Ga naar inhoud

BMW G05 X5


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

16 uren geleden, gTa zei:

Maar in 't begin had je daar geen oor naar, hé, toen ik dat zei. :D  

Ik vind dat bij de 30e/40e van BMW echt storend (wel nog geen 530e gereden maar zou me verwonderen dat dat daar anders is), net zoals bij de Volvo T8. Als je echt eens wat vooruit wil gaan, klinkt dat zo hard gestresst. Bah. :cry:  In een 330e is dat nog ergens aanvaardbaar, want een '3 met 4-pitter: mjahokay ... maar in een '5, laat staan een X5 of '7? Nah, danke.

Klopt in het begin was ik nog wat verblind :D , blijf wel een enorme fan de hybride techniek. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Jan zei:

B58TU.

Lci van de motor dus. Zal vermoedelijk (nog geen specifieke info gekregen) gelijk zijn met de TU van B38/48.

TU van B38/48:

- Lichtere krukas (-1100gr voor de 4pitter)

- Geintegreerde uitlaatcollector

- Distributie loopt anders (2 kettingen ipv 3)

- Split cooling

- Hogere inspuitdruk en andere injectoren (HDEV6)

 

Ze lopen achter :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, William Blake zei:

Ze lopen achter :D

Achter 😉, Ik ben al 2 jaar weg bij Mercedes en heb er 5 jaar gewerkt. Sinds het begin van mijn korte carriere daar was men bezig over de superdiesel L6. Hoelang is die er nu, en superieur op welk vlak precies? 

 

Dat terzijde, B58 is 3 jaar op de markt en krijgt een behoorlijke TU. Voldoet op WLTP-vlak en behaalt nog steeds meer dan genoeg op gebied van prestaties en betrouwbaarheid. Dus, wat is het probleem dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Jan zei:

Achter 😉, Ik ben al 2 jaar weg bij Mercedes en heb er 5 jaar gewerkt. Sinds het begin van mijn korte carriere daar was men bezig over de superdiesel L6. Hoelang is die er nu, en superieur op welk vlak precies? 

 

Dat terzijde, B58 is 3 jaar op de markt en krijgt een behoorlijke TU. Voldoet op WLTP-vlak en behaalt nog steeds meer dan genoeg op gebied van prestaties en betrouwbaarheid. Dus, wat is het probleem dan?

Achter is relatief, hence the smilie 😉

Echter, BMW is gekend voor hun schitterende R6 motoren (zelf eigenaar geweest van eentje), in dit geval spreken we over benzinemotoren, en daar mogen ze qua zuivere engineering toch onderdoen voor de M256. Sta mij toe dat opmerkelijk te vinden, zonder afbreuk te doen aan de zalige B58 motor.

M256: eerste motor ter wereld die 48 volts DC genereert, ISG die startmotor/alternator vervangt en bijkomend een boost van 22 pk en 250 Nm geeft, supplementaire elektrische compressor (in AMG), geen riem voor airco/waterpomp,... Waar elders zie je dit nog? En het rijdt als een raket, schiet sneller weg uit stilstand dan de V8..

(welke al bij release voldeed aan WLTP en nog voor het verplicht was een OPF had --- idem zoals de S500 V8 W222 4j geleden, als eerste ter wereld)

OM656 is de diesel, op basis van hetzelfde blok. Minder snufjes maar een heerlijk blok, enkel veel te laat op de markt. Daarin geef ik je wel gelijk, ze hebben er te lang mee gewacht.

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net dat is vaak het probleem bij Mercedes, overengineered. De OM651 was daar een mooi voorbeeld van, sterk staaltje qua innovatie en ontwikkeling. In de praktijk een motor die rampzalig is om aan te werken, nergens in uitblinkt tov z'n veel eenvoudigere broertjes en laten we eerlijk zijn: betrouwbaarheidsprijzen heeft hij ook niet gewonnen. 

De ISG die jij daar aanhaalt wordt al langer dan vandaag gebruik, namelijk in hybride voertuigen. Idem met die elektronische A/C, niets nieuws op dat vlak (itt wat ze je willen wijsmaken in Sint-Stevens-Woluwe). 

Enkel die charger ben ik akkoord mee! Kudos voor de techniek (en dan vooral de software dev die het doet werken). BMW is bezig met dezelfde techniek, hetzij in turbo-variant. 

 

En uiteraard, elk zijn mening! Techniek is mijn passie (en dagdagelijkse bezigheid), bijgevolg discussieer ik er graag over 😊.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Jan zei:

Net dat is vaak het probleem bij Mercedes, overengineered. De OM651 was daar een mooi voorbeeld van, sterk staaltje qua innovatie en ontwikkeling. In de praktijk een motor die rampzalig is om aan te werken, nergens in uitblinkt tov z'n veel eenvoudigere broertjes en laten we eerlijk zijn: betrouwbaarheidsprijzen heeft hij ook niet gewonnen. 

De ISG die jij daar aanhaalt wordt al langer dan vandaag gebruik, namelijk in hybride voertuigen. Idem met die elektronische A/C, niets nieuws op dat vlak (itt wat ze je willen wijsmaken in Sint-Stevens-Woluwe). 

Enkel die charger ben ik akkoord mee! Kudos voor de techniek (en dan vooral de software dev die het doet werken). BMW is bezig met dezelfde techniek, hetzij in turbo-variant.

Dit is eigen interesse en studie hoor ;) 

OM651 heeft al 2 jaar een opvolger, en om eerlijk te zijn hoor ik daar de laatste 5j toch weinig slecht over. Maar @Carlito zal hier meer ervaring mee hebben vanuit zijn functie.

Mbt tot 'charger' (eZV) en ISG, nee, er zijn al wagens die dat hebben (diverse hybrids, SQ7), maar mijn punt is dat niemand het combineerde tot nu toe, en al zeker niet met een 48V DC net. Dit is een vrij courante motor, of zal dat worden, met techniek vroeger enkel gereserveerd voor complexe hybrids of high-end supercars.

Ivm airco, ja, dat bestaat al, maar ik bedoel dat dergelijke onderdelen zoals waterpomp, etc allemaal elektrisch gevoed worden en zonder riem werken. Er is geen riem te bespeuren op de M256. Toch knap? Enkel een Toyota Prius had dit al eerder, min of meer, maar dit is de eerste 6-pitter die dat kan.

De 1500cc/2000cc (M264) motoren gaan die elektrische boost ook krijgen, in de vorm van een BSG. Maar geen kat die het weet :D

MB heeft de slechte gewoonte om iets state-of-the-art te ontwikkelen, op de markt te brengen, en er dan verder geen reclame / communicatie omtrent te maken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elektrische waterpomp wordt ook al meer dan een decennia frequent gebruikt hé 😉.

Je zegt het zelf, techniek bestaat al bij veel constructeurs, het samenvoegen ervan is toch niet zo state-of-the-art? Auto's met ISG techniek hebben doorgaans ook diezelfde AC compressor en bijhorende waterpomp. Zijn er al officiele gegevens gekend van die 256 In de verschillende modellen? Pakweg een GLE (Wil eens de verschillen zien qua tech specs)

654 heb ik nog net (lancering W213) meegemaakt, dus te kort om er een oordeel over te vellen. 651 heb ik gezien van bij de lancering en dat was echt een ramp imho. 

Toen destijds was dat ook een voorloper qua architectuur.. als klant ben je er vet mee

Ik behoor tot de groep sukkelaars die ze mag herstellen when shit hits the fan. 

Vraag maar aan @Stancke die me al enkele keren zag zitten in de i8 sleutel-positie.😅

aangepast door Jan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg je wel more or less  ... Maar doe gerust eens wat research naar de M256 en je zal zien dat er geen enkele andere motor is die alle voornoemde innovaties of technologieën combineert dus daar is het weldegelijk een koploper. Dat was een beetje mijn punt 😉

Ben trouwens ook eens curieus hoe die techniek zal werken binnen 10j en 300k km op de klok... Los van specsheets te vergelijken 😄 

 Werk je bij BMW Belux ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, William Blake zei:

Ik volg je wel more or less  ... Maar doe gerust eens wat research naar de M256 en je zal zien dat er geen enkele andere motor is die alle voornoemde innovaties of technologieën combineert dus daar is het weldegelijk een koploper. Dat was een beetje mijn punt 😉

Ben trouwens ook eens curieus hoe die techniek zal werken binnen 10j en 300k km op de klok... Los van specsheets te vergelijken 😄 

 Werk je bij BMW Belux ?

Dat is idd nog niet geweten. Veel vertrouwen heb ik er niet in, al ben ik wel biased.. zie enkel de miserie passeren 😉.

Nee, collega van @Stancke 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/7/2018 at 11:34 AM, Tommie said:

In elk geval, gezien de 45e-motorisatie een 6-cilinder wordt, denk ik wel dat de sound beter gaat zijn.

Hallo, ik ben nieuw hier. Heb jij al enig idee of die 45e gaat voldoen aan de Belgische normen? Want vanaf die meer dan 50 gram uitstoot is het eigenlijk al totaal niet interessant meer volgens wat ik al gelezen heb.

Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, yvesken zei:

Hallo, ik ben nieuw hier. Heb jij al enig idee of die 45e gaat voldoen aan de Belgische normen? Want vanaf die meer dan 50 gram uitstoot is het eigenlijk al totaal niet interessant meer volgens wat ik al gelezen heb.

Bedankt.

Als je mijn volledige post zou gequote hebben, kon je zien dat ik zeg dat de productie pas voor 07/2019 voorzien is.

Wat die productie gaat zijn, is dus nog niet officieel. En of de Belgische wetgeving dan 40, 50, 60 of zelfs 70 gram hanteert, weten we ook helemaal niet.

Veel te vroeg dus om uitspraken te doen over een wagen die pas binnen een jaar kan geleverd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Tommie said:

Als je mijn volledige post zou gequote hebben, kon je zien dat ik zeg dat de productie pas voor 07/2019 voorzien is.

Wat die productie gaat zijn, is dus nog niet officieel. En of de Belgische wetgeving dan 40, 50, 60 of zelfs 70 gram hanteert, weten we ook helemaal niet.

Veel te vroeg dus om uitspraken te doen over een wagen die pas binnen een jaar kan geleverd worden.

Sorry. Het kon zijn dat jullie daar al meer over wisten maar nog niet in detail mochten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar wat ik van collega zelfstandigen hoor is dat wel belangrijk dat we dat gaan weten, bijna allemaal die bijna moeten gaan bestellen twijfelen omdat ze niet weten wat er gaat komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, yvesken zei:

Naar wat ik van collega zelfstandigen hoor is dat wel belangrijk dat we dat gaan weten, bijna allemaal die bijna moeten gaan bestellen twijfelen omdat ze niet weten wat er gaat komen.

België kennende gaan ze in december 2019 nog eens alles veranderen dus ik koop niets nieuws tot in 2020 🤽‍♂️

1 uur terug, brjefs zei:

Als je zo hard moet rekenen om een auto te kopen kan je beter een klasse lager gaan shoppen

Dit dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wagens zelf kan ik mij perfect veroorloven. Het is dat voordeel alle aard dat het gewoon heel zuur maakt. Ik wil heel graag dergelijke wagens kopen, maar 50000 euro op 4 jaar aan vaa is heel zuur, zeker als dat voor 16000 km op een jaar is. Waarvan misschien 3000 privé en 13000 in de file. Sorry dat ik daar problemen mee heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, yvesken zei:

De wagens zelf kan ik mij perfect veroorloven. Het is dat voordeel alle aard dat het gewoon heel zuur maakt. Ik wil heel graag dergelijke wagens kopen, maar 50000 euro op 4 jaar aan vaa is heel zuur, zeker als dat voor 16000 km op een jaar is. Waarvan misschien 3000 privé en 13000 in de file. Sorry dat ik daar problemen mee heb.

Dan moet je die auto privé kopen he.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/8/2018 om 17:36, gTa zei:

Maar in 't begin had je daar geen oor naar, hé, toen ik dat zei. :D  

Ik vind dat bij de 30e/40e van BMW echt storend (wel nog geen 530e gereden maar zou me verwonderen dat dat daar anders is), net zoals bij de Volvo T8. Als je echt eens wat vooruit wil gaan, klinkt dat zo hard gestresst. Bah. :cry:  In een 330e is dat nog ergens aanvaardbaar, want een '3 met 4-pitter: mjahokay ... maar in een '5, laat staan een X5 of '7? Nah, danke.

Heb donderdag meegereden met een collega van me die met een x5 40e rijdt. Ik vond dat echt zeer aangenaam en stil als je normaal rijdt. En zelfs vrij vlot (zelfs elektrisch) voor zo een bakbeest.

Maar inderdaad ik vroeg hem t kot eens open te stampen 😕 dat is vrij snel denk ik op de teller maar die motor klinkt alsof ie vermoord wordt 😂 als je er normaal mee rijdt zie ik geen nadelen eigenlijk. Het “effortloze” ontbreekt inderdaad wel wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, yvesken zei:

Naar wat ik van collega zelfstandigen hoor is dat wel belangrijk dat we dat gaan weten, bijna allemaal die bijna moeten gaan bestellen twijfelen omdat ze niet weten wat er gaat komen.

Dan moet je op safe spelen he :) 

Ik heb me gekocht wat ik wilde (3 liter diesel), goed wetende dat het fiscaal niet de slimste keuze was,  maar ik heb me wel ingedekt door tweedehands te kopen.

Of je koopt inderdaad iets waarmee je uzelf minder pijn doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Rabbit zei:

 als je er normaal mee rijdt zie ik geen nadelen eigenlijk. Het “effortloze” ontbreekt inderdaad wel wat.

Door dat elektrische koppel vind ik dus dat het er net wel inzit.

Maar eenmaal op de snelweg is het idd gedaan met de pret.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Carlito zei:

Door dat elektrische koppel vind ik dus dat het er net wel inzit.

Maar eenmaal op de snelweg is het idd gedaan met de pret.

en dat zuipt dan ook, klant van mij is gaan skiën met z'n GLC350e met een dakkoffer en 4 man + bagage = elke 350 km tanken (50l tank)

14-15l zuipen, en 'doorgereden' :lolz:

diesel blijft het beste in zo'n wagen

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, William Blake zei:

en dat zuipt dan ook, klant van mij is gaan skiën met z'n GLC350e met een dakkoffer en 4 man + bagage = elke 350 km tanken (50l tank)

14-15l zuipen, en 'doorgereden' :lolz:

diesel blijft het beste in zo'n wagen

Mijn M50d had op de terugweg van skiverof toch ook wel een litertje of 15-16 gemiddeld nodig :ninja:

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, brjefs zei:

Mijn M50d had op de terugweg van skiverof toch ook wel een litertje of 15-16 gemiddeld nodig :ninja:

ja, maar als je normaal rijdt is dat toch 8 à 9, allez, dat doet een GLE350d toch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid