Ga naar inhoud

BMW G05 X5


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

21 minuten geleden, BMWMB zei:


Voor mij blijft gen2 de knapste.

Voor mij misschien ook wel (moet ik nog eens over nadenken), maar de eerste is met ruime voorsprong meer een mythische auto. Die X5 was de eerste "sportief rijdende" (= non-terreinwagen-rijgedrag) premium SUV ("SAV"), en dan meteen nog eens zo'n knappe auto, met een 4.4i, een quad exhaust, die split tailgate, ... dat sloeg in als een bom en heeft eigenlijk een heel segment ingeluid. (Ik vermoed dat Porsche toen wel al bezig was met de 1e Cayenne te ontwikkelen, maar deze X5 was sowieso eerder en kon de Porsche nadien op alle fronten parool bieden.) Was er ook eentje van de generatie E38/E39 qua afwerking, uitrusting en materialen, dus binnenin vond je b.v. (materiaal)kwaliteit, uitristing (comfortzetels) en andere oplossingen terug (ICE met grote kleurenboordmonitor en ingewerkt navigatiesysteem, dat was toen absoluut niet ingeburgerd bij de concurrentie) die je toen zelfs bij z'n concurrenten (Benz en Audi b.v.) niet vond. Die kar was echt zo'n absurde eye-opener. Herinner me nog die launch, je stond daar met open mond naar te kijken. Alleen al die quad tailpipe (in een era dat de '5 en '7 geen zichtbare uitlaten hadden, remember). Bonkers.
--> Absurd succesvolle launch, datte. En net daarom verdient die zo veel pluimen, imo. En staat-ie in mijn ranglijst veel hoger dan z'n opvolger (ook al is die misschien mooier, al moet ik daar nog ne keer over nadenken).

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Puur op basis van looks is gen2 by far de knapste, maar de eerste generatie blijft inderdaad iets speciaal. Ik weet nog goed dat ik als klein manneke meeging met mijn vader voor een testrit, alleen al voor de split tailgate moest het die worden, maar het is uiteindelijk een XC90 geworden.

 

Afbeeldingsresultaat voor 2012 bmw x5 individual

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, vince522 zei:

Puur op basis van looks is gen2 by far de knapste

Vind jij. Elk moet dat voor zich beslissen. Ik weet het nog zo niet. voor mij heeft die neus/lichten altijd iets mjah-zozo gehad, waardoor ik jouw 'by far' niet correct vind. Knappe auto is het sowieso, zeker met M Pack en op die dikke 20".

Ik vind dat je ook basismodel per basismodel moet vergelijken, want dat is "een model", in zijne pure. Dat een bepaald model dat b.v. in se niet zo heel knap is, wel bijzonder dik wordt met een optioneel sportpack of megadikke wielen, okay, maar dat is nog iets anders dan de intrinsieke schoonheid van een "model".

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de Mk2 qua uitzicht beter geproportioneerd. Vooral de achterkant. De Mk1 is precies wat te smal. Lijkt op een E46 Touring die ze wat hoog op z'n poten gezet hebben. Dat effect wordt ook versterkt door de dakrails denk ik, de wat gebolde C-stijl en achterruit (iets dat de E36 Touring ook heeft) en dat de wielbasis precies iets te smal is in verhouding met de breedte van de carrosserie, en de onderkant van de kofferklep die precies weer wat meer naar binnen gaat (optisch bedrog?)

 

6541_IMG_4936_original.jpg&key=9fd1e7f0a442f8ffcd17b3d02ce5655b2a645392313fb5592b2a423f22d2a22d

 

BMW-X5-E70-Facelift-LCI-52.jpg&key=5f521c5aab13ae245627ff7899c7c504fed5bac73051e961ebd41e78dbcb9b6e

 

bmw-x5-development.jpg&key=0e28b1da410b8e78f19676a38bf63ea7e11b55a5b2d2e7ebe75b92ea95c25946

 

 

 

 

Hier zie je bvb ook perfect dat de nieuwe X5 een stap achteruit is qua design. Oversized nieren, waardoor het front opeens overdreven lomp oogt (voorspelt weinig goeds voor de X7), op het lachwekkende af zelfs. De karakterlijn ter hoogte van de deurhendels.. Waarom gaat die lijn opeens naar beneden bij de nieuwe X5? Komt zo geforceerd over, alsof ze zomaar wat gedaan hebben om hem toch een beetje anders te maken.

 

7479c0eed75a5a6f9c88fc1f4ac0df40.jpg&key=d020680078ecc50b4ffb2704afcd357bf42fe0d271b479c8359b4fa6fc112040

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Phil zei:

Verschillende keren met de eerste generatie X5 meegereden als klein ventje, de 3.0d hier en de 4.4 V8 in de states. Gaf altijd een serieuze duw in de rug vond ik, dat model.

Gen 1 en 2 reden wel hard imho

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minutes ago, William Blake said:

Gen 1 en 2 reden wel hard imho

Gen 1 kan ik me niet herinneren dat dat hard reed, wel nooit met meer dan 18" velgen gevoeld. Ik vernam onlangs dat je de E53 met luchtvering (op beide assen) kon speccen, geen idee of dat klopt.

De E70 was inderdaad wel hard met grote velgen en zonder adaptieve dempers, zoals de meeste BMW-modellen van die generatie, combinatie van de eerste RFT-technologie en een té sportief afgesteld chassis te willen hebben ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit blijft toch de beste motor:

 

eerste keer dat ik de nieuwe tellerpartij in actie zie, geen fan, veel te druk met al die vreemde hoekjes en metertjes.. Bovendien lijkt het me ook moeilijk afleesbaar. Net zoals sommige exterieurdetails, te 'druk'. Denk oprecht dat we dit design in 5j beu gezien gaan zijn itt de vorige X5s

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
3 minuten geleden, Tommie zei:

Dat kan niet he, productie is pas 08/2019.

Bestelbaar 05/2019.

Was dat vroeger ook zo vroeg dat ze dan wagens voorstelden?

Heb precies de indruk dat ze steeds vroeger wagens voorstellen, maar dat je pas kan bestellen/leveren een jaar (of nog later) later?

Of is dat maar een indruk en steeds zo geweest?

strategie? : klanten al warm krijgen en ze weerhouden van bij de concurrentie te gaan lopen

 

 

ps, niet alleen bij bmw, maar bij alle merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, tuscani zei:

Was dat vroeger ook zo vroeg dat ze dan wagens voorstelden?

Heb precies de indruk dat ze steeds vroeger wagens voorstellen, maar dat je pas kan bestellen/leveren een jaar (of nog later) later?

Of is dat maar een indruk en steeds zo geweest?

Ik had 't over de X5 45e, maar de poster bedoelde gewoon de X5 in 't algemeen vermoed ik.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid