Ga naar inhoud

Het grote banden vraag- & antwoordtopic


Soul

Aanbevolen berichten

On 5/7/2022 at 7:24 PM, ex-Mooseman said:

Ik ook, en ook content van.

Sottozero.

En ze slijten minder dan mijn zomerbanden.

Vandaag gewisseld. 15K km. Achteraan nog 5mm, vooraan 7. Mijn zomerbanden waren achteraan na 15k km quasi op de slijtblokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, ir_fuel zei:

En ze slijten minder dan mijn zomerbanden.

Vandaag gewisseld. 15K km. Achteraan nog 5mm, vooraan 7. Mijn zomerbanden waren achteraan na 15k km quasi op de slijtblokken.

2 dingen, je rijdt rustiger op winterbanden én winterbanden hebben een dieper startprofiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze slijten ook gewoon minder dan de Michelin Pilot Sport die ik in de zomer liggen heb.

Rijstijl is identiek.

 

 

Disclaimer: misschien rijden we in de zomer net dat beetje meer dan in de wintermaanden, en liggen de zomerbanden er een week of twee, drie langer op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, mrbbs said:

2 dingen, je rijdt rustiger op winterbanden

Ah, jij kijkt mee?

1 hour ago, mrbbs said:

én winterbanden hebben een dieper startprofiel.

Zoveel scheelt dat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ah, jij kijkt mee?

Zoveel scheelt dat niet.

Ik merk dat toch bij mijn eigen dat ik rustiger rijd met winterbanden. Het zet minder aan tot sportiever rijden omdat je minder scherpte hebt.

Profieldiepte is al gauw 50% meer bij een winterband.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest nieuwe banden hebben op de Porsche (voor de keuring en om naar Schotland te gaan). Maar het enige dat verkrijgbaar was met N code was Pirelli. En als zomerband was dat nu niet mijn voorkeur wegens snellere slijtage en mindere prestaties in het nat. Misschien niet echt geldige redenen op dit moment, maar dat zijn toch dingen die je dikwijls hoort en leest. Geen Michelins PS4S of CUP2's beschikbaar spijtig genoeg.

Dus uiteindelijk voor Continental SportContact7 (zonder N) gegaan, vermits die in vergelijkende testen toch goed scoren en het was eigenlijk ook de enige band die beschikbaar was bij de bandencentrales.

Benieuwd wat ik ervan ga vinden. Tot nu toe lagen er Dunlop Sport Maxx Race 2 op, waarvan ik wel content was. Ik vermoed dat dit de originele set was die erop lag: ik heb de auto gekocht met 11500 km en er staan er nu 19000 op.

aangepast door Capitol
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Capitol zei:

Ik moest nieuwe banden hebben op de Porsche (voor de keuring en om naar Schotland te gaan). Maar het enige dat verkrijgbaar was met N code was Pirelli. En als zomerband was dat nu niet mijn voorkeur wegens snellere slijtage en mindere prestaties in het nat. Misschien niet echt geldige redenen op dit moment, maar dat zijn toch dingen die je dikwijls hoort en leest. Geen Michelins PS4S of CUP2's beschikbaar spijtig genoeg.

Dus uiteindelijk voor Continental SportContact7 (zonder N) gegaan, vermits die in vergelijkende testen toch goed scoren en het was eigenlijk ook de enige band die beschikbaar was bij de bandencentrales.

Weet niet of dit nog steeds zo is maar een Conti SportContact (3) was vroeger subliem in de regen.  Al zat er wel een enorm verval op naar mate de band minder profiel had.

Laat je ervaringen zeker eens horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, Capitol said:

Ik moest nieuwe banden hebben op de Porsche (voor de keuring en om naar Schotland te gaan). Maar het enige dat verkrijgbaar was met N code was Pirelli. En als zomerband was dat nu niet mijn voorkeur wegens snellere slijtage en mindere prestaties in het nat.

"Pirelli". Kan je niet wat preciezer zijn? :D 

Dat is zoals zeggen dat je "Een Porsche" gekocht hebt. Of dat een GT2-RS of een Macan is, dat is een detail 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minutes ago, Capitol said:

Pirelli P Zero

N0 of N1?

Ik heb momenteel de N1 en dat is echt wel een goeie band voor op straat. Geen klagen over, ook niet in het nat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ir_fuel zei:

N0 of N1?

Ik heb momenteel de N1 en dat is echt wel een goeie band voor op straat. Geen klagen over, ook niet in het nat.

Switch niet gedaan naar PS4S?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/5/2022 om 11:39, ir_fuel zei:

N0 of N1?

Ik heb momenteel de N1 en dat is echt wel een goeie band voor op straat. Geen klagen over, ook niet in het nat.

N1. Tja ik zeg het, misschien had ik die gewoon moeten kiezen. Maar tot nu toe had ik nog niemand gehoord die er echt tevreden van was. En de mindere punten (snellere slijtage en minder grip in het nat) die (misschien onterecht) aan Pirelli gekoppeld waren, hebben me tegen gehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit voorjaar was bij ons thuis de grote wisselperiode. Nieuw rubber voor mijn vrouw haar auto, mijn daily en weekendkar. Toevallig alle 3 op dezelfde periode aan vervanging toe.

 

Bij de A3 van mijn vrouw zat af fabriek 225/40 r18 rondom. De keuze van premium banden was heel beperkt, en aangezien de A3 vrij stug rijdt op de S-line dempers wilden we toch echt een comfortabele band. Met wat zoeken uitgekomen op Goodyear Eagle F1 assymetric 5 in 235/40.

De kassen zijn net iets meer gevuld, oneffenheden in de weg worden beter weggefilterd en het weggedrag is nog steeds best sportief. Voor haar gebruik is dat een goeie mix. Het stuurgedrag is uiteraard minder direct geworden door de zachtere zijwangen, maar het is een goed compromis. Tot nu toe vrij tevreden met de wissel, al mochten ze iets stiller zijn.

 

Bij mijn daily wou ik een sportievere band. Met een Suv zoek je nu niet echt de grenzen op, maar als er dan een leuke kronkelroute voor je ligt, dan wil je toch goed rubber hebben. Bij de algemeen lovende reacties van michelin PS4 S was het imo een no brainer om deze te monteren. Weliswaar met een iets grotere maat dan af fabriek, namelijk 265/40 21 ipv 255/40. Ik hou wel van een meaty setup, vooral onder een suv. Het oog wil ook wat 🙂. Ik ben op zich best tevreden, maar ik had toch een groter verschil verwacht tov de pirelli P zero die er standaard op zat. Misschien is de hogere zijwang de dooddoener hier. Verschil in verbruik valt ook op.

 

Op de Z3 had ik al michelin PS4 liggen, maar op de achteras waren ze helemaal schuin afgesleten. Blijkbaar zijn ze veranderd naar PS5 ondertussen. Ik hou er niet zo van om te experimenteren met andere banden voor en achter dus terug hetzelfde genomen aangezien de voorste banden nog ruim profiel over hadden. Qua grip kan ik niet klagen, maar als je tijdens een sportieve rit de grenzen gaat opzoeken dan worden ze toch wel vrij slap na een tijdje. Beetje een pretbederver in zo'n situatie. Al bij al een goeie band, maar bij een volgende wissel ga ik toch iets anders zoeken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, -Fred- zei:

Dit voorjaar was bij ons thuis de grote wisselperiode. Nieuw rubber voor mijn vrouw haar auto, mijn daily en weekendkar. Toevallig alle 3 op dezelfde periode aan vervanging toe.

 

Bij de A3 van mijn vrouw zat af fabriek 225/40 r18 rondom. De keuze van premium banden was heel beperkt, en aangezien de A3 vrij stug rijdt op de S-line dempers wilden we toch echt een comfortabele band. Met wat zoeken uitgekomen op Goodyear Eagle F1 assymetric 5 in 235/40.

Kostelijke zaak als dat allemaal samenvalt :D 

225/40/18 is toch een standaardmaat? Beetje vreemd om afwijkende maten te gaan monteren vind ik 🙂 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat viel inderdaad wat tegen, maar een zomerwissel doen om dan 5000 km later terug nieuwe banden te monteren vind ik ook te gek. En eigenlijk waren ze allemaal wel aan vervanging toe.

Ik heb weinig banden gevonden die goed uit de testen kwamen binnen de standaardmaat, dus dan liever een licht afwijkende maat dan een middelmatige band te moeten monteren.

 

Voor mijn auto was het puur voor de looks.

Voor:

[img]https://i.imgur.com/wutxGrQ.jpg[/img]

Na:

[img]https://i.imgur.com/InKTt94.jpg[/img]

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Season 3 Wall GIF by The Simpsons

Snap er niks van... Ik zie nu wel dat het de assymetric 6 zijn en niet de 5 die op de bestelbon staan, maar dan nog. Ook bijzonder dat de bandenboer deze dan niet voorgesteld heeft, ofwel is het aanbod sindsdien uitgebreid, ofwel heb ik gewoon niet goed gekeken 🙃

Link naar reactie
Delen op andere sites

225/40/18 is alleszins een standaardmaat, dat zou de bandenboer moeten weten!

Ik rij momenteel op de Assymetric 5 en zeer tevreden van, de 6 zal zeker niet telleurstellen vermoed ik 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/5/2022 om 09:54, Jochen zei:

225/40/18 is alleszins een standaardmaat, dat zou de bandenboer moeten weten!

Ik rij momenteel op de Assymetric 5 en zeer tevreden van, de 6 zal zeker niet telleurstellen vermoed ik 🙂 

Tip!

Iets is symmetrisch of niet symmetrisch.
Niet symmetrisch kan je ook a-symmetrisch noemen.

Dus: asymmetrisch, niet assymetrisch (of wat dan ook).

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Tip!

Iets is symmetrisch of niet symmetrisch.
Niet symmetrisch kan je ook a-symmetrisch noemen.

Dus: asymmetrisch, niet assymetrisch (of wat dan ook).

Dank je gTa, vanaf nu denk ik altijd aan jou als ik dat woordje nog eens moet neertypen. Net zoals ik aan mijn leraar van het 5de leerjaar moet denken als ik onmiddellijk moet schijven. "Ga onmiddellijk slapen met 2 dekens en 2 lakens" zei hij altijd 😛 

Gisteren de Asymmetric 5 goed kunnen testen in een stortbui trouwens, ze gaven geen krimp. Zijn wel alle 4 zgan, dat helpt ook natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Jochen zei:

Dank je gTa, vanaf nu denk ik altijd aan jou als ik dat woordje nog eens moet neertypen. Net zoals ik aan mijn leraar van het 5de leerjaar moet denken als ik onmiddellijk moet schijven. "Ga onmiddellijk slapen met 2 dekens en 2 lakens" zei hij altijd 😛 

Gisteren de Asymmetric 5 goed kunnen testen in een stortbui trouwens, ze gaven geen krimp. Zijn wel alle 4 zgan, dat helpt ook natuurlijk.

De professor heeft ook ene frak en twee sloefen! 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid