Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

27 minuten geleden, Rabbit zei:

Volgens de tabel zou er dus 2 euro verschil zitten tussen beide auto's.

Corsa e heeft het voordeel van niet iets leuker te zijn door het onmiddellijk beschikbaar koppel, de Yaris heeft dan weer het voordeel van de gemoedsrust van nog altijd te rijden met een benzinewagen en je niets te hoeven aantrekken van range anxiety of te moeten zoeken achter laadpunten en mogelijk een half uur / een uur te staan loeren vooreer je verder kan.

Ik doe dagelijks max 100kms dus eigenlijk zie ik er geen probleem in met de range, alleen als je eens onverwachtte verplaatsingen doet (niet rechtstreeks woon/werk) kan je wel eens vervelende tussenstops moeten maken.  Ook als ik eens een goede vriend in Tongeren op zoek moet je ginder al zorgen dat je ergens kan laden. Wellicht leer je zoiets wel maar uiteindelijk is het wel een extra "zorg" dat ik heb tov een benzine auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuker rijgedrag, niet meer naar het tankstation moeten, interieur voorverwarming op koude dagen (niet meer krabben bij vriesweer mocht de wagen buiten staan), niet warm hoeven te rijden maar vanaf de eerste meter stevig vertrekken,.. Ik zou het wel weten welke van de twee als daily :)

aangepast door Race7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer interessante test, maar damn, wat een degradatie al bij die kilometerstand 😮

Had ik ook niet verwacht eerlijk gezegd. Beetje zwakke uitleg ook wel van die kerel, de overgrote meerderheid van het wagenpark word zwaar misbruikt, maar bij een simpele ICE zie je zo'n degradatie niet. Ook er maar los van uitgaan dat de eigenaar een zware voet heeft, dat is toch wel een zwakke argumentatie.

Ben wel benieuwd naar de rest van de reeks, en met het verschil tussen de merken onderling.

aangepast door Dimitri
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het al bij al wel meevallen rekening houdend met:

1) Li-Ion batterijen in het begin een relatief grote drop hebben en de mate van degradatie daarna afzwakt

2) De Leaf geen vloeistof gekoelde batterij heeft waardoor het thermisch management minder efficiënt is en de koeling minder homogeen, wat de levensduur niet ten goede komt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, BMWMB zei:

Daarom ben ik geen voorstander van hybride. Ofwel ga je 100% elektrisch, als  je steeds korte afstanden doet, ofwel koop je een zuinige diesel, en toch zeker bij bestelwagens.

Wij doen quasi altijd korte afstanden en zijn voor hybride gegaan. Omdat er geen enkel elektrisch model was dat ons aanstond. Te klein, te duur, te lelijk, .. en als het qua fiscaliteit niets uitmaakt 🤷🏻‍♂️

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, mrbbs zei:

Volgens de tabel zou er dus 2 euro verschil zitten tussen beide auto's.

Corsa e heeft het voordeel van niet iets leuker te zijn door het onmiddellijk beschikbaar koppel, de Yaris heeft dan weer het voordeel van de gemoedsrust van nog altijd te rijden met een benzinewagen en je niets te hoeven aantrekken van range anxiety of te moeten zoeken achter laadpunten en mogelijk een half uur / een uur te staan loeren vooreer je verder kan.

Ik doe dagelijks max 100kms dus eigenlijk zie ik er geen probleem in met de range, alleen als je eens onverwachtte verplaatsingen doet (niet rechtstreeks woon/werk) kan je wel eens vervelende tussenstops moeten maken.  Ook als ik eens een goede vriend in Tongeren op zoek moet je ginder al zorgen dat je ergens kan laden. Wellicht leer je zoiets wel maar uiteindelijk is het wel een extra "zorg" dat ik heb tov een benzine auto.

Ben ook aan het bekijken voor eventueel een "Small EV" te nemen en wat ik uit al mijn opzoekwerk heb geleerd is dat snelladen ook een optie is. Neem nu je voorbeeld van Tongeren, toen ik daar langs kwam een paar weken geleden ben ik op de E313 2 Fastned stations (in aanbouw) tegengekomen. Ik denk dat je met zo een Corsa op 20 minuten 100 km "bijtankt" aan zo een station. Dagelijks zou dat storen, maar occasioneel eens laden onderweg lijkt mij perfect te doen.

Mijn schoonvader heeft nu al meer dan een jaar zo een e2008 en de e208 ken ik ook goed, en dat snedige voel ik daar wel niet in. In een i3S heb je dat zeker wel, teveel naar mijn zin, maar die PSA EV's waar ik ervaring mee heb hebben dat niet denk ik. Al moet ik toegeven dat ik dat ook niet opzoek. Ik gebruik die uiteindelijk liefst in eco-stand met de regeneratie op max, dat is echt smooth bijna 1-pedal driving in alle stilte en een redelijk comfort. Ik kijk ook naar de Honda e, hoewel het PSA aanbod rationeel gezien de betere is, maar een leuke Honda vergeef ik gemakkelijker al eens een "minpunt" 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Polygoon zei:

Het is in theorie wat sneller inderdaad, zelfs de i3 haalt die 20 minuten met zijn 50kw lader. Ik had die 20 minuten voor 100km als vuistregel aangehouden als realistisch voor dat soort wagens. Iets met een range van rond de 200 km op 20 min halfvol doen is in mijn ogen zeer acceptabel voor gebruik in BE. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, josenjef zei:

Het is in theorie wat sneller inderdaad, zelfs de i3 haalt die 20 minuten met zijn 50kw lader. Ik had die 20 minuten voor 100km als vuistregel aangehouden als realistisch voor dat soort wagens. Iets met een range van rond de 200 km op 20 min halfvol doen is in mijn ogen zeer acceptabel voor gebruik in BE. 

Ik volg volledig.

Die website is wel zeer goed voor een volledig overzicht te krijgen van laadsnelheden en (realistische) rijbereiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens even in mijn Tesla-app gekeken.

Iedereen kan deze app downloaden, dus ook zonder Tesla. In deze app heb je dus de keuze om te zoeken naar welke SuC's open zijn voor de andere merken.

35EFC92B-7340-4C32-BC31-CFA168A51BCF.jpeg

Dit zijn alle laadpunten in Frankrijk. Het valt op dat er niets is tussen Metz en Dijon, en ook niks aan de Coté d'azur.

D069EC94-69DC-4F53-96C6-AAD412FC2203.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar, als ze de laders toch open stellen, ben je het voordeel van met tesla te rijden ook kwijt..... kan ik nog verder kijken.

Of zouden ze duurder zijn en niet allemaal open gesteld worden, voor niet tesla?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, BMWMB zei:

Waarom? We kunnen er nog steeds gaan laden, en ook bij de andere laders kunnen wij gaan laden. Ik zie niet echt het nadeel.

Drukker. Nu heb je het voordeel dat er enkel tesla ´s kunnen laden.  Als ze opengesteld worden, bestaat er veel meer kans dat ze bezet zijn, aan bv een hotel op doorreis . 

Je poste zelf nog een foto dacht ik onlangs van een laadzone die volledig bezet was en waar zelfs wachtenden stonden. En wat verder was de Tesla supercharger verlaten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn dit bouwverlof naar Zuid-Frankrijk geweest (Biarritz), en buiten Bordeaux waar veel taxi's gaan laden, waren overal nog meer dan de helft van de laders beschikbaar. Ondertussen zien we op ons navigatie in de Tesla ook de Superchargers van alle andere merken, zoals Fastned, Ionity, Allego, en zien we hoeveel plaatsen er vrij zijn. In het begin waren er enkel maar Tesla snelladers, maar de Tesla-rijders weten ondertussen dat ze ook op alle andere plaatsen kunnen laden. Neen, ik zie geen probleem. 

Met de Audi heb ik inderdaad 1x bij Fastned een drukbezet laadstation gehad, waar ik enkele minuten heb moeten wachten. Nu staat het daar vol, omdat ze bij Tesla in Urmond nog niet mogen laden, want moest dat wel zijn, dan wordt het beter verspreid. Zoals ik al zei, we zien het perfect op ons navigatie.

Het punt zal zijn dat er meer snelladers komen als er ook meer EV's komen. Ook Tesla is van plan wereldwijd nog heel veel snelladers bij te plaatsen, dus ik zie dat wel goedkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien ik aan het kijken ben om de Jimny te vervangen voor iets comfortabeler om mijn woon/werk verkeer mee te doen kreeg ik dit weekend van een goede vriend zijn EV mee: een Opel.  Een merk die bij mij in het geheugen staat gegrift als één de slechts rijdende auto's waar ik ooit mee reed (Astra B en C, Insignia).  Hij wist dat ik op zoek was naar nieuw dagelijks vervoer en zei dat ik maar eens moest rijden met zijn Corsa e. Ik stond er niet voor te springen maar goed toch ééns gereden en om eerlijk te zijn viel die testrit heel goed mee. Zo goed dat ik hem vroeg om er eens een paar dagen mee te kunnen rijden.

De wagen is vrij conventioneel wat voor mij wel een plus is.  Het design van de meeste EV's vind ik meestal echt lelijk. Het interieur ziet er ook uit als een gewone wagen en ik vond eigenlijk direct een goede zit/stuur positie.  Met mijn bouw (1m93 en een langer bovenlijf hebbende) is dat geen sinucure een auto te vinden waar ik prettig in zit. De materiaal keuze is voor dit prijs segement best ok.  De Corsa e is er in één versie met een batterij capaciteit van 50kw. Volgens WLTP opgave zou dat je 351km ver moeten brengen.  Het grootste pluspunt is de wegligging en het stuurplezier van deze wagen.  Hij is voor een EV en de 50kw batterij capaciteit niet te zwaar met 1450kg. Tot 80-90kph is die echt vlot (ergens 8s naar de 100) en snelle bochten zijn echt een plezier met veel vertrouwen. Verder heb je een regeneratie stand "B" waarbij de auto regenereert, echter veel is dat niet.  De wagen komt ook niet tot stilstand op die manier, je moet nog steeds de rem gebruiken.  Niet echt geschikt voor one-pedal driving dus.

Eigenlijk ervaar ik deze als een ideale daily auto ware het niet dat we nog één iets niet hebben besproken: de range...

Dat viel nu toch wel hard tegen. Gisteren met een volle batterij en 290km range vertrokken en zo'n 135km gereden. Het was een rit met veel variatie van kleine boerewegels, de stad en de snelweg gelijk verdeeld. Nu kwam ik na die rit thuis met nog een range van 60km.  Dit wil dus zeggen dat ik ruim 100km meer range heb verbruikt dan verwacht. En het is niet dat ik op die rit heel zot heb gedaan, heb natuurlijk wel een paar keer sprintjes gedaan van 30-90 maar verder mij overal aan de snelheid gehouden.  Op de autosnelweg reed ik trouwens ook niet harder dan 100kph. Dat zou willen zeggen dat ik gemiddeld in de winter maar 150-170km zou kunnen rijden.  Ondanks dat mijn normale woon/werk verplaatsingen op een dag normaal niet boven de 100kms uitkomen blijft er een oncomfortabele marge van maar 50-70km over.  Als je dan eens onverwacht een vriend wil bezoeken en 30-40km moet omrijden wordt dat al spannend.

Natuurlijk moet je EV rijden met een andere ingesteldheid en eigenlijk laden bij elke gelegenheid die je kan.  Bij de klant zou ik wel kunnen laden maar momenteel staan er maar een 5 tal laadpalen waarbij ik niet zeker ben dat er één vrij is.

Voor mij is de effectieve range nog te kort om de piste EV te kiezen. Om mij comfortabel te voelen zou ik een effectieve range van toch minstens 300km willen.  Het wordt voor mij dus wachten tot men komt met solid state batterijen.  Velen gaan misschien zeggen koop dan een ID3 ofzo maar dan nog is de range niet het dubbele van de Corsa . Tevens ben je dan onderweg met een auto van 2 ton (bij een 77kw batterij) en dat is gewoon niet meer plezant om ook dynamisch nog wat aan je trekken te komen.

Volgend weekend heb ik normaal gezien een Yaris hybride voor de deur die ik even mag uitproberen.  Ik schrijf later wel nog even mijn ervaringen neer.

  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs in de zomer zou zo’n Corsa mij niet kunnen overtuigen door de beperkte range. Blijft een heikel punt voor een EV waardoor zeker de koekedozekes snel door de mand vallen. 

image.png.476222b1aa2eff5a4ee9f3e768fccdd9.png

Heb je zelf al eens ID.3 gereden? Ik heb mijn testrit althans niet zo ervaren en er zijn er hier nog die mijn mening delen. Buiten de ID.3 zijn er nog heel wat EV’s die, volgens mij, binnen je criteria zouden vallen. 

Zo’n Yaris hybride koop je dan enkel voor de fiscaliteit? Of ga je ook echt elke keer gaan laden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Polygoon zei:

Zelfs in de zomer zou zo’n Corsa mij niet kunnen overtuigen door de beperkte range. Blijft een heikel punt voor een EV waardoor zeker de koekedozekes snel door de mand vallen. 

image.png.476222b1aa2eff5a4ee9f3e768fccdd9.png

Heb je zelf al eens ID.3 gereden? Ik heb mijn testrit althans niet zo ervaren en er zijn er hier nog die mijn mening delen. Buiten de ID.3 zijn er nog heel wat EV’s die, volgens mij, binnen je criteria zouden vallen. 

Zo’n Yaris hybride koop je dan enkel voor de fiscaliteit? Of ga je ook echt elke keer gaan laden? 

Een Yaris is geen plug-in, meeste Toyota's niet. Gebruiken nog steeds de technologie van de Prius.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Een Yaris is geen plug-in, meeste Toyota's niet. Gebruiken nog steeds de technologie van de Prius.

Aha, wist ik niet. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yaris hybride / Mazda 2 kan je makkelijk beneden de 5l / 100km krijgen. Lithion ion batterij is er enkel ter ondersteuning en kan je de stad maximaal 50% van de tijd elektrisch gaan rijden. Vertaal dat in werkelijke waarden dan komen we misschien uit op 25%. Ik weet het jullie volgende week te vertellen. Beide zijn 76,3% fiskaal aftrekbaar dus dat valt nog mee. In ieder geval een stuk beter dan de 40% van de Jimny :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, mrbbs zei:

Astra B en C

Astra G en H bedoel je?
Van A tot E was het Kadett, vanaf F werd dat Astra.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid