Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

We komen wel van heel veel vlees hoor.  Wij zijn ook veel verminderd. Een tijd geleden Soy Soylent Green ontdekt. Ge proeft echt het verschil niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind avocado wel lekker maar dat is ook heel slecht voor het milieu

https://www.greenmatters.com/p/avocado-environmental-impact

maar we wijken af van het topic van de elektrische auto.

die nieuwe Kia EV6 na een aanrijding:

https://www.autoblog.nl/nieuws/kia-ev6-barst-in-vlammen-uit-na-ongeval-video-3317364

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ze zijn voor firma's dan ook 110 of was het 120% aftrekbaar en ze zullen een commissie op de elektriciteit hebben. Je zou dus zot zijn om het niet te doen. ( ze plaatsen en openstellen voor publiek) mocht ik een oprit gehad hebben, er stond hier ook al lang eentje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, tuscani said:

ze zijn voor firma's dan ook 110 of was het 120% aftrekbaar en ze zullen een commissie op de elektriciteit hebben. Je zou dus zot zijn om het niet te doen. ( ze plaatsen en openstellen voor publiek) mocht ik een oprit gehad hebben, er stond hier ook al lang eentje.

200%

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, tuscani zei:

ze zijn voor firma's dan ook 110 of was het 120% aftrekbaar en ze zullen een commissie op de elektriciteit hebben. Je zou dus zot zijn om het niet te doen. ( ze plaatsen en openstellen voor publiek) mocht ik een oprit gehad hebben, er stond hier ook al lang eentje.

Dit dus, momenteel is het een 2de zonnenpanelen verhaal aan het worden waar we nog jaren voor gaan mogen betalen.

https://www.hln.be/milieu/stroom-wordt-fors-duurder-door-put-van-1-7-miljard-euro~a798da15/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/2/2022 om 13:57, dragonfly zei:

Dit dus, momenteel is het een 2de zonnenpanelen verhaal aan het worden waar we nog jaren voor gaan mogen betalen.

https://www.hln.be/milieu/stroom-wordt-fors-duurder-door-put-van-1-7-miljard-euro~a798da15/

Investeringsaftrek is niet hetzelfde als premie/certificaat per opgewekt kWh he 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, WoKe zei:

Investeringsaftrek is niet hetzelfde als premie/certificaat per opgewekt kWh he 😉

Zeker niet maar het geld moet van ergens komen. Die "gratis" BIV en verkeersbelasting kan ook niet blijven duren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na mijn testrit met de Corsa e enkele weken terug heb ik vandaag de kans gehad om te sturen in de Cupra Born 58kWh.

Eerste algemene indruk is dat hij een stuk volwassener eruit ziet in alle aspecten dan de Corsa. Logisch, want het is dan ook een C-segmenter tov een B-segementer.  Afwerking staat ook op een hoger plan. Dit was een introductie model met semi alcantara interieur en speciale velgen.

Ik zat er best ok in, hoofdruimte is vergelijkbaar met dat van de Corsa wat voor mij een zeer belangrijk aspect is natuurlijk.

Bij het maken van de eerste meters voel je dat hij wat vlotter is dan de Corsa maar op het eerste rempunt en bocht voel je meteen al het extra gewicht tov de Corsa e. Denk dat er zo'n 350-400kg verschil zit (1450 vs 1800-1850kg).  Zichtbaarheid rondom lijkt mij net wat minder te zijn dan de Corsa maar niets onoverkomelijk. Het rijden zelf is hij vlot genoeg. Aangezien ik ook wat plezier wil van mijn elektrisch vervoer heb ik meteen maar enkele leuke stuurmansbaantjes uitgekozen. Helaas komt het extra rijplezier er niet uit tov de Corsa ondanks het voordeel dat de Cupra een rwd aangedreven wagen is. ESC in sport stelt echt niks voor en maakt nauwelijks verschil tov de standaard instelling. Gemiddelde reeël verbruik stond op 23kWh over 1400kms wat iets hoger is dan dat van de Corsa e.

Prijs had ik het niet over gehad. Corsa kost mij 24500 excl btw, deze Cupra Born met wat opties komt dan op 36100 excl btw wat toch nog een significant verschil is.  Ik heb eens een TCO vergelijking gemaakt voor de verschillende wagens die in aanmerking komen, dit afgezet tov mijn Jimny:

Wat zouden jullie kiezen?

image.png.6a353375ad76fc492b13613d9b505caf.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Polygoon zei:

Waarom pendel je niet met de GR? Lijkt me nog het goedkoopst naar TCO toe 😄 

Ik wil daar geen nutteloze kilometers opzetten, enkel fun ritten. 

Enige wat ik hiernaast nog eens ga zetten is een berekening hoeveel duurder een GR86 als daily zou zijn als ik die privé neem. Op de firma is die niet betaalbaar. Dat komt op 1580 euro / maand, GR Yaris komt op 1480 euro trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, mrbbs zei:

Ik wil daar geen nutteloze kilometers opzetten, enkel fun ritten. 

Dit vind ik wat spijtig, is dat dan voor de herverkoopwaarde? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tesla haalt de betrouwbaarheid van elektrische auto's naar beneden in Brits onderzoek

Thuis > Nieuws > Industrie
5 mrt 2022, 12:06 UTC · 
 
Niet zo lang geleden schreef ik dat Tesla het tegenovergestelde zou kunnen doen van het promoten van elektrische mobiliteit: het zou het kunnen schaden. Een recent onderzoek uitgevoerd door Which? toont nog een voorbeeld van hoe dat kan gebeuren. Volgens de resultaten zijn elektrische auto's de minst betrouwbare optie op de Britse markt, en dat heeft een enorme invloed van Tesla.
 

Tesla Model Y met defecte ophanging in China59 foto's

Elon Musk belooft problemen met de warmtepomp op te lossen met een OTA-update, maar er zijn tekenen dat dit niet genoeg zal zijnElon Musk belooft problemen met de warmtepomp op te lossen met een OTA-update, maar er zijn tekenen dat dit niet genoeg zal zijnTesla neemt contact op met klant en bevestigt dat een firmwareprobleem verwarmingsproblemen heeft veroorzaakt in voertuigen met warmtepompenTesla neemt contact op met klant en bevestigt dat een firmwareprobleem verwarmingsproblemen heeft veroorzaakt in voertuigen met warmtepompenTesla neemt contact op met klant en bevestigt dat een firmwareprobleem verwarmingsproblemen heeft veroorzaakt in voertuigen met warmtepompenTesla Model Y-verwarmingssysteem faalt bij vriestemperaturen en brengt familie in groot gevaarTesla Model Y-verwarmingssysteem faalt bij vriestemperaturen en brengt familie in groot gevaarLauri Orrainen zei dat hij Tesla niet meer kon aanbevelen met zijn Model 3 met warmtepompproblemenTesla Model Y-verwarmingssysteem faalt bij vriestemperaturen en brengt familie in groot gevaarTesla Model Y-verwarmingssysteem faalt bij vriestemperaturen en brengt familie in groot gevaarTesla Model Y-verwarmingssysteem faalt bij vriestemperaturen en brengt familie in groot gevaarLauri Orrainen zei dat hij Tesla niet meer kon aanbevelen met zijn Model 3 met warmtepompproblemenBinnen remblok op het rechter achterwiel van April Gillmore's Tesla Model 3 PerformanceBinnen remblok op het rechter achterwiel van April Gillmore's Tesla Model 3 PerformanceTesla Model 3 Performance gekocht in april Gillmore had geen remblok aan de binnenkant op het linker achterwielTesla Model 3 Performance gekocht in april Gillmore had geen remblok aan de binnenkant op het linker achterwielText messages exchanged by April Gillmore and Tesla Service Center showing rear left wheel without inside brake pad was "within specs."Text messages exchanged by April Gillmore and Tesla Service Center showing rear left wheel without inside brake pad was "within specs."Text messages exchanged by April Gillmore and Tesla Service Center showing rear left wheel without inside brake pad was "within specs."Text messages exchanged by April Gillmore and Tesla Service Center showing rear left wheel without inside brake pad was "within specs."Text messages exchanged by April Gillmore and Tesla Service Center showing rear left wheel without inside brake pad was "within specs."Tesla Model Y made in China also presents paint issues. And it is not the only one.Tesla Model Y made in China also presents paint issues. And it is not the only one.Tesla Model Y made in China also presents paint issues. And it is not the only one.Tesla Model Y made in China also presents paint issues. And it is not the only one.Tesla Model Y made in China also presents paint issues. And it is not the only one.Tesla Model 3 loses rear bumper on a rainy day. AgainTesla Model 3 loses rear bumper on a rainy day. AgainTesla Model 3 loses rear bumper on a rainy day. AgainTesla Model 3 loses rear bumper on a rainy day. AgainTesla Model 3 loses rear bumper on a rainy day. AgainTesla Model 3 loses rear bumper on a rainy day. AgainTesla Model Y allegedly loses its rear right wheel and crashes in ChinaTesla Model Y allegedly loses its rear right wheel and crashes in ChinaTesla Model Y allegedly loses its rear right wheel and crashes in ChinaTesla Model Y allegedly loses its rear right wheel and crashes in ChinaTesla Model Y allegedly loses its rear right wheel and crashes in ChinaTesla Model Y allegedly loses its rear right wheel and crashes in ChinaTesla Model Y allegedly loses its rear right wheel and crashes in ChinaTesla Model Y allegedly loses its rear right wheel and crashes in ChinaTesla Model Y allegedly loses its rear right wheel and crashes in ChinaTesla Model Y allegedly loses its rear right wheel and crashes in ChinaTesla Model Y allegedly loses its rear right wheel and crashes in ChinaMichelin Pilot Sport All-Season 4 tire and Pirelli P Zero Elect summer tire at the front axle of SomniacsAlterEgo's Tesla Model Y PerformanceMichelin Pilot Sport All-Season 4 tire and Pirelli P Zero Elect summer tire at the rear axle of Ijustg0tHere's Tesla Model Y PerformanceMichelin Latitude Sport 3 summer tires were at the front axle of the Tesla Model X PlaidContinental CrossContact LX Sport all-season tires were at the rear axle of the Tesla Model X PlaidTesla probeerde een Model X Plaid te leveren met verschillende banden;  Ethan Joseph weigerde hetTesla Model Y met defecte ophangbeugel in ChinaTesla Model Y met defecte ophangbeugel in ChinaGebroken Tesla-ophangingGebroken Tesla-ophangingReddit-gebruiker deelt Tesla-e-mail met terugroepinformatieReddit-gebruiker deelt Tesla-e-mail met terugroepinformatieReddit-gebruiker deelt Tesla-e-mail met terugroepinformatieGebroken Tesla-ophangingGebroken Tesla-ophangingTesla Model Y zal worden teruggeroepen om defecte wielophanging te vervangen
 
Die? vroeg meer dan 48.000 van zijn medewerkers naar de 56.853 voertuigen die ze momenteel bezitten. Dit onderzoek richtte zich op auto's tot vier jaar oud. Full hybride auto's vertoonden het minste percentage auto's met minimaal één storing: 17,3%. Elektrische voertuigen hebben de meeste auto's die aan die beschrijving voldoen: 31,4%.

Anders gezegd: 3 op de 10 elektrische auto's vertonen fouten. Wanneer het onderzoek zich alleen richt op Tesla-voertuigen, had 4 op de 10 eenheden defecten, wat aantoont dat de resultaten voor elektrische auto's nog slechter hadden kunnen zijn als Tesla nog meer zou voorkomen dan het al is.

Volgens Which? is 23,4% van de elektrische auto's die in het onderzoek zijn opgenomen, van Tesla. Nissan staat tweede met 14,5% van de EV's, gevolgd door BMW (11,6%), Kia(11,1%), Renault (6,5%), Audi (5,9%), Hyundai (5,9%), Volkswagen (5,6%), Jaguar (4,2%) en MG (3%). Andere merken vertegenwoordigen 8,5% van het totaal.

Dankzij Tesla zijn elektrische auto's ook de auto's met de meeste storingen om te starten en die het meest kapot gaan in het onderzoek: 8,1%. De dichtstbijzijnde zijn dieselvoertuigen, met 6,9% van dergelijke problemen. De meest betrouwbare zijn benzineauto's, met slechts 3,5% die niet start of uitvalt.

De nagel aan de doodskist voor EV's in het onderzoek van Which? is hoeveel dagen ze wachten op reparatie. Elektrische auto's waren 5,1 dagen van de weg. Plug-in hybrides komen het dichtst bij dat aantal, met 4,2 dagen buiten dienst. Nogmaals, de meest betrouwbare auto's in het onderzoek zijn de auto's die op benzine branden, met slechts drie dagen in reparatiewerkplaatsen.

Hoewel Teslavoorstanders prijzen het bedrijf voor zijn softwaretalent, het kan iets uit het verleden zijn. De meeste gemelde problemen met elektrische auto's hadden te maken met software. Volgens Welke? zijn 12V-batterijproblemen en "elektrische remhulpmiddelen" de andere meest gemelde problemen met EV's, in die volgorde. Er is geen woord over ontbrekende remblokken.

Ironisch genoeg deed de Kia Niro EV het behoorlijk goed in de enquête. Slechts 6,2% van hen had een fout, en slechts 1% startte niet of ging kapot. Met andere woorden, slechts 6 op de 100 had defecten en 1 op de 100 weigerde om welke reden dan ook. Dat maakt de elektrische cross-over niet alleen het beste elektrische voertuig dat Britse klanten kunnen kopen: het is de meest betrouwbare compacte/kleine auto te koop in het VK en zeer waarschijnlijk ook elders.

Wat de welke? vragenlijstduidelijk maakt, is dat Tesla dringend zijn spel en kwaliteitscontrole moet opvoeren. Als er niets verandert, zijn hier maar twee mogelijke uitkomsten voor: ofwel zal Tesla de reputatie van EV als geheel blijven schaden - waardoor de inspanningen van alle bedrijven in het water vallen - ofwel zullen andere merken die elektrische auto's verkopen opvallen en Tesla de gevolgen alleen laten zien van haar beleid en prioriteiten. Het bedrijf verliest hoe dan ook. Kwaliteitscontrole moet prioriteit nummer één zijn bij Tesla – voordat het te laat is voor Tesla of elektrische mobiliteit in het algemeen. 
 

Noot van de redactie: de galerij bevat afbeeldingen van veel van de kwaliteitsproblemen die we onlangs hebben besproken met betrekking tot Tesla-voertuigen.

 
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien ik het Model Y topic niet vind: ik zou het niet moeten hebben. Vrijdag met eentje mee gereden als passagier op de achterbank. 3 maand oud en kraken/rammelen :fp: Vrij hard ook qua onderstel. Daarbij nog die open koffer waar er 5 plooiboxen inlagen en dat was ronduit storend. Hadden ze toch beter kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Aangezien ik het Model Y topic niet vind: ik zou het niet moeten hebben. Vrijdag met eentje mee gereden als passagier op de achterbank. 3 maand oud en kraken/rammelen :fp: Vrij hard ook qua onderstel. Daarbij nog die open koffer waar er 5 plooiboxen inlagen en dat was ronduit storend. Hadden ze toch beter kunnen doen.

Aub

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik praat uit ervaring, en moet na 4 jaar ownership met mijn Tesla Model S en 120k km zeggen dat dit 1 van de beste auto’s is die ik ooit heb gehad, en veruit de goedkoopste in onderhoud. Ik zit in een WA-groep van allemaal Model S-eigenaars, en zie dat er al meerdere zijn met ruim 500.000km op de teller, en nog steeds met de eerste motoren en batterij. 
 

Ik heb al heel veel auto’s gehad, en daar waren goede bij, maar ook slechte, die ik zelfs van miserie vervroegd heb verkocht.
Deze Tesla was een fijne auto, en gaat eerdaags de verkoop in na 4 jaar gebruik, en ik ben er zeker van dat ik ‘m ga missen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/3/2022 om 20:43, mrbbs zei:

Na mijn testrit met de Corsa e enkele weken terug heb ik vandaag de kans gehad om te sturen in de Cupra Born 58kWh.

Eerste algemene indruk is dat hij een stuk volwassener eruit ziet in alle aspecten dan de Corsa. Logisch, want het is dan ook een C-segmenter tov een B-segementer.  Afwerking staat ook op een hoger plan. Dit was een introductie model met semi alcantara interieur en speciale velgen.

Ik zat er best ok in, hoofdruimte is vergelijkbaar met dat van de Corsa wat voor mij een zeer belangrijk aspect is natuurlijk.

Bij het maken van de eerste meters voel je dat hij wat vlotter is dan de Corsa maar op het eerste rempunt en bocht voel je meteen al het extra gewicht tov de Corsa e. Denk dat er zo'n 350-400kg verschil zit (1450 vs 1800-1850kg).  Zichtbaarheid rondom lijkt mij net wat minder te zijn dan de Corsa maar niets onoverkomelijk. Het rijden zelf is hij vlot genoeg. Aangezien ik ook wat plezier wil van mijn elektrisch vervoer heb ik meteen maar enkele leuke stuurmansbaantjes uitgekozen. Helaas komt het extra rijplezier er niet uit tov de Corsa ondanks het voordeel dat de Cupra een rwd aangedreven wagen is. ESC in sport stelt echt niks voor en maakt nauwelijks verschil tov de standaard instelling. Gemiddelde reeël verbruik stond op 23kWh over 1400kms wat iets hoger is dan dat van de Corsa e.

Prijs had ik het niet over gehad. Corsa kost mij 24500 excl btw, deze Cupra Born met wat opties komt dan op 36100 excl btw wat toch nog een significant verschil is.  Ik heb eens een TCO vergelijking gemaakt voor de verschillende wagens die in aanmerking komen, dit afgezet tov mijn Jimny:

Wat zouden jullie kiezen?

image.png.6a353375ad76fc492b13613d9b505caf.png

 

Ik zou naar de Corsa e neigen, maar ik schat die wel hoger in qua restwaarde. Minstens zoals de Yaris zou ik zeggen en eerder hoger, ik denk dat je binnen een jaar of 3 vlotjes een EV instapper gaat kunnen slijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik niet begrijp is dat ze nu manieren in het nieuws brengen hoe je minder energie en elektriciteit kan verbruiken. Zet je chauffage een graad lager, gebruik minder verlichting, laat je huis beter isoleren...maar wat ik dan niet begrijp is waarom ze een elektrische auto aanprijzen...dat is uren lang dat dat staat te laden en laden terwijl een diesel of lpg voertuig zo zuinig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, Liquid Li0n said:

wat ik niet begrijp is dat ze nu manieren in het nieuws brengen hoe je minder energie en elektriciteit kan verbruiken. Zet je chauffage een graad lager, gebruik minder verlichting, laat je huis beter isoleren...maar wat ik dan niet begrijp is waarom ze een elektrische auto aanprijzen...dat is uren lang dat dat staat te laden en laden terwijl een diesel of lpg voertuig zo zuinig is.

Heu ...

Is dit een grap?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid