Ga naar inhoud

BMW G05 X5


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, gTa zei:

Ik herinner me dat BMW b.v. eenzaam en alleen stond in het Duitse landschap als 't met de HUD kwam ergens kort na de eeuwwisseling, en de Distanzkontrolle (radar-snelheidsregelaar) was BMW toch ook vroeger mee dan z'n Duitse concurrenten. Hetzelfde met b.v. soft close van deuren (al in 2004/2005 verkrijgbaar op een '5, no way op een A6), mijn vorige auto had dat en dat kon je niet krijgen op de generatie A6'en van toen.

MB was toch 1 jaar sneller hoor, in 1999, met hun radargebaseerde Distronic :P

HUD waren de Amerikanen sneller, maar bij de Duitse 3 was BMW eerste.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Stancke zei:

Laserlights heeft blauwe accenten
M Sportremmen hebben ook blauwe accenten

Kan op sommige kleuren/configs wel meevallen maar algemeen gezien gezien mottig

onze hybrids hadden tot vorig jaar exact dezelfde accenten

ze zijn er mee gestopt, de gratis wegval optie werd iets te veel gekozen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het heeft te maken met de aanpassingen die zouden nodig zijn voor wlpt die te moeilijk waren op de bestaande?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, gTa said:
Quote

 

Geef eens een voorbeelden? (open vraag, niet bedoeld om je stelling in twijfel te trekken ... heb ook nog niks gelezen over deze nieuwe X5 trouwens dus i'm completely noobwit :D )

 

Ik herinner me dat BMW b.v. eenzaam en alleen stond in het Duitse landschap als 't met de HUD kwam ergens kort na de eeuwwisseling, en de Distanzkontrolle (radar-snelheidsregelaar) was BMW toch ook vroeger mee dan z'n Duitse concurrenten. Hetzelfde met b.v. soft close van deuren (al in 2004/2005 verkrijgbaar op een '5, no way op een A6), mijn vorige auto had dat en dat kon je niet krijgen op de generatie A6'en van toen. Enz.

Maar vooral: als ik aan de vorige generatie denk (dus de F11 zoals ik nu heb en diens concurrent in de net vervangen A6 Avant), dan stond BMW minstens even ver, of zelfs verder met z'n rijhulpsystemen dan Audi op die generatie? Of vergis ik me?  Vorige generatie BMW had toch dingen als file-assistent (autonoom sturen i.c.m. afstandsbewaking en stop/go) en dodehoeksystemen allerhande en city assist (noodremsysteem o.b.v. radar, die ook specifiek voetgangers en fietsers herkent) en infraroodcamera en verkeersbordherkenning en 360° parkeercamera en full color HUD met kaartweergave en whatnot. Niet dat Audi dat allemaal niét had, maar wat kon Audi dan nog zo veel meer hebben dat BMW nu pas aanbiedt, vraag ik me af...

Wat er nu nieuw bijgekomen is (allez, toch wat ik weet :D ) bij de huidige generaties BMW, is de actieve rijstrookassistent (met stuuringreep) die continu "helpt", zoals al leverbaar op '7 en '5 en '6 en X3 en nu ook op de X5. Dat had de vorige generatie BMW's nog niet (maar ook de vorige generatie Audi's niet, afaik). Edit: ah, autonoom / afstandsbediend parkeren is er deze generatie BMW ook bijgekomen, maar dat had Audi in de vorige generaties ook niet.

Dus: "al jaren", toch niet bij de '5/A6. Vandaar dat ik dus verwonderd ben van je stelling, want ik was -voorzichtig- de andere mening toegedaan (maar niet dat de ene extreem beter/vroeger was dan de andere, eerder 'nuanceverschillen', maar wél in het voordeel van BMW), maar mogelijks vergis ik me omdat ik onvoldoende afweet van die zaken.

 

 

Over de HUD daar heb je volgens mij gelijk in.

Eigelijk heb ik het voornamelijk over active lane assist. Eind 2018 gaat BMW dat eens aanbieden op een X5. Audi had het al in 2010. Daar zit meer dan 1 generatie tussen.

In 2017 stelt Audi hun level 3 voor op de A8. Dan zou je toch mogen verwachten dat BMW in 2018 met minstens een evenwaardig systeem aankomt. Maar gezien het in deze nieuwe generatie nog niet is, zal het ook nog niet voor de eerst komende jaren zijn vermoed ik.

Dan hebben we nog het Automatic Speed Limit Assist. Geen idee wat ze hier bij BMW onder verstaan, maar ik vermoed dat het niet evenveel functionaliteiten zal hebben als dat Audi een aantal jaar geleden al heeft geïntroduceerd. Maar dat is voorlopig maar een gok.

Luchtvering en akoestisch glas, ja ... dat zou je als een keuze kunnen zien om dat niet aan te bieden. Al hebben de rechtstreekse concurrenten dat nu allemaal. BMW zal het eind 2018 ook eens op een X5 zetten.

(info is allemaal niet gecontroleerd dus er kunnen fouten in zitten)

 

Het is in ieder geval voor mij de reden geweest om recent geen BMW aan te kopen.

aangepast door D Squaloid
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Er is een Traffic Jam Assistant maar die was tevoren ook al beschikbaar en betekende dat je met de hand aan het stuur tot 30 en dan 60 km/u kon meevolgen op snelwegen. In de marketing staat er nu dat dit pas vanaf december 2018 beschikbaar is.

P90305985-the-all-new-bmw-x5-product-hig

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago, gTa said:

Geef eens een voorbeelden? (open vraag, niet bedoeld om je stelling in twijfel te trekken ... heb ook nog niks gelezen over deze nieuwe X5 trouwens dus i'm completely noobwit :D )

 

Ik herinner me dat BMW b.v. eenzaam en alleen stond in het Duitse landschap als 't met de HUD kwam ergens kort na de eeuwwisseling, en de Distanzkontrolle (radar-snelheidsregelaar) was BMW toch ook vroeger mee dan z'n Duitse concurrenten. Hetzelfde met b.v. soft close van deuren (al in 2004/2005 verkrijgbaar op een '5, no way op een A6), mijn vorige auto had dat en dat kon je niet krijgen op de generatie A6'en van toen. Enz.

Maar vooral: als ik aan de vorige generatie denk (dus de F11 zoals ik nu heb en diens concurrent in de net vervangen A6 Avant), dan stond BMW minstens even ver, of zelfs verder met z'n rijhulpsystemen dan Audi op die generatie? Of vergis ik me?  Vorige generatie BMW had toch dingen als file-assistent (autonoom sturen i.c.m. afstandsbewaking en stop/go) en dodehoeksystemen allerhande en city assist (noodremsysteem o.b.v. radar, die ook specifiek voetgangers en fietsers herkent) en infraroodcamera en verkeersbordherkenning en 360° parkeercamera en full color HUD met kaartweergave en whatnot. Niet dat Audi dat allemaal niét had, maar wat kon Audi dan nog zo veel meer hebben dat BMW nu pas aanbiedt, vraag ik me af...

Wat er nu nieuw bijgekomen is (allez, toch wat ik weet :D ) bij de huidige generaties BMW, is de actieve rijstrookassistent (met stuuringreep) die continu "helpt", zoals al leverbaar op '7 en '5 en '6 en X3 en nu ook op de X5. Dat had de vorige generatie BMW's nog niet (maar ook de vorige generatie Audi's niet, afaik). Edit: ah, autonoom / afstandsbediend parkeren is er deze generatie BMW ook bijgekomen, maar dat had Audi in de vorige generaties ook niet.

Dus: "al jaren", toch niet bij de '5/A6. Vandaar dat ik dus verwonderd ben van je stelling, want ik was -voorzichtig- de andere mening toegedaan (maar niet dat de ene extreem beter/vroeger was dan de andere, eerder 'nuanceverschillen', maar wél in het voordeel van BMW), maar mogelijks vergis ik me omdat ik onvoldoende afweet van die zaken.

 

A6 vs 5 heb ik geen weet van maar op prefacelift F20 was geen ACC verkrijgbaar terwijl dit op een skoda octavia 3 of golf 7 of A3 8V wel mogelijk is. F30 16/18 i/d bv kan nog steeds niet met ACC worden uitgerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vet spel. Naar rijdynamiek kunnen ze er jammergenoeg nooit een genoeg zware motor in leggen naar mijn goesting. Ik wil belachelijke inhaalmanoeuvres kunnen inzetten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, D Squaloid zei:

Over de HUD daar heb je volgens mij gelijk in.

Eigelijk heb ik het voornamelijk over active lane assist. Eind 2018 gaat BMW dat eens aanbieden op een X5. Audi had het al in 2010. Daar zit meer dan 1 generatie tussen.

In 2017 stelt Audi hun level 3 voor op de A8. Dan zou je toch mogen verwachten dat BMW in 2018 met minstens een evenwaardig systeem aankomt. Maar gezien het in deze nieuwe generatie nog niet is, zal het ook nog niet voor de eerst komende jaren zijn vermoed ik.

Dan hebben we nog het Automatic Speed Limit Assist. Geen idee wat ze hier bij BMW onder verstaan, maar ik vermoed dat het niet evenveel functionaliteiten zal hebben als dat Audi een aantal jaar geleden al heeft geïntroduceerd. Maar dat is voorlopig maar een gok.

Luchtvering en akoestisch glas, ja ... dat zou je als een keuze kunnen zien om dat niet aan te bieden. Al hebben de rechtstreekse concurrenten dat nu allemaal. BMW zal het eind 2018 ook eens op een X5 zetten.

(info is allemaal niet gecontroleerd dus er kunnen fouten in zitten)

 

Het is in ieder geval voor mij de reden geweest om recent geen BMW aan te kopen.

Okay, kan allemaal perfect zijn, zoals gezegd: onvoldoende van op de hoogte.

Maar ik vind wel dat je correct moet vergelijken. "Eind 2018 gaat BMW dat eens aanbieden op een X5. Audi had het al in 2010." Maar op welke auto? BMW heeft dat ook al sinds 2014, alleen niet op de X5 en ze hebben er blijkbaar voor gekozen om dat op die generatie niet meer aan te bieden (wel op de huidige generatie, startend met de '7 een jaar of 4 geleden). En voor zover ik weet kon je op de vorige generatie Q7 dat ook niet krijgen? De GLC heeft dat nu al een 3-tal jaar, de X3 ook al een jaar, de vorige Q5 had dat ook niet ('t is ook maar vanaf de huidige generatie, zo'n 2 jaar oud).

Daarom vergeleek ik met mijn '5 (F11) en de A6 vorige generatie, die generaties lopen niet zo heel ver uit elkaar. BMW liep daar helemaal niet achter qua rijhulpsystemen. Integendeel: ook BMW had toen zaken die bij de Audi niet verkrijgbaar waren. En omgekeerd.

Net hetzelfde mijn vorige auto (E61): die had rijhulpsystemen en uitrusting die de toenmalige Audi A6 nooit kreeg, zoals zo'n fantastische multi-instelbare comfortzetels of een kleuren-HUD of een dynamische afstandsradar/snelheidsregelaar met stop&go.

Kan je dan zeggen dat het ene merk sterk achter loopt? Als je bewust maar naar de dingen kijkt die in het voordeel van één kamp pleiten, dan wel. Maar dan vergelijk je (vind ik) niet helemaal correct.

 

Generaties modellen lopen over constructeurs heen niet altijd helemaal gelijk. En dan krijg je zo'n zaken dat de ene iets wel al aanbiedt en de andere niet. Bij de Audi A6 (vorige generatie) kon je al van in het begin full LED koplampen krijgen, maar bij BMW pas vanaf de facelift. Omgekeerd was de HUD bij Audi dan niet beschikbaar. Of je kon bij Audi nooit ofte nimmer een met leder bekleed dashboard of deuren krijgen, ik zeg maar iets. De '6 van mijn moeder heeft rijhulpsystemen die Audi in die tijd op geen enkel model aan kon bieden. En zo kunnen we nog wel even door gaan.

Omdat je 't nogal cru stelde, en ik eigenlijk (voorzichtig) een andere mening was toegedaan, reageerde ik. Dat Audi iets aanbiedt op z'n A8 of R8 (zoals dat laserlicht voor de ronde meerprijs van 8.000 EUR in den tijd), al dan niet als prestigeproject van het "eerst zijn", kan je een ander merk niet verwijten, zeker niet als je dan vergelijkt met modellen van een lager segment.

 

Ik denk dat het eigenlijk de werkelijkheid (sterk) oneer aandoet als iemand zou zeggen dat Audi (in vergelijking met BMW, of Mercedes, of ...) véél verder staat in z'n rijhulpsystemen. Maar ook het omgekeerde is compleet onwaar. De ene is eens eerst met een aantal zaken, en dan weer de andere met een aantal zaken. Ze lopen allebei sterk vooraan (in het autolandschap) op dat vlak.

Als je natuurlijk per sé een bepaald systeem wil dat één merk op een bepaald model wél aanbiedt, en de concurrentie biedt dat nog niet aan, en 't is voor jou een dealbreaker ... mjah ... dan OK, maar dan is het m.i. nog altijd niet correct om met iet of wat scheve vergelijkingen het ene merk helemaal op te hemelen en 't andere als "zwaar achterop lopend" te typeren. Of zie ik het verkeerd?

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Dante zei:

A6 vs 5 heb ik geen weet van maar op prefacelift F20 was geen ACC verkrijgbaar terwijl dit op een skoda octavia 3 of golf 7 of A3 8V wel mogelijk is. F30 16/18 i/d bv kan nog steeds niet met ACC worden uitgerust.

Nogal riskant om het al dan niet achterop hinken van een merk inzake rijhulpsystemen, te gaan afmeten aan hun absolute basismodellen of lease-motorisaties. Meestal komen innovaties een gamma binnen via de topmodellen en tricklen down naarmate de tijd vordert. BMW bewijst al jaren op zo veel vlakken dat het bijzonder gevoelig is voor take rate en enkel maar dingen brengt die echt veel kopers vinden (daarom dat er geen M3 touring of M5 touring komt, of een 550i touring of een RWD 540i touring, enz.). Dat heeft er misschien mee te maken dat ze op de 16/18 i/d modellen van de '3 de duurste rijhulpsystemen niet aanbieden, omdat het veel te weinig genomen wordt. Soms zijn er ook verschillen van markt tot markt.

Dat de F20 pre-LCI geen ACC kon krijgen, kan best (eerlijk waar geen idee van). Skoda was ook eerder met full LED-koplampen dan alle andere merken, in dat segment. Maar er zijn ook tal van voorbeelden in de andere richting te vinden. Zoals in vorige post geschreven, de ene keer is de ene eerst, de andere keer de andere. Als zo'n feature natuurlijk een sine qua non ding is voor jouw aankoop en de ene levert het niet en de andere wel ... dan is dat vervelend, yes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ICM zei:

Vet spel. Naar rijdynamiek kunnen ze er jammergenoeg nooit een genoeg zware motor in leggen naar mijn goesting. Ik wil belachelijke inhaalmanoeuvres kunnen inzetten.

X5 M? (los van de sound die echt niet rijmt met zo'n bakbeest, vind ik)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lelijke voorbumper en nog lelijkere achterbumper met die alu plastic diffusor. Lelijke velgen en te grote nieren. Dit gaat wat te veel op een X2 lijken naar mijn goesting. Zeker geen verbetering. De knapste X5 blijft veruit de E70.

+1

De F15 was ook best ok. Maar dit... :( Ik hoop dat ze eens wat nieuwe designers aannemen die een voorliefde hebben voor het merk en z'n geschiedenis, en er terug wat elegantie in steken... Dit is gewoon om ter lompst en agressief (wat de bumperklevers toejuichen natuurlijk).
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago, gTa said:

Nogal riskant om het al dan niet achterop hinken van een merk inzake rijhulpsystemen, te gaan afmeten aan hun absolute basismodellen of lease-motorisaties. Meestal komen innovaties een gamma binnen via de topmodellen en tricklen down naarmate de tijd vordert. BMW bewijst al jaren op zo veel vlakken dat het bijzonder gevoelig is voor take rate en enkel maar dingen brengt die echt veel kopers vinden (daarom dat er geen M3 touring of M5 touring komt, of een 550i touring of een RWD 540i touring, enz.). Dat heeft er misschien mee te maken dat ze op de 16/18 i/d modellen van de '3 de duurste rijhulpsystemen niet aanbieden, omdat het veel te weinig genomen wordt. Soms zijn er ook verschillen van markt tot markt.

Dat de F20 pre-LCI geen ACC kon krijgen, kan best (eerlijk waar geen idee van). Skoda was ook eerder met full LED-koplampen dan alle andere merken, in dat segment. Maar er zijn ook tal van voorbeelden in de andere richting te vinden. Zoals in vorige post geschreven, de ene keer is de ene eerst, de andere keer de andere. Als zo'n feature natuurlijk een sine qua non ding is voor jouw aankoop en de ene levert het niet en de andere wel ... dan is dat vervelend, yes.

Ik vind dat achterop hinken, als Audi de A3, met hetzelfde introductiejaar, daarmee wel kan worden uitgerust. Ik begrijp niet wat een motorisatie te maken heeft met een ACC niet of wel aanbieden.

De E61 & F11 bestaan toch wel in 550i? of vergis ik mij?

https://www.auto-motor-und-sport.de/bmw/5er/f10-f11-f07/technische-daten/

https://www.auto-motor-und-sport.de/bmw/5er/e60-e61/technische-daten/

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Dante zei:

Ik vind dat achterop hinken, als Audi de A3, met hetzelfde introductiejaar, daarmee wel kan worden uitgerust. Ik begrijp niet wat een motorisatie te maken heeft met een ACC niet of wel aanbieden.

De E61 & F11 bestaan toch wel in 550i? of vergis ik mij?

https://www.auto-motor-und-sport.de/bmw/5er/f10-f11-f07/technische-daten/

https://www.auto-motor-und-sport.de/bmw/5er/e60-e61/technische-daten/

Dat eerste: Audi hinkt dan toch in gelijke mate achterop als BMW, want nu eens is 't Audi die eerst komt met een aantal zaken, en dan weer BMW. (Of Mercedes. Of Seat. Of...) Om maar te zeggen: de waarheid is véél genuanceerder dan hier wordt geponeerd. Hoger luidt het alsof BMW 8 jaar achter komt (letterlijk: "BMW brengt nu ook eens iets op de X5 dat Audi al in 2010 had"), terwijl de X5 nu "pas" zaken krijgt die Audi in werkelijkheid ook maar op de huidige Q7 bracht (en niet op de vorige) toen die net nieuw was, zijnde geen 2 jaar terug. En ik gaf hier een hele resem voorbeelden van zaken die je op de vorige generatie '5 kon krijgen en niet of pas later op de A6 van diezelfde generatie. Waar komt de "BMW hinkt achterop inzake rijassistentie-features" dan vandaan? Lijkt me voort te komen uit 't feit dat men niet naar alles kijkt of niet juist vergelijkt. Feit is dat ze allemaal sterk innoveren, en dat de eerste plaats een wisselbeker is die rondgedeeld wordt, in sterke mate correlerend met hoe de generaties elkaar opvolgen (dat is bij die merken nooit per segment allemaal tegelijk). Maar bon: elk z'n mening.

Ik vind het ook gek dat BMW op de laagste motorisaties bepaalde zaken niet aanbiedt en pas op de krachtiger motorisaties wel. 't Is te zeggen: ik begrijp het wel, 't is zelfs zo klaar als pompwater. 't Is een zuivere, rationele keuze. Take rate. "if (close to) no one buys it, we don't bother to make it." Maakt het allemaal een tik eenvoudiger en een paar eurocenten goedkoper, en als er één ding is wat BMW bewezen heeft de laatste jaren, is dat het knokt op vlak van rentabiliteit. (Met helaas enkele gevolgen die de echte "oude" liefhebbers niet graag zien.)

Dat wat ik zei over de 550 touring, gaat om de huidige reeks. Net zoals de keuze om b.v. de 335d niet meer te maken in RWD (voor geen enkele markt, dacht ik), ook geen RWD 540i touring en zelfs helemaal geen M550i break meer (wel de M550d wegens diesel = Europa en Europa ❤️ breaks). En geen M3 touring. Of M5 touring. (Ze kunnen ook naar Alpina doorverwijzen, uiteraard, maar ik las ooit in een interview met iemand van de M GmbH dat die van mening waren dat de "enkelingen" die een M touring wilden, maar een M SAV moesten kopen, dus een X5 M, en straks waarschijnlijk een X3 M.)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Zeker een verbetering tegenover de huidige, maar nogal drukke styling vind ik ...

Ik vind het net een achteruitgang tegenover de huidige.
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid