Ga naar inhoud

Het grote banden vraag- & antwoordtopic


Soul

Aanbevolen berichten

Is het tegenwoordig nog de moeite om winterbanden te leggen? indertijd ben ik daar mee begonnen met de mondeo want die was in de winter onbestuurbaar (waarschijnlijk door dat rode lijntje). Zo nadien voor de allroad een extra set gekocht en daar merkte ik ook het verschil (17inch tegenover 18inch zomerrubber). Voor de abarth heb ik een complete set en die switch ik wel nog, omdat die in regen en koud, moeite heeft met de tractie op de voorwielen.

Uit gewoonte voor de Q7  een set extra banden in dezelfde maat gekocht, maar telkens die banden eraf trekken en weer op leggen.....is toch ook een gedoe.  Mede door zijn gewicht en 4wd, merkte ik ook weinig verschil. Zou dat nu ook nog verschil uitmaken? Deze heeft immers ook 4wd en weegt ook wel wat. En aangezien het zwarte velgen zijn, zou ik ook al voor een extra complete set moeten gaan, uit schrik van de velgen te beschadigen.

 

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, tuscani zei:

Is het tegenwoordig nog de moeite om winterbanden te leggen?

Ja: banden die goed aangepast zijn aan koudere temperaturen, presteren beter op nat en droog en uiteraard veel beter op sneeuw en ijs, dan "zomerbanden".

Als je echter niet naar de sneeuw trekt en altijd in ons milde zeeklimaat de winters doorkomt, snap ik dat je je de vraag stelt of dat wel nog rendeert.
Vanuit die optiek leg ik allseasons als winterbanden, omdat ze beter presteren dan winterbanden op onze "winterse" wegen. Maar da's geen doorsnee keuze.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 hours ago, tuscani said:

 

Uit gewoonte voor de Q7  een set extra banden in dezelfde maat gekocht, maar telkens die banden eraf trekken en weer op leggen.....is toch ook een gedoe.  Mede door zijn gewicht en 4wd, merkte ik ook weinig verschil. 

 

Zolang je niet in echte sneeuw terecht komt ga je dat idd niet hard merken.

Het probleem stelt zich als er sneeuw ligt. Het probleem is dan ook dat dat in België sommige winters nul dagen is, en andere 4 weken. En je zal maar net buiten moeten in die paar dagen dat er wel aan het vallen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zolang je niet in echte sneeuw terecht komt ga je dat idd niet hard merken.

Het probleem stelt zich als er sneeuw ligt. Het probleem is dan ook dat dat in België sommige winters nul dagen is, en andere 4 weken. En je zal maar net buiten moeten in die paar dagen dat er wel aan het vallen is.

Klopt. 't Gaat mij nog méér om de veiligheid in dubieuze omstandigheden. Net iets onder nul, aangevroren brug, niet gezien ... bats. Het verschil in grip op rijm- en ijzelplekken tussen zomerbanden en winterbanden is immens. Daarvoor alleen al doe ik 't. Als er eens een mini laagje sneeuw ligt ... dan blijven de meesten thuis of ze rijden extreem voorzichtig: dan rendeert het ook maar doorgaans word je dan minder snel verrast.

Bijkomend nadeel bij tuscani is de 4WD van zijn rijdende microgolfoven. Accelereert nog altijd goed, zelfs op zomerbanden op sneeuw ... en dan moet je een bocht nemen of remmen ... PATS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, gTa zei:

Klopt. 't Gaat mij nog méér om de veiligheid in dubieuze omstandigheden. Net iets onder nul, aangevroren brug, niet gezien ... bats. Het verschil in grip op rijm- en ijzelplekken tussen zomerbanden en winterbanden is immens. Daarvoor alleen al doe ik 't. Als er eens een mini laagje sneeuw ligt ... dan blijven de meesten thuis of ze rijden extreem voorzichtig: dan rendeert het ook maar doorgaans word je dan minder snel verrast.

Bijkomend nadeel bij tuscani is de 4WD van zijn rijdende microgolfoven. Accelereert nog altijd goed, zelfs op zomerbanden op sneeuw ... en dan moet je een bocht nemen of remmen ... PATS.

ik kan een wintermodus aanzetten, dan zal hij trager optrekken.  :D (heb ook nog een offroadmodus, dus ze kennen me al)

in mijn stockage liggen nog de winterbanden van de Q7, (ofwel zijn het de zomerbanden, weet al niet meer met welke banden ik hem afgegeven heb) zal die maten eens bekijken en zien of die maat past op de Y. (Het is alleszins ook 20inch) Dan moet ik enkel weer een set velgen kopen om te switchen.

anders ging ik die set gewoon verkopen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, gTa zei:

Ja: banden die goed aangepast zijn aan koudere temperaturen, presteren beter op nat en droog en uiteraard veel beter op sneeuw en ijs, dan "zomerbanden".

Als je echter niet naar de sneeuw trekt en altijd in ons milde zeeklimaat de winters doorkomt, snap ik dat je je de vraag stelt of dat wel nog rendeert.
Vanuit die optiek leg ik allseasons als winterbanden, omdat ze beter presteren dan winterbanden op onze "winterse" wegen. Maar da's geen doorsnee keuze.

Maar je verkiest wel nog steeds zomerbanden voor de rest van het jaar? Ik denk eraan om mijn volgende kar op all seasons te zetten. Geen gedoe meer met een extra set velgen, en voor een Belgische winter en die keer per jaar dat ik naar de sneeuw trek zal het hopelijk wel voldoen. 

Heb jij ervaring met all seasons in de zomer? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ir_fuel zei:

Het gaat niet over verrassen. Het gaat over niet meer verder geraken omdat je profiel vol sneeuw zit en je ineens op 4 slicks staat. 4wd of niet.

Op echte winterbanden zorgt de sneeuw die in de groeven vast zit net voor die grip. Hoe meer sneeuw er vast zit in de diepe groeven hoe beter. 

Denk aan een sneeuwbal die je rolt, hoe meer druk je uitoefent hoe beter de hechting met de sneeuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf al twee jaar geen winterbanden meer gebruikt en geen moment gemist met de weinige sneeuw dat er gevallen is.

Veel hangt ook af van uw gebruik vindt ik persoonlijk. Zelf vertrek ik meestal pas na 9 uur naar het werk, dan hebben de strooiwagens al hun werk achter de rug, en ik rij ook op drukke wegen. Dus de baan ligt meestal al goed vrij als ik achter het stuur zit.

Het ligt natuurlijk helemaal anders als je 's ochtends vroeg al op de baan bent en binnendoor baantjes moet doen, dan hebben winterbanden wel nog hun nut imo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Jochen zei:

Maar je verkiest wel nog steeds zomerbanden voor de rest van het jaar? Ik denk eraan om mijn volgende kar op all seasons te zetten. Geen gedoe meer met een extra set velgen, en voor een Belgische winter en die keer per jaar dat ik naar de sneeuw trek zal het hopelijk wel voldoen. 

Heb jij ervaring met all seasons in de zomer? 

Ja, zeker. Zomerbanden van april t.e.m. oktober. November t.e.m. maart = allseason.
Ik ga er ook mee skiën, met die allseasons. Ze presteren op sneeuw/ijs een 80 à 90% van wat 'continental winter tyres' doen, meer dan goed genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ir_fuel zei:

Moesten ze in run flat bestaan ik deed het ook.

Heb lang getwijfeld, maar nu dus idd pro allseason gekozen, dus geen runflat. Hopelijk beklaag ik 't me niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, gTa zei:

Ja: banden die goed aangepast zijn aan koudere temperaturen, presteren beter op nat en droog en uiteraard veel beter op sneeuw en ijs, dan "zomerbanden".

Als je echter niet naar de sneeuw trekt en altijd in ons milde zeeklimaat de winters doorkomt, snap ik dat je je de vraag stelt of dat wel nog rendeert.
Vanuit die optiek leg ik allseasons als winterbanden, omdat ze beter presteren dan winterbanden op onze "winterse" wegen. Maar da's geen doorsnee keuze.

Vroeger steeds gewisseld tussen zomer en winterbanden. Met ons beperkt aantal km per jaar, was het rubber eerder verstorven dan de banden versleten in feite. Nu we nog minder km (8000km) doen is het echt te zot geworden om nog te investeren in winter- en zomerbanden. Aangezien we dan toch het meest km afleggen in de periode oktober-april omwille van het weer, de rest van het jaar is de fiets onze eerste keuze voor verplaatsingen. Maar het zullen voortaan toch ook all-seasonbanden worden, geen gedoe meer met wisselen. En als het een keertje sneeuwt, laten we de auto zelfs staan.

8 uren geleden, ir_fuel zei:

Zolang je niet in echte sneeuw terecht komt ga je dat idd niet hard merken.

Het probleem stelt zich als er sneeuw ligt. Het probleem is dan ook dat dat in België sommige winters nul dagen is, en andere 4 weken. En je zal maar net buiten moeten in die paar dagen dat er wel aan het vallen is.

4 weken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ir_fuel zei:

Het gaat niet over verrassen. Het gaat over niet meer verder geraken omdat je profiel vol sneeuw zit en je ineens op 4 slicks staat. 4wd of niet.

Ja, ook. Maar ook dus de veel hogere grip op die "onzichtbare" verrassende stukken.

2 uren geleden, mrbbs zei:

Op echte winterbanden zorgt de sneeuw die in de groeven vast zit net voor die grip. Hoe meer sneeuw er vast zit in de diepe groeven hoe beter. 

Denk aan een sneeuwbal die je rolt, hoe meer druk je uitoefent hoe beter de hechting met de sneeuw.

Ik ben niet overtuigd dat dat klopt, wat je zegt. Ik denk eigenlijk zelfs het tegenovergestelde.

De 'sipes' in winterbanden (de lijntjes in de profielblokken) zijn er net opdat de ganse profielblok onder acceleratie (voor, achter, links, rechts) vervormt en zo dus "kammetjes" vormt die zich beter vastgrijpen.
Tweede effect ervan zou, als ik het goed begrepen heb, er uit bestaan dat de t.o.v. elkaar bewegende profielblokken een veel beter "zelfreiniging" toelaten: het bandprofiel is in staat de sneeuw die er in kruipt, zelf beter te verwijderen. En het is net dat wat voor gip zorgt. Is ook zo ook bij terreinbanden (modder).

Da's ook het principe van spikes: erg veel druk op een zeer kleine opp, zodat die zich in het oppervlak duwen. Da's ook waarom non-studded nordic winters in Scandinavië het liefst zo smal mogelijk genomen wordt (iets wat bij ons vroeger ook over winterbanden werd gezegd maar nu eigenlijk niet meer op gaat) en dat profiel nog meer open is dan van onze euro winter tires: het profiel zélf moet kunnen grippen (op ijs en sneeuw), niet de sneeuw die in het profiel vast zit.

Wat ir_fuel zegt, heb ik ook altijd zo geweten en ervaren: profiel vol sneeuw = slick. En dat is overal zo: een terreinband waarvan het profiel vol zit = slick. Een wegband waarvan het profiel vol zit (modder of water) : slick.

Het kan zijn dat dat bij rallyesport mogelijks anders is, maar voor gewone wegtoepassingen heb ik 't toch altijd zo geweten. Keer naar zoeken, 'k wil dat nu wel écht tegoei weten. 🙂 Maar het lijkt mij alvast zeer tegen de logica in: dan zou men voor heel veel toepassingen ook een andere oplossing gebruiken en sneeuw net willen vasthouden ipv verwijderend (ski bull tracks, kettingen, enz enz enz)

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, walter zei:

Vroeger steeds gewisseld tussen zomer en winterbanden. Met ons beperkt aantal km per jaar, was het rubber eerder verstorven dan de banden versleten in feite. Nu we nog minder km (8000km) doen is het echt te zot geworden om nog te investeren in winter- en zomerbanden. Aangezien we dan toch het meest km afleggen in de periode oktober-april omwille van het weer, de rest van het jaar is de fiets onze eerste keuze voor verplaatsingen. Maar het zullen voortaan toch ook all-seasonbanden worden, geen gedoe meer met wisselen. En als het een keertje sneeuwt, laten we de auto zelfs staan.

Snap ik volledig en in die situatie lijkt me dat een erg goeie keuze. De nieuwste allseasons zijn echt goed aan 't worden (tot voor enkele jaren waren die in onze contreien eigenlijk de budgetoplossingen waar de bandenfabrikanten precies geen R&D in staken, sinds de leasefirma's daar hard op duwen is dat segment plots tot leven gesprongen).

5 minuten geleden, walter zei:

4 weken? 

Het klinkt gek, maar: Namen vs. Gent is een enorm verschil, op dat vlak. Wij hebben zelfs nog maar zelden dagen met vriestemperaturen (geen 4 weken iig), sneeuw ligt er quasi nooit nog.
Ik heb familie die tussen Oudenaarde en Ronse in een boerenwegeltje moeten rijden om naar hun huis te kunnen, da's best steil en 't is een oud en versleten wegje waar nooit gestrooid wordt. Zelfs met winterbanden op een 4x4 vind ik het scary om daar op sneeuw naar boven/beneden te rijden. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, gTa zei:

Ik ben niet overtuigd dat dat klopt, wat je zegt. Ik denk eigenlijk zelfs het tegenovergestelde.

Als je op verschillende bandenfabrikanten hun site leest dan wordt dit bevestigd:

https://www.uniroyal-tyres.com/car/tyre-guide/tyre-knowledge/traction-on-snow

https://www.barum-tyres.com/car/expert-advice/tyre-knowledge/how-do-winter-tyres-work

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23/9/2022 om 12:10, Ugeken zei:

Ik heb deze morgen de 6 besteld voor de Z4, tijd om de oude chinese boel eens te vervangen die erop liggen.

Amai, daarnet de bevestiging dat het hoog tijd is. Kom van Wetteren, neem de afrit Merelbeke zoals ik die altijd neem - het ligt lichtjes vochtig en voelde dat het spel begon te schuiven. Perfect controleerbaar maar toch een teken dat die banden helemaal niet te vertrouwen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/9/2022 om 22:15, jvc zei:

Nice! Was eigenlijk op zoek naar meer info, want vond 't gek dat mrbbs z'n uitgangspunt zo contradictorisch was dan datgene wat ik al zo lang dacht te weten (obv artikels en tests van banden, vnl). Nu zelf wel nog niet naar gezocht, tbh.

Op de 2 sites die je vermeldt lees je wel vanalles, tbh. Men spreekt over rubbercompound, over de sipes (die ook grippen op ijs), over diepe groeven (die idd sneeuw catchen want niks gript beter op sneeuw dan sneeuw, wat mrbbs z'n stelling bevestigt), maar dan weer moving blocks for expelling snow (wat weer meer aangeeft wat ik dacht). Blijkbaar is wat mrbbs zegt vooral correct in diepe sneeuw, in scandinavische omstandigheden (of onze Alpen): koud, hard sneeuwdek. Bij onze superzachte winteromstandigheden lijkt 't niet van toepassing. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben van gedacht aan't veranderen. Voor mijn amper 8000km per jaar... Ga gewoon een set Pilot Sport 5 leggen op de zomervelgen. De bandenloze originele velgen blijven in de hoek van de garage stof vangen 🙂 

Zou nog graag een set dozen voor 18" vinden om ze mooier te stockeren.

aangepast door 3000
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/9/2022 om 11:51, Jochen zei:

Heb jij ervaring met all seasons in de zomer? 

Ik rij al sinds het najaar van 2015 het hele jaar door met Crossclimate's en ben er nog steeds heel tevreden over. Afgelopen woensdag heb ik op de Megane Crossclimate 2's laten plaatsen (de Crossclimate+ die erop lagen waren volledige versleten na 63.000 km)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ennnn ... binnenkort een dual test: winterbanden vs allseasons in de 3 omstandigheden. Benieuwd!
(Maar jij geeft 't in bovenstaande test eigenlijk al een beetje weg, hé.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid