Jump to content

Jeep Wrangler Unlimited


Naish
 Share

Recommended Posts

Het idee dat al een tijdje speelt om voor bij ons huis in Spanje een Jeep Wrangler Unlimited aan te schaffen is concreet aan het worden en ik ben me dus wat aan het informeren :D

Om te beginnen even een korte illustratie van het beoogde gebruik:

  • Tijdens de vakanties dienen als dagelijks vervoermiddel (boodschappen, uitstappen, uit eten, naar strand,...)
  • Gezien het weer vooral de bedoeling om daarmee open te rijden (in de zomer zelfs zonder deuren)
  • Ding moet ook de hardtop erbij hebben gezien hij grootste tijd van zijn leven zal doorbrengen op een parking aan de luchthaven
  • Af en toe eens mee off road baantjes doen in Spanje (droog en rotsachtig)
  • Trekpaard voor de trailer met de boot die er normaal gezien op termijn ook komt
  • Ah ja en patsen natuurlijk, maar ook dankzij de robuustheid proper te houden in Spanje.

Idee speelt al een tijdje en ik heb al regelmatig het aanbod overal rond wat bekeken en er is altijd wel iets die interessant is voor mijn toepassing. Wel ook even meegeven dat ik daarbij kijk naar exemplaren die wat hoger staan, voorzien van off road rubber en wat andere gekende opsmuk om het ietwat stoer te maken... Madam ziet het als de pimped up truck :fp:

Maar door wijzigingen in de regels in Spanje kost het nogal wat geld om een niet Spaanse auto te importeren in Spanje... En al zeker als je dan weet dat ik richting die 3.8 of 4.0 liter naft zit te kijken gezien het beperkte gebruik en bovendien beperkte km's dan nog ook. Waardoor verbruik niet uitmaakt in principe en het voordeel voor een stilstaande benzine versie ook niet te verwaarlozen is. 

Specifiek informeren heeft me geleerd dat ik dus ga moeten uitgaan dat ik een bestaande Jeep moet kopen op Spaanse platen en daar is het aanbod natuurlijk wel heel wat minder dan wanneer je mobile opentrekt en heel europa in de mand hebt zitten. Heb via kennis echter op www.coches.net gekomen wat beetje de beste autosite is van Spanje en daar vind je wel een en ander.

Helaas bijna allemaal diesel, maar daarmee moeten we dan maar leven. 

Als ik echter zoek dan vind ik redelijk aanbod van standaard Jeep Wranglers die dus de verhoging, dikke banden, aangepaste bumpers,... missen. Mits wat optrekken van budget zijn er ook wel een aantal mooie alternatieven die ik kan smaken.

 

Nu de belangrijkste en eerste vraag is of er hier mensen zijn met ervaring met die krellen en waarop je moet letten. 

Hoe gaan die modelaanduidingen precies en is elke wrangler unlimited open te rijden? (ik weet wel dat de soft tops meestal optie zijn, maar dan zit er meestal hardtop ook bij)

 

Echter om meer keuze te hebben en mogelijks toch zo'n dikke naft te kunnen rijden zou het interessant zijn om een standaard exemplaar op de kop te tikken en dan zelf het pimp gedeelte voor mijn rekening te nemen. Is namelijk perfect mogelijk om met dat ding in de herfstvakantie naar BE te rijden en dan gedurende de winter hier in BE alle aanpassingen te doen om er dan met Pasen of zo mee terug te rijden.

Echter stel ik me vragen bij de kostprijs van zo'n dingen:

  • Liftkit van 2.5 a 4 inch (wat is hierin aangeraden)
  • 35 inch banden met bijhorende velgen
  • aangepaste bumpers vooraan en achteraan
  • side bars
  • nieuwe uitlaat
  • Andere accessoires zoals nieuwe koplampen met leds en zo... (Daar vind ik wel één en ander van natuurlijk)

Met andere woorden, hier iemand met ervaring op dat gebied.

Of een plaats waarnaar je me kan doorverwijzen...

 

Link to comment
Share on other sites

Die ken ik idd... Ben daar al eens gepasseerd om te kijken naar wat hij had staan.

Is die zo goed ja? Probleem is dat ik daar idd terecht kan als ik een specifieke op het oog heb en vragen aan die wat ik nodig heb. Desnoods dan zelf installeren.

Maar ik zou graag een grootorde van prijzen hebben...

Als het bvb samen 10K is om die aanpassingen te doen, dan moet een standaard ongeveer 10K minder kosten dan eentje die 'klaar' is.

Link to comment
Share on other sites

Omdat het ding in Spanje gaat staan...

Maar vooral omdat de taks op een 3,6 naft daar belachelijk laag is (ook op diesel) in vergelijking met BE... Gerne 2000 eur goedkoper en voor een diesel scheelt het ook al 1000 eur. Dus eentje op BE platen lijkt me nogal ridicuul...

Base Wrangler reken je op ongeveer 20K en beetje in orde gezet zit je in spanje op 30K...

De vraag is dus meer of het realistisch is om voor 10K of minder een liftkit te kopen, wielen met banden, bumpers and bars,...

Link to comment
Share on other sites

18 uren geleden, DDke zei:

Lift kit pakt 2000-2500 geinstalleerd.

wielen en banden van 3000 tot 30000

bumpers 3000

 

Lift kit klinkt ok...

Banden zou ik liefst stellies hebben met zo'n dikke banden erop, dus denk dat ik daarmee aan de lower part zit van je range :D

Bumpers zijn wel duur dan... Maar ja, kan ik wel wat later doen...

Link to comment
Share on other sites

17 uren geleden, rouquin zei:

Hallo,
Welke recente wijziging in de regels heeft zich voorgedaan? Kan je dit uitleggen?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Tegenwoordig is de importtaks van een buitenlandse auto gebaseerd op de uitstoot van de auto... Was vroeger al niet goedkoop om eentje te importeren daar, maar nu is een ouder C02 monster echt niet meer interessant...

Alé, dan kan je beter eentje kopen op spaanse platen...

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Naish said:

Lift kit klinkt ok...

Banden zou ik liefst stellies hebben met zo'n dikke banden erop, dus denk dat ik daarmee aan de lower part zit van je range :D

Bumpers zijn wel duur dan... Maar ja, kan ik wel wat later doen...

Je kon vroeger trouwens kiezen tussne lift kit voor kas of voor frame. Dus tussne kas en frame is ook mogelijk.

Heb je in het terrein niks aan, maar als het toch maar voor de show is, dan is dat wel goedkoper.

Weet wel niet of dat nog mogelijk is op de recentere modellen.

 

Ik zou voor een LV of oldtimer gaan op B platen :D 

 

Link to comment
Share on other sites

57 minuten geleden, Riskitalltowin zei:

Koop gewoon een Toyota Land Cruiser, V8 dan. Robuust, deftig en zuipt ook genoeg naft.

die dingen zijn groot!

stond deze zomer in spanje naast een witte range op de parking van een mercadona, die dingen zijn al groot vond ik. Maar toen ik terug buiten kwam, stond er aan de andere kant een witte V8 nieuw model. ik had opeens precies terug een a4 allroad. :lolz:

Link to comment
Share on other sites

Een echte range is toch niet bepaald kleiner ze. Oogt wel minder lomp. Zo een V8 oogt best plomp. Maar dat terzijde. 

Anyhow, zo een Landcruiser is geen cabrio, dus lijkt me een suggestie die niet echt aan de wensen van Naish voldoet. En een wagen met zoveel elektronica zolang stil laten staan is ook vragen voor consequent een platte batterij te hebben. 

Link to comment
Share on other sites

Tegenwoordig is de importtaks van een buitenlandse auto gebaseerd op de uitstoot van de auto... Was vroeger al niet goedkoop om eentje te importeren daar, maar nu is een ouder C02 monster echt niet meer interessant...
Alé, dan kan je beter eentje kopen op spaanse platen...



Ah, Ok. Dat is al lang zo. Voor een oude 4.0 is dat toch ok? 500-1000 eur max waarschijnlijk?
Welke jaargangen/motor zoek je? Dan maak ik een schatting.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

35 minuten geleden, DDke zei:

Je kon vroeger trouwens kiezen tussne lift kit voor kas of voor frame. Dus tussne kas en frame is ook mogelijk.

Heb je in het terrein niks aan, maar als het toch maar voor de show is, dan is dat wel goedkoper.

Weet wel niet of dat nog mogelijk is op de recentere modellen.

 

Ik zou voor een LV of oldtimer gaan op B platen :D 

 

Geen idee of een wrangler in LV kan waarbij de achterbank behouden blijft.

Moet ook zeker 4 zitplaatsen hebben en 5 zou mooi meegenomen zijn... Dus enig idee hoe een LV Wrangler unlimited eruit ziet, want dan opent dat idd perspectieven :D

Oldtimer ook al over gedacht... Ook al gedacht om daar een Merc SL R129 te zetten, maar die zou ik dan willen in mooie staat en dat hou je niet zo in spanje...

Daarvoor is die wrangler perfect: lekker hoog zetten, vooraan en achteraan een stalen bumper en zijkanten zo'n een zware stalen bar. Laat ze er dan maar tegen rijden en hun deur tegen slaan :lolz:

4 minuten geleden, Tjeu zei:

Een echte range is toch niet bepaald kleiner ze. Oogt wel minder lomp. Zo een V8 oogt best plomp. Maar dat terzijde. 

Anyhow, zo een Landcruiser is geen cabrio, dus lijkt me een suggestie die niet echt aan de wensen van Naish voldoet. En een wagen met zoveel elektronica zolang stil laten staan is ook vragen voor consequent een platte batterij te hebben. 

Inderdaad... Cabrio is een must daar...

Link to comment
Share on other sites

18 minuten geleden, rouquin zei:

 

 


Ah, Ok. Dat is al lang zo. Voor een oude 4.0 is dat toch ok? 500-1000 eur max waarschijnlijk?
Welke jaargangen/motor zoek je? Dan maak ik een schatting.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

Ik zal eens 2 opties doorsturen om een idee te krijgen... Zou wel handig zijn om te weten. Zonder specifiek te gaan rekenen werd mij verteld dat het heel duur gaat zijn en zou me verwonderen dat die kerel waar ik mee sprak zo spreekt over 1000 eur :D

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Naish said:

Geen idee of een wrangler in LV kan waarbij de achterbank behouden blijft.

 

Geen idee.

Denk van niet.

 

Met oldtimer bedoelde ik een oldtimer Wrangler ;)

 

Link to comment
Share on other sites

50 minuten geleden, Naish zei:

Geen idee of een wrangler in LV kan waarbij de achterbank behouden blijft.

Moet ook zeker 4 zitplaatsen hebben en 5 zou mooi meegenomen zijn... Dus enig idee hoe een LV Wrangler unlimited eruit ziet, want dan opent dat idd perspectieven :D

 

Een Gladiator is een LV en is in basis een Wrangler, incl afneembaar dak en deuren. 

Je kan nu ook de mods kopen van de Gravity reeks, dat lijkt me eigenlijk zowat wat je wil. 

jeep-gladiator-gravity-1.jpg

 

jeep_moparized_gladiator.ashx?modified=2

Ruig, lichte vracht dus minimale taksen, cabrio, deuren demonteerbaar,... 

Quote

Bij de commercialisering loop 2019 zal de auto enkel met een 3,6 liter-V6 van een kleine 290 pk kunnen worden besteld, later volgt er alvast voor de lokale markt ook een 3 liter-diesel van een dikke 260 paarden én 600 Nm koppel. 

https://www.autogids.be/autonieuws/nieuwe-modellen/jeep-gladiator-pick-up-autosalon-los-angeles-2018_5bff9411f0814.html 

 

PErsoonlijk vind ik em wel in standaard uitvoering stoerder, ziet er wat ouderwetser uit, puurder. 

 

jeep-gladiator-duo-open.jpg

 

8b224240-f333-11e8-87f9-35c84595b384&cli

 

2020-Jeep-Gladiator-roof-off_o.jpg

 

24b86f02e58ffcff67bcce83909f8102x.jpg?im

 

d8eab455f4d2f2d67cf7da96e483e810.jpg

2020-jeep-gladiator-topview-sandy-road_2

Scramblerprofileli83schdi389895nspjp72hf

Scrambler.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

@rouquin Kan je eens schatting geven voor volgende:

2.8 CRD van 2007 dus diesel met 177pk en 2777cc

2.8 CRD van 2011 dus diesel met 200pk en 2776cc

3.8 van 2007 dus naft met 200pk en 3778cc

3.8 van van 2012 dus naft met 284pk en 3604cc

 

Heb je nog info nodig?

Link to comment
Share on other sites

20 minuten geleden, DDke zei:

Met oldtimer bedoelde ik een oldtimer Wrangler ;)

 

Unlimited is pas vanaf 2007 uitgekomen... Ik moet een 4-deurs hebben hééé...

Moet in staat zijn om 4 personen met bagage te vervoeren en da kan niet met een 2-deurs...

4 minuten geleden, Tjeu zei:

Een Gladiator is een LV en is in basis een Wrangler, incl afneembaar dak en deuren. 

Je kan nu ook de mods kopen van de Gravity reeks, dat lijkt me eigenlijk zowat wat je wil. 

jeep-gladiator-gravity-1.jpg

 

jeep_moparized_gladiator.ashx?modified=2

Ruig, lichte vracht dus minimale taksen, cabrio, deuren demonteerbaar,... 

https://www.autogids.be/autonieuws/nieuwe-modellen/jeep-gladiator-pick-up-autosalon-los-angeles-2018_5bff9411f0814.html 

 

PErsoonlijk vind ik em wel in standaard uitvoering stoerder, ziet er wat ouderwetser uit, puurder. 

 

jeep-gladiator-duo-open.jpg

 

8b224240-f333-11e8-87f9-35c84595b384&cli

 

2020-Jeep-Gladiator-roof-off_o.jpg

 

24b86f02e58ffcff67bcce83909f8102x.jpg?im

 

d8eab455f4d2f2d67cf7da96e483e810.jpg

2020-jeep-gladiator-topview-sandy-road_2

Scramblerprofileli83schdi389895nspjp72hf

Scrambler.jpg

 

 

Mooi, maar ik ga echt geen nieuwe Jeep bestellen voor in Spanje te zetten en 5 a 6 weken per jaar te gebruiken :lolz:

Link to comment
Share on other sites

Dat begrijp ik, maar het is voor de rest wel zowat wat je zoekt. 

Eventueel nog een jaartje of twee wachten en dan een eerste occasie op de kop tikken? 

Europese prijzen vallen wel tegen zeg... In USA 33.000$, bij ons 50.000 tot 72.000$....

https://www.2dehands.be/a/auto-s/jeep/m1417811450-jeep-gladiator-2020-rubicon-eur-59900-voorbehouden.html 

Pfieuw... Had die toch een stuk lager geschat qua prijs... Een Ranger Wildtrack heb je voor minder dan 40.000 euro mee. 

 

Link to comment
Share on other sites

Nu, ik weet niet hoe het bij deze halve Fiat zit, maar hou er wel rekening mee dat Amerikanen notoire batterij leegtrekkers zijn. De mijne kon het net geen 3 weken volhouden en dan startte die niet meer. En dat verhaal heb ik vaak gelezen en gehoord, over Amerikanen allerhande. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions