Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Gast wooter

https://www.inverse.com/article/34231-tesla-ceo-elon-musk-says-regular-cars-will-be-like-horses-in-20-years

Quote

Fully autonomous. There will not be a steering wheel. Twenty years? It will be like having a horse. People have horses, which is cool. There will be people who have non-autonomous cars, like people have horses. It would just be unusual to use that as a mode of transport.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-7-2017 om 04:55 zei gewoon ik:

Heb je al ooit naast een zeeschip gestaan dat opstart? Het water dat ze terug steken is koelwater, dat komt hopelijk niet in aanraking met oliehoudende zaken of er komt water bij hun olie. 

 

Worden die eigenlijk vaak stilgelegd, de motoren van zeeschepen? Ik dacht van niet, maar ken er dan ook niets van. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

3 uur geleden zei Framfy:

 

Worden die eigenlijk vaak stilgelegd, de motoren van zeeschepen? Ik dacht van niet, maar ken er dan ook niets van. :D

ja, is maar een diesel tegenwoordig. Druk op de knop en het start. (wel warm houden). Het verbruik is teveel om die dingen tijdens het laden en lossen te laten draaien.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand zei boten? [emoji3] 

kerosine is diesel, zuivereder dan hetgeen in je auto gaat, maar is eigenlijk diesel. 

De grootste rederijen beloven tegen 2030 met 1/3 de co2 uitstoot te gaan verminderen van hun vloot. Niet moeilijk, hun vloot zal zoveel verjongen. Dat zal een enorme impact hebben op de uitstoot wereldwijd. De IMO is bezig met regels aan het opstellen om de uitstoot te meten, voor roet, zwavel, onverbrande  koolwaterstoffen, ... en ook om die in de marpol-regels in te schrijven. Elk land dat deel uitmaakt van de imo (elk land dat deel uitmaakt van de uno) moet die regels aanvaarden en dus ook elke rederij. 

De regels gaan verder dan de regels in de luchtvaart en automobielindustrie. Er zal namelijk gekeken worden naar de volledige uitstoot van energie nodig voor het opwekken van de nodige energie aan boord (elektrisch, thermische olie, voorstuwing,...). 

Er zijn nu al schepen die een rendement halen van rond de 75%. 

Kakken op schepen is simpel, kijk naar uitstoot versus vervoerde ton en er is geen alternatief. Wel voor zwavel en die uitstoot is enorm gestegen sinds het verbod op zwavel in diesel voor autos, later voor huisbrandolie. De zwavel moet ergens naar toe. Alternatief is affakkelen en dan hebben we de uitstoot, maar zonder dat er een product geleverd wordt (wat niet wil zeggem dat het goed is)

[mention=97]Tjeu[/mention] gelukkig voor de haven van gent geloven ze nog heel sterk in schepen [emoji6] voor aanvoer van grondstoffen tot het vervoer van hun autos. 

[mention=348]Ian[/mention] stop met leven in een droomwereld jongen. Wat denk je nu echt, dat schepen/ vliegtuigen iets van de laatste 10 jaar zijn? Heb je al ooit naast een zeeschip gestaan dat opstart? Het water dat ze terug steken is koelwater, dat komt hopelijk niet in aanraking met oliehoudende zaken of er komt water bij hun olie. 

[mention=127]ir_fuel[/mention] de fransen hadden dat in de jaren 70, maar geen haven wou ze aanvaarden. Stille dood gestorven. Er zijn wel nog steeds nucleaire ijsbrekers, allemaal russisch. En als je wil vitten, onderzeers zijn schepen [emoji6]

Een goede zaak, maar je hoeft niet zo neerbuigend te doen, jongen.

 

(Het sop dat in het water geloosd werd zag er nochtans niet uit als koelwater)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Ian:

Een goede zaak, maar je hoeft niet zo neerbuigend te doen, jongen.

 

(Het sop dat in het water geloosd werd zag er nochtans niet uit als koelwater)

 

En dan heb je nog eens al het afval dat ze in het water gooien. Boten die 3 maand op zee zijn met 18 man bemanning. Komt in de haven en hebben van afval niet meer dan een 'gb'zakje. Juist ja... 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nogal sceptisch over 'boten' en 'milieu'. De geschiedenis was er nogal een van 'de zee is groot genoeg, kap maar overboord'.

Scheepvaart heeft altijd op heavy fuel gedraaid. Da's vuil spul. Ik weet niet hoeveel boten dat nu nog doet maar ik vermoed nog altijd een groot percentage. Onze moderne baggeraars die een paar nief boten per jaar te water laten zijn niet echt representatief voor wat er allemaal rondvaart eh.

Citaat

De IMO is bezig met regels aan het opstellen om de uitstoot te meten, voor roet, zwavel, onverbrande  koolwaterstoffen, ... en ook om die in de marpol-regels in te schrijven.

Dat betekent dat het gaat gaan veranderen.. toekomst.

 

[edit] merk op, zuiniger varen, daar hebben ze wel grote vooruitgang geboekt - al is het door trager te varen. Da's puur om budgettaire redenen maar het effect is wel hetzelfde: minder uitstoot.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Tjeu:

Generatoren blijven wel draaien.

Soms, vaak zijn er kleinere generatoren ook. En walstroomkabels trekken om 400A per fase, nee bedankt.

3 uur geleden zei Tjeu:

En dan heb je nog eens al het afval dat ze in het water gooien. Boten die 3 maand op zee zijn met 18 man bemanning. Komt in de haven en hebben van afval niet meer dan een 'gb'zakje. Juist ja... 

Is veel en is problematisch om af te geven. Ze sorteren alles op zee en dan is het vaak in 1 container weggooien in de haven.

Etensresten mogen overboord buiten de x mijl en zo zijn er nog zaken. Plastiek en alles niet. Het feit dat ze een logboek hiervan moeten bijhouden, maakt het ook iets moeilijker om te foefelen.

Op de werf al veel certificaten hiervoor moeten afgeven.

2 uur geleden zei Le Capri Mauve:

Ik ben nogal sceptisch over 'boten' en 'milieu'. De geschiedenis was er nogal een van 'de zee is groot genoeg, kap maar overboord'.

Scheepvaart heeft altijd op heavy fuel gedraaid. Da's vuil spul. Ik weet niet hoeveel boten dat nu nog doet maar ik vermoed nog altijd een groot percentage. Onze moderne baggeraars die een paar nief boten per jaar te water laten zijn niet echt representatief voor wat er allemaal rondvaart eh.

Dat betekent dat het gaat gaan veranderen.. toekomst.

 

[edit] merk op, zuiniger varen, daar hebben ze wel grote vooruitgang geboekt - al is het door trager te varen. Da's puur om budgettaire redenen maar het effect is wel hetzelfde: minder uitstoot.

Nog veel draaien op heavy fuel (HFO) en dat zal zo lang blijven. Mochten ze allemaal op diesel beginnen te draaien, zou er niet veel op land nog rondrijden of zouden er nog veel vliegtuigen de lucht in gaan.

je weet toch ook hoe het komt dat die fuel zo vuil is? Hoe properder ze de brandstof eisen op het land, hoe meer vuil er in de HFO gedraaid wordt. En daar willen ze nu de zwavel en de benzeen uithalen.

Al zijn er redelijk veel schepen die in West-Europa op diesel varen door de lage prijs. In havens, scheldegebied en de kanaalzone mogen ze niet op HFO draaien, en de overschakeling loopt ook niet altijd van een leien dakje en het feit dat je constant die HFO moet warm houden om die vloeibaar te houden, zijn genoeg redenen om een iets duurdere brandstof te verbranden.

Traag varen is al van het verleden, ze varen opnieuw 20knt. Besparen is door de oudere vloot die door de crisis gesloopt is/wordt.

Ik zie en weet genoeg wat er rondvaart, daar verdien ik mijn geld mee. Ik weet dat er heel veel oudere schepen rondvaren, maar de Noordzee is hard : zeeschepen ouder dan 25jaar kom ik zelden tot nooit meer tegen, ze zijn op. Ironisch genoeg zijn dat nog vaak de schepen die zeewetenschappelijk onderzoek doen (of visserij al is daar de laatste tijd ook nieuwbouw). En ook wereldwijd gaan die zeeschepen er langzaam uit. De klasse-keuringen zijn dan echt niet meer van de poes en het wordt niet echt rendabel meer, enkel voor echt gespecialiseerde schepen die enorm duur zijn om te veranderen.

Binnenvaart is een ander verhaal, de schepen zien veel minder af.

Maar zeevaart is wereldwijd een grote speler op vlak van uitstoot en vervuiling algemeen. Het feit dat de grote rederijen (ik dacht bijna 30% van de wereldwijde uitstoot is van een paar rederijen) het probleem willen aanpakken, is alvast goed.

Maar het geluid van zo een oude traagloper :inlove: en de geur als die koud opstarten. Ook al weet je dat het zo vuiligheid is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel gemeentes doen moeite om zich aan te passen naar de toekomst maar in hoeverre is zoiets echt praktisch? Stel je visite in het administratief centrum/bibliotheek etc. Duurt een 30 minuten. Hoeveel kan je dan bijladen met zo'n lader? Ik veronderstel dat die iets zwaarder zal zijn dan gewone 220 maar verder ... 

IMG_8250.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

De meeste gewone laadpunten zijn uitgerust met zogenaamde Mennekes koppeling ("type 2") en geven een maximum vermogen van 22 kW. Dat is AC, maar om te laden heb je een omvormer nodig in je wagen die daar DC van maakt, en bijvoorbeeld bij Tesla zitten daar omvormers in die tot 16,5 kW gaan. Dat betekent dat je op een half uur ongeveer 35 km kan bijladen...

Interessanter zijn de laadstations met DC laden, zoals er heel wat zijn in Wallonië. Zo kan je bijvoorbeeld parkeren aan de Carrefour of Pizza Hut van Ans, en aan 50kW DC laden, wat betekent dat je op een half uur 100km kan bij laden.

Het wordt pas interessant bij de Tesla Superchargers waar je aan een maximum van 120 kW kan laden, wat betekent dat je met je Tesla op een half uur zo een 240 km kan laden.

Nu, er zijn plannen om vermogens tot 350 kW aan te bieden, zodat je op een 10 minuten een Tesla tot 80% kan laden. Dat is ook wat Porsche op het oog heeft met hun Mission-E, maar dat netwerk is er nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is dus leuk voor de mensen die er niets van kennen: "he kijk, voor elektrische auto's. Onze gemeente is nogal ne keer mé mè zne tijd he!". Maar de mensen met elektrisch voertuig hebben hier niets aan ... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Dat komt er wel op neer ja :)

Ok al die locaties met "ja vraag een badge binnen om te kunnen laden" is dikke onzin.

Er zijn er overigens ook die trots een klassiek stopcontact ter beschikking stellen. Dat is 3 kW, oftewel 5 km laden op een half uur :).

De Mediacité in Luik heeft zo 2 plaatsen op hun parking. Daar staat altijd een gewone auto en een hybride op geparkeerd, en geen van beide hangt aan de lader :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Maar ik denk dat je een elektrische auto ook niet zo moet gaan zien als overal een beetje laden.

Een elektrische auto werkt best met thuis 's nachts opladen of op je werk kunnen laden, en een netwerk van snelladers voor langere trips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei wooter:

Maar ik denk dat je een elektrische auto ook niet zo moet gaan zien als overal een beetje laden.

Een elektrische auto werkt best met thuis 's nachts opladen of op je werk kunnen laden, en een netwerk van snelladers voor langere trips.

Inderdaad. Wij doen ook enkel maar de moeite als we een langere activiteit doen (op restaurant, dagje zee, gaan shoppen, ...) Voor een kwartier wil je niet eerst nog 5 minuten bezig zijn met die kabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

We waren recent op vakantie en in het centrum stond een laadpaal die 22 kW kon geven. Daar ben ik dat verlengde weekend 2 keer gaan laden, want op 2 uur was mijn batterij terug vol tot 90%, en nog een uurtje extra zat ie op 100%. 's avonds achterlaten, naar de bed&breakfast wandelen en 's ochtends voor het ontbijt terug ophalen.

Op dezelfde parking stond een Renault Zoe in de buurt van een bepaalde sociale instelling. Ik heb die nooit ingestoken gezien maar ik kan me voorstellen dat zo een Zoe voor dat gebruik ideaal zou zijn. Soms eens opladen en de rest van de tijd is dat een perfecte poolwagen.

Bij mijn vrouw hebben ze op haar werk recent nieuwe poolwagens voorzien, maar op CNG... Niemand wil ermee rijden want na een rit moet je al terug bijtanken en het tankstation is een kwartier van kantoor gelegen... Daar hadden ze met 2 Renault Zoe's heel wat nuttiger kunnen werken, want range is voldoende voor stedelijke ritten en laden kan perfect buiten kantooruren in de garage...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Daar is nog niks officieels van bekend... Einde deze maand worden de eerste 30 wagens uitgeleverd in de VS, @DDke vermoedde dat die in het najaar in België zal verschijnen voor testritten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei wooter:

 op 2 uur was mijn batterij terug vol tot 90%, en nog een uurtje extra zat ie op 100%. 's avonds achterlaten, naar de bed&breakfast wandelen en 's ochtends voor het ontbijt terug ophalen.

.

op 3u vol, maar je hebt hem een hele nacht daar laten staan en aan de stekker hangen?

leuk voor wie daar dan ook toekomt en de plaats is een hele nacht bezet.

ik zit soms me al te ergeren als ik hier op het gemeentehuis toe kom en op de 2 voorbehouden plaatsen met lader een gewone wagen zie staan. en ik rij dan nog niet elektrisch :lol:

laat staan hoe ik zou reageren als er eentje een hele nacht die plaats in beslag neemt.

 

vraag me dat soms af, of je een "gewone" wagen mag blokkeren door je er gewoon achter te zetten en je kabel in te pluggen. of zou je de politie kunnen bellen om hem weg te slepen?

of zijn die verkeersborden gewoon uitgevonden en nog niet echt rechtsgeldig? (niet als er een andere tesla of zo staat natuurlijk maar een gewone. want dat zie je bv wel dikwijls als er ergens iets te doen is en er druk gezocht wordt naar vrije parkeerplaatsen)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Die laadpaal had 2 aansluitingen. Ik heb daar dat weekend niemand anders zien laden. Ik heb overdag wel gewone wagens de toegang tot die laadpaal zien blokkeren :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Wachten? Ik had overdag nog geen stroom nodig maar als het moest kon ik in een ander dorp gaan laden aan dezelfde soort lader, of aan een 50 kW snellader. Of mijn auto op straat parkeren en hopen dat de kabel lang genoeg is om aan de laadpaal te geraken :).

Op terugweg van verlof kwamen we bij een supercharger aan waar er ook ene zijn 1 reeks had geparkeerd aan zo een laadstal. Ik begrijp niet waarom want er was nog voldoende ruimte op de rest van de parking, en de Supercharger plaatsen waren al het verst verwijderd van de Mcdo, het tankstation en het hotel :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid