Ga naar inhoud

Jeep Wrangler (JL)


gTa

Aanbevolen berichten

Op 8/8/2020 om 19:45, gTa zei:

De verkoper zei. "Er bestaat een achterpoortje: eerst inschrijven als lichte vracht, daarna weer ombouwen naar gewone versie en herinschrijven op dezelfde naam. Hebben we zo al gedaan met een Stelvio QV."  

Zou zo'n simpele truc effectief werken? Ervaring mee @RRD of @Alexanderr of @Matthi of andere autopeten?

Ik heb al 1 keer een auto heringeschreven op dezelfde naam en het eerste aanslagbiljet dat ik kreeg zas voor de volle pot. Bezwaar moeten aantekenen (wel snel gecorrigeerd0.

En stel dat dat poortje nu idd nog open staat ... als ze dat ontdekken en willen rechttrekken, dan loop je toch wel wat risico op een aanslagbiljet voor achterstallige belastingen, neem ik aan? (zeker als een linkse of groene politicus dat in de media brengt om zo een heksenjacht te ontketenen en het dus een politiek symbooldossiertje wordt om die belastingsontduikers-met-hun-dikke-bakken eens goed te skimmen....)

LV moet jaarlijks naar de keuring dus dat gaat niet werken 🙂.

https://www.autoveiligheid.be/autokeuring/lichte-vracht-categorie-n1-mtm-35t/lichte-vracht-periodieke-keuring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20/1/2018 om 14:21, gTa zei:

Dat doet alles dood, klopt. Heb er een aantal gereden (we hadden er bijna eentje gekocht) en als ze een high lift kit hebben of terreinrubber (zelfs in (quasi) origineel formaat) dan is het niet zo best. Een stock Rubicon is al zo veel minder goed dan een stock Sahara, bv, door de andere overbrenging, stuggere ophanging, zwaardere assen, terreinbanden, enz. Op normale banden rijdt dat (zeker een Sahara Unlimited) eigenlijk verrassend goed voor zo'n archaïsche opbouw te kennen. Blijft een zuivere terreinwagen, uiteraard. Daar kan niemand om heen.

Als je een standaard G (van de latere 463 bedoel ik dan) en een vorige Wrangler (JK) in standaard spec (vooral Sahara Unlimited) vergelijkt qua rijden, is de Wrangler een pak moderner. Ik zou ook liever een G hebben, die is gewoon twee of drie categorietjes specialer, maar beter rijden? Niet naar mijn mening. Je moet veel meer corrigeren in 't stuur, is veel zijwindgevoeliger, ligt niet beter op de weg, zitpositie is minder goed, enz.

Ik heb zelf (en mijn metser/afbreker nog veel meer) aan belachelijke tempo's rondheen Gent gejakkerd met een korte Wrangler (gechipte 2.8 CRD) op een manier die met een G ab-so-luut onmogelijk is. Moet dat? Uiteraard niet. Maar aan normaal tempo is een gewone JK naar mijn mening ook de aangenamere auto (los van krachtbron, zo'n zescilinder diesel in een G maakt alles goed tov de rauwe vierpitter in de JK).

Maar @gTa je moet wel de regels volgen hé... Je moet zoveel betalen gezien dat ding zoveel uitstoot en dus zeer slecht is voor de gezondheid van de maatschappij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

1 uur geleden, HCO zei:

Dat maakt het probleem niet.

Inschrijven als lichte vracht op je naam als lichte vracht is die inschrijving ervoor betalen.

Dan terug ombouwen en laten keuren als personenwagen

Als personenwagen opnieuw inschrijven op je naam, maar geen BIV moeten betalen want is je eigen auto herinschrijven

 

Dus BIV voor lichte vracht betalen en erna vrijstelling van BIV en taks van personenwagen betalen hé... Het is de BIV die het probleem is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Naish zei:

 

Dat maakt het probleem niet.

Inschrijven als lichte vracht op je naam als lichte vracht is die inschrijving ervoor betalen.

Dan terug ombouwen en laten keuren als personenwagen

Als personenwagen opnieuw inschrijven op je naam, maar geen BIV moeten betalen want is je eigen auto herinschrijven

 

Dus BIV voor lichte vracht betalen en erna vrijstelling van BIV en taks van personenwagen betalen hé... Het is de BIV die het probleem is.

 

Als je het zo bekijkt kan het wel, goed gezien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Naish zei:

Maar @gTa je moet wel de regels volgen hé... Je moet zoveel betalen gezien dat ding zoveel uitstoot en dus zeer slecht is voor de gezondheid van de maatschappij...

't Is absurd. :D  :cry: 

En het is ook nog eens een auto die helemaal niet "gezellig of progressief" is, maar een rechtse baksteen-doodrijdersbak. :D 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Naish zei:

 

Dat maakt het probleem niet.

Inschrijven als lichte vracht op je naam als lichte vracht is die inschrijving ervoor betalen.

Dan terug ombouwen en laten keuren als personenwagen

Als personenwagen opnieuw inschrijven op je naam, maar geen BIV moeten betalen want is je eigen auto herinschrijven

 

Dus BIV voor lichte vracht betalen en erna vrijstelling van BIV en taks van personenwagen betalen hé... Het is de BIV die het probleem is.

 

Dit dus.

14 minuten geleden, HCO zei:

Als je het zo bekijkt kan het wel, goed gezien!

Maar ik vind het zo eenvoudig dat ik het bijna niet kan geloven dat 't zou werken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, gTa zei:

Dit dus.

Maar ik vind het zo eenvoudig dat ik het bijna niet kan geloven dat 't zou werken...

In theorie lijkt het me dan wel mogelijk. Wel dubbele kosten voor de ombouw naar LV en vice versa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, gTa zei:

't Is absurd. :D  :cry: 

En het is ook nog eens een auto die helemaal niet "gezellig of progressief" is, maar een rechtse baksteen-doodrijdersbak. :D 

 

Stel je maar eens voor dat het je kind is die eronder raakt... Altijd makkelijk spreken als het niet in je eigen omgeving is... Onverantwoord... :D

23 minuten geleden, gTa zei:

Dit dus.

Maar ik vind het zo eenvoudig dat ik het bijna niet kan geloven dat 't zou werken...

Wil je het eens testen, want moest ik mijne in BE kunnen inschrijven zou dat ook wel praktischer zijn... Hoewel ik ook enorm veel spaar in jaarlijkse taks door hem in Spanje in te schrijven...

19 minuten geleden, HCO zei:

In theorie lijkt het me dan wel mogelijk. Wel dubbele kosten voor de ombouw naar LV en vice versa.

En die zijn niet te onderschatten want ik heb daar ook al voor geïnformeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, inderdaad. FCA rekent een 2k aan voor ombouw naar LV ... terugbouw kan je - denk ik - wel zelf doen: plaat eruit halen en zetels terugschroeven. De gordelbevestigingspunten worden niet verwijderd, trouwens. (Ik dacht dat dat moest, is dus blijkbaar niet zo.)

Waarom zou je in BE inschrijven?!? Snap ik niet. Spanje schijnt echt easy én cheap te zijn, en als je quasi altijd daar rijdt met dat ding, is de kans dat je hier tegen de lamp loopt nihil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is in mijn geval zelfs geen kans om tegen de lamp te lopen want bij vakantiehuis perfect legaal... 

Zo easy is de import daar niet en je moet daar een taks betalen op een import. Hoewel die lager is dan de biv voor een lichte vracht en de ombouw.

Ombouw zelf doen kan ook, maar dan moet je nog steeds rekenen op 750 eur voor papierwerk en dan doe je het werk zelf...

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Naish zei:

Is in mijn geval zelfs geen kans om tegen de lamp te lopen want bij vakantiehuis perfect legaal... 

Als hij nooit op Belgisch ggb komt: inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Op 8/8/2020 om 19:45, gTa zei:

De verkoper zei. "Er bestaat een achterpoortje: eerst inschrijven als lichte vracht, daarna weer ombouwen naar gewone versie en herinschrijven op dezelfde naam. Hebben we zo al gedaan met een Stelvio QV."  

Zou zo'n simpele truc effectief werken? Ervaring mee @RRD of @Alexanderr of @Matthi of andere autopeten?

Ik heb al 1 keer een auto heringeschreven op dezelfde naam en het eerste aanslagbiljet dat ik kreeg zas voor de volle pot. Bezwaar moeten aantekenen (wel snel gecorrigeerd0.

En stel dat dat poortje nu idd nog open staat ... als ze dat ontdekken en willen rechttrekken, dan loop je toch wel wat risico op een aanslagbiljet voor achterstallige belastingen, neem ik aan? (zeker als een linkse of groene politicus dat in de media brengt om zo een heksenjacht te ontketenen en het dus een politiek symbooldossiertje wordt om die belastingsontduikers-met-hun-dikke-bakken eens goed te skimmen....)

Geloof nooit dat zoiets werkt... BIV is ‘voldaan’ op de lichte vracht, maar wanneer dat chassisnummer als personenwagen heringeschreven wordt staat de BIV daarvan nog open. Zelfde naam of niet. Dunno, eens testen 😁

Er is wel een manier om alle stoelen te behouden maar dan heb je Z-platen nodig. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
  • 7 maanden later...

Idem. En nu met die 4xe wordt die wel doenbaar qua tax (dacht een kleine 400 EUR tax per jaar en geen 100 EUR BIV...).
Een Rubicon 4xe met de opties zoals gewenst gaat wel voorbij de 75k :silly: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid