Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei Mich:

 


I8 bmw ook?

 

"Of een wagen een fake hybride is, zal worden nagegaan op basis van de energiecapaciteit van de batterij, uitgedrukt in kilowattuur tegenover het gewicht van de wagen. Als de batterij te beperkt blijkt te zijn, zal de auto waarin ze zit fiscaal minder interessant worden."

Meer details zijn er bij mijn weten nog niet... maar het gewicht van de wagen zit wel snor dus mogelijks ontspringt 'ie de dans en zijn het vooral de SUV's die hier onder vuur komen te liggen. Als ik wat vooruitblik zou ene 911 Hybrid dan ook heel interessant kunnen zijn. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Carlito:

Is een Europese standaard voor

een europese standaard? ah ja? Ik ken nochtans gsm's met microUSB, USB C poort of het overpriced lightning van apple...

 

En over die hybrides, dat weet je toch zo. De mens koopt gewoon waar hij subsidies in krijgt, dat zie je in Nederland, Denemarken, Hong Kong overal...
Vroeger iedereen aan de bluemotion diesel, nu iedereen aan de benzine, dan weer hybride en als uiteindelijk iedereen aan een stekkerauto zit, wordt het waterstof...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Europese standaard: CCS. Is gebaseerd op type 2 ‘Mennekes’ maar uitgerust voor DC snelladen. Connectoren zijn al gestandaardiseerd, moet je je geen zorgen meer om maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, Liquid Li0n said:

een europese standaard? ah ja? Ik ken nochtans gsm's met microUSB, USB C poort of het overpriced lightning van apple...

 

En over die hybrides, dat weet je toch zo. De mens koopt gewoon waar hij subsidies in krijgt, dat zie je in Nederland, Denemarken, Hong Kong overal...
Vroeger iedereen aan de bluemotion diesel, nu iedereen aan de benzine, dan weer hybride en als uiteindelijk iedereen aan een stekkerauto zit, wordt het waterstof...

Nu elektrisch rijden stimuleren want milieuvriendelijk, straks elektrische auto's taxeren omwille van hun batterij.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden zei ICM:

Nu elektrisch rijden stimuleren want milieuvriendelijk, straks elektrische auto's taxeren omwille van hun batterij.

Umicor staat al te ver in de recyclage van batterijen om dat nog toe te kunnen laten. En aangezien 'urban mining' the next thing wordt, denk ik niet echt dat ze dat zullen doen. 

Een taks op gebruik van nieuwe grondstoffen ipv gerecycleerde materialen te gebruiken, dat lijkt me er nog eerder aan te komen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minutes ago, Tjeu said:

Umicor staat al te ver in de recyclage van batterijen om dat nog toe te kunnen laten. En aangezien 'urban mining' the next thing wordt, denk ik niet echt dat ze dat zullen doen. 

Een taks op gebruik van nieuwe grondstoffen ipv gerecycleerde materialen te gebruiken, dat lijkt me er nog eerder aan te komen. 

Ik geef maar aan dat de overheid eerst 120% aftrekbaarheid toestaat, maar zal evolueren naar een taxatie ipv stimulans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei ICM:

Ik geef maar aan dat de overheid eerst 120% aftrekbaarheid toestaat, maar zal evolueren naar een taxatie ipv stimulans.

Uiteraard want eens iedereen elektrisch rijdt zouden ze een probleem hebben :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei ir_fuel:

Die 120% was toch ook een grap. Die extra 20% daar kon je pas aan als je je firma liquideerde geloof ik?

Idd of als je investeringen deed dacht ik.

Wat een bubble ook he, denk dat 90% denkt dat een wagen van 100 000€ opeens 120 000€ waarde heeft op de firma met bijhorende afschrijvingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei dragonfly:

En zo komen we terug tot de discussie van vorige week, ze geven iets maar pakken het meteen ergens anders terug dus op het einde van de rit wordt alles duurder ;) 

@ir_fuel ook maar even taggen :D 

Ik vraag me soms af waarom ze nog moeite doen. Blijft toch een vicieuze cirkel.

Enerzijds de winsten minder belasten, maar terwijl alle andere belastingen/kosten wat optrekken. Uiteindelijk gevolg; in principe minder winst tout court, tegen een lager belastingtarief, zou ook weer eens negatief kunnen uitvallen.
Juli maand in onze sector alleen al: CAO van 1,1% op de lonen + 1,69% indexering, of bijna 3% bruto loonstijging. :huh:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Quill:

Ik vraag me soms af waarom ze nog moeite doen. Blijft toch een vicieuze cirkel.

Enerzijds de winsten minder belasten, maar terwijl alle andere belastingen/kosten wat optrekken. 

 

Tja, ons overheidsapparaat moet gefinancierd blijven e. We zitten immer met maar liefst 56 ministers in België http://www.unionbelge.be/?p=10229 En een minister kost geld. En hun kabinet ook. En de gebouwen waar ze in vertoeven ook. En alles om hen heen om ze constant in de watten te leggen (en hun privileges) nog meer dan de ministers zelf. 

Moesten ze dan nog eens werken volgens het principe : "hoe meer zielen, hoe meer verstand", er zou nog iets voor te zeggen vallen. Maar helaas is het "hoe meer ego's, hoe meer onzinnig gekibbel". 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De chance met elektrische auto’s is dat het nu nog een niche is. Als iedereen eraan gaat als bedrijfswagen zit de overheid met een enorm budgettair probleem, of de maskers vallen af en elektrisch wordt ook 75% aftrekbaar als “congestietaks”. Beetje hetzelfde probleem als moest iedereen binnen 5 jaar het openbaar vervoer beginnen nemen: de belastingsinkomsten zouden zo dalen dat de begroting in het gedrang komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago, Tjeu said:

Uiteraard. Maar niet meer de meerderheid (in aantal, niet in type uitgedrukt). De kans dat de kettingspanner problemen ook met China verbonden is, is dan ook niet onreëel. 

Als je al jaren en jaren ziet hoe alles gemaakt wordt, dan is het ook niet moeilijk meer om zelf iets te maken hoor. Het is 'het Westen' die de kennis in China gebracht heeft. Want niet alles is daar goedkoper. Zowel de productie als de ingenieurs. 

Dat laatste zou je denken, maar in vele gevallen is dat echt niet van toepassing. Er zijn genoeg voorbeelden waar Europese bedrijven naar China trekken met het gedacht van, we tonen alles en ze kunnen het dan wel alleen runnen. Dat duurt dus een maand of 3 4 en dan mag je teruggaan want ze doen hun zin. Als ik mij goed herinner heeft BMW dat ooit geprobeerd, ze waren daar snel terug met een vliegtuig Duitse ingenieurs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is wel een trendbreuk qua Chinese productie. Hytera is bijvoorbeeld een 100% Chinees merk dat Motorola naar de loef steekt, maar hun hoofd ontwerper is wel een Amerikaan die bij Motorola zijn ei niet kon leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei Monterey Jack:

Dat laatste zou je denken, maar in vele gevallen is dat echt niet van toepassing. Er zijn genoeg voorbeelden waar Europese bedrijven naar China trekken met het gedacht van, we tonen alles en ze kunnen het dan wel alleen runnen. Dat duurt dus een maand of 3 4 en dan mag je teruggaan want ze doen hun zin. Als ik mij goed herinner heeft BMW dat ooit geprobeerd, ze waren daar snel terug met een vliegtuig Duitse ingenieurs.

Tijden veranderen snel. Kijk maar naar Huawei. En zo vind je al in veel sectoren voorbeelden. China heeft ook veel producten die nog niet uitgevoerd worden, waar wij (nog) niets van weten, maar wel top zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Tjeu said:

Tijden veranderen snel. Kijk maar naar Huawei. En zo vind je al in veel sectoren voorbeelden. China heeft ook veel producten die nog niet uitgevoerd worden, waar wij (nog) niets van weten, maar wel top zijn. 

Huawei is echt een verschrikkelijk slecht voorbeeld. Hardware kunnen ze maken daar ja, maar er is zoveel meer aan een goed product, daar schiet Huawei zeker te kort. Geld op heel wat andere Chinese producten ook. 

Maar oké, het is aan het veranderen inderdaad. In en rond Shenzen boomt China echt wel. Daar zitten heel wat ondernemers die jaren bij Westerse bedrijven gewerkt hebben, of in het Westen gestudeerd hebben, die optimaal de link gaan leggen tussen China en het Westen. 

OnePlus vind ik een beter voorbeeld van een bedrijf dat er wel in slaagt om een goed product af te leveren. Relatief goedkoop en toch een uitstekende service er aan gekoppeld, althans, naar mijn gevoel toch. Ze hebben ongetwijfeld ook heel wat problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Quill:

Juli maand in onze sector alleen al: CAO van 1,1% op de lonen + 1,69% indexering, of bijna 3% bruto loonstijging. :huh:

Wat jij nu zegt, volgens de vakbonden zitten de mensen op hun tandvlees en hebben ze al jaren geen loonsopslag gekregen

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Mich:

 


I8 bmw ook?

 

Batterij is maar 7kWh, dus veel is dat niet. De i8 gaat dus heel zeker een stuk minder fiscaal interessant worden. 

Enkel weten we nog niet hoe die verhoudingen gerekend gaan worden, en welke impact het uiteindelijk zal hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Logic:

"Of een wagen een fake hybride is, zal worden nagegaan op basis van de energiecapaciteit van de batterij, uitgedrukt in kilowattuur tegenover het gewicht van de wagen. Als de batterij te beperkt blijkt te zijn, zal de auto waarin ze zit fiscaal minder interessant worden."

Meer details zijn er bij mijn weten nog niet... maar het gewicht van de wagen zit wel snor dus mogelijks ontspringt 'ie de dans en zijn het vooral de SUV's die hier onder vuur komen te liggen. Als ik wat vooruitblik zou ene 911 Hybrid dan ook heel interessant kunnen zijn. :D 

Het zal belangrijk zijn hoe die verhouding exact zal gebeuren. Want om die zware SUV's aan te pakken brengen ze het gewicht in rekening, maar tegelijkertijd willen ze de fabrieksbrand stimuleren om groter elektrisch rijbereik te voorzien.

2 bedenkingen:

- een merk gaat écht niet zijn gamma zo fundamenteel wijzigen voor een regel op de Belgische markt

- hoe meer elektrisch rijbereik, hoe meer batterijen, hoe groter het gewicht. De verhouding die ze toepassen zal dus zeer belangrijk zijn imo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei TomT:

Het zal belangrijk zijn hoe die verhouding exact zal gebeuren. Want om die zware SUV's aan te pakken brengen ze het gewicht in rekening, maar tegelijkertijd willen ze de fabrieksbrand stimuleren om groter elektrisch rijbereik te voorzien.

2 bedenkingen:

- een merk gaat écht niet zijn gamma zo fundamenteel wijzigen voor een regel op de Belgische markt

- hoe meer elektrisch rijbereik, hoe meer batterijen, hoe groter het gewicht. De verhouding die ze toepassen zal dus zeer belangrijk zijn imo.

Toch, want het begint in een land en het gaat altijd verder door naar andere landen. 

Het klopt dat de batterijen gewicht toevoegen, maar door het prestatie gerichte van de hybrides eruit te halen, en meer naar het sensibele te gaan (kleinere verbrandingsmotor, lager vermogen), kan vaak meer gewichtwinst geboekt worden door een extra batterij te plaatsen. 

Voorbeeld BMW 3 serie. Een 320i weegt al 30 kilo meer dan een 318i. Een 340i weegt 130kilo meer. Ok, die laatste is een stuk beter uitgerust, wat er ook wel mee te maken heeft, maar het meeste gaat wel uit naar de zwaardere motor, versnellingsbak, ophanging, remmen, aandrijfassen,... 

Het meergewicht van de 330e vind ik niet direct terug, maar dan nog is het moeilijk te zeggen hoeveel kilo er uit gaat naar de elektromotor en hoeveel naar de batterij. Wat zeker is, is dat je zelf voor 'maar' 30kilo, je toch wel al behoorlijk wat extra batterijen kan plaatsen. Steek de 3 cil in uit de mini en gooi er een elektromotor met 'normaler' vermogen tegen aan, en je kan het rijberijk wel erg makkelijk optrekken. Maar dan moet je toegeven op prestaties. En net die prestatie hybrides zijn (vaak) de 'nep' hybrides. Al kan een wagen die aangekocht is als 'nephybride' wel een incentive zijn voor de bestuurder. Voor hetzelfde geld bevalt het hem en gaat hij net wel aandacht besteden aan het zoveel mogelijk elektrisch rijden en zoveel mogelijk elektrisch tanken. 

Ter info, een Hyundai Ioniq EV weegt minder dan zijn hybride variant. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, Tjeu said:

Toch, want het begint in een land en het gaat altijd verder door naar andere landen. 

Dan krijg je weer van die elektronisch begrensde hybrides wschl, als het verschil in vermogen te groot is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid