Ga naar inhoud

BMW G05 X5


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

Het is een comfortabele boot. Voor mij mag die iets groter zijn, maar dat staat hier al wel ergens.

Het meest storende aan de auto is dat de airco z'n eigen ding doet. Zet je die op 19° is die de ene moment ijskoud maar 5 minuten laten kan die heet blazen. Mijn E39 had dat destijds ook al en kon je met dat wieltje wat kouder/warmer zetten. Maar bij de X5 kan dat niet.

Bij mijn V90 was er niet veel goeds aan, maar de airco werkte wel constanter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, kefkie zei:

Mijn E39 had dat destijds ook al en kon je met dat wieltje wat kouder/warmer zetten. Maar bij de X5 kan dat niet.

 

Kan je wel. In het 'AC MENU' op je head unit.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

AC menu, en dan naar 'instellingen'.

Ze hebben het goed verborgen, en het heeft precies een stuk minder effect dan het vroegere systeem met de kantelwieltjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, stradge zei:

@Rabbit eens benieuwd naar uw gedacht gezien uw autogeschiedenis, wat vind je ervan? Leuk om te rijden?

Hey,

Ik ben er tot nu toe zeer tevreden van. 

Maar ja je kunt moelijk vergelijken met de Alpina. Dat was misschien wel de leukste daily die ik ooit had. Ik heb me daar verschrikkelijk mee geamuseerd.
Maareen F30  rijdt op zijn beurt dan weeral zo compleet anders als een moderne 3. Ik vind een M340i veel meer aanvoelen als een mini 5, dan als een F30. Ik vond die vrij comfort oriented, vergeleken met een F30.

En dan de X5 50e. Binnen mijn situatie wel een leuke keuze. Ik ben altijd fan geweest van de looks van een G05, vandaar de keuze. Ook de kans om nog een laatste keer met een zware benzine te rijden, deed het voor mij.
Ik ben vooral zeer fan van de X5 als daily: zeer ruim, massa's stil ( akoestische beglazing ), ik kom er echt in tot rust. En met 3 kinderen is het gewoon een machtige gezinswagen. 

Valt ook vrij zuinig te rijden, als je hem natuurlijk oplaadt zoals het hoort.

image.thumb.png.e29c2a5dedf08e65a4a788e62e2a9852.png


Het is wel een zeer snelle auto in 50e vorm (ik dacht dat ze op de rollenbank een 525pk afgeven) , maar het nodigt allemaal niet echt uit om door te peren omdat het niet echt leuk is. En daar komen we wel bij een heikel punt uit: als je op zoek bent naar een leuk rijdende auto, ja dan rijdt een X5 als SUV wel leuk, maar nooit zo geestig als een 3 waar je nu mee rijdt. 
Ik vind het binnen mijn situatie eerder een sublieme alleskunner met een leuke motor, maar het is geen auto die uitnodigt tot een potje sturen.
Een X5 LCI rijdt wel al stukje strakker dan een pre-LCI volgens de reviews.

Als je van de streek, mag je er gerust eens mee komen rijden 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, kefkie said:

Het meest storende aan de auto is dat de airco z'n eigen ding doet. Zet je die op 19° is die de ene moment ijskoud maar 5 minuten laten kan die heet blazen. Mijn E39 had dat destijds ook al en kon je met dat wieltje wat kouder/warmer zetten. Maar bij de X5 kan dat niet.

@gTa @gTa @gTa :D 

5 hours ago, Tommie said:

Kan je wel. In het 'AC MENU' op je head unit.

 

4 hours ago, ex-Mooseman said:

AC menu, en dan naar 'instellingen'.

Ja dat is de theorie.

Eigenlijk doet dat ook gene zak :D 

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Rabbit zei:

Hey,

Ik ben er tot nu toe zeer tevreden van. 

Maar ja je kunt moelijk vergelijken met de Alpina. Dat was misschien wel de leukste daily die ik ooit had. Ik heb me daar verschrikkelijk mee geamuseerd.
Maareen F30  rijdt op zijn beurt dan weeral zo compleet anders als een moderne 3. Ik vind een M340i veel meer aanvoelen als een mini 5, dan als een F30. Ik vond die vrij comfort oriented, vergeleken met een F30.

En dan de X5 50e. Binnen mijn situatie wel een leuke keuze. Ik ben altijd fan geweest van de looks van een G05, vandaar de keuze. Ook de kans om nog een laatste keer met een zware benzine te rijden, deed het voor mij.
Ik ben vooral zeer fan van de X5 als daily: zeer ruim, massa's stil ( akoestische beglazing ), ik kom er echt in tot rust. En met 3 kinderen is het gewoon een machtige gezinswagen. 

Valt ook vrij zuinig te rijden, als je hem natuurlijk oplaadt zoals het hoort.

image.thumb.png.e29c2a5dedf08e65a4a788e62e2a9852.png


Het is wel een zeer snelle auto in 50e vorm (ik dacht dat ze op de rollenbank een 525pk afgeven) , maar het nodigt allemaal niet echt uit om door te peren omdat het niet echt leuk is. En daar komen we wel bij een heikel punt uit: als je op zoek bent naar een leuk rijdende auto, ja dan rijdt een X5 als SUV wel leuk, maar nooit zo geestig als een 3 waar je nu mee rijdt. 
Ik vind het binnen mijn situatie eerder een sublieme alleskunner met een leuke motor, maar het is geen auto die uitnodigt tot een potje sturen.
Een X5 LCI rijdt wel al stukje strakker dan een pre-LCI volgens de reviews.

Als je van de streek, mag je er gerust eens mee komen rijden 🙂 

Doet me denken aan de Q7, ideale reiswagen met de kinderen.  Kracht genoeg voorhanden om overal vlot weg te zijn op de grote wegen, zonder veel lawaai of hinder. Op bochtige bergwegen voel je idd zijn gewicht en afmetingen. Maar als sneltrein op het linkervak, was die pas in zijn sas. Ik mis hem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, tuscani zei:

Doet me denken aan de Q7, ideale reiswagen met de kinderen.  Kracht genoeg voorhanden om overal vlot weg te zijn op de grote wegen, zonder veel lawaai of hinder. Op bochtige bergwegen voel je idd zijn gewicht en afmetingen. Maar als sneltrein op het linkervak, was die pas in zijn sas. Ik mis hem. 

Ik moet wel zeggen: je kunt met de X5 best wel nog bochtjes pakken, maar je voelt dat het een camion is hé. Ik denk dat een Audi daar wel serieus moet onderdoen ( tis gewoon een ander natuur van auto ). Maar je begrijpt het inderdaad.

Gisteren ook in de gietende regen van Antwerpen gekomen. Zot hoe relaxed je daar uitkruipt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, ir_fuel zei:

@gTa @gTa @gTa :D 

 

Ja dat is de theorie.

Eigenlijk doet dat ook gene zak :D 

Me:

image.png.2b70f8440e35653e1d5fb0f62523cb68.png

+

image.png.923fe3c090bc61292f9d10290cb8f125.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merci Rabbit, leuk om het gedacht van een autoliefhebber eens te horen. De mensen die ik persoonlijk ken met zo'n X5 zijn er allemaal lyrisch over, maar zijn meer bezig met er zo veel mogelijk kinderen met toebehoren in te duwen of het betere patswerk bij de andere :D

Voor mij is iets als een 3/Giulia/C-Klasse beetje sweet spot qua rijden en nog praktisch genoeg (hoewel ik met slechts 1 baby in een C-klasse Estate momenteel zelfs al Berlingo rijders begin te begrijpen) en zie me zoiets niet snel kiezen, maar lijkt me wel echt een heel capabele alleskunner met dikke zescilinder, vandaar mijn interesse om het eens van iemand de horen die wel actief met rijden bezig is.

Ik heb in Nederland zelf eens kort met een 45e kunnen rijden op 21", maar dat begon in een ondergrondse parking en ging verder op grotendeels kleine baantjes waardoor ik meer bezig was met die karrewielen niet kapot te rijden en hem binnen de lijnen te mikken dan echt leuk te rijden. Was inderdaad wel echt comfy, vrij snel maar voelde altijd te groot, breed en zwaar aan vond ik onder deze weinig flatterende omstandigheden.

Denk dat ik gewoon geen SUV-type ben, maar ik snap de appeal ook als liefhebber, zeker met de fiscale voordelen tot voor kort. Een 550e Touring of E53 AMG lijkt me ook wel tof in dat opzicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, stradge zei:

Merci Rabbit, leuk om het gedacht van een autoliefhebber eens te horen. De mensen die ik persoonlijk ken met zo'n X5 zijn er allemaal lyrisch over, maar zijn meer bezig met er zo veel mogelijk kinderen met toebehoren in te duwen of het betere patswerk bij de andere :D

Voor mij is iets als een 3/Giulia/C-Klasse beetje sweet spot qua rijden en nog praktisch genoeg (hoewel ik met slechts 1 baby in een C-klasse Estate momenteel zelfs al Berlingo rijders begin te begrijpen) en zie me zoiets niet snel kiezen, maar lijkt me wel echt een heel capabele alleskunner met dikke zescilinder, vandaar mijn interesse om het eens van iemand de horen die wel actief met rijden bezig is.

Ik heb in Nederland zelf eens kort met een 45e kunnen rijden op 21", maar dat begon in een ondergrondse parking en ging verder op grotendeels kleine baantjes waardoor ik meer bezig was met die karrewielen niet kapot te rijden en hem binnen de lijnen te mikken dan echt leuk te rijden. Was inderdaad wel echt comfy, vrij snel maar voelde altijd te groot, breed en zwaar aan vond ik onder deze weinig flatterende omstandigheden.

Denk dat ik gewoon geen SUV-type ben, maar ik snap de appeal ook als liefhebber, zeker met de fiscale voordelen tot voor kort. Een 550e Touring of E53 AMG lijkt me ook wel tof in dat opzicht.

Je vat het mooi samen 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tommie in mijn G21 kon ik de stoel- en stuurverwarming zo programmeren dat die automatisch geactiveerd werden onder een bepaalde buitentemperatuur. In de X5 vind ik die mogelijkheid nergens terug en schiet de stoelverwarming precies at random aan.

Bestaat die functie niet meer in iDrive 8?

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, vince522 zei:

@Tommie in mijn G21 kon ik de stoel- en stuurverwarming zo programmeren dat die automatisch geactiveerd werden onder een bepaalde buitentemperatuur. In de X5 vind ik die mogelijkheid nergens terug en schiet de stoelverwarming precies at random aan.

Bestaat die functie niet meer in iDrive 8?

Bij de onze (G21) was dat tot voor kort ook mogelijk, onder de 5 graden stond hij op 1 streepje automatisch. Na een update vind ik dat ook nergens meer terug, of heeft het te maken met het verlopen van de ConnectedDrive services? (maar dat zou niet kunnen bij die van jou, wegens nieuw.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, vince522 zei:

@Tommie in mijn G21 kon ik de stoel- en stuurverwarming zo programmeren dat die automatisch geactiveerd werden onder een bepaalde buitentemperatuur. In de X5 vind ik die mogelijkheid nergens terug en schiet de stoelverwarming precies at random aan.

Bestaat die functie niet meer in iDrive 8?

Bestaat inderdaad niet meer in OS8 exact op die manier, maar je kan wel in het klimaatmenu bij Individuele Instellingen vragen dat hij automatisch aanschiet als er iemand zit, onder voorwaarden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

@Jan uit interesse. Het valt me op dat er nog altijd geen coding software is voor idrive 8/8.5. Geen eSsys, geen dummy proof bimmercode.

Enig idee hoe dat komt ? heeft BMW hun zaakjes zodanig omgegooid dat het niet meer mogelijk is ? Lijkt me zelfs dat jullie nu met serversoftware(die dus bij bmw staat) werken ipv clientsoftware (laptop/pc) dan wijdverspreid wordt op t internet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Rabbit zei:

@Jan uit interesse. Het valt me op dat er nog altijd geen coding software is voor idrive 8/8.5. Geen eSsys, geen dummy proof bimmercode.

Enig idee hoe dat komt ? heeft BMW hun zaakjes zodanig omgegooid dat het niet meer mogelijk is ? Lijkt me zelfs dat jullie nu met serversoftware(die dus bij bmw staat) werken ipv clientsoftware (laptop/pc) dan wijdverspreid wordt op t internet ?

Alles van multimedia is behoorlijk beveiligd qua software. Alles werkt met online tokens/vrijgave ID’s. Voornamelijk om diefstal te counteren, vermoedelijk ook de hoofdreden dat de codeersoftware (momenteel) uitblijft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu bijna 5000km met de X5 en los van het feit dat het een steengoede auto is zijn er toch een aantal zaken die mij mateloos irriteren

  • De "rollo" kan niet omhoog, hij moet telkens volledig open, dus wanneer je iets substantieels in de koffer wil steken zoals een duffel dan moet je ofwel de rollo volledig open doen of de onderste helft van de koffer open doen. Ik ben ook redelijk autistisch wat dat betreft, die rollo MOET dicht.
  •  Stoel- en stuurverwarming vallen niet te programmeren zoals vroeger, geen idee waarom je zo'n feature wegneemt uit de software
  • Klassieke CC kan enkel als je in de menu's gaat duiken om het te activeren en reset bij elke rit - ik rij bijgevolg veel meer met de LIM op
  • Van D naar R duurt echt achterlijk lang, schakelt ook telkens de motor uit, ik neem aan dat er geen achteruitversnelling meer in de boite zit en dit altijd op de elektromotoren is
  • Apple CarPlay is een stuk onstabieler, met name Spotify. De ingebouwde Spotify werkt dan wel weer goed, maar de UI vind ik een pak minder aangenaam
  • De waarschuwingen voor het verlaten van de rijstrook komen mijns inziens veel te vroeg
  • Het aanpassen van de mediabron naar radio via het stuur geeft nog steeds de volledige lijst van beschikbare zenders en niet enkel de opgeslagen zenders. Dus dat is dan weer brollen op het ander scherm tijdens het rijden. Vroeger kon je een keuze maken welke audiobronnen er weergegeven worden, met keuze tussen alle zenders en opgeslagen zenders, dat is nu ook weg

Ik ben wellicht nog een paar dingen vergeten, maar bovenstaande zijn zaken die mij quasi elke rit irriteren. Wat de config betreft heb ik maar van 1 iets spijt en dat is de achterasbesturing, zou verdorie al vaak van pas gekomen zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, vince522 zei:

 

  • Klassieke CC kan enkel als je in de menu's gaat duiken om het te activeren en reset bij elke rit - ik rij bijgevolg veel meer met de LIM op

Kan je wel op het stuur hoor.

@Asserti, wat was dat ook al weer? 3s aan een paddle trekken ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, vince522 zei:

De waarschuwingen voor het verlaten van de rijstrook komen mijns inziens veel te vroeg

Ziekte van de tijd. Bij mijn MB is dat levensgevaarlijk vroeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Tommie zei:

Kan je wel op het stuur hoor.

@Asserti, wat was dat ook al weer? 3s aan een paddle trekken ofzo?

Op mijn G21 kon je de afstand regelen aan het stuur en door de 'min' 3s in te houden had je klassieke cc. Die knoppen heb je op de X5 niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een paar seconden op deze knop tikken om de gewone cc te kiezen:

IMG_2435.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid