Ga naar inhoud

Tesla Model 3


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Klinkt allemaal mooi maar 800km staat gewoon niet op iemands roadmap. Zoals ik al zei doen benzines nauwelijks meer dan 400km op een tank en ga je als gebruiker van een elektrische auto altijd thuis ‘S nachts laden dus enkel voor ritten van meer dan 400km op een dag ga je zo een range nodig hebben. Om nog maar te zwijgen over de vermogens nodig om op redelijke termijn 800km te laden.

Ik zie het niet gebeuren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei DenDuvel:

Om voor je bedrijf aan de laadpaal te parkeren om je 'groen-zijn' in de verf te zetten, terwijl je je Range achteraan parkeert.

Dan heb je wel genoeg range :D

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei wooter:

Klinkt allemaal mooi maar 800km staat gewoon niet op iemands roadmap. Zoals ik al zei doen benzines nauwelijks meer dan 400km op een tank en ga je als gebruiker van een elektrische auto altijd thuis ‘S nachts laden dus enkel voor ritten van meer dan 400km op een dag ga je zo een range nodig hebben. Om nog maar te zwijgen over de vermogens nodig om op redelijke termijn 800km te laden.

Ik zie het niet gebeuren...

Dat is eigenlijk spijtig. Want van alles wat ik lees moet dat een zalige cruiser zijn. En die 800km zijn relevant voor iedereen die regelmatig het land moet doorkruisen. En dan pas kan het als vervanging van een diesel aangemerkt worden.

Met 600km kom ik op 95% van de dagen toe. Met 700km 99% van de dagen. Maar die 600km moet dan wel het realistische rijbereik zijn, ongeacht rijstijl. Vandaar de 800km welke ik noem als ' opgegeven' autonomie.

Daarnaast, als ik op vakantie vertrek dan ben ik zeker bereid om 1 tussenstop van 1,5uur in te plannen voor het laden. Maar dan wil ik met die ene stop wel vol genoeg zitten tot aan mijn vakantieadres in bijvoorbeeld Toscane.
Hoe ik ter plaatse ga laden zal tegen die tijd ook wel beter te beantwoorden zijn hoop ik :)

Los daarvan vind ik het een interessante ontwikkeling, maar het vergt wel aanpassingsvermogen van ons. Het probleem wat ik ermee heb is dat het de standaard zal worden en een petrolhead een paria (voor zover dat nu al niet zo is)

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Logic:



OT, als je nu pragmatisch bent en één relatief betaalbare wagen voor de massa bedenkt, is het deze Model 3 toch? 

Dan vind ik de Hyundai Ioniq EV toch nog meer een wagen voor de massa hoor. 35.000 basisprijs, maar reeds dik uitgerust en 37.500 full option. Rijbereik van 280km, dat is maar 30 theoretische kilometer minder dan de Model 3. 

En dan heb je 5 jaar garantie zonder km beperking, en dat van een bedrijf dat meer zekerheid er binnen 5 jaar nog te zijn dan Tesla.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nieuwe Nissan Leaf zou een range halen van 500 km, kan me niet inbeelden dat die veel duurder geprijsd zal worden.

Dat vind ik pas een goedkopere concurrent voor de Model 3.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadeel blijft dat geen van beide merken een supercharger netwerk heeft. Wat roadtrips/langere afstanden alleen maar moeilijker maakt.

Ik zou een volledig elektrische wagen wel durven kopen met altijd een 2e wagen op benzine/diesel erlangs zodat die beschikbaar is voor langere afstanden. 1,5 week geleden bij Tesla om een testrit gevraagd (via de site), ze gingen mij binnen de 2 dagen contacteren. Maar nog niks gehoord, waarschijnlijk veel aanvragen gehad met de launch van de Model 3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is eigenlijk spijtig. Want van alles wat ik lees moet dat een zalige cruiser zijn. En die 800km zijn relevant voor iedereen die regelmatig het land moet doorkruisen. En dan pas kan het als vervanging van een diesel aangemerkt worden.
Met 600km kom ik op 95% van de dagen toe. Met 700km 99% van de dagen. Maar die 600km moet dan wel het realistische rijbereik zijn, ongeacht rijstijl. Vandaar de 800km welke ik noem als ' opgegeven' autonomie.
Daarnaast, als ik op vakantie vertrek dan ben ik zeker bereid om 1 tussenstop van 1,5uur in te plannen voor het laden. Maar dan wil ik met die ene stop wel vol genoeg zitten tot aan mijn vakantieadres in bijvoorbeeld Toscane.
Hoe ik ter plaatse ga laden zal tegen die tijd ook wel beter te beantwoorden zijn hoop ik [emoji4]
Los daarvan vind ik het een interessante ontwikkeling, maar het vergt wel aanpassingsvermogen van ons. Het probleem wat ik ermee heb is dat het de standaard zal worden en een petrolhead een paria (voor zover dat nu al niet zo is)

Ik vind je aantallen vreemd in een land waar je moeite moet doen om 200km ver te kunnen rijden enkele richting. En tegen dan ben je makkelijk 3 superchargers gepasseerd. Met 600km per dag kom je in België toch niet aan werken toe, dat is 6 uur in de auto zitten zonder file.

En ik heb nog nooit een tussenstop van anderhalf uur gedaan met de Model X. Idee is dat je regelmatig gaat laden als de accu in de range zit dat ie snel kan laden, niet dat je ook nog die laatste 10-20% van de top gaat laden die langer duurt. Bij Tesla betekent dat ideaal dat je aan 100% laad ‘s nachts, daarmee het maximum van je bereik haalt, en dan telkens bij superchargers tot 60-80% laad op een kwartier tot half uur om verder te rijden. Voor mijn X betekent dit dus een eerste rit tot 400km en dan ritten tot 300km, wat in lijn is met een benzinewagen maar je rekt je ‘tankstops’ uit met een bezoek aan het toilet en de tankshop, en een middageten en avondeten.

Je mag pleiten voor een range van 800km maar ik zie het realistisch niet snel gebeuren dat Tesla of andere merken er naar toe werken, want dat zijn niet de ranges waar men in de VS nu gebruik van maakt, en dat is een land dat heel wat uitgestrekter is dan heel Europa. Dergelijke range betekent ook een meerkost qua batterijgrootte die zo een auto weinig concurreel zal maken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

En paria? Er zijn nu toch ook mensen die paarden houden? Met auto’s zal dat ook zo worden als met paarden... de hobbyist zal wel een paar in een schuur bewaren voor als het mooi weer is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk is de range voor mij niet eens zo belangrijk, van zodra dat meer dan 300 km is, is dat ok.

Het grote probleem is de laadtijd om zo'n range te chargen: voor mij is het onaanvaardbaar dat ik (in het beste geval) elke 300km ruim een half uur moet stoppen.

Die 'in het beste geval' is echt wel relevant aangezien de mogelijkheid bestaat dat alle laadpalen reeds bezet zijn en je dus eerst nog een half uur moet wachten tot er één vrijkomt. En ja, hier spreek ik uit ervaring: tijdens een trip van 700km die we met een maat zijn Model S hebben gemaakt waren de beide superchargers van het chargestation waar we gestopt nog vrij volgens de planner in de auto, maar 5 minuten voor we daar waren zijn er plots 2 andere Tesla's voor ons aangekomen, waardoor we eerst een half uur moesten wachten vooraleer we zelf konden chargen en dus ruim een uur hebben verloren. En naar een ander chargestation rijden was geen optie, want daar hadden we geen range meer voor...

De uiteindelijke oplossing ligt wat mij betreft in een manier om (veel) sneller de range weer bij te vullen of bijvullen tijdens het rijden. Hoe ze dat gaan realiseren maakt me nie uit:

  • (heel veel) sneller superchargen: 300km range bijvullen in minder dan 5 minuten is het minimum
  • batterijen wisselen: geen idee of het technisch haalbaar is om dat in minder dan 5 minuten te doen
  • inductie in de snelwegen aanbrengen, waardoor je kan opladen tijdens het rijden
  • energie omzetten in vloeistof of gas (waterstofenergie, ...)

Zolang dat niet mogelijk is heb ik nog steeds een auto met een klassieke verbrandingsmotor nodig voor die lange ritten...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand met een gezonde redenering ! Dat zijn idd realistische bedenkingen ! Er is een verschil tussen geloven wat er nog kan komen en toch maar willen aanhalen dat de problemen die we nu vaststellen er zogezegd niet zijn of te minimaliseren zijn !

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, Skiwi222 said:

Uiteindelijk is de range voor mij niet eens zo belangrijk, van zodra dat meer dan 300 km is, is dat ok.

Het grote probleem is de laadtijd om zo'n range te chargen: voor mij is het onaanvaardbaar dat ik (in het beste geval) elke 300km ruim een half uur moet stoppen.

Die 'in het beste geval' is echt wel relevant aangezien de mogelijkheid bestaat dat alle laadpalen reeds bezet zijn en je dus eerst nog een half uur moet wachten tot er één vrijkomt. En ja, hier spreek ik uit ervaring: tijdens een trip van 700km die we met een maat zijn Model S hebben gemaakt waren de beide superchargers van het chargestation waar we gestopt nog vrij volgens de planner in de auto, maar 5 minuten voor we daar waren zijn er plots 2 andere Tesla's voor ons aangekomen, waardoor we eerst een half uur moesten wachten vooraleer we zelf konden chargen en dus ruim een uur hebben verloren. En naar een ander chargestation rijden was geen optie, want daar hadden we geen range meer voor...

De uiteindelijke oplossing ligt wat mij betreft in een manier om (veel) sneller de range weer bij te vullen of bijvullen tijdens het rijden. Hoe ze dat gaan realiseren maakt me nie uit:

  • (heel veel) sneller superchargen: 300km range bijvullen in minder dan 5 minuten is het minimum
  • batterijen wisselen: geen idee of het technisch haalbaar is om dat in minder dan 5 minuten te doen
  • inductie in de snelwegen aanbrengen, waardoor je kan opladen tijdens het rijden
  • energie omzetten in vloeistof of gas (waterstofenergie, ...)

Zolang dat niet mogelijk is heb ik nog steeds een auto met een klassieke verbrandingsmotor nodig voor die lange ritten...

In 2018 kan je straks 80% laden onder de 15 min. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, DDke said:

In 2018 kan je straks 80% laden onder de 15 min. 

Helaas nog steeds te traag... Maar 't is wel een stap vooruit ;)

aangepast door Skiwi222
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei walter:

Zelfs zonder die frustratie. Het is pas nadat je met een elektrische auto hebt gereden (intussen heb ik dat gedaan met een Twizy, Smart en Model S) hoe ouderwets een auto met verbrandingsmotor is.  Wat het meest opviel toen ik achteraf in mijn eigen auto reed was het lawaai van de motor en het gemis om acceleratie onmiddellijk te kunnen gebruiken.

Jup hier ben ik het 100 % mee eens. Ik was vroeger helemaal tegen elektrische/hybride wagen tot de dag dat ik daar eens mee gereden heb...Auto's met verbrandingsmotor voelen idd verouderd aan. Toen ben ik helemaal bijgedraaid. Ik heb het al ergens eerder geschreven, ik vind zo'n elektrische of hybride wagen niet beter dan een wagen met conventionele verbrandingsmotor maar zeker een evenwaardig alternatief. En als liefhebber kan je perfect houden van een oude Porsche met luchtkoeling bvb en ook van zo'n Tesla.

Ik zou zo'n tesla zeker zien zitten maar niet als enigste wagen, zo dat ik geen soort handicap heb voor lange afstanden en dergelijke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden zei Speedhunter:

Jup hier ben ik het 100 % mee eens. Ik was vroeger helemaal tegen elektrische/hybride wagen tot de dag dat ik daar eens mee gereden heb...Auto's met verbrandingsmotor voelen idd verouderd aan. Toen ben ik helemaal bijgedraaid. Ik heb het al ergens eerder geschreven, ik vind zo'n elektrische of hybride wagen niet beter dan een wagen met conventionele verbrandingsmotor maar zeker een evenwaardig alternatief. En als liefhebber kan je perfect houden van een oude Porsche met luchtkoeling bvb en ook van zo'n Tesla.

Ik zou zo'n tesla zeker zien zitten maar niet als enigste wagen, zo dat ik geen soort handicap heb voor lange afstanden en dergelijke.

ik heb dat volledig niet, heb al met een i8 en met een Model S gereden (85+ en de P90d) en telkens is de acceleratie fenomenaal maar het geluid van een tram stoort me, het feit dat niet al je zintuigen aangesproken worden vind ik zonde. 

Zeker als je daarna weet dat je met een RS6 performance veel meer beleving én betere afwerking hebt voor een vanaf prijs van 124000 euro tov een P100D met een vanafprijs van 154 000 euro weet ik het toch wel! Bijkomend voordeel is dat die RS6, 1 als lichte vracht kan en 2 op 3 minuten volgetankt is en je de reis weer kan verder zetten.

Ben laatst op 9,5 uur van Zuiden van Frankrijk teruggereden en van Warschau was het ook iets van een 10uur. Helaas niet met een RS6 maar telkens met een diesel.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een RS6 kost waanzinnig veel meer aan belastingen! En ik heb die achterbank nodig, dus lichte vracht is geen optie voor mij. 

Als ik heel het fiscale meereken om een correcte vergelijking te hebben qua kostprijs, dan kan je zo'n Tesla 100d van 130k vergelijken met mijn C450 van 80k of een BMW 530d van 90k. Een RS6 of E63s AMG zijn gewoon veel duurder. 

Enkel al het jaarlijkse VAA is bij een RS6 23k per jaar, tov 4,5k voor een Tesla. In 4 jaar tijd ben je dus 80k meer kwijt aan VAA!!! En dan hebben we het nog niet over het verbruik.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja maar als ze die subsidies/percentages gelijk zouden trekken voor vennootschappen dat je eindelijk terug mag kopen wat je zelf wil zonder gekloot te worden door de staat denk ik toch bij vele dat de keuze rap gemaakt is.


 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei BMWMB:

Dan wordt er geen enkele hybride of elektrische auto meer verkocht.

Dat zeg je... Er zijn mensen die echt zoiets willen hoor. Net als dat er mensen echt een Berlingo willen. Of een BMW 2 serie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid