Ga naar inhoud

BMW G05 X5


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

Zojuist, kefkie zei:

Dat is inderdaad geen al te groot verschil meer.

Ik heb al een paar keer een XM zien rijden, toch een imposant spel.

Rijdt wel beenhard tov een X5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Tommie zei:

'Gejost'. 

Zeg eens 't verschil qua kosten in aftrek 50%/100% op een wagen die 20k kms per jaar doet? Trust me, 't stelt niet veel voor. 😉 

Puur op brandstofkosten bedoel je dan neem ik aan? Dat zal idd. niet zoveel zijn maar je moet het totaalplaatje bekijken, vooral dan sinds 30/6 uitdovende aftrekbaarheid en hogere co2-bijdrage. 

Maar ik begrijp héél goed dat men vanuit de Sales-side een pitch opzet dat het "allemaal nog wel meevalt in vgl. met vroeger" 😁en in '23 en zelfs '24 zal dat effectief ook zo zijn maar nogmaals: totaalplaatje => je moet ook eens zien naar de evolutie van de financieringskosten het voorbije jaar... Dat kon iedereen ook al van ver zien aankomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Rabbit zei:

Er is hopelijk meer in het leven dan TCO? 😁

Non-TCO gewijs dan, op welk vlak was de 50e voor jou dan de betere keuze in vgl. met de iX 50? (ben gewoon benieuwd) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neenee, jij zegt dat mensen die niet voor 31/12/22 getekend hebben 'gejost' zijn. Dat is gewoon onzin, heeft niks met sales te maken maar met simpele wiskunde. Het verschil in aftrek tussen 50% en 100% op brandstofkosten is verwaarloosbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is dat trouwens met die (lichtjes zenuwachtig) 'flikkerende' richtingaanwijzers?

Zie er persoonlijk het nut niet echt van in en het oogt ook wat vreemd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Tiep zei:

Wat is dat trouwens met die (lichtjes zenuwachtig) 'flikkerende' richtingaanwijzers?

Zie er persoonlijk het nut niet echt van in en het oogt ook wat vreemd?

Iedereen wilt tegenwoordig iets 'graaf' doen met z'n richtingaanwijzers. Wij hebben die rare 'puls', bij Audi lopen ze heen en weer, enz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tiep zei:

Wat is dat trouwens met die (lichtjes zenuwachtig) 'flikkerende' richtingaanwijzers?

 

Als je bedoelt dat dat flikkert in een filmpje, dan komt dat omdat led lampen niet gecapteerd kunnen worden door een camera. Bij weergave lijkt het alsof die vreemde sprongen maakt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tommie zei:

Neenee, jij zegt dat mensen die niet voor 31/12/22 getekend hebben 'gejost' zijn. Dat is gewoon onzin, heeft niks met sales te maken maar met simpele wiskunde. Het verschil in aftrek tussen 50% en 100% op brandstofkosten is verwaarloosbaar.

Het is maar een omschrijving hé, mijn punt is gewoon (van in den beginne al) dat je met een PHEV (veel) beter af was voor 30/6 en nog beter voor 31/12. Er zijn veel aanpassingen die op zichzelf misschien 'verwaarloosbaar' zijn, maar als je dan het totaalplaatje gaat bekijken toch weer een hoop gaan schelen. 

Nu, jij zegt dat er ook na 30/6 nog veel bonnen getekend worden voor een X5 50e (hierover ging het want dit is het G05 topic ten slotte), ik wil dit graag geloven maar dit zijn dan toch mensen die om welke reden ook niet al te neig naar optimalisatie kijken (hun goed recht) of een (al dan niet aangeprate) EV-angst hebben.   

Met de sales-pitch bedoel ik dat als jij een potentiële klant binnen krijgt die twijfelt tussen een 50e PHEV en een EV van een ander merk dat jij dan de lof van een PHEV gaat zingen. Anderzijds als iemand twijfelt tussen een iX en een PHEV van een ander merk dan ga jij de voordelen van de EV benadrukken0 Zo werkt het nu eenmaal en ik vel er ook geen waarde-oordeel over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Fr79 zei:

Het is maar een omschrijving hé, mijn punt is gewoon (van in den beginne al) dat je met een PHEV (veel) beter af was voor 30/6 en nog beter voor 31/12. Er zijn veel aanpassingen die op zichzelf misschien 'verwaarloosbaar' zijn, maar als je dan het totaalplaatje gaat bekijken toch weer een hoop gaan schelen. 

Nu, jij zegt dat er ook na 30/6 nog veel bonnen getekend worden voor een X5 50e (hierover ging het want dit is het G05 topic ten slotte), ik wil dit graag geloven maar dit zijn dan toch mensen die om welke reden ook niet al te neig naar optimalisatie kijken (hun goed recht) of een (al dan niet aangeprate) EV-angst hebben.   

Met de sales-pitch bedoel ik dat als jij een potentiële klant binnen krijgt die twijfelt tussen een 50e PHEV en een EV van een ander merk dat jij dan de lof van een PHEV gaat zingen. Anderzijds als iemand twijfelt tussen een iX en een PHEV van een ander merk dan ga jij de voordelen van de EV benadrukken0 Zo werkt het nu eenmaal en ik vel er ook geen waarde-oordeel over.

Op zich blijft een hybride nog best interessant. Minder dan ervoor maar eigenlijk nog best goed. 

Het is niet dat een 50e ineens zakt naar de aftrekbaarheid van een X5M :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Fr79 said:

Nu, jij zegt dat er ook na 30/6 nog veel bonnen getekend worden voor een X5 50e (hierover ging het want dit is het G05 topic ten slotte), ik wil dit graag geloven maar dit zijn dan toch mensen die om welke reden ook niet al te neig naar optimalisatie kijken

Er worden nog steeds firma's opgericht na 30/6, net zoals mensen van hun werkgever pas een auto mochten kiezen na 30/6. Dan kan je moeilijk optimaliseren natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Phil zei:

Er worden nog steeds firma's opgericht na 30/6, net zoals mensen van hun werkgever pas een auto mochten kiezen na 30/6. Dan kan je moeilijk optimaliseren natuurlijk.

Hier volg ik even niet. Je bent toch niet verplicht om een PHEV te kiezen? Je optimaliseert toch aan de hand van de gekende regels?
De wijziging sinds 30/6 werd ruim op voorhand gecommuniceerd en alle sociale secretariaten en boekhouders hebben er tig mails over gestuurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gaat er telkens vanuit dat iedereen zich énkel door fiscaliteit laat gidsen. Dan kunnen we best de verkoop van alle non-EV wagens stoppen.

Trouwens, 'alle' boekhouders zou ik niet te luid zeggen. De helft(sic) van de boekhouders weet zeer weinig van autofiscaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tommie zei:

Nee, hij bedoelt de puls van de richtingaanwijzers van alle nieuwe BMW's. Begonnen met de U11. Of U06 ook al, ik wil er van af zijn.

@Stancke?

Correct, begonnen met de 2AT dan X1 en nu X5 LCI

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Fr79 zei:

Hier volg ik even niet. Je bent toch niet verplicht om een PHEV te kiezen? Je optimaliseert toch aan de hand van de gekende regels?
De wijziging sinds 30/6 werd ruim op voorhand gecommuniceerd en alle sociale secretariaten en boekhouders hebben er tig mails over gestuurd.

Je optimaliseert naar je portemonnee en je verlangens. Wil je een dikke SUV rijden op de zaak en kan dat fiscaal een beetje interessanter door voor een PHEV te gaan, dan is dat een optimalisatie die je kan overwegen.

Als je echt wil optimaliseren geef je gewoon minder geld uit, beter voor de zaak 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Fr79 zei:

Non-TCO gewijs dan, op welk vlak was de 50e voor jou dan de betere keuze in vgl. met de iX 50? (ben gewoon benieuwd) 

 

Mijn antwoord lees je hierboven. Ik heb ze back to back kunnen testen. Elk heeft zijn sterktes.
Daar het beide cruisebeesten zijn vond ik de X5 de betere cruiser van de twee. De conclucie van Tommie ala "ik zit liever in de X5 en rij liever met de iX", is er eigenlijk boenk op.
Later kwam er nog eens bij dat de 50e van de 45e de grootste minpunten niet meer heeft, dus dan was het voor mij een uitgemaakte zaak.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Fr79 zei:

Het is maar een omschrijving hé, mijn punt is gewoon (van in den beginne al) dat je met een PHEV (veel) beter af was voor 30/6 en nog beter voor 31/12. Er zijn veel aanpassingen die op zichzelf misschien 'verwaarloosbaar' zijn, maar als je dan het totaalplaatje gaat bekijken toch weer een hoop gaan schelen. 

Nu, jij zegt dat er ook na 30/6 nog veel bonnen getekend worden voor een X5 50e (hierover ging het want dit is het G05 topic ten slotte), ik wil dit graag geloven maar dit zijn dan toch mensen die om welke reden ook niet al te neig naar optimalisatie kijken (hun goed recht) of een (al dan niet aangeprate) EV-angst hebben.   

Met de sales-pitch bedoel ik dat als jij een potentiële klant binnen krijgt die twijfelt tussen een 50e PHEV en een EV van een ander merk dat jij dan de lof van een PHEV gaat zingen. Anderzijds als iemand twijfelt tussen een iX en een PHEV van een ander merk dan ga jij de voordelen van de EV benadrukken0 Zo werkt het nu eenmaal en ik vel er ook geen waarde-oordeel over.

Geeft anders eens een concreet voorbeeld? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Fr79 zei:

Het is maar een omschrijving hé, mijn punt is gewoon (van in den beginne al) dat je met een PHEV (veel) beter af was voor 30/6 en nog beter voor 31/12. Er zijn veel aanpassingen die op zichzelf misschien 'verwaarloosbaar' zijn, maar als je dan het totaalplaatje gaat bekijken toch weer een hoop gaan schelen. 

Nu, jij zegt dat er ook na 30/6 nog veel bonnen getekend worden voor een X5 50e (hierover ging het want dit is het G05 topic ten slotte), ik wil dit graag geloven maar dit zijn dan toch mensen die om welke reden ook niet al te neig naar optimalisatie kijken (hun goed recht) of een (al dan niet aangeprate) EV-angst hebben.   

Met de sales-pitch bedoel ik dat als jij een potentiële klant binnen krijgt die twijfelt tussen een 50e PHEV en een EV van een ander merk dat jij dan de lof van een PHEV gaat zingen. Anderzijds als iemand twijfelt tussen een iX en een PHEV van een ander merk dan ga jij de voordelen van de EV benadrukken0 Zo werkt het nu eenmaal en ik vel er ook geen waarde-oordeel over.

Volgens ik jou begrijp was optimalisatie d'office overschakelen naar een een PHEV tegen 30/06 of beter nog 31/12?

Wij (lees: Vandelanotte, toch niet de eerste de beste) hebben de oefening gemaakt en het kwam voor ons niet 'optimaler' uit om over te schakelen naar een X5 hybrid (al zou ik die eigenlijk nooit overwegen) of RR hybrid of wat dan ook, ter vervanging van de XD3. De Alpina is bijna afbetaald, zelden kosten aan dat ding. Alleen wat taksen en een stevige VAA... maar als je alles in rekening brengt (dure aankoopprijzen van PHEV zonder enige korting op dat moment, veel duurdere rentings, ...) dan was er geen optimalisatie. 

Iedereen deed alsof de wereld zou vergaan in PHEV-land na 30/06. Een X5 is nog altijd extreem interessant, hij is gewoon een paar procent minder aftrekbaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Maxime S zei:

Volgens ik jou begrijp was optimalisatie d'office overschakelen naar een een PHEV tegen 30/06 of beter nog 31/12?

 

Neen je hebt me hier verkeerd begrepen. 

Mijn punt was dat de PHEV TCO-gewijs voorbijgestoken is door zijn EV-evenknie (wordt hier trouwens bevestigd door de verkoper himself)

Als je om welke reden dan ook toch een PHEV verkiest, had je het beter voor 30/6 gedaan (en nog beter voor 31/12)

Dat is al wat ik zeg, aansluitend mijn bedenking dat er nu waarschijnlijk minder worden van verkocht. Daarover wordt wat rond de pot gedraaid maar van andere merken heb ik al geluiden gehoord die mijn vermoeden wel staven. Toekomst zal het uitwijzen zeker...

En nogmaals, als je zegt 'optimalisatie en tco boeien mij niet, ik doe mijn goesting', mijn sympathie heb je, maar daarover ging het hier niet. 

En btw: post 30/6 scheelt het over de levensduur van je PHEV echt wel een beetje meer dan een 'paar procent minder aftrekbaar' hoor. '25 is 75%, '26 is 50%; '27 is 25% en vanaf '28 0%. Is dat beter dan een benzine of diesel. Ja natuurlijk, maar dat was hier het punt niet! 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/10/2023 om 12:45, Fr79 zei:

Nog altijd een koopje in vgl. met de Cayenne.😊

Anderzijds vraag ik me af wie hier na 30/6 nog een bon voor tekende gezien de gewijzigde fiscaliteit voor PHEV's.

Ik vrees dat je er zelf vanalles bij betrekt dat niet in jouw post stond.

Hierboven staat jouw originele post. En het punt dat iedereen hier jou duidelijk probeert te maken, is dat er absoluut een gewijzigde fiscaliteit is sinds 30/06. Maar dat dat mensen er helemaal niet van hoeft te weerhouden om een PHEV/diesel/benzine te kopen.

Jij vraagt je af wie nog een bon tekende voor een X5 50e en bij uitbreiding alles wat niet EV is. Veel mensen. Minder dan voor 31/12 of 30/06? Dat lijkt me logisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-test/bmw-x5-50e-test-superlatieven-suv

Quote

Conclusie
De update van de BMX X5 komt tegemoet aan de ontwikkelingsbehoeften van deze categorie auto’s, en dan met name de behoefte aan een groter elektrisch bereik. Met een actieradius tussen de 65 en 80 km, afhankelijk van het gebruik, is het bijna mogelijk om de meeste ritten op de accu af te leggen. Nogmaals, we kunnen alleen maar betreuren dat de batterij niet gelijkstroom kan opgeladen worden. Dat gezegd zijnde, in alle andere opzichten doet hij niet onder voor zijn belangrijkste concurrent, de Mercedes GLE. Meer was niet nodig. De X5 kan dus met een gerust hart zijn carrière voortzetten. Een goede raad? Koop eerder vandaag dan morgen voor een maximale fiscale aftrekbaarheid.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid