Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

21 minutes ago, Tjeu said:

Mensen die EV rijden als ICE en dus telkens gaan snelladen als de wagen leeg is, dat moet er van tussen, dat geeft een te grote belasting van het net en vraagt voor een te grote investering. Spreiding is het keyword naar betaalbaarheid en haalbaarheid.  

Wat voor een nonsens is dat?

Dus iemand die EV rijdt en niet thuis kan laden die moet maar ergens zijn auto 8 uur gaan dumpen aan een 11kW publieke laadpaal, want snelladen belast het net te veel?

:lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Polygoon zei:

Theorie vs praktijk. Ik leef waarschijnlijk in m'n bubbel maar heb daar nog niemand over horen praten.

Werk gerelateerd kom ik wel vaker in de wondere wereld van de coöperaties, daar kom je wel vaker van die dingen tegen. Dat zijn vaak innovatieve hubs. 
Het moment dat business angels daar gaan beginnen scouten en die wat ondersteuning geven om te professionaliseren... We zouden nog wel eens leuke dingen kunnen zien dan 🙂 

Een Ecopower en Beauvent zijn al twee mooie voorbeelden van goed uitgebouwde coöperaties. Maar er zijn er nog zoveel meer die erg knappe dingen doen onder de radar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Logic said:

Voor mij klinkt anderzijds ook wel als een geitenwollensokkenrecept voor geruzie rond de laadpaal. D'er moet er maar ene zijn die de paal meer nodig heeft dan normaal, om de rest te irriteren. In het beste geval moet iedereen op een ander moment opladen, in het slechtste geval allemaal tegelijk. Die paal wil ik niet voor mijn deur hebben staan dan.

Ik lees: "Gent"

:D 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minutes ago, Logic said:

Dat is het type laadpaal die dan in de cijfers meegenomen zijn waar we in feite niks aan hebben (no offence).
Al die <=22kw laadpunten filter ik er al per definitie uit, anders sta ik nog bij u op den oprit te sukkelen. 🙂

Die trage laadpunten zijn voor mij soms wel handig. Zelfs aan 11kW. Ik maak soms mee dat ik net niet toekom heen en terug. Als ik dan mijn auto 3 uur aan zo een 11kW lader laat hangen terwijl ik mijn ding ga doen geraak ik wel thuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Polygoon zei:

Omdat mijn paal niet via leasing is en het laten registreren als semi publiek de enige manier is om meerdere laadkaarten te ondersteunen + automatische doorfacturatie te hebben naar beide laadkaartproviders.

Maar even hypothetisch, stel nu dat er daar ene op je oprit komt laden, dan kan/mag je die niet wegsturen omdat je die als semi-publiek hebt laten registreren, begrijp ik dat goed? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Logic said:

Ik moet toegeven dat ik zover nog niet nagedacht had. Klinkt wel mooi en ik zie dat ook wel in sommige gevallen werken. Voor mij klinkt anderzijds ook wel als een geitenwollensokkenrecept voor geruzie rond de laadpaal

Ik zie dat niet goed werken in de praktijk. Je kan auto's niet opladen volgens een vast schema. Ik kom zondag thuis met 7% batterij. Ik moet dus laden. Ondertussen is mijne gebuur Jos net terug van de zee, met 10% batterij en die heeft zijn auto daar ingeplugd. Ik kan morgenvroeg niet weg wegens batterij plat, en ik heb te weinig range om aan een snellader te geraken (geen binnen een straal van 30km).

En daar sta je dan.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Fr79 said:

Maar even hypothetisch, stel nu dat er daar ene op je oprit komt laden, dan kan/mag je die niet wegsturen omdat je die als semi-publiek hebt laten registreren, begrijp ik dat goed? 

Je mag die niet wegjagen om te laden, je mag die wel wegjagen als hij je inrit blokkeert :D 

Ik krijg het daar ook van, van al die publieke palen op de kaart waar je in de praktijk niet aan kan/mag. 

Ga mij nekeer een laadkabel van 20 meter op een rol bestellen. Dan parkeer ik me op straat en rol ik mijne kabel tot aan de publieke lader op zo iemand zijn hof 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Logic zei:

 

Ik moet toegeven dat ik zover nog niet nagedacht had. Klinkt wel mooi en ik zie dat ook wel in sommige gevallen werken. Voor mij klinkt anderzijds ook wel als een geitenwollensokkenrecept voor geruzie rond de laadpaal. D'er moet er maar ene zijn die de paal meer nodig heeft dan normaal, om de rest te irriteren. In het beste geval moet iedereen op een ander moment opladen, in het slechtste geval allemaal tegelijk. Die paal wil ik niet voor mijn deur hebben staan dan. 🙈

Dat is bij alles van deeleconomie. En toch komt gans die deeleconomie wel stap voor stap van de grond. Vaak met twee stappen vooruit en weer een achteruit, maar op het eind van de rekening gaat het wel vooruit. 
Veel van die deelinitiatieven zijn ook coöperaties. En daarbij zien we dat in 2022 alleen al het aantal coöperanten in Vlaanderen toenam van 88.000 naar 100.000. Dus 100.000 mensen zijn financieel betrokken in een coöperatie. Niet alleen draaien uiteraard rond deel-economie, maar een belangrijk deel wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Tjeu said:

En toch komt gans die deeleconomie wel stap voor stap van de grond. 

Zoals wat? Ik zie vooral deeleconomie naar de grond, ipv van de grond. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik lees: "Gent"

:D 

De stad of gemeente met het hoogst aantal deelwagens per inwoners was lange tijd Mesen. Een alles-behalve-Gent stad dus.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Tjeu said:

De stad of gemeente met het hoogst aantal deelwagens per inwoners was lange tijd Mesen. Een alles-behalve-Gent stad dus.  

Nog zo een voorbeeld van "deeleconomie van de grond".

Dat draait allemaal failliet. Tenzij zwaar gesubsidieerd is er niks van rendabel. Geen steps, geen fietsen, geen auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik zie dat niet goed werken in de praktijk. Je kan auto's niet opladen volgens een vast schema. Ik kom zondag thuis met 7% batterij. Ik moet dus laden. Ondertussen is mijne gebuur Jos net terug van de zee, met 10% batterij en die heeft zijn auto daar ingeplugd. Ik kan morgenvroeg niet weg wegens batterij plat, en ik heb te weinig range om aan een snellader te geraken (geen binnen een straal van 30km).

En daar sta je dan.

Theorie vs praktijk. Ik zie het die "beleidsmakers" graag uitleggen zonder praktijkervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik zie dat niet goed werken in de praktijk. Je kan auto's niet opladen volgens een vast schema. Ik kom zondag thuis met 7% batterij. Ik moet dus laden. Ondertussen is mijne gebuur Jos net terug van de zee, met 10% batterij en die heeft zijn auto daar ingeplugd. Ik kan morgenvroeg niet weg wegens batterij plat, en ik heb te weinig range om aan een snellader te geraken (geen binnen een straal van 30km).

En daar sta je dan.

Alles wat met delen te maken heeft vraagt planning. Sommigen hebben daar een pest aan, voor anderen is het een tweede natuur. 

Vergaderen op het werk: reserveer een vergaderruimte. Was in het begin ook ondenkbaar en nu de normaal in vele bedrijven. Vaak moet je zelf je werkplek reserveren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Tjeu zei:

De stad of gemeente met het hoogst aantal deelwagens per inwoners was lange tijd Mesen. Een alles-behalve-Gent stad dus.  

Er woont 1000 man in Mesen, lijkt me niet echt representatief. 

  • Vind ik leuk 3
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Je mag die niet wegjagen om te laden, je mag die wel wegjagen als hij je inrit blokkeert :D 

Ik krijg het daar ook van, van al die publieke palen op de kaart waar je in de praktijk niet aan kan/mag. 

Ga mij nekeer een laadkabel van 20 meter op een rol bestellen. Dan parkeer ik me op straat en rol ik mijne kabel tot aan de publieke lader op zo iemand zijn hof 😛 

Bij mij hangt er ene aan van 13 meter, vast in de lader 😛
Iedereen mag hier komen laden hoor, ding staat niet gratis 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Fr79 zei:

Maar even hypothetisch, stel nu dat er daar ene op je oprit komt laden, dan kan/mag je die niet wegsturen omdat je die als semi-publiek hebt laten registreren, begrijp ik dat goed? 

Als die op jouw privé staat, wat bij mij niet het geval is, dan zou ik denken van wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan mis zijn maar ik dacht dat bepaalde fiscale voordelen bij aankoop laadpaal gekoppeld waren aan het openstellen voor publiek (zelfs al zou dat dus betekenen dat er iemand op je oprit zou staan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Polygoon zei:

Bij mij hangt er ene aan van 13 meter, vast in de lader 😛
Iedereen mag hier komen laden hoor, ding staat niet gratis 🙂

En mag je dan zelf ook at random je tarief bepalen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Nog zo een voorbeeld van "deeleconomie van de grond".

Dat draait allemaal failliet. Tenzij zwaar gesubsidieerd is er niks van rendabel. Geen steps, geen fietsen, geen auto's.

Je gooit te veel zaken op een hoop. Er is deeleconomie vanuit de klassieke spelers en die vanuit coöperaties. Beide hebben volledig andere objectieven en groeipaden en halen doorgaans ook andere resultaten. Bij coöperaties wordt er veel meer een businessmodel uitgesteld vanuit een bestaande nood, waarbij de klassieke spelers (zoals een Poppy) een vraag wil creëren door een antwoord te bieden. Dat dat laatste moeilijker is en meer geld kost is vrij evident... Zo ook dat dat sneller mis loopt. 

Burgercoöperaties zijn véél voorzichtiger. Vooral omdat dit ook met burgergeld gefinancieerd wordt. Dan worden er minder risico's genomen. Maar ook de winsten zijn beperkter (en mogen max 6% bedragen). En net die beperkte winsten zorgt er dan weer voor dat de betaalbaarheid blijft, wat opnieuw een duwtje in de rug geeft van het model. Het houdt zichzelf meer draaiende. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Challazer zei:

Er woont 1000 man in Mesen, lijkt me niet echt representatief. 

Daar staat een nul te weinig. Is 10.000 man. En dat is net het punt: zaken zoals deelmobiliteit is lang geen model dat enkel in grootsteden werkt, maar ook zijn weg heeft gevonden naar meer afgelegen en minder druk bevolkt gebied. 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Fr79 zei:

Kan mis zijn maar ik dacht dat bepaalde fiscale voordelen bij aankoop laadpaal gekoppeld waren aan het openstellen voor publiek (zelfs al zou dat dus betekenen dat er iemand op je oprit zou staan).

Enkel voor vennootschappen. Ik ben privé persoon. 

1 minuut geleden, Fr79 zei:

En mag je dan zelf ook at random je tarief bepalen?

Ja, vrije markt. Niemand is verplicht om bij te laden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Tjeu said:

Alles wat met delen te maken heeft vraagt planning. Sommigen hebben daar een pest aan, voor anderen is het een tweede natuur. 

Vergaderen op het werk: reserveer een vergaderruimte. Was in het begin ook ondenkbaar en nu de normaal in vele bedrijven. Vaak moet je zelf je werkplek reserveren. 

Dat is toch totaal niet vergelijkbaar ...

Mijn auto mijn vrijheid zeggen ze dan ... je kan al niet meer laden wanneer je wil. Zeer handig allemaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Fr79 zei:

En mag je dan zelf ook at random je tarief bepalen?

Tarieven moeten geafficieerd worden en je moet op voorhand weten wat een laadbeurt je dus gaat kosten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Tjeu said:

Daar staat een nul te weinig. Is 10.000 man. En dat is net het punt: zaken zoals deelmobiliteit is lang geen model dat enkel in grootsteden werkt, maar ook zijn weg heeft gevonden naar meer afgelegen en minder druk bevolkt gebied. 

:lolz:

Jij leeft toch echt in een bubbel denk ik. Ze krijgen het nog niet eens rendabel in een (groot)stad, wat gaan ze dan auto's gaan strooien in boerengaten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid