Ga naar inhoud

Tesla Model 3


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Ook daar weer komen we wat mij betreft weer bij het zeer terechte punt dat @iceblue maakte: er bestaat niet zoiets als 'one size fits all'.

Ik doe (net zoals @wooter en begrijp daarom ook zeer goed waarom hij zo enthousiast is over AP) veel lange en saaie stukken autostrade.
In zo een geval zou Autopilot echt een godsgeschenk zijn om je met andere zaken bezig te kunnen houden en uitgeruster op je bestemming aan te komen. Veiliger dan nu op CC wat op je gsm bezig zijn zal AP op vandaag de dag ook nu al sowieso zijn. Eenzelfde scenario: filerijden of start/stop verkeer op een drukke steenweg met een belachelijk lage maximumsnelheid met één rijstrook. Daar kan ik totaal geen (rij)plezier uit halen.

Daarentegen vind ik het wel aangenaam om bv. in Brugge centrum zelf te rijden. Je bent dan zelf actief betrokken bij het rijden. Ik denk dat de techniek nog zeker een 5-tal jaar zal moeten evolueren om ongevallen in dit soort omgevingen te vermijden, omdat dit véél complexere situaties zijn waar veel meer fout kan (en zal) gaan.

Moest ik de middelen hebben zou dit me echter niet tegenhouden om op vandaag al een wagen met AP features te kopen als daily, op voorwaarde dat er nog iets anders in de garage staat waar ik me 100% van de tijd zelf mee kan amuseren :)

 

aangepast door Laufkultur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat autopilot gedoe lijkt me nog wel handig op de autostrade maar doe dat dan rechts. Net een hele tijd achter een witte x gereden (op 1zat platen) die tegen 125 reed op het linkerbaanvak :wanker:

Kan autopilot ook op 150?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet het eigenlijk in elk tesla topic over de automatische piloot en batt gaan? 

Kunnen we best alle topics over tesla bij elkaar smijten, want het komt precies toch altijd op hetzelfde neer, de "haters tegen de believers"

 

niets verkeerd mee bedoeld, maar een bevinding. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet dat zo een Tesla meer is dan een accu en een automatische piloot he.
 
Rest is gewoon middelmatig tot minderwaardig

Ja het gerammel is een luxe enkel voor AMG.
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei wooter:

En de klink aan de binnenkant is een knop.

042b947ec783884b58f706f64f7ecff2.jpg

Ah eindelijk geraak ik er weer uit. 

 

 

Wel gevaarlijk met kinderen als je er per ongeluk aan komt? Ja je zal wel een kinderslot hebben, maar als je daar per ongeluk aankomt zelfs als volwassene vlieg je eruit. Bij een gewone klink moet je een " moeilijkere" beweging maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei tuscani:

Wel gevaarlijk met kinderen als je er per ongeluk aan komt? Ja je zal wel een kinderslot hebben, maar als je daar per ongeluk aankomt zelfs als volwassene vlieg je eruit. Bij een gewone klink moet je een " moeilijkere" beweging maken. 

Ik vermoed dat die speciale deuren van een Tesla niet open zullen gaan als je aan het rijden bent. 

Bij een "gewone deur" moet je al serieus snel achteruit rijden eer je deur opengaat en je er als volwassene "uitvliegt". Je zit niet in een vliegtuig hé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn reactie van het andere topic ook hier even crossposten:

Disclaimer: ik ben geen blinde Tesla of elektrische wagen fanboy, en ik gun iedereen het recht op zijn opinie. Dit gezegd zijnde staan er enkele pertinente leugens in dit artikel die ik niet zomaar naast mij neer kan leggen.

Quote

Aangezien het direct omzetten van fossiele brandstoffen in energie veel efficiënter is dan de omweg via elektriciteit en batterijen, kennen elektrische auto’s zeker wat betreft de uitstoot van kooldioxide geen voordelen ten opzichte van vergelijkbare auto’s die op benzine of op diesel rijden (zoals de BMW M5).

Het is net omgekeerd, het hele proces van het opwekken van elektriciteit tot het laden en uiteindelijk vertalen in kinetische energie (well to wheel) is minstens 2x zo efficiënt dan de hele cyclus bij fossiele brandstoffen.
Bronnen: https://matter2energy.wordpress.com/2013/02/22/wells-to-wheels-electric-car-efficiency/
https://www.wired.com/2016/03/teslas-electric-cars-might-not-green-think/

Elektrische wagens stoten, zelfs in het meest zwartgallige scenario waarbij de elektriciteitsproductie voor 100% via kolenstroom verloopt, nog altijd minder CO² uit ten opzichte van vergelijkbare fossiele brandstof auto's.
Bron: https://willemsenolivier.wordpress.com/2016/02/04/co2-uitstoot-elektrische-auto/

Quote

Kooldioxide
Maar dat is nog niet alles. Het Zweedse milieuonderzoeksinstituut IVL heeft uitgerekend dat bij de productie van de lithium batterijen, waarop de Tesla rijdt, evenveel kooldioxide vrijkomt als een vergelijkbare klassieke auto produceert als er acht jaar mee gereden wordt.

Dit onderzoek is door meerdere bronnen volledig ontkracht (bijvoorbeeld https://cleantechnica.com/2017/06/22/swedish-ev-battery-study-sucks/) doordat het zich baseert op misleidende assumpties.
Daarnaast staat de auteur er ook niet bij stil dat een groot deel van de elektrische batterijen kan gerecycleerd worden, vandaag de dag al minstens 60% https://www.tesla.com/blog/teslas-closed-loop-battery-recycling-program De verwachting is dat dit percentage alleen nog maar gaat toenemen in de toekomst.

Quote

Dan heb ik het alleen nog maar over kooldioxide, want de productie van lithium batterijen en vooral het winnen van lithium hebben nog veel meer ongewenste milieueffecten.

Het is correct dat de productie en het winnen van lithium batterijen niet 100% groen gebeurd, maar dat kan ook niet gezegd worden van olie. Het is ook niet zo dat de batterijen volledig uit lithium bestaan, bij Tesla bijvoorbeeld slechts 2,5% van het totale gewicht! https://www.fool.com/investing/general/2015/04/26/the-tesla-gigafactories-are-coming-can-global-lith.aspx

Quote

Zwaar
Elektrische auto’s zijn loeizwaar. Dat komt door de lithium batterijen. Om dezelfde energie op te wekken als 1 kilo brandstof heb je 30 kilo batterij nodig.  Zo zit de natuur nou eenmaal in elkaar, daar valt weinig aan te verbeteren. Zware auto’s zijn niet goed voor de verkeersveiligheid en produceren bovendien heel veel extra fijnstof door de snellere slijtage van banden en wegdek.

De Model 3 is in vergelijking met zijn rechtstreekse concurrenten 'slechts' 100 kg zwaarder, dus 'loeizwaar' vind ik serieus uit de context getrokken. Bron: https://assets.bwbx.io/images/users/iqjWHBFdfxIU/ipbLp.w3X9Bc/v11/800x-1.png

De totale productie fijn stof (rekening houdende met de productie van batterijen en elektriciteit) is nog altijd lager dan een vergelijkbare fossiele brandstofwagen.
Waar de auteur geen rekening mee houdt, is dat diesel wagens de uitstoot doen in woonomgevingen en centra, naast fietspaden, etc. Een doorsnee centrale ligt allesbehalve in deze omgevingen, waardoor de directe impact op de volksgezondheid een heel pak lager ligt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Dawud:

Ik vermoed dat die speciale deuren van een Tesla niet open zullen gaan als je aan het rijden bent. 

Bij een "gewone deur" moet je al serieus snel achteruit rijden eer je deur opengaat en je er als volwassene "uitvliegt". Je zit niet in een vliegtuig hé.

Dat uitvliegen is idd een vreemde verwoording hoor. Maar als vb, toen ik het kinderslot een tijdje geleden had uitgezet naar een periode toch opeens de deur "open" aan Jitse zijn kant op de autostrade. Uit verveling eens aan de klink getrokken. Dat verschiet hoor. Ik denk dat zoiets met een drukknop sneller kan gebeuren tenzij er een soort van veiligheid op zit. ( Ik had het natuurlijk over de 3 en niet de x met zijn vleugels, aangezien we in dit topic zitten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 3 weken later...

https://arstechnica.com/cars/2017/09/tesla-model-3-owners-are-sharing-more-info-on-model-as-deliveries-increase/

 

At least two members of the club have received delivery of their cars, and unlike Tesla employees and special friends of the company who have cars, they appear to be under no requirement to keep this info quiet. So far, we've learned a few interesting facts. For instance, the windshield wipers are turned on and off by a stalk like just about every other car on the market, but changing the speed (slow/fast/intermittent) is handled by a menu on the touchscreen. The stalk also does double duty turning on the headlights, and there are no rain sensors for the wipers.

The touchscreen UI really is the only way to interact with every other function, according to owners, even the rear air vents are controlled from up front (although there are USB ports in the back). Rear seat passengers also won't get seat heaters from what we gather—unless Tesla plans to activate them in a later software update—and the steering wheel is not heated either.

The two buttons on the steering wheel do not appear to be user-configurable. Instead, the left button primarily deals with audio functions (scroll up and down for volume, left and right to change track) while the other one is for adjusting the mirrors and steering wheel position while in those menus in the UI. Additionally it appears that as of now, there's no way to tab through a different part of the UI without taking your hands off the steering wheel.

Many of us had assumed that the controls on the wheel would allow the driver to interact with the car's different menus without taking a hand off the wheel, and it's disappointing to hear that this isn't the case. The problem is compounded in this case due to the fact that one needs to interact with a touchscreen that may preclude building up muscle memory, and as of now even changing cruise control speed requires the touchscreen. Human factors are definitely Tesla's weak point compared to the clever engineering that goes into the powertrain, and we hope that some attention is paid to this in a future software update.

Future software updates will also be necessary to add features to the infotainment system, which currently doesn't have the ability to stream FM radio or browse the internet yet. And at least one person is a little sad that there's no physical AM radio, although we can't say we're terribly surprised given that it's 2017 and not 1957.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei ir_fuel:

Moeten kijken naar een touchscreen om je cruise control snelheid aan te passen ... man man man ... 

Of de snelheid van je ruitenwissers. :fp: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het klopt, en ik heb reden om te geloven dat het klopt, dan zit de Model 3 een beetje gevangen door de hoop van het autonoom rijden...

Musk wil namelijk automatische ruitenwissers doen door middel van camera's, en hij is er nog niet in geslaagd. Mijn Model X heeft ook nog geen automatische ruitenwissers. De Tesla's met Autopilot 1 hardware (van MobilEye) hadden wel een klassieke regensensor en die hebben dus wel automatische ruitenwissers...

Ook qua cruise control valt in de Model 3 het derde CC-staafje weg en zit de functionaliteit aan de rechter staaf, waar ook de 'versnellingen' in zitten... Naar je toe trekken is CC aan, van je weg duwen is CC uit, maar naar boven is Reverse en naar onder is Drive, dus je kan niet meer de snelheid selecteren... Sjans dat Tesla de CC automatisch instelt naar de snelheidslimiet (+ je eigen opgegeven marge) maar sporadisch kloppen die snelheidslimieten ook niet (ik mag nog 90 rijden op een baan waar je 70 mag, maar ken ook een stuk waar hij naar 70 gaat omdat er een snelheidslimiet is van 70 voor +3,5T en dat fout wordt ingelezen).

Het is een beetje gek... Aan de ene kant is zo een Tesla mega vooruitstrevend met een autopilot die autonoom meerdere honderden kilometers op de snelweg kan rijden, met ruitenwissers waar het sproeiwater uit de ruitenwissers komt gespoten, en anderzijds heb je nog niet eens automatische ruitenwissers...

Anderzijds, heb je nog ruitenwissers nodig op een automatisch rijdende auto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid