Ga naar inhoud

Hyundai i30 N


jvc

Aanbevolen berichten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hyundai is iig goed bezig. Hun laatste middenmodelletjes en kleinere modelletjes zien er 2 keer zo goed uit als wat BMW uit z'n fabriek laat rollen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vraagt je soms echt af wat ze daar bij BMW soms denken als ze bepaalde beslissingen nemen.

Ik ben globaal gezien content van mijn kist, maar wie heeft ooit gedacht "das ist eine gute Idee!" toen ze beslist hebben van het volgende te koppelen aan "DSC OFF":

- stuur in sport

- ophanging in sport

- gasrespons TRAGER dan in comfort

 

Sorry, maar dan weet je toch echt niet meer waar je mee bezig bent? :fp: 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Simpel: aandeelhouders en raad van bestuur bepalen wat er komt, niet meer de ingenieurs, de creatievelingen en de petrolheads.
Rijden is ondergeschikt geworden bij BMW (dat bewijzen erg veel modellen en vooral enkele keuzes), verkopen is nog wat telt.
Men teert daarvoor op het zorgzaam opgebouwde imago en hoopt dat dat zo lang mogelijk stand houdt, maar ligt niet wakker van 't afkalven daarvan.

En geef ze maar eens ongelijk: over 10 jaar is het helemaal gedaan met pk-brakers op benzine/diesel, over 20 jaar rijden we allemaal in autonoom rijdende "autotreinen" aangedreven door elektrische motoren. Waarom zou men dan ook nog verder blijven smeden aan een imago dat gedoemd is om al op middellange termijn overkop te moéten gaan? 't Is jammer voor de fans, maar met die gozers blijft het merk geen winst draaien.

Waar ze de boot echter compleet gemist hebben, is in het inzetten op de pioniersrol inzake EV en hybrids. Ze hebben hopen geld verkwanseld met de gedrochten i3 en i8 die, zeker als je ze bekijkt tov wat ze hadden kúnnen zijn, een complete flop zijn. Uiteraard doet men alles om de eigen rangen te sluiten en iedereen met een BMW-paycheck het omgekeerde te doen zeggen ("Ja, maar..."), maar dat is gewoon de enige pure waarheid. BMW kwam met de i8 toen grootste concurrenten Audi en Mercedes nog quasi niks hadden in termen van hybrid/EV. Had men toen echt zwaar ingezet op smakelijke (= knappe) auto's ipv zo'n afzichtelijke futuristische dingen ("Ja, maar ik vind dat toch wel een knappe..." BAKKES, quasi niemand kocht dat en dat is de enige graadmeter) en strategisch enkele slimme stappen gezet ipv met oogkleppen de marktevolutie te negeren en in de Eigen Waarheid te geloven, het had er nu gans anders kunnen uitzien.
Ze doen nu wel hun best, door met de e-veries in bijna alle modelreeksen wel marktconforme tot zelfs toffe (cfr. 45e) motorisaties aan te bieden. Maar ze hebben 10 jaar verspeeld en het zijn net 10 jaren in het prille begin van de electro-revolutie, dus men heeft de kans om een voorsprong te nemen verspeeld en dat maak je nooit meer goed. Harald Krueger z'n kop is niet voor niks moeten rollen...

Hoe dan ook: BMW lapt ons al een kleine 10-tal jaar datgene wat alle merken ons gezamenlijk gaan moéten lappen, nu al en zeker de komende 10 jaar nog.

Wat ik gek vind is dat het écht wel bewust is, dat ze "ons" zo'n dingen lappen. Als je kijkt hoe duf een standaard F10/F11 rijdt (onderstuurd, gevoelloos stuur, diagonale koetswerkbewegingen niet zo denderend goed onder controle) van zodra je 't stevig wil ... zelfs in vergelijking met de concurrentie ... en hoe dat plots allemaal opgelost wordt in de Alpina B5/D5 F10/F11 (een submerk waarvan BMW zelf meerderheidsaandeelhouder is en waar dus niks kan zonder het fiat van BMW, en de Alpina's worden op de gewone band tussen de BMW's gebouwd) ... dan kan ik toch niks anders besluiten dan dat BMW dat écht zó (en niet anders) wou. Ik kan er met al m'n verstand niet bij hoe zo'n keuzes objectief geargumenteerd kunnen zijn. "Ja maar de domme leasebakrijders willen een auto die underperformt, wiebelen is in, auto's die het spoor voelbaar bijster geraken en daarna voelbaar door ESP en allerhande systemen "gered" worden voelen veiliger aan dan auto's die onverstoorbaar en communicatief blijven, ..."?!?

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppen met spijkers. Mijn BMW F30 was de grootste teleurstelling op wielen die ik ooit gekocht heb. Reed als een boot, matig afgewerkt, rampzalige geluidsisolatie, na 60.000 km motor kapot (was in feite een PSA blok), geen enkele "drive mode" die reed zoals ik wou. i3 is inderdaad een flop (was eigenlijk een compliance car, om zich een groen imago aan te meten, maar nooit bedoeld om echt te verkopen). Dan ben ik nog niet bezig over de gedrochten die ze nu uitbrengen (niet alleen hun buskes en SUV's, maar de nieuwe 1 reeks is 🤢). 

Hyundai daarentegen is wel echt goed bezig. Ze zijn van alle markten thuis tegenwoordig. Ze beheersen alle aandrijflijnen van benzine tot waterstof. Hun kona EV is een van de beste elektrische wagens op de markt, voor een zeer correcte prijs. 

Nu het segment waar BMW van oudsher goed in is (sportieve sedans), is gewoon aan het verdwijnen. Dus ze moeten zich heruitvinden of ze zijn dood. Tesla heeft zichzelf uitgevonden. VW heeft het begrepen (het dieselschandaal en tesla zal wel voor wat diarree gezorgd hebben) en ondergaat een drastische transformatie.

Mercedes is al een tijd beter bezig dan BMW door voluit het luxe aspect uit te spelen (waar ze van oudsher goed in zijn). De nieuwe A klasse is daar een goed voorbeeld van. Als zij dat nu weten te combineren met de nieuwe aandrijflijnen, gaan zij er beter uit komen dan BMW.

 

aangepast door stijn82
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, stijn82 said:

na 60.000 km motor kapot (was in feite een PSA blok)

Wat?? :lol:

In een BMW zat nooit een PSA-blok, enkel in een MINI.

Zo veel fake news...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, ir_fuel said:

Ah dat is die die ik in mijn 116i had. Gechipt had ik 210pk :lol: 

Zo heel slecht waren die motorkes niet. Beter dan de BMW B38 1.5 driepitter opvolger ... maar de hydraulische kettingspanner kon wel eens falen wanneer de olie vervuild was, met rampzalige gevolgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Phil said:

Dat is toch niet zuiver PSA? Jij had een 316i?

Ja 316i. Ik was van oordeel dat die met 220nm koppel wel vlot genoeg was (meer dan een oude atmosferische 320i). Nee niet zuiver PSA maar toch wel voor een groot deel. Ik wil niet politiek correct zijn maar wil een punt maken naar mijn achterban.  De onderdelen van die motor werden gemaakt in frankrijk en de BMW versies werden in engeland geassembleerd. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, stijn82 zei:

B38 1.5 driepitter 

Wat is dat, zeg. :shock:

Mijn buurman heeft een X1 gekocht (uit Duitsland gehaald). Staat al sinds september op z'n oprit, ik kwam er nog niet toe om hem daarop aan te spreken. Eergisteren was het zo ver, we babbelen wat rond de auto (ding heeft M Pack gelukkig, dan is er nog iéts "fris" aan) en dan neemt hij me mee op een toertje. Staat geen monogram op de koffer maar manuele bak, benzine en de sound gaf 't meteen prijs: 3-cilinder. Amai, dat klinkt rauw en voos. :oops:  En bij 't starten schudt en trilt heel de auto (kort). Hij misschakelde zich eens (wou van 3 naar 2 maar stak 'm in 4) en aan een goeie 1.000 tpm viel dat motortje gewoon dood, begon te schokken.

Te vermijden, lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minutes ago, stijn82 said:

Nee niet zuiver PSA maar toch wel voor een groot deel. Ik wil niet politiek correct zijn maar wil een punt maken naar mijn achterban. De onderdelen van die motor werden gemaakt in frankrijk en de BMW versies werden in engeland geassembleerd.

De marketing doet goed zijn werk, geef ik toe. ;) En assemblage in Engeland is ergens logisch omdat het meeste van die motoren waarschijnlijk toch in een MINI belandden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minutes ago, gTa said:

Wat is dat, zeg. :shock:

Mijn buurman heeft een X1 gekocht (uit Duitsland gehaald). Staat al sinds september op z'n oprit, ik kwam er nog niet toe om hem daarop aan te spreken. Eergisteren was het zo ver, we babbelen wat rond de auto (ding heeft M Pack gelukkig, dan is er nog iéts "fris" aan) en dan neemt hij me mee op een toertje. Staat geen monogram op de koffer maar manuele bak, benzine en de sound gaf 't meteen prijs: 3-cilinder. Amai, dat klinkt rauw en voos. :oops:  En bij 't starten schudt en trilt heel de auto (kort). Hij misschakelde zich eens (wou van 3 naar 2 maar stak 'm in 4) en aan een goeie 1.000 tpm viel dat motortje gewoon dood, begon te schokken.

Te vermijden, lijkt me.

Wat schudden bij de start is normaal voor een driepitter. Wat een 4 pitter diesel ook doet trouwens dus dat vind ik geen ramp. Maar de B38 is idd een voorbeeld van hoe het niet moet... er zijn verschillende 1.0 driepitterkes die mooier lopen, zuiniger zijn en bijna hetzelfde vermogen produceren. 

aangepast door stijn82
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, stijn82 said:

er zijn verschillende 1.0 driepitterkes die mooier lopen, zuiniger zijn en bijna hetzelfde vermogen produceren. 

Ik vermoed dat kleinere cilinders minder trillingen zullen veroorzaken bij het starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, minder gewicht, dus minder nadelige gevolgen van de onbalans. En er zijn nog truukjes om de onbalans te beperken of camoufleren, maar daar ken ik niet alle details van.

BMW heeft gekozen voor 500cc cilinders voor al hun motoren maar voor een kleine benzinemotor is dat geen goed idee. 300-400cc is beter... (betere verbranding -> lager verbruik)

 

aangepast door stijn82
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 7/15/2017 at 4:15 PM, Krikkie said:

 

30.900€ voor de eerste 100 kopers.

Da's een beste prijs.

On 3/17/2018 at 10:39 AM, Rabbit said:

Beetje pijnlijk. Niet gedacht eerlijk gezegd

 

Hoeveel kost de Peugeot en hoeveel de Hyundai?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe komen we hier plots allemaal weer bij BMW terecht terwijl het topic over de Hyundai gaat? D'r zijn genoeg topics om u uit te leven over BMW, he mennekes.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, ir_fuel said:

Tegengewicht op de krukas.

ja en aangepast vliegwiel, motorsteunen met trillingsdempers, laag gewicht van onderdelen (bij de duurzaamheid kan je je dan wel vragen stellen). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, The Swede said:

Hoe komen we hier plots allemaal weer bij BMW terecht terwijl het topic over de Hyundai gaat? D'r zijn genoeg topics om u uit te leven over BMW, he mennekes.

biermann. :P 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, stijn82 zei:

Wat schudden bij de start is normaal voor een driepitter. Wat een 4 pitter diesel ook doet trouwens dus dat vind ik geen ramp. Maar de B38 is idd een voorbeeld van hoe het niet moet... er zijn verschillende 1.0 driepitterkes die mooier lopen, zuiniger zijn en bijna hetzelfde vermogen produceren. 

't Is niet de eerste 3-cilinder waarmee ik (mee)reed en inderdaad, nu viel 't wel sterk op.

We hebben eventjes een 0.9 TwinAir (2-cilinder) gehad hier als vervangauto van de Ypsilon en die vond ik leutig, zelfs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gTa zei:

Simpel: aandeelhouders en raad van bestuur bepalen wat er komt, niet meer de ingenieurs, de creatievelingen en de petrolheads.
Rijden is ondergeschikt geworden bij BMW (dat bewijzen erg veel modellen en vooral enkele keuzes), verkopen is nog wat telt.
Men teert daarvoor op het zorgzaam opgebouwde imago en hoopt dat dat zo lang mogelijk stand houdt, maar ligt niet wakker van 't afkalven daarvan.

En geef ze maar eens ongelijk: over 10 jaar is het helemaal gedaan met pk-brakers op benzine/diesel, over 20 jaar rijden we allemaal in autonoom rijdende "autotreinen" aangedreven door elektrische motoren. Waarom zou men dan ook nog verder blijven smeden aan een imago dat gedoemd is om al op middellange termijn overkop te moéten gaan? 't Is jammer voor de fans, maar met die gozers blijft het merk geen winst draaien.

Waar ze de boot echter compleet gemist hebben, is in het inzetten op de pioniersrol inzake EV en hybrids. Ze hebben hopen geld verkwanseld met de gedrochten i3 en i8 die, zeker als je ze bekijkt tov wat ze hadden kúnnen zijn, een complete flop zijn. Uiteraard doet men alles om de eigen rangen te sluiten en iedereen met een BMW-paycheck het omgekeerde te doen zeggen ("Ja, maar..."), maar dat is gewoon de enige pure waarheid. BMW kwam met de i8 toen grootste concurrenten Audi en Mercedes nog quasi niks hadden in termen van hybrid/EV. Had men toen echt zwaar ingezet op smakelijke (= knappe) auto's ipv zo'n afzichtelijke futuristische dingen ("Ja, maar ik vind dat toch wel een knappe..." BAKKES, quasi niemand kocht dat en dat is de enige graadmeter) en strategisch enkele slimme stappen gezet ipv met oogkleppen de marktevolutie te negeren en in de Eigen Waarheid te geloven, het had er nu gans anders kunnen uitzien.
Ze doen nu wel hun best, door met de e-veries in bijna alle modelreeksen wel marktconforme tot zelfs toffe (cfr. 45e) motorisaties aan te bieden. Maar ze hebben 10 jaar verspeeld en het zijn net 10 jaren in het prille begin van de electro-revolutie, dus men heeft de kans om een voorsprong te nemen verspeeld en dat maak je nooit meer goed. Harald Krueger z'n kop is niet voor niks moeten rollen...

Hoe dan ook: BMW lapt ons al een kleine 10-tal jaar datgene wat alle merken ons gezamenlijk gaan moéten lappen, nu al en zeker de komende 10 jaar nog.

Wat ik gek vind is dat het écht wel bewust is, dat ze "ons" zo'n dingen lappen. Als je kijkt hoe duf een standaard F10/F11 rijdt (onderstuurd, gevoelloos stuur, diagonale koetswerkbewegingen niet zo denderend goed onder controle) van zodra je 't stevig wil ... zelfs in vergelijking met de concurrentie ... en hoe dat plots allemaal opgelost wordt in de Alpina B5/D5 F10/F11 (een submerk waarvan BMW zelf meerderheidsaandeelhouder is en waar dus niks kan zonder het fiat van BMW, en de Alpina's worden op de gewone band tussen de BMW's gebouwd) ... dan kan ik toch niks anders besluiten dan dat BMW dat écht zó (en niet anders) wou. Ik kan er met al m'n verstand niet bij hoe zo'n keuzes objectief geargumenteerd kunnen zijn. "Ja maar de domme leasebakrijders willen een auto die underperformt, wiebelen is in, auto's die het spoor voelbaar bijster geraken en daarna voelbaar door ESP en allerhande systemen "gered" worden voelen veiliger aan dan auto's die onverstoorbaar en communicatief blijven, ..."?!?

 

1 uur terug, ir_fuel zei:

Gelukkig brengt dat goed op!

Screenshot 2020-01-04 at 11.37.58.jpg

De andeelhouders bepalen de raad van bestuur en visie. De Vorstand bepaalt dan hoe de visie in strategie omgezet wordt binnen het bedrijf. Die bepalen de producten. Wij weten niet met welke opdrachten de leden van de raad van bestuur aangesteld worden. Dat de aandelen niet denderend zijn is logisch, stagnatie in de chinese markt, aggressieve prijspolitiek van Daimler in het oosten, iets met diesel...

Anderzijds heeft @gTa ook gelijk. De prios zijn verschoven. Als je gaat kijken op de strategie pagina's van de big three, is digitalisering veel belangrijker dan de auto of het rijden. Daar steekt Hyundai met zijn "Drive your way" toch schril van af.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid