Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Dat is toch totaal niet vergelijkbaar ...

Mijn auto mijn vrijheid zeggen ze dan ... je kan al niet meer laden wanneer je wil. Zeer handig allemaal. 

Dat is jouw mening en jouw levensstijl en dat is jouw goed recht. Maar lang niet iedereen denkt zo. Veel hangt samen met de waarde die je aan het te delen voorwerp geeft en wat het dus voor jou mag kosten. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Tjeu zei:

Tarieven moeten geafficieerd worden en je moet op voorhand weten wat een laadbeurt je dus gaat kosten. 

Bron?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Wat?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mesen

De stad telt amper 1074 inwoners en is daarmee de kleinste stad van België.

my bad. Anyway, punt wordt er alleen maar meer mee onderstreept: het deelconcept is allang niet meer voorbehouden voor de grootsteden of druk bewoonste gebieden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Polygoon zei:

Enkel voor vennootschappen. Ik ben privé persoon. 

Ja, vrije markt. Niemand is verplicht om bij te laden. 

Aha dus bij enen die zijn BV heeft laten betalen mag het wel

Maar dan nog kun je je prijzen absurd hoog zetten dat er toch niemand gaat afkomen😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

:lolz:

Jij leeft toch echt in een bubbel denk ik. Ze krijgen het nog niet eens rendabel in een (groot)stad, wat gaan ze dan auto's gaan strooien in boerengaten. 

Je hebt nog soms van die straten waar de helft van één familie op een rijtje woont, dan regelen ze 't onderling maar. 🙂 
Boerderijen die getransformeerd worden naar communes, feitelijk ook een VME zoals een appartementsgebouw. 
Dat is en blijft kleinschalig, in vergelijking met een Cambio en dergelijke.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Polygoon zei:

Bron?

Codex Vlaanderen

Is doorvertaling van fossiel naar elektrische laadpalen. op vorig werk nog veel 'problemen' rond gehad gezien we een laadpalenplein op wouden zetten met variabele tarieven ifv beschikbare hernieuwbare energie en spotmarkt prijzen. Maar we moesten dus op voorhand altijd kunnen zeggen wat de 'tankbeurt' ging kosten. 

Was wel een case voor een openbaar bestuur. In Mechelen voor de keerdokparking (uitgebaat door Klimaan) was dat ook net zo. Mogelijks zijn er wel afwijkingen voor palen die een private persoon als CPO hebben. Zou kunnen, nog nooit bekeken (ik ben niet bezig met particulieren en de regels daarrond). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds wanneer hebben ze hun deelauto in Mesen?

https://www.mesen.be/voiture-partagee-2#:~:text=Vanaf nu kan je een,je rit%2C rijden anderen ermee.

Als er een kleinere gemeente (wordt lastig, lees ik :D) er ééntje ter beschikking stelt zijn zij per definitie kampioen, maar dat zegt niks over de levensvatbaarheid van het concept in minder dichtbevolkt gebied hé...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Logic zei:

Je hebt nog soms van die straten waar de helft van één familie op een rijtje woont, dan regelen ze 't onderling maar. 🙂 
Boerderijen die getransformeerd worden naar communes, feitelijk ook een VME zoals een appartementsgebouw. 
Dat is en blijft kleinschalig, in vergelijking met een Cambio en dergelijke.

 

Klopt, coöperaties waarbij je je eigen wagen kan delen met anderen doen het goed. Zou het zelf nooit willen doen, maar blijkt te werken... Ken redelijk wat mensen die dat doen (zowel hun auto ter beschikking stellen als anderen hun wagen gebruiken) en die zijn daar tevreden van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frustratie over die snellaadprijzen komt vooral voort uit het feit dat ze die massaal hebben opgetrokken tijdens energie'crisis' van '22-'23 maar nadien niet of nauwelijks hebben laten zakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel van die deelwagen rijders zijn ook te herkennen aan 1/dat ze nergens naar kijken 2/dat ze totaal niet kunnen rijden. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, JanC zei:

Sinds wanneer hebben ze hun deelauto in Mesen?

https://www.mesen.be/voiture-partagee-2#:~:text=Vanaf nu kan je een,je rit%2C rijden anderen ermee.

Als er een kleinere gemeente (wordt lastig, lees ik :D) er ééntje ter beschikking stelt zijn zij per definitie kampioen, maar dat zegt niks over de levensvatbaarheid van het concept in minder dichtbevolkt gebied hé...

Eerste speler in Mesen was in 2019. Begonnen met 1 wagen. De derde is er eind 2022 gekomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Tjeu zei:

Ken redelijk wat mensen die dat doen (zowel hun auto ter beschikking stellen als anderen hun wagen gebruiken) en die zijn daar tevreden van.

Onderschat het echo chamber effect niet 😉

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Polygoon zei:

Onderschat het echo chamber effect niet 😉

Als het over cijfers gaat, ga ik niet af op wat ik hoor, maar wel wat ik opvraag of krijg. Bij een RESCoop Vlaanderen, die ik via operationeel overleg VVSG kreeg of via aandeelhoudersvergaderingen van de bedrijven zelf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Tjeu zei:

Eerste speler in Mesen was in 2019. Begonnen met 1 wagen. De derde is er eind 2022 gekomen. 

 

Claus 2 you :lolz: https://www.claus2you.be

Wel één case dat ik snap:

Quote

Jullie hebben thuis twee wagens, waarvan er één meer dan 90% van de tijd in de garage staat.

(als dat een camionette zou zijn waarmee ik naar het containerpark zou kunnen rijden) 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Tjeu zei:

Als het over cijfers gaat, ga ik niet af op wat ik hoor, maar wel wat ik opvraag of krijg. Bij een RESCoop Vlaanderen, die ik via operationeel overleg VVSG kreeg of via aandeelhoudersvergaderingen van de bedrijven zelf. 

Right 😛

22 minuten geleden, Tjeu zei:

Daar staat een nul te weinig. Is 10.000 man. En dat is net het punt: zaken zoals deelmobiliteit is lang geen model dat enkel in grootsteden werkt, maar ook zijn weg heeft gevonden naar meer afgelegen en minder druk bevolkt gebied. 

 

19 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wat?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mesen

De stad telt amper 1074 inwoners en is daarmee de kleinste stad van België.

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik bedoelde, laat me zien waar het staat. "Zwaaien" met Codex Vlaanderen is makkelijk als argument in een discussie 🙂

Geen bronnen willen lezen is nog makkelijker. Je kan de resultaten van de zoekfunctie niet delen per link. 

Tik in de zoekfunctie laadpalen in en lees daarna ter aanvulling het VEKP en het LEKP. En je bent grotendeels up to speed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Right 😛

 

 

grapjas. 😛 

En als ik mis ben, zeg ik het ook. Ik ben voorbij de fase van "I too thought that when proved wrong, I lost somehow" om het met een quote te zeggen van Alanis

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Tjeu zei:

Geen bronnen willen lezen is nog makkelijker. Je kan de resultaten van de zoekfunctie niet delen per link. 

Tik in de zoekfunctie laadpalen in en lees daarna ter aanvulling het VEKP en het LEKP. En je bent grotendeels up to speed. 

Edit, vaak wordt ook de term 'oplaadpunt' gebruikt ipv laadpaal. In het energiedecreet staat er ook nog een stukje over 🙂 

(ja, de informatie staat mega verspreid, dat maakt het allemaal minder toegankelijk en ook zoveel complexer, maar daar heb ik niets mee te maken, zo werk de VR (waar ik voor alle duidelijkheid geen deel van uitmaak) nu eenmaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Logic zei:

 

Claus 2 you :lolz: https://www.claus2you.be

Wel één case dat ik snap:

(als dat een camionette zou zijn waarmee ik naar het containerpark zou kunnen rijden) 🙂

Ik zou dat niet zien zitten. Een deelauto gebruiken: ja. 

Een eigen wagen zelf delen: nee. 

Ik vind het al moeilijk genoeg om het hier met een wagen te doen en die te delen met mijn vrouw. Niet voor de planning of wat dan ook, dat loopt zeer vlot, wel wegens haar beperkt gevoel voor techniek. Kom ik zot van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik lees: "Gent"

:D 

Leest eerder als een projectontwikkelaar die een woonwijk zonder opritten en enkel gemeenschappelijke parkings goedgekeurd heeft gekregen onder het mom van burencooperatie.

In de praktijk staat dat altijd vol met dezelfden en kan enkel die mens er gebruik van maken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minutes ago, Polygoon said:

Ik bedoelde, laat me zien waar het staat. "Zwaaien" met Codex Vlaanderen is makkelijk als argument in een discussie 🙂

DYOR!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid