loopt het in de VS, waar de overgang naar de elektrische auto nu toch ook versnelt, aangezien het aandeel in slechts een jaar is verdubbeld …

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

BUZZ

Ministers laden elektrische auto’s op met… een dieselgenerator!

Tijdens een Europese top in Lyon verplaatsten de ministers zich in elektrische auto’s die werden opgeladen aan dieselgeneratoren wegens een gebrek aan laadpunten ter plaatse. Dit is geen grap!

Geschreven door Alain De Jong | 22/02/2022

 

electric-diesel.jpg?w=920&optipress=3&fu

Frankrijk neemt momenteel het voorzitterschap van de Europese Unie waar en in het kader daarvan vond onlangs een top plaats in Lyon waarvoor de ministers van buitenlandse zaken en volksgezondheid van de lidstaten waren uitgenodigd.

Rekening houdend met het klimaatbeleid om de ecologische voetafdruk te beperken, was vervoer voorzien met elektrische wagens. Een strak plan, alleen was de laadinfrastructuur aan het Palais des Congrès in Lyon ontoereikend om de hele vloot ter plaatse op te laden, meldt de lokale krant Le Progès.

Dus moest de organisatie een creatieve oplossing bedenken en werden enkele dieselgeneratoren gehuurd om de elektrische wagens, die de ministers voor hun verplaatsingen tijdens de top gebruikten, van stroom te voorzien. Te gek voor woorden…

Zwak excuus van de overheid

 

Toen de lokale overheid met deze ‘stunt’ werd geconfronteerd, haalde ze als excuus dat er op deze locatie slechts vier laadpunten aanwezig zijn en dat een uitbreiding niet mogelijk is omdat het om een geklasseerde site gaat.

Dat is een zeer zwak excuus aangezien er in Lyon meer dan 200 oplaadstations aanwezig zijn, met vaak telkens twee laadpalen, naast verschillende snelladers. Aangezien het gezelschap overdag vergaderde en ook de nacht doorbracht in Lyon, was het natuurlijk best mogelijk geweest om de elektrische auto’s daar te gaan opladen, in plaats van ze aan een dieselgenerator te hangen.

Zeker in een tijd waarin de dieselrijder verketterd wordt en de bevolking wordt aangezet om zo snel mogelijk een elektrische wagen te kopen en te investeren in groene energie.

  • Grappig 1
  • Boos 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is net zoals die landbouwsector moet stoppen in belgie vanwege de stikstof maar ze tegelijk, omwille van de betonstop, bouwgrond gaan omvormen naar landbouwgrond

https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/vlaanderen/sluiting-landbouwbedrijven-laatste-obstakel-voor-stikstofakkoord/10368508.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

dat is net zoals die landbouwsector moet stoppen in belgie vanwege de stikstof maar ze tegelijk, omwille van de betonstop, bouwgrond gaan omvormen naar landbouwgrond

https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/vlaanderen/sluiting-landbouwbedrijven-laatste-obstakel-voor-stikstofakkoord/10368508.html

Het moeten niet allemaal kippen, varkens en koeien zijn hé. :)

Er is een transitie aan het gebeuren op vlak van vleesconsumptie. Ik eet het heel graag maar tegenwoordig minder en ik hoor hetzelfde van veel mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Hazen zei:

Het moeten niet allemaal kippen, varkens en koeien zijn hé. :)

Er is een transitie aan het gebeuren op vlak van vleesconsumptie. Ik eet het heel graag maar tegenwoordig minder en ik hoor hetzelfde van veel mensen.

ja ze praten je dan ook een schuldgevoel aan als je nog vlees eet he. Maar we hebben het wel nodig, zeker tijdens het opgroeien. Onze tanden zijn gemaakt voor vlees te malen ook nog! ;) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid