gTa 28.022 Geplaatst: 10 november 2022 Geplaatst: 10 november 2022 Ahaaaa. Benieuwd. Nu kijken. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 10 november 2022 Geplaatst: 10 november 2022 30 minuten geleden, gTa zei: Ahaaaa. Benieuwd. Nu kijken. 200% de lijn doorgetrokken van vorige jaren, dus. Conclusies: Winterbanden en allseasons liggen dicht bij elkaar; zomerbanden er mijlenver vandaan. Allseasons kunnen een goeie zomerset en een goeie winterset niet vervangen: het blijft een compromis. Als je een goede communicatie en grip waardeert: houd zo lang als mogelijk je zomerset op de auto. (Niet in de test, maar: ook als het al kouder wordt dan die zgn 7°C overslagpunt: op droog blijven zomerbanden dan duidelijk beter presteren dan de allerbeste winterbanden.) Als je toch twee sets behoudt (een zomerset voor de zomer en een winterset voor de winter): de allseason is dan de betere winterband voor mensen die milde winters kennen, zoals wij. Beter dus, dan winterbanden. Veel meer dan blind een whatever vband uit een categorie te kiezen: data vergelijken en gericht kiezen wat je werkelijk zoekt. 1 Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 10 november 2022 Geplaatst: 10 november 2022 Moet nog winterbanden voor de bmw bestellen. Ik ging voor allseasons gaan. Alleen nog welke. De keuze is een pak groter geworden dan paar jaar terug. Quote
Jochen 6.085 Geplaatst: 11 november 2022 Geplaatst: 11 november 2022 Mijn oog is gevallen op de Hankook Kinergy 4S2 H750, vermits die samen met de Michelin's als beste uit zijn test kwam. Michelin doet het beter in de sneeuw, voor de rest was de Hankook gelijk of beter dacht ik. De prijs is ook wel een factor, scheelt +40/band voor mijn maat op aurobandenmarkt. Bij de bandenboer kan dat natuurlijk nog verschillen maar Michelin gaat altijd een pakje duurder zijn. Het dilemma waar ik mee zit is of ik heel het jaar door op all seasons wil rijden... Dat was aanvankelijk mijn plan, gedaan met 2 sets velgen en gewoon lekker makkelijk altijd dezelfde banden. Dat dat een compromis is spreekt voor zich, de vraag is of ik daar echt een nadeel van ga ondervinden. Mijn buikgevoel is nog niet overtuigd dat het de juiste keuze is De Superb is nu niet meteen de meest communicatieve bochtenpakker maar je wilt toch ergens wel altijd het beste eruit halen. Het feit dat er nu eigenlijk 4 zgan zomerbanden op liggen (Pirelli's, als het brol was zou ik ook niet twijfelen) maakt het ook niet makkelijker. Die banden wegsmijten voor all seasons is zonde, dan kan ik beter een 2de set velgen zoeken en er all seasons opleggen voor in de winter. Want daar ben ik wel van overtuigd, geen winterbanden meer voor mij maar all seasons. 1 Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 11 november 2022 Geplaatst: 11 november 2022 De gedachtengang van tante @gTa lijkt me the way to go, als je niet gaat skiën met die auto. Ik heb nu een tweede set met Sottozero’s, naast de Pilot Sport op de zomervelgen. Als de Sotto’s op zijn, ga ik ook voor allseasons. Veel beter op droog en nat, stiller, wel minder op sneeuw, maar die dagen zijn op de laatste jaren heel zeldzaam geworden. Vaak gaat het maar over een maar uren dat het echt slecht ligt. Quote
DDke 8.688 Geplaatst: 12 november 2022 Geplaatst: 12 november 2022 Ik laat binnen 20 min Vredestein Wintrac Pro steken op mijn Tesla. waren de minst dure van de 3 die ze voorstelden, en direct ook de beste van de 3 uit tests. Quote
Jochen 6.085 Geplaatst: 12 november 2022 Geplaatst: 12 november 2022 8 uren geleden, ex-Mooseman zei: De gedachtengang van tante @gTa lijkt me the way to go, als je niet gaat skiën met die auto. Ik heb nu een tweede set met Sottozero’s, naast de Pilot Sport op de zomervelgen. Als de Sotto’s op zijn, ga ik ook voor allseasons. Veel beter op droog en nat, stiller, wel minder op sneeuw, maar die dagen zijn op de laatste jaren heel zeldzaam geworden. Vaak gaat het maar over een maar uren dat het echt slecht ligt. Ik ga wel skiën, en gTa ook dacht ik? Maar met zijn xDrive is dat sowieso een ander verhaal. Quote
DuDe 1.211 Geplaatst: 12 november 2022 Geplaatst: 12 november 2022 Die Allseasons kunnen hun mannetje ook wel staan in bergen hoor. Als het te extreem is, heb je uiteraard kettingen nodig maar dat is bij winterbanden ook. 1 Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 12 november 2022 Geplaatst: 12 november 2022 12 uren geleden, ex-Mooseman zei: De gedachtengang van tante @gTa lijkt me the way to go, als je niet gaat skiën met die auto. Ik heb nu een tweede set met Sottozero’s, naast de Pilot Sport op de zomervelgen. Als de Sotto’s op zijn, ga ik ook voor allseasons. Veel beter op droog en nat, stiller, wel minder op sneeuw, maar die dagen zijn op de laatste jaren heel zeldzaam geworden. Vaak gaat het maar over een maar uren dat het echt slecht ligt. Ik leg ze en ik ga deze winter alvast 2 keer skiën. Van de 20-ish laatste skivakanties die ik deed, herinner ik mij er 3 waar ik effectief sneeuw op de weg tegenkwam en slechts 1 van die 3 gevallen was het zelfs met winterbanden limiet qua tractie (en dus al erg gevaarlijk bij 't terug afdalen van 't dorp: qua geen grip bij 't remmen dus eigenlijk al een no go met winters ook). En als je toch sneeuw ziet: het tractieverschil in sneeuw tussen allseasons en winterbanden is klein en de kans dat je met de winters wél ergens op geraakt en met de allseasons niet, lijkt erg klein. Die banden hebben niet voor niks het bergsymbool en zijn (met recht en reden) toegelaten in gebieden met winterbandenplicht. That said: ik zou ook helemaal geen probleem hebben met 't leggen van goeie winterbanden. Uiteindelijk zie je dat onze eurowinters heel erg dicht aanleunen bij de beste allseasons. De categorieën vloeren bijna in elkaar over, met dien verstande dat je een klein beetje prestaties op ijs/sneeuw opgeeft tvv een klein beetje prestaties op droog en nat. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 12 november 2022 Geplaatst: 12 november 2022 2 uren geleden, DuDe zei: Die Allseasons kunnen hun mannetje ook wel staan in bergen hoor. Als het te extreem is, heb je uiteraard kettingen nodig maar dat is bij winterbanden ook. Dit. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 12 november 2022 Geplaatst: 12 november 2022 4 uren geleden, Jochen zei: Ik ga wel skiën, en gTa ook dacht ik? Maar met zijn xDrive is dat sowieso een ander verhaal. Awel: ik heb daar mixed feelings over. Sure: met 4WD heb je duidelijk meer tractie en geraak je met winterbanden of allseasons echt verrassend ver bergop op sneeuw of ijs. Dat betwijfel ik niet. Maar soms werkt dat averechts: je bent in de waan dat je dermate veel grip hebt dat je "niks" kan gebeuren. En de kat komt op de koord in een ijzige bocht of bij een remmaneuver bergaf. Heb zo met m'n eerste xDrive (de E61 530xd) een vakantie in Val Thorens gedaan, bij 't aankomen (ergens onderaan 't dorp) was 't mooi droog en sneeuwvrij. Auto uitgeladen en dan ca. 1 uurtje valiezen uitgeladen en het app ingericht (mijn ouders waren mee want we hadden toen Elliott mee die net geen jaar oud was). We wilden dan nog wat inkopen gaan doen en bij 't buiten komen was het stevig aan het sneeuwen, er lag al een klein laagje op de weg. Bij 't naar boven rijden zagen we al andere auto's blijven staan of zijdelings de berm in pattineren en whatnot. Ik kon gezwind naar boven rijden, bijna geen tractieverlies of tussenkomende DSC. In 't dorp zelf (nog een 100-tal meter hoger) lag er al veel meer en 't sneeuwde dan echt met bakken. Koude verse sneeuw biedt normaal gezien veel grip maar toen was het een carambolage totale: heel veel auto's tegen elkaar geschoven gezien, blikschade alom, spekglad. Ik moest met DSC uit en gericht driftend de 'lus' in het dorp verder omhoog tot aan de parking van de supermarkt. Lukte, maar niet veel overschot. Binnen in de Sherpa en dan een dik half uur later weer buitenkomen in makkelijk 30 cm vers. Was een extreme dump, maar wel warm en nat, dus. Moest nog een klein stukje omhoog de 'lus' doen om dan weer door de andere kant van 't dorp naar beneden te gaan. Dat is maar nét goed gegaan. Heel veel terreinwagens en SUV's die op zomerbanden stonden konden geen kant op en bij 't naar beneden rijden opnieuw heel veel kleine accidentjes gezien. Zelf ternauwernood maar nét enkele touchekes vermeden. Dus ja 4WD helpt enorm qua tractie maar brengt niks qua bochtengrip of remmen. Moet je je echt bewust van zijn. Toen iig geleerd: als 't richting "limiet" gaan (n'importe met winters of allseasons, want het verschil blijkt echt erg klein) dan ga ik m'n gezin niet blootstellen aan 't risico van toch ergens tegen of vanaf te knallen wegens overschatte grip bij remmen of in bochten. Quote
knight-rider 105 Geplaatst: 12 november 2022 Geplaatst: 12 november 2022 15 uren geleden, Jochen zei: Het dilemma waar ik mee zit is of ik heel het jaar door op all seasons wil rijden... Dat was aanvankelijk mijn plan, gedaan met 2 sets velgen en gewoon lekker makkelijk altijd dezelfde banden. Dat dat een compromis is spreekt voor zich, de vraag is of ik daar echt een nadeel van ga ondervinden. Mijn buikgevoel is nog niet overtuigd dat het de juiste keuze is De Superb is nu niet meteen de meest communicatieve bochtenpakker maar je wilt toch ergens wel altijd het beste eruit halen Ik rij nu al van in 2015 heel het jaar door op all seasons (Crossclimate's), sinds 2017 met mijn huidige Megane GT en die grip is echt wel heel goed, al hoor ik geregeld mensen die het tegendeel beweren, ik kan enkel zeggen wat ik ervaar met de combinatie van mijn auto met de Crossclimate banden Quote
Jochen 6.085 Geplaatst: 12 november 2022 Geplaatst: 12 november 2022 Maar als je al sinds 2015 op all seasons rijdt kan je ook niet meer echt vergelijken met een zomerband hè 1 Quote
knight-rider 105 Geplaatst: 13 november 2022 Geplaatst: 13 november 2022 Het klopt dat ik met mijn eigen auto's heel die tijd enkel op all seasons heb gereden. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet met andere auto's rij die wel op zomerbanden staan en dus echt wel kan vergelijken. Quote
Jochen 6.085 Geplaatst: 13 november 2022 Geplaatst: 13 november 2022 Op 12/11/2022 om 13:41, gTa zei: Awel: ik heb daar mixed feelings over. Sure: met 4WD heb je duidelijk meer tractie en geraak je met winterbanden of allseasons echt verrassend ver bergop op sneeuw of ijs. Dat betwijfel ik niet. Maar soms werkt dat averechts: je bent in de waan dat je dermate veel grip hebt dat je "niks" kan gebeuren. En de kat komt op de koord in een ijzige bocht of bij een remmaneuver bergaf. Heb zo met m'n eerste xDrive (de E61 530xd) een vakantie in Val Thorens gedaan, bij 't aankomen (ergens onderaan 't dorp) was 't mooi droog en sneeuwvrij. Auto uitgeladen en dan ca. 1 uurtje valiezen uitgeladen en het app ingericht (mijn ouders waren mee want we hadden toen Elliott mee die net geen jaar oud was). We wilden dan nog wat inkopen gaan doen en bij 't buiten komen was het stevig aan het sneeuwen, er lag al een klein laagje op de weg. Bij 't naar boven rijden zagen we al andere auto's blijven staan of zijdelings de berm in pattineren en whatnot. Ik kon gezwind naar boven rijden, bijna geen tractieverlies of tussenkomende DSC. In 't dorp zelf (nog een 100-tal meter hoger) lag er al veel meer en 't sneeuwde dan echt met bakken. Koude verse sneeuw biedt normaal gezien veel grip maar toen was het een carambolage totale: heel veel auto's tegen elkaar geschoven gezien, blikschade alom, spekglad. Ik moest met DSC uit en gericht driftend de 'lus' in het dorp verder omhoog tot aan de parking van de supermarkt. Lukte, maar niet veel overschot. Binnen in de Sherpa en dan een dik half uur later weer buitenkomen in makkelijk 30 cm vers. Was een extreme dump, maar wel warm en nat, dus. Moest nog een klein stukje omhoog de 'lus' doen om dan weer door de andere kant van 't dorp naar beneden te gaan. Dat is maar nét goed gegaan. Heel veel terreinwagens en SUV's die op zomerbanden stonden konden geen kant op en bij 't naar beneden rijden opnieuw heel veel kleine accidentjes gezien. Zelf ternauwernood maar nét enkele touchekes vermeden. Dus ja 4WD helpt enorm qua tractie maar brengt niks qua bochtengrip of remmen. Moet je je echt bewust van zijn. Toen iig geleerd: als 't richting "limiet" gaan (n'importe met winters of allseasons, want het verschil blijkt echt erg klein) dan ga ik m'n gezin niet blootstellen aan 't risico van toch ergens tegen of vanaf te knallen wegens overschatte grip bij remmen of in bochten. Dat is zeker waar, dat mes snijdt langs 2 kanten. Ik vond het remmen op de motor wel handig bij mijn A4 quattro, maar dat is met een automaat al wat moeilijker. Quote
Jochen 6.085 Geplaatst: 13 november 2022 Geplaatst: 13 november 2022 4 uren geleden, knight-rider zei: Het klopt dat ik met mijn eigen auto's heel die tijd enkel op all seasons heb gereden. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet met andere auto's rij die wel op zomerbanden staan en dus echt wel kan vergelijken. Ok, maar vergelijken gaat dan al moeilijk omdat het verschillende auto's zijn met waarschijnlijk ook nog eens verschillende bandenmaten. Maar ik begrijpt wat je wilt zeggen, het feit dat je al jaren tevreden bent ervan (en ondertussen worden de banden ook beter en beter) stelt me alleen maar gerust. Quote
Jochen 6.085 Geplaatst: 13 november 2022 Geplaatst: 13 november 2022 Ik had een setje velgen op het oog voor de winter maar ze waren zeer snel verkocht. Weinig betaalbaar OEM te vinden voor de Superb in 17" Ik denk dat ik dit seizoen enkel de banden ga wisselen. Zo kan ik al eens proeven van de all seasons en indien het goed meevalt rij ik de zomers op en hou ik het erna op all season. 1 Quote
-Fred- 824 Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 (aangepast) @gTa met x-drive heb jij toch een band nodig met ster-markering? Ik wou ook all season opleggen als winterband maar heb geen all season sterband gevonden. Tenzij je winterwielen geen breedset is? 14 november 2022 aangepast door -Fred- Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 2 uren geleden, -Fred- zei: @gTa met x-drive heb jij toch een band nodig met ster-markering? Ik wou ook all season opleggen als winterband maar heb geen all season sterband gevonden. Tenzij je winterwielen geen breedset is? Ja, xDrive met breedset. Mijn auto heeft heeft geen garantie meer, dus ik zie het nut niet. De theorie achter de * voor breedsets op xDrive auto's (nl. "garantie" en vooral de op elkaar afgestemde rolomvang v+a) is allemaal prachtig, maar ik stel vast dat het verschil in wielhoogte tussen eender welke 245/45R19 en 275/40R19 exáct 0,5 mm is. Een halve millimeter, geen centimeter. Een 245/45R19 band is exact 70,31 cm hoog, een 275/40R19 achterband is exact 70,26 cm hoog. Halve mm verschil. Rolomvang: 220,88 cm vooraan vs. 220,72 cm achteraan, ofte 1,5 mm verschil in rolomvang. Ik geloof niet dat de * sets van BMW zelf zo'n minimaal verschil significant zouden verminderen. Er zijn genoeg metingen en 'anonieme getuigenissen ' dat de theorie van de op elkaar afgestemde bandhoogte zuivere marketing-blabla is. Straffer dan dat: BMW vervangt zonder blozen banden op de ene as wel terwijl die op de andere as half versleten zijn, dat is een afwijking van 3 à 4 mm (bandhoogte). En dat is dan plots wél OK voor de transfertbak? Mag iemand me even komen uitleggen. Mocht ik een nieuwe kar hebben met lopende garantie, ik zou ook doen wat BMW in z'n garantievoorwaarden eist, maar dan ook enkel voor eventuele garantietussenkomst. In dit geval? I'll take my chances. Kan zijn dat ik 't me ga berouwen, maar dat zie ik dan wel als 't zo ver is. Quote
Luv4DLM 1.280 Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 Michelin Cup 2 als band op een daily (FWD), doen of niet? In de winter staan er winterbanden op. Het is niet voor mij maar ik kon niet echt antwoorden op zijn vraag wegens geen ervaring met Cup 2's. Quote
-Fred- 824 Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 Zou zelf liever Pilot sport 4S monteren onder een daily. Cup 2 heb je niets aan op een regenachtige dag Quote
-Fred- 824 Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 @gTa zou dit toch ff lezen dan. Blijkbaar is die tussenbak belachelijk delicaat Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 2 uren geleden, -Fred- zei: @gTa zou dit toch ff lezen dan. Blijkbaar is die tussenbak belachelijk delicaat Da's niet nodig. Ik heb al voldoende zo'n topics gelezen op vnl Duitstalige fora ook, maar ook dit topic ken ik. Ik heb gewoon m'n eigen bedenkingen bij het hele zaakje en beslis heel bewust om die banden te leggen (dus een bewuste keuze vóór een band die helaas niet als sterband bestaat). Ergens in dat topic staat een getuigenis van iemand die nieuwe non-ster banden legde in de juiste maat en trillingen had, nadien geswitcht naar sterbanden en de trillingen waren weg. Een buur van me rijdt een M3 en had iets gelijkaardigs voor: laat trackday rubber (semi's) leggen in non-ster versie en ervaart hevige trillingen. Laat ze er af halen om te controleren of er iets loos is, banden lijken ok. Getwijfeld om iets anders te laten leggen maar z'n bandenboer zei "wait, let me fix this". Identiek dezelfde banden (dus geen nieuwe set) opnieuw gelegd: nul nada trillingen. Had die kerel nadien sterbanden gelegd, dan had hij (zoals zovelen in het topic dat je citeert) kunnen "bewijzen" dat non-sterbanden trillingen geven en sterbanden niet, ha ja want hij had het zelf meegemaakt. En nu? Blijkt gewoon aan de montage te liggen. Om maar te zeggen: de beweringen e.d. moet je toch altijd voorzichtig benaderen. Vaak zijn de neergeschreven vaststellingen niet gelogen, maar zelden zijn de veronderstellingen over oorzaak en/of gevolg correct. 't Is mijn 2e xDrive, binnen directe familiale omgeving de 4e xDrive en in ruimere familie- en vriendenkring rijden er nog zo veel meer rond. In de voorbije 20+ jaar heb ik al een 20-tal (xDrives) uit DE naar hier gehaald (diverse X5, X3, '3/'5/'6/'7 xDrive en X7). Van al die auto's is er nog maar 1 (één) die problemen heeft gehad met een transfertbak, al de rest (en daar zitten er toch wel wat tussen met ruim boven de 200k km, enkele zelfs plus 250k of zelfs 300k) had er geen last van. De auto die er wel aan hing, was een 1st gen X3 25i, zonder Mischbereifung (dus dezelfde bandenmaat v/a), werd zeer rustig gereden (wel veel stadsverkeer), heeft nooit getrailerd en werd minutieus onderhouden bij Monserez en had altijd sterbanden zoals voorgeschreven. En toch... Algemeen is 't - denk ik - vooral de auto's met staggered setup, zeker de grote, zware, krachtige en soms toch wel stevig gebruikte X5 e.d. met hun loden karrewielen, zeker als die ook nog eens geregeld zware trailers trekken, die meer kans lijken te hebben op problemen. Mijn '6 GT kan je daar ook bij rekenen, met dat verschil dat die eerder rustig gereden wordt. Maar dan nog: ik vertrouw op inzicht in de zaak, véél meer op wat het internet schrijft (en vooral dan op fora). Niet dat die mensen ongelijk hebben in hun ervaringen of liegen over de feiten, maar effe rustig maar met die paniek en zeker met de 'snelle internetconclusies'. Ik ben van 't principe: inzicht in de zaak > hearsay. Ik denk dat ik goed begrijp wat het probleem is (of kan zijn) voor de transfertbak. Heb je gelezen wat ik schreef? Als de hoofdreden bij die verschillende rolomvang voor & achter ligt: mijn staggered setup heeft dezelfde rolomvang v & a. Dus? En vooral dit: leg eens uit waarom BMW sterbanden "nodig heeft" (zie voetnootje in volgende alinea) op hun auto's met xDrive om bij een staggered setup dezelfde rolomvang v & a te hebben... ... als je weet dat BMW zelf ook sterbanden vereist (naar garantie toe) op RWD of FWD auto's (dus daar is er helemaal geen xDrive transfertbak), ... als je weet dat BMW zelf banden (per as) vervangt indien versleten, waarbij banden met nog 3 tot 4 mm restprofiel op één as mogen blijven zitten, terwijl de andere as nieuwe krijgt, en er dus van BMW zelf uit een verschil in rolomvang toegelaten wordt van meerdere mm (veel meer dan het verschil in rolomvang tussen een staggered setup v & a)? Doesn't make any sense. Allez, da's toch mijn oordeel over de zaak. En als ik me vergis zullen de BMW-peepz hier me snel genoeg corrigeren (hoop ik, want ik leer graag bij). * hierboven, over die "aanpassing van rolomvang bij sterbanden" = met een dikke korrel zout te nemen, zelfs. Zoals gezegd: er zijn voldoende metingen (sterband vs non-sterband, tot op 1/10e mm exact dezelfde afmetingen) en ook 'anonieme getuigenissen' van insiders dat het geproclameerde in realiteit gewoon niet (meer) klopt. Het zal misschien wel ooit zo geweest zijn, op de eerste/tweede generatie beenharde en loodzware runflat-banden in reusachtige afmetingen voor de toenmalige X5 en consoorten, waar er wel eens een transfertbak naar de vaantjes ging. Misschien heeft men daar toen op ingezet, dat ga ik niet ontkennen. Maar recent blijkt het niet meer zo te zijn. Ja, die transfertbakken gaan soms kapot, meer dan zou mogen. 't Zijn eerder zwakke dingen. BMW heeft wel meer van die zwakke punten waar ze eigenlijk weinig aan doen (lagerschalen, koppakkingen, distributiekettingen, bobijnen en injectoren, turbo's, valve stem seals, enz enz enz). Het lijkt er sterk op dat een verschillende rolomvang v & a sterk bijdraagt tot het probleem, samen met andere factoren (inclusief de factor malchance). Maar ik las nog nooit een voldoende met feiten onderbouwde verklaring die bewijst dat staggered non-sterbanden (indien een gelijke rolomvang) tot snellere schade zouden leiden dan staggered sterbanden. Van alle auto's die ik naar hier haalde in de 20+ jaren zijn er 3 die problemen met hun ZF automatic gehad hebben. Nochtans staat die bak wereldwijd gekend als oerbetrouwbaar. Ik zou dus kunnen gaan beweren dat ZF-automatics veel onbetrouwbaarder zijn dan BMW-transfertbakken, maar dat is gewoon nonsens. "Ja, maar dat ligt aan 't feit dat BMW onderhoud voor die bakken niet nodig vindt!" hoor ik al aankomen. Zou kunnen de reden zijn, ware het niet dat dat van die 3 karren maar 1 BMW was, de andere waren een Jaguar en een Land Rover. Altijd opletten met internetbeweringen; goed nadenken; niet alles klakkeloos overnemen; zelf een doordacht, op feiten/logica/wetenschap gebaseerd oordeel maken. Internet kan nieuwe inzichten bijbrengen of je attent maken op bepaalde aandachtspunten, maar "internetwaarheid" toch altijd met een serieuze schep strooizout nemen. Zoals gezegd: ik ga niet over één nacht ijs en heb er voldoende vertrouwen in dat wat ik doe, niet rechtstreeks tot een kapotte transfertbak kan en zal leiden. Als-ie wel kapot gaat, zou dat met sterbanden net zo gegaan zijn, daar ben ik 200% van overtuigd. Ik vervang m'n banden doorgaans als ze tussen de 4 en 3 mm restprofiel hebben (winterbanden/allseasons zelfs als ze minder dan 5 mm hebben), dus ik ga niet zo snel in de situatie verzeilen waarbij ik met significant verschillende rolomvang rond rijd. Let op: daarmee heb ik NIET gezegd dat sterbanden niet waardevol zouden zijn, of brol, of af te raden, of whatever. Van éénzelfde merk en type kan het b.v. effectief dan de sterband echt op maat van de BMW gesneden is en daarop beter is dan de non-sterband (zie Tyre Review van de Michelin Pilot Sport 4S b.v. op de M3/M4). Ik doe gewoon niet mee met de opgelegde hype van "het moet!!" ... totdat iemand me wetenschappelijk kan bewijzen waarom het wél zou moeten. En ik raad wat ik hier nu doe, ook niet aan (of af, for that matter), iedereen moet gewoon z'n eigen ding doen, bij voorkeur verstandig en op basis van feiten. Iedereen happy Quote
-Fred- 824 Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 (aangepast) Je kan makkelijk gelijk hebben. Maar ik ben van het principe, een gewaarschuwd man is er twee waard. Ik ga geen risico nemen als de beschikbare banden met stermarkering toch al bij mijn voorkeuren staan. Ze zullen wel wat duurder zijn dan andere, maar als dan blijkt uit tests dat er toch wel wat verschil is tussen de banden met en zonder markering, dan heb ik er dat voor over. Het enige wat ik spijtig vind aan mijn huidige winterbanden (continental wintercontact ts870) , is dat ik gebonden ben aan rft's en dat ik eig liever all season had gemonteerd. Maar als winterband (in hoeverre je al tevreden kan zijn van een winterband) ben ik niet teleurgesteld. 14 november 2022 aangepast door -Fred- Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 7 uren geleden, -Fred- zei: Ik ga geen risico nemen als de beschikbare banden met stermarkering toch al bij mijn voorkeuren staan. Ik zou dat ook niet doen, zeker niet als m'n auto nog in garantie zou zijn. Dan zouden het bij mij absoluut sterbanden moeten zijn. Maar enkel en alleen owv garantie. 7 uren geleden, -Fred- zei: Ze zullen wel wat duurder zijn dan andere, maar als dan blijkt uit tests dat er toch wel wat verschil is tussen de banden met en zonder markering, dan heb ik er dat voor over. Dat bleek alvast uit één test, maar naast die test heb ik nog nooit een andere test gezien die zo goed de ster- en nonster-band vergeleek. Ik denk persoonlijk niet dat de sterbanden altijd significant/voelbaar beter zijn. Integendeel zelfs: ik geloof dat ze voor 99,98% van de bestuurders exact hetzelfde presteren en aanvoelen. Zélfs die PS4S, die back to back wél verschillen laat voelen: wij consumenten rijden nooit back to back concurrerende banden van dezelfde staat, in dezelfde omstandigheden. We get a set and we're stuck with it for months/years. 7 uren geleden, -Fred- zei: Het enige wat ik spijtig vind aan mijn huidige winterbanden (continental wintercontact ts870) , is dat ik gebonden ben aan rft's en dat ik eig liever all season had gemonteerd. Maar als winterband (in hoeverre je al tevreden kan zijn van een winterband) ben ik niet teleurgesteld. In jouw geval zou ik zonder twijfelen voor ster-winters gaan. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.