Ga naar inhoud

Jeep Wrangler Unlimited


Naish

Aanbevolen berichten

Een E46 320D kocht je ook niet om te slepen, maar mocht toch 1500 kg trekken. Mijn E39 mag 2.2 ton sleuren. Toch belachelijk dan dat een vitara zo weinig mag trekken, idem voor die wranglers

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om nog even terug te komen op dat slepen... Ok dat het blijkbaar niet gekeurd is om te slepen en dan denk ik vooral dat het is omwille van de ontbrekende dakstructuur...

Maar denk dat je met zo'n spel wel een 15 keer per jaar met een trailer 5km ver kan rijden die dan 3000kg of zo weegt.

Mijne A7 mocht ook maar 2000kg en ik heb daar meermaals meer dan 4000kg aan gehangen en daarmee dan zelfs nog soort van off road geweest...

16 uren geleden, DDke zei:

EU Vehicles

New vehicles have a flat rate of 21 percent VAT to be paid if this has not already been paid in another country when purchased.

If the vehicle has been owned for more than six months, prior to the owner becoming resident in Spain, the vehicle will not be subject to any import duty as long as the VAT was previously paid when purchased.

For a secondhand vehicle the registration tax (Impuesto Especial sobre Determinados Medios de Transporte) is based on the level of CO2 emissions and the average market value of the vehicle.

The tax bands are as follows (But may change in the future)

  • 0 percent tax for vehicles with emissions of less than 120 grams of CO2 per kilometre
  • 4.75 percent tax for vehicles with emissions from 120 to 160 grams of CO2 per kilometre
  • 9.75 percent tax for vehicles with emissions from 160 to 200 grams of CO2 per kilometre
  • 14.75 percent tax for vehicles with emissions of more than 200 grams of CO2 per kilometre
  • 12 percent tax for vehicles which are not rated for CO2 emissions

Al die karren die ik hier aanhaal zitten boven de 200gram natuurlijk...

Average market value??? Hoe bepalen ze datte... Dus met andere woorden soort van russische roulette...

15 uren geleden, rouquin zei:

 


Zou exacte leeftijd v wagen nodig hebben + exact model, maar:

Voor die van 2007 tussen de 400 en 500 EUR
Voor die van 2011 ca. 1100 EUR
Voor die van 2012 ca. 1500 EUR

Denk dat 1K je niet zoveel uitmaakt. Verschil is vooral owv leeftijd wagen (coefficient effect).

+ keuring in Spanje
+ lokale jaarlijkse circulatietaks,
+ minder dan 100 eur eenmalige verkeerstaks
+ kost nummerplaten
+ kost naar Spanje halen

Dit is in het geval van aankoop als particulier bij professional (BTW al voldaan).



Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Heb ik nog niet want ik ga dat spel niet op meteen aanschaffen ;)

Ik ben meer aan het kijken welke manieren er zijn, maar als dat max 1500 eur is en reken dan nog eens 500 eur voor andere kosten waarvan een deel je met een spaanse ook hebt valt dat dus dik mee.

Thx voor de info...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op die site kijkt van het sleepvermogen, dan zie je dat de manuele versies ook iedere keer nog minder mogen slepen dan de automaten. Het lijkt me dus duidelijk een technische overweging.

Bij de Berlingo mag de gewone 1300kg trekken. Onze automatische 550kilo. Ik heb er eens 1600 kilo aangehangen voor amper 1.2 km en het was snel duidelijk waarom die begrenzing er is, je trekt die boite gewoon in snot. Sindsdien schakelt die niet meer als voorheen.

4ton achter een wagen hangen die 1.6 ton mag trekken... Dat is 2.4 ton te veel... Oftewel meer dan wat de wagen zelf weegt te veel erachter hangen. Voel je zelf ook niet dat dit wél voor een probleem zal zorgen?

Het is tevens een Amerikaan, geen Duits. Amerikanen doen niet in dezelfde mate aan overengenering. Daarom zijn die karren in huis thuisland in aankoop ook zo goedkoop en kan je heel makkelijk en goedkoop nieuwe versnellingsbak en blok in krat kopen, die worden daar aan de vleet gewisseld en ook geüpgraded.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minutes ago, ICM said:

Ik heb ook al toeren uitgestoken, maar sommige zaken begrijp je toch niet hé.

Daar gaan we weer, ik ook :D

 

Ik zou echt schrik hebben dat dit trailer die X5 in het water trekt :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gastjes... Niet overdrijven hééé...

Ik heb begin deze zomer met onze GLC een bootje van 11m via een bootrampje dat gemaakt is voor dingen van 5m of zo in het water gelegd... Je moet gewoon je gezond verstand gebruiken...

Diene met zijn X5 is geen bootje van 2500kg en dat trailerke eronder is ook niet gemaakt voor die boot :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die average market value is geen roulette: de waardes worden elk jaar in het staatsblad gepubliceerd, maar niet voor alle versies. Meestal ook alleen voor versies/merken die ook in Spanje werden verkocht (Alpina komt bvb niet voor). Men kijkt ook naar de waarde van je aankoopfactuur en soms neemt men dat als basis.

Dat gaat dan bij de lokale belastingen afdeling in een excel - gewoon op hun desktop heb ik al gezien [emoji849][emoji849](waarde auto, bvb 25K * 14,75% * 57%) en dan heb je het belastings-bedrag te betalen.
Is bij mij steeds al iets minder geweest dan geraamd (vraag me niet hoe, ik zwijg gewoon als het in mijn voordeel is).
Minder dan 120gr CO2 is 0 EUR (want * O%), maar dat zal het wel niet worden in jouw geval.




Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, jan.van.gent zei:

Een E46 320D kocht je ook niet om te slepen, maar mocht toch 1500 kg trekken. Mijn E39 mag 2.2 ton sleuren. Toch belachelijk dan dat een vitara zo weinig mag trekken, idem voor die wranglers

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
 

Dat bedoel ik dus... Mijn Mondeo mag 1800kg trekken, dan is het absurd dat een 4x4 terreinwagen slechts 1200kg mag slepen.
Er zullen ongetwijfeld heel wat mensen zijn die er van uit gaan dat je beter een caravan van MTM 1250kg kan slepen met zo'n nieuwe Vitara dan met een oude Mondeo. En dan blijkt het niet eens te kunnen / mogen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, wijs, ne Wrangler. :D 

In België kan, dacht ik, de gewone Wrangler vanaf vorige generatie (dus de JK en de nieuwe JL nu) niet meer als LV ingeschreven worden (behalve wanneer je gaat foefelen). Wielbasis is te lang / laadruimlengte is te kort. Mogelijks wel een Unlimited als 2-zitter, maar ik lees dat je 2 zitrijen wil... Ik zou die piste om 'm in Spanje in te schrijven zeker tegoei onderzoeken. Lijkt me de beste optie.

Bezint eer ge met (serieus) liften begint. (Toch als 't 'm enkel maar om onroad en wat gravel roads te doen is.) Zeker als je nog comfort wil en makkelijk en veilig wil slepen. Een simpele body lift kit kost weinig en verandert eigenlijk niks aan je ride quality en onroad capaciteiten. Geeft de welkome tik aan beefier looks en laat toe om wat ruigere banden te steken (tot ruim voorbij het formaat dat nog aangenaam is onroad, ik denk dat ge écht niet richting 33 inch ofzo moet gaan zoeken...).
Minder dure lift kits tot 6 à 8 cm (suspension lift dus) maken de Wrangler voor op de weg eigenlijk al meteen minder aangenaam. Doorgaans droger, ofwel een pak minder body control.  Goed voor offroad, als je meer articulatie wil en clearance. Niks interessant voor op de weg of om te slepen. En die high lift kits (waar je met veren/dempers/mounts niet meer toekomt en vaak al op een paar duizend euro aankijkt) zijn helemaal uit den boze als je nog een auto wil die iét of wat rijdt op tarmac.
Heb bij DCS (waar je blijkbaar ook eens aan de poort bent gaan staan) een heel eind geleden eens een JK gaan halen om Renske daar mee te laten rijden (zij is gek op Wranglers en ik wou haar dat toch iet of wat uit 't hoofd praten). Dat rijdt eigenlijk behoorlijk belabberd (en dan was het nog een JK... alles van daarvoor is echt nog een heeel pak slechter) maar mits wat #dedication zou ik daar ook wel mee kunnen leven als vakantievoertuig (zeker zonder deuren en top moet dat echt maf leuk zijn). Bij terugbrengen dan even mee gemogen met een stoer modelletje op MickeyThompsons van maf formaat en één of andere lift kit van double digit cm ... dat is echt niet te doen. Klappen en slaan van de wielen (gewicht + demping die niet aangepast is aan onroad high speed compression), extreme tire walk, absurd ondoenbaar rolgeluid (zelfs voelbare trillingen van de bandennoppen)... miljaar. Mogelijks leuk voor de modderpaden in te duiken of een paar dagen één of andere droge regio te doorkruisen... maar om op de weg te rijden toch niet. :D 

Zespitters zijn niet dik gezaaid. De ouwere 3.8 (in de JK) is eigenlijk een astmatisch ding en behalve nog nét aanvaardbaar klinken frustreert dat behoorlijk hard (zeker met automaat, naar 't schijnt zijn de manuele 3.8 wel nog okay maar die werden op niet veel markten geleverd dus ik vermoed dat ze zeldzaam zijn langs hier), de vervangende Pentastar 3.6 is (naar verluidt) heel wat beter... maar die kon je (denk ik) enkel in de USA met manuele bak krijgen, hier enkel automaat (maar wel een modernere, die is nog behoorlijk).
De 4.0 in de TJ is helaas helemaal geen plezier meer: dat gaat zo absurd NIET vooruit voor zo'n "grote" motor en zuipt extreeem. En zo'n TJ rijdt gewoon ook kak, dat is echt een ladderchassis terreinauto met nul komma nul finesse, niks veiligheidssystemen (behalve een archaisch ABS) en een ontnuchterend "oude feeling" (zonder oldie-leuk aan te voelen). Ik vrees dat je daar echt eens mee moet gaan rijden voor je dat koopt. 't Is trouwens niet voor niks dat die TJ's voor geen geld naar je kop gesmeten worden. (En dat ze eigenlijk ook driekwart nationale rampen zijn qua bouw- en vooral materiaalkwaliteit en betrouwbaarheid, helpt natuurlijk ook niet.)

Qua slepen schijnt een korte JK met 3,5t sleep eigenlijk behoorlijk listig en bokkig te kunnen zijn. (Maar dat was de mening van een kerel waarmee ik geregeld samen werk, die met dat ding een dubbelasser trekt waarop hij zonder verpinken tot 5 ton bouwmaterialen versleept. Gecombineerd met zijn extreem binaire stijl van gas geven en z'n hard gechipte 2.8CRD levert dat mogelijks lollige situaties op, ja. :D )  Unlimited moet daarin dan heel wat beter zijn door z'n veel langere wielbasis.

Enige nadeel aan de JK is dat die nog best gegeerd zijn door "niet betalende kopers", zeker als dat ding daar heelder weken op een luchthavenparking moet gaan staan. Voor de rest lijkt de JK me de enige aanvaardbare keuze (veiligheid alleen al).

 

Succes! :D 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierzie, als het cheap moet zijn.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/jeep-wrangler-3-8-gasolina-5-puertas-benzine-zwart-2477de04-8ef9-414d-9a80-c156613c2358?cldtidx=12

Unlimited met 3.8 V6 en manuele bak (denk dat dat laatste enkel kan in de Sport en evt in de Rubicon, niet in de Sahara).
Spaanse kist dus snel geregeld. Staat er pover bij qua looks maar dan kan je het "nodige" doen naar eigen wens (en het qua budget ook onder controle houden).

Body lift kit, setje wielen met een stoer bandje, klaar. Ah nee, ook nog een setje low doors (altijd beter dan 'no doors', zeker met kinderen mee).
Dak eraf (soft top niet nodig) voor ginder ter plekke, hard top voor de langere parkeersessies op de luchthaven.

Meer moet dat niet zijn?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

(Ik moet zeggen dat ik die 3.8 eigenlijk serieus underwhelming vond... winst qua rijplezier is eigenlijk klein, want ding heeft echt geen adem en frustreert toch door z'n laag vermogen. Als je dan zo'n 2.8CRD rijdt, okay dat is een vuile 4-pitter diesel die echt op niks trekt qua sound, maar dat heeft wel nog best wat koppel en dus ook enig vleugje vinnigheid in zich. Gechipt wordt dat zelfs verrassend gezwind.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal jouw ding, dit. Hood lettering ook 200% on par. :D

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/jeep-wrangler-unlimited-2-8crd-sport-diesel-zwart-5c818baf-c08b-44bb-b46f-02465e48a050?cldtidx=14

jeep wrangler unlimited-2-8crd-sport zwart

:D 

 

Vind je dit qua looks okay? Of zoek je nog extremer?

(Dit is nog voor redelijk weinig geld goed doenbaar en rijdt nog iet of wat doenbaar onroad, vermoed ik.)

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, gTa said:

Ha, wijs, ne Wrangler. :D 

In België kan, dacht ik, de gewone Wrangler vanaf vorige generatie (dus de JK en de nieuwe JL nu) niet meer als LV ingeschreven worden (behalve wanneer je gaat foefelen). Wielbasis is te lang / laadruimlengte is te kort. Mogelijks wel een Unlimited als 2-zitter, maar ik lees dat je 2 zitrijen wil... Ik zou die piste om 'm in Spanje in te schrijven zeker tegoei onderzoeken. Lijkt me de beste optie.

Bezint eer ge met (serieus) liften begint. (Toch als 't 'm enkel maar om onroad en wat gravel roads te doen is.) Zeker als je nog comfort wil en makkelijk en veilig wil slepen. Een simpele body lift kit kost weinig en verandert eigenlijk niks aan je ride quality en onroad capaciteiten. Geeft de welkome tik aan beefier looks en laat toe om wat ruigere banden te steken (tot ruim voorbij het formaat dat nog aangenaam is onroad, ik denk dat ge écht niet richting 33 inch ofzo moet gaan zoeken...).
Minder dure lift kits tot 6 à 8 cm (suspension lift dus) maken de Wrangler voor op de weg eigenlijk al meteen minder aangenaam. Doorgaans droger, ofwel een pak minder body control.  Goed voor offroad, als je meer articulatie wil en clearance. Niks interessant voor op de weg of om te slepen. En die high lift kits (waar je met veren/dempers/mounts niet meer toekomt en vaak al op een paar duizend euro aankijkt) zijn helemaal uit den boze als je nog een auto wil die iét of wat rijdt op tarmac.
Heb bij DCS (waar je blijkbaar ook eens aan de poort bent gaan staan) een heel eind geleden eens een JK gaan halen om Renske daar mee te laten rijden (zij is gek op Wranglers en ik wou haar dat toch iet of wat uit 't hoofd praten). Dat rijdt eigenlijk behoorlijk belabberd (en dan was het nog een JK... alles van daarvoor is echt nog een heeel pak slechter) maar mits wat #dedication zou ik daar ook wel mee kunnen leven als vakantievoertuig (zeker zonder deuren en top moet dat echt maf leuk zijn). Bij terugbrengen dan even mee gemogen met een stoer modelletje op MickeyThompsons van maf formaat en één of andere lift kit van double digit cm ... dat is echt niet te doen. Klappen en slaan van de wielen (gewicht + demping die niet aangepast is aan onroad high speed compression), extreme tire walk, absurd ondoenbaar rolgeluid (zelfs voelbare trillingen van de bandennoppen)... miljaar. Mogelijks leuk voor de modderpaden in te duiken of een paar dagen één of andere droge regio te doorkruisen... maar om op de weg te rijden toch niet. :D 

Zespitters zijn niet dik gezaaid. De ouwere 3.8 (in de JK) is eigenlijk een astmatisch ding en behalve nog nét aanvaardbaar klinken frustreert dat behoorlijk hard (zeker met automaat, naar 't schijnt zijn de manuele 3.8 wel nog okay maar die werden op niet veel markten geleverd dus ik vermoed dat ze zeldzaam zijn langs hier), de vervangende Pentastar 3.6 is (naar verluidt) heel wat beter... maar die kon je (denk ik) enkel in de USA met manuele bak krijgen, hier enkel automaat (maar wel een modernere, die is nog behoorlijk).
De 4.0 in de TJ is helaas helemaal geen plezier meer: dat gaat zo absurd NIET vooruit voor zo'n "grote" motor en zuipt extreeem. En zo'n TJ rijdt gewoon ook kak, dat is echt een ladderchassis terreinauto met nul komma nul finesse, niks veiligheidssystemen (behalve een archaisch ABS) en een ontnuchterend "oude feeling" (zonder oldie-leuk aan te voelen). Ik vrees dat je daar echt eens mee moet gaan rijden voor je dat koopt. 't Is trouwens niet voor niks dat die TJ's voor geen geld naar je kop gesmeten worden. (En dat ze eigenlijk ook driekwart nationale rampen zijn qua bouw- en vooral materiaalkwaliteit en betrouwbaarheid, helpt natuurlijk ook niet.)

Qua slepen schijnt een korte JK met 3,5t sleep eigenlijk behoorlijk listig en bokkig te kunnen zijn. (Maar dat was de mening van een kerel waarmee ik geregeld samen werk, die met dat ding een dubbelasser trekt waarop hij zonder verpinken tot 5 ton bouwmaterialen versleept. Gecombineerd met zijn extreem binaire stijl van gas geven en z'n hard gechipte 2.8CRD levert dat mogelijks lollige situaties op, ja. :D )  Unlimited moet daarin dan heel wat beter zijn door z'n veel langere wielbasis.

Enige nadeel aan de JK is dat die nog best gegeerd zijn door "niet betalende kopers", zeker als dat ding daar heelder weken op een luchthavenparking moet gaan staan. Voor de rest lijkt de JK me de enige aanvaardbare keuze (veiligheid alleen al).

 

Succes! :D 

 

Mooie reclame zeg! 😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Gerelateerde inhoud

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid