Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

31 minutes ago, Logic said:

Je hebt nog soms van die straten waar de helft van één familie op een rijtje woont, dan regelen ze 't onderling maar. 🙂 
Boerderijen die getransformeerd worden naar communes, feitelijk ook een VME zoals een appartementsgebouw. 
Dat is en blijft kleinschalig, in vergelijking met een Cambio en dergelijke.

 

Dat zijn allemaal geen structurele oplossingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hippies vind je overal, maar om dat nu de norm te gaan noemen :lolz:

20 jaar geleden kreeg je nog alles van jezelf op je werk. Tot een nietjesmachine toe, met je naam erop met de labelmaker, dat zeker niemand anders ze zou gebruiken! 

Tegenwoordig heeft zelf een teamverantwoordelijke geen eigen stoel meer. Er kan veel veranderen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Tjeu said:

Tegenwoordig heeft zelf een teamverantwoordelijke geen eigen stoel meer. Er kan veel veranderen. 

Die zit work from home te doen op zijn eigen stoel ... er kan veel veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Die zit work from home te doen op zijn eigen stoel ... er kan veel veranderen.

Waardoor die ook geen eigen bedrijfswagen meer nodig heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Tjeu said:

Waardoor die ook geen eigen bedrijfswagen meer nodig heeft. 

Bedrijfswagens worden niet uitgedeeld omdat ze "nodig" zijn. Wel omdat mensen een auto nodig hebben en het fiscaal interessant is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Bedrijfswagens worden niet uitgedeeld omdat ze "nodig" zijn. Wel omdat mensen een auto nodig hebben en het fiscaal interessant is.

Als die toch van thuis werkt en die auto daar maar wat staat te staan, is het mobiliteitsbudget wel interessanter, waarbij je het volledige leasebudget aan mag wenden voor de afbetaling van je hypotheek. Onbelast. Hoppa, 54% van de lening door de baas laten afbetalen. Ze mogen de bedrijfswagen houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Tjeu said:

Als die toch van thuis werkt en die auto daar maar wat staat te staan, is het mobiliteitsbudget wel interessanter, waarbij je het volledige leasebudget aan mag wenden voor de afbetaling van je hypotheek. Onbelast. Hoppa, 54% van de lening door de baas laten afbetalen. Ze mogen de bedrijfswagen houden. 

Dat werkt ook enkel als je op minder dan 10km van je werk woont. Is dus zeer kort door de bocht als antwoord.

En het is niet omdat je van thuis werkt dat je auto "maar staat te staan". Ik werk ook van thuis en ik rijd 30.000km / jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Dat werkt ook enkel als je op minder dan 10km van je werk woont. Is dus zeer kort door de bocht als antwoord.

En het is niet omdat je van thuis werkt dat je auto "maar staat te staan". Ik werk ook van thuis en ik rijd 30.000km / jaar.

Niet correct. Je mag ook je hypotheek inbrengen als je 60% van thuis werkt. En kan je ook maand per maand bekijken, hoeft niet vast te zijn. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Tjeu said:

Niet correct. Je mag ook je hypotheek inbrengen als je 60% van thuis werkt.

Dan moet je al recht hebben op 3 dagen homeworking. Dat is ook lang niet overal het geval.

Maargoed, dan heb je nog altijd geen auto. Nu, gelukkig is dat blijkbaar geen probleem als je in Mesen woont, door de overvloedige beschikbaarheid van deelwagens daar 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Dan moet je al recht hebben op 3 dagen homeworking. Dat is ook lang niet overal het geval.

Maargoed, dan heb je nog altijd geen auto. Nu, gelukkig is dat blijkbaar geen probleem als je in Mesen woont, door de overvloedige beschikbaarheid van deelwagens daar 😛 

Neen, hoeft geen vastgelegd recht te zijn. Je moet het wel mogen en kunnen aantonen dat je 60% van thuis hebt gewerkt, maar je moet geen contract hebben waar instaat dat je maar 2 dagen op kantoor hoeft te zijn. (en voor deeltijds wordt het pro rata bekeken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

 Ik kan morgenvroeg niet weg wegens batterij plat, en ik heb te weinig range om aan een snellader te geraken (geen binnen een straal van 30km).

En daar sta je dan.

Is dat hypothetisch? of heb je dat probleem echt? Want ik denk dat jij (en ik ook) ook kan laden aan de Tesla Superchargers in Jumet (en vind het tarief nog goe meevallen ook eigenlijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, DDke said:

Is dat hypothetisch? of heb je dat probleem echt? Want ik denk dat jij (en ik ook) ook kan laden aan de Tesla Superchargers in Jumet (en vind het tarief nog goe meevallen ook eigenlijk).

Ik heb dat nog niet geprobeerd, laden bij Tesla. 

Maar dat probleem stelt zich hier niet, omdat ik niet met mijn buren heb afgesproken dat ze mijn laadpaal mogen gebruiken.

Er zijn hier wel DC palen in de buurt. In Gosselies zijn er nog een paar 240kW, aan de LIDL staat een 50kW. Maar blijkbaar mag je die niet gebruiken want dat overbelast het net 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Ik heb dat nog niet geprobeerd, laden bij Tesla. 

Maar dat probleem stelt zich hier niet, omdat ik niet met mijn buren heb afgesproken dat ze mijn laadpaal mogen gebruiken.

Er zijn hier wel DC palen in de buurt. In Gosselies zijn er nog een paar 240kW, aan de LIDL staat een 50kW. Maar blijkbaar mag je die niet gebruiken want dat overbelast het net 😛 

Ik spreek voor Vlaanderen. Doe jij daar maar wat je wil. Wallonië heeft nog niet de luxe om laadpaal belasting als een primaire zorg te aanzien. 
Mensen laten werken, fatsoenlijk laten wonen en een toekomst geven daarentegen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Nog zo een voorbeeld van "deeleconomie van de grond".

Dat draait allemaal failliet. Tenzij zwaar gesubsidieerd is er niks van rendabel. Geen steps, geen fietsen, geen auto's.

Hier gaan ze nog wat parkeerplaatsen verwijderen, om deelwagens en deelfietsen te plaatsen. die dingen zijn allemaal gesponsord door Valckenier (typisch)

En waar er bv een laadpaal staat met 2 laadpunten, maken ze 1 laadpunt er van enkel voor deelwagens. Die wagen staat daar gewoon weg te rotten, en een laadpunt te blokkeren. Maar Hey valckenier heeft wel de centjes....

Aan de sporthal/cultureel centrum/gemeentehuis idem. Daar zijn 2 laadpunten op heel dat domein. (bib, voetbal, cultuurzaal, sportcomplex, gemeentehuis) Wat dus in verhouding heel weinig is, voor de massa volk dat daar komt en geruime tijd is. en wat doen ze? idd eentje is sinds een jaar of 2 bezet door een deelwagen. Terwijl een laadpunt ook al zijn het trage net ginds zouden kunnen werken. Je gaat sporten, naar een toneel,... en ondertussen kan je je wagen laden.  Neen nu staat er een deelwagen. Dan moet je weten dat dat domein niet in het centrum ligt, maar langs een steenweg, hoe denken ze nu dat iemand zonder wagen ginds gaat geraken om die deelwagen te gaan halen/gebruiken?  :lolz: Ze hebben een wagen nodig om ginds te geraken, tot zover de logica. 

rood is de volledige zone, geel is de plaats waar de deelwagen staat.  :facepalm:

Naamloos.thumb.png.5036d87f8273880bd1c7277766e9f4ad.png

 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, tuscani zei:

Hier gaan ze nog wat parkeerplaatsen verwijderen, om deelwagens en deelfietsen te plaatsen. die dingen zijn allemaal gesponsord door Valckenier (typisch)

En waar er bv een laadpaal staat met 2 laadpunten, maken ze 1 laadpunt er van enkel voor deelwagens. Die wagen staat daar gewoon weg te rotten, en een laadpunt te blokkeren. Maar Hey valckenier heeft wel de centjes....

Aan de sporthal/cultureel centrum/gemeentehuis idem. Daar zijn 2 laadpunten op heel dat domein. (bib, voetbal, cultuurzaal, sportcomplex, gemeentehuis) Wat dus in verhouding heel weinig is, voor de massa volk dat daar komt en geruime tijd is. en wat doen ze? idd eentje is sinds een jaar of 2 bezet door een deelwagen. Terwijl een laadpunt ook al zijn het trage net ginds zouden kunnen werken. Je gaat sporten, naar een toneel,... en ondertussen kan je je wagen laden.  Neen nu staat er een deelwagen. Dan moet je weten dat dat domein niet in het centrum ligt, maar langs een steenweg, hoe denken ze nu dat iemand zonder wagen ginds gaat geraken om die deelwagen te gaan halen/gebruiken?  :lolz: Ze hebben een wagen nodig om ginds te geraken, tot zover de logica. 

rood is de volledige zone, geel is de plaats waar de deelwagen staat.  :facepalm:

Naamloos.thumb.png.5036d87f8273880bd1c7277766e9f4ad.png

 

Kijk, zelf ik vind dat ronduit naief en verloren moeite. 

Wie nog gelooft dat je in de ruime driehoek Erpe-Mere - Liederkerke - Ninove ook maar iets progressief kan implementeren is zelf naar mijn standaard een ongelofelijke goedgelovige hippie. Van sommige delen van het land moeten we gewoon aanvaarden dat je er beter geen moeite meer in steekt. 

En wat je zegt klopt, dat zijn voorbeelden die ruiken naar een ons-kent-ons waarbij subsidiemiddelen van LEKP aangewend worden om iemand blij te maken en zelf een vinkje te kunnen zetten in iets waar ze niet in geloven en dat dan ook gerust mag falen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Tjeu said:

En wat je zegt klopt, dat zijn voorbeelden die ruiken naar een ons-kent-ons waarbij subsidiemiddelen van LEKP aangewend worden om iemand blij te maken en zelf een vinkje te kunnen zetten in iets waar ze niet in geloven en dat dan ook gerust mag falen.  

Ik heb dat gevoel bij sommige laadpalen.

Eoa operator waar je nog nooit van gehoord hebt, die met niks compatibel is en waar je hun eigen app voor moet gebruiken, maar ze staan wel op de parking van het gemeenteplein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik heb dat gevoel bij sommige laadpalen.

Eoa operator waar je nog nooit van gehoord hebt, die met niks compatibel is en waar je hun eigen app voor moet gebruiken, maar ze staan wel op de parking van het gemeenteplein.

Dat lijkt me eerder iets voor Wallonië. Binnen Vlaanderen is daar dus een wettelijk kader rond, waarbij op het publieke domein de concessies toegewezen zijn aan Engie en Total (wat wel een draak van een idee en gunning is geweest, maar goed...). 

Op private gronden mogen ze wel nog andere dingen doen. Links en rechts krijg je dan een plaatselijke medewerker die geen idee had wat die uitschreef en uiteindelijk iets krijgt waar die niets mee kan doen, maar doorgaans zit dat wel snor en zien we voornamelijk dezelfde palen terugkomen (heel veel Alfen wegens makkelijk aanstuurbaar). Daar zijn de steden en gemeenten dan zelf CPO, al dan niet via bijvoorbeeld een Energytix die de administratie automatisch laat verlopen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Tjeu zei:

Dat lijkt me eerder iets voor Wallonië. Binnen Vlaanderen is daar dus een wettelijk kader rond, waarbij op het publieke domein de concessies toegewezen zijn aan Engie en Total (wat wel een draak van een idee en gunning is geweest, maar goed...). 

Hier is het gemeenteplein nochtans Bluecorner, geen Engie of Total 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Polygoon zei:

Hier is het gemeenteplein nochtans Bluecorner, geen Engie of Total 🙂 

Dat zijn nog de oude van de vorige aanbesteding. Die worden ook nog uitgerold via Raamovereenkomst Centraal Vlaamse Overheid. Die kom je bijvoorbeeld ook tegen bij gebouwen van VDAB. Maar die ga je niet zien op het openbaar domein, is op private delen. 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Tjeu said:

 Maar die ga je niet zien op het openbaar domein, is op private delen. 

Is het gemeenteplein privaat dan?

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Tjeu zei:

Dat zijn nog de oude van de vorige aanbesteding. Die worden ook nog uitgerold via Raamovereenkomst Centraal Vlaamse Overheid. Die kom je bijvoorbeeld ook tegen bij gebouwen van VDAB. Maar die ga je niet zien op het openbaar domein, is op private delen. 

Onzin lijkt me want …

29 minuten geleden, ir_fuel zei:

Is het gemeenteplein privaat dan?

Dit 👆🏼

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, ir_fuel zei:

Is het gemeenteplein privaat dan?

Dat hangt af van locatie tot locatie. Sommige zijn integraal publiek domein, andere hebben een deel dat nog verbonden is met een gebouw (bijvoorbeeld het stadhuis) wat dan geen publiek domein is (maar wel een publiek karakter kan hebben) en een deel dat publiek is. Daarnaast hangt ook af hoe ze gevoed worden. 

Palen op publiek domein hebben een eigen elektriciteitsaansluiting en eigen EAN. Die die met een gebouw verbonden zijn, en dus niet op publiek domein staan (maar mogelijks wel met een publiek karakter) hebben geen eigen EAN. Van Blue Corner heb ik geen weet dat ze er hebben met eigen EAN. Dat was toen nog niet wettelijk geregeld naar mijn weet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Polygoon zei:

Onzin lijkt me want …

Dit 👆🏼

Neen, een voedingskabel mag nooit een perceelgrens over*. En een EAN dient steeds gekoppeld te zijn aan een adres. Een laadpaal op een plein heeft geen adres en kan dus ook niet gevoed worden vanuit een aanliggend perceel.

Daar is dus een wetverandering voor geweest ikv de nieuwe aanbesteding die naar Total en Engie is gegaan. 

*sinds 2022 zijn daar wel beperkte uitzonderingen op, maar die krijg je niet voor een laadpaal, enkel ikv energiedelen. 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid