Ga naar inhoud

Het grote banden vraag- & antwoordtopic


Soul

Aanbevolen berichten

Ben ik ook wel benieuwd naar, jammer genoeg moet ik het zelf houden bij zomer en winterbanden met stermarkering (vereiste ivm x-drive). Had nochtans graag eens

Goodyear Eagle Exhilarate of Michelin pilot sport All season 4 getest als "winter"setup

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben aan het kijken voor winterbanden voor mijn Tesla Model 3.

Originele bandenmaat: 235/35R20

Op de standard en long range kan je 18 inch steken, maar bij de performance passen de meeste 18 inch niet over de remmen. 19 Inch zou passen, maar is niet gehomologeerd.
Was daar niet iets mee met die homologatie? Dat je x-aantal % afwijking mocht hebben?

Wat zouden jullie doen? 20 inch banden steken? Of 19 inch velgen en banden?

Voor de banden neig ik naar Vredestein Wintrac Pro (andere mogelijkheden zijn Bridgestone LM005 of Sottozero's S3).

 

Voorstel gekregen van mijn bandencentrale:

Banden zijn tussen de 1200 en 1625 eur.

Velgen tussen de 1250 en 1400.

Sensoren: 200 eur

Prijzen altijd voor 4, BTWin en geplaatst.

 

Als ik dan vraag of er niks in 19 inch is, dan krijg ik terug dat dat bestaat maar niet gehomologeerd is.

 

Toch effe de bandengoeroe taggen.. @gTa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon 20" banden steken. Geen geknoei en je weet zeker dat alles gaat werken. Ik koop tegenwoordig ook geen wintervelgen meer. Gewoon banden laten wisselen in de bandencentrale en ze daar laten stockeren. Kost geen hol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik zou gewoon 20" banden steken. Geen geknoei en je weet zeker dat alles gaat werken. Ik koop tegenwoordig ook geen wintervelgen meer. Gewoon banden laten wisselen in de bandencentrale en ze daar laten stockeren. Kost geen hol.

Ik neig daar idd ook naar. Ware het niet dat ik op 3 weken tijd 2 banden heb moeten laten vervangen met een blaas op de wang.
Blijkbaar door de slechte staat van het wegdek en de lage band...
Elke keer 312 EUR...
Vandaar dat ik overweeg om een maatje kleiner te pakken, maar ze maken het wel ingewikkeld.

Heb ook geen idee wat de gevolgen van een niet-gehomologeerde bandenmaat kunnen zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DDke Jij hebt een Performance? Dus 18" is (net zoals 19") niet gehomologeerd voor jouw model?

Het kan zijn dat ik zaken verkeerd interpreteer of voorstel en als dat zo is, dan hoor ik het graag maar ... volgens wat ik weet is het als volgt:

 

Wat @Krikkie zegt is volgens mij niet correct. De Belgische wetgeving laat toe dat je een andere maat van velgen en banden monteert, dan deze waarmee de auto is gehomologeerd ... maar er zijn beperkingen aan hoeveel ze van een gehomologeerde maat mogen afwijken en (evident) er mag ook niks schuren tegen koetswerkdelen e.d. Meer info o.a. op https://www.gocavlaanderen.be/detail-page/bandenmaten.

  • Bij de keuring kennen ze die regel zeer zeker. Ik heb zelf ook al auto's met afwijkende bandenmaat voorgereden bij de keuring en dan hebben ze braafjes de "berekentool" vanop de GOCA-website gebruikt, vastgesteld dat de band binnen toleranties viel: zonder enige opmerking gekeurd.
    Evident dat dit meestal gebruikt wordt om grotere velgen (b.v. 21" of 22" bij een auto waarvoor maar tot 20" is gehomologeerd) te kunnen leggen, maar het werkt even goed andersom voor kleinere velgen (zolang er dus voldoende plaats is voor de remmen e.a.).
  • Bij een ongeval zal dat inzake aansprakelijkheid t.a.v. derden ook geen impact hebben. Je bent namelijk met een technisch reglementair voertuig op baan, dus de aansprakelijkheidsafweging zal hierdoor niet worden beïnvloed. Mocht er toch een andere partij zijn die die niet gehomologeerde banden-/velgmaat wil gebruiken als argument om aansprakelijkheid bij jou te leggen, dan zal die moeten bewijzen dat er een causaal verband is met de oorzaak van het ongeval; die bewijslast ligt ook niet bij jou, maar bij de tgpt/eiser of aanklager/parket.
    Ik kan niet spreken voor onze rechters, maar ik acht de kans op slagen van zo'n actie eigenlijk zeer klein...

Je moet goed beseffen: als je velgen van dezelfde breedte en dezelfde offset gebruikt als de gehomologeerde, alleen 1 inch kleiner, en daarop leg je banden van dezelfde breedte maar een 'serie' hoger (b.v. 225/40R19 ipv 225/35R20), dan heb je wielen van exact dezelfde breedte, hoogte, rolomvang enz., enkel met wat minder ruimte binnenin de velg (dus check op clearance issues), en met iets meer bandflank en wat minder velg. Succes om te gaan bewijzen dat dát feit op zich de oorzaak is van een ongeval, of nog: dat dat ongeval met een wél gehomologeerd wiel niet zou zijn voorgevallen....

Of omdat beelden zo veel meer zeggen dan woorden:

image.png.e9be555517179662e1c6b99c1fea664b.png

= screenshot van de gekende (en vrijelijk te downloaden) Excel.

Blauw = originele setup (dus een lukraak gekozen maar realistische 20" setup), rood = een setup met velgen van 1 inch kleiner en de daarop aangepaste banden.
Dus: van velgen 9Jx20" ET35 naar 9Jx19" ET35 en navenant de banden aanpassen van 255/35R20 naar 255/40R19.
Gevolg: géén verschil in rijhoogte of rolomvang of wat dan ook. Dus 0,0 impact (vermoed ik) op veiligheid van rijgedrag.

 

 

Maar daarmee is nog niet alles gezegd, volgens mij:

  • Bij een ongeval kan je ook je eigen casco-verzekeraar (omnium) als "tegenpartij" hebben. Een omniumverzekeraar heeft (naast het hierboven geschetste bewijs van causaal verband) in deze omstandigheden een extra piste ter beschikking om niet tussen te moeten komen: als er contractueel is bepaald (in de algemene/bijzondere voorwaarden van je omniumverzekering) dat er geen tussenkomst is als er niet-gehomologeerde bandenmaten worden gebruikt (of breder: als de auto niet conform PVG/COC is). Ik zou daar b.v. @ex-Mooseman graag even willen bevragen of hij weet heeft van zo'n clausules. Het lijkt me niet onmogelijk dat er verzekeraars zijn die zo'n clausules inlassen. If so, dan is er een zuiver contractuele grond om niet tussen te komen en dan is 't verhaal uit.
  • Het meest plausibele gevolg van 't leggen van niet-gehomologeerde bandenmaten, zal zich manifesteren in jouw relatie met Tesla, b.v. bij een garantieclaim. Constructeurs nemen erg vaak dergelijke clausules op, waarachter zij zich verschuilen om niet te hoeven tussenkomen als een auto niet-originele of niet-gehomologeerde onderdelen heeft zitten. En dat kan ver gaan: zolang er nog maar "remotely" een verband kan zijn tussen die wielen en de schade die je in garantie wil hersteld zien, kan men zich op zo'n clausule beroepen. En in een auto is zo goed als alles gelinkt... Dus ook hier: zuiver contractuele grond om niet tussen te komen en 't verhaal is uit. (We kennen het voorbeeld van Porsche, dat garantieclaims weigert als de auto voorgereden wordt op banden zonder N-spec, de bandhomologatie specifiek voor Porsche, ook al zijn ze van de correcte formaten en evt. zelfs hetzelfde merk en type als een Porsche-gehomologeerde N-spec band.)

 

Dus: áls ik 't niet verkeerd voor heb, kan jij zonder veel vrees (behalve inzake garantie) een 19" wielset steken.
+ Je auto zal sowieso nog altijd technisch reglementair zijn.
+ Ik zie ook geen grote issues qua veiligheid, als ze goed over de remmen passen, omdat de afwijking uiteindelijk minimaal is.

En toch ... zou ik dat niet adviseren, maar toch maar gewoon 20" banden leggen. Lijkt me nog altijd de betere keuze.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua clausule gaat er gewoonlijk staan dat de auto conform moet zijn.

Als je dus buiten je conformiteitsattest zou gaan, hebben ze een stok.

Maar of met die stok geslagen zal worden?  Als het echt obvious is, dan wel (genre ricer met extreem getrokken banden, die van de weg gaat door aquaplanning)

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb eigenlijk wel zin om winterbanden te leggen op een set 18" staal van een ID.3, past perfect qua breedte en offset. Maar dat zou zo slecht rijden vrees ik, zo een grote zware stalen velg 😀

Edit ID.4 heeft zelfs 19" staal 😄

aangepast door 3000
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is eigenlijk een redelijk "minimum" qua profieldiepte voor gewone winterbanden voor je ze best vervangt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, The Swede zei:

Wat is eigenlijk een redelijk "minimum" qua profieldiepte voor gewone winterbanden voor je ze best vervangt?

 

18 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hangt af van het gebruik. Als je in de sneeuw gaat rijden zou ik zeggen 5mm.

Ik volg. Voor de nodige grip op een winters wegdek hier in onze contreien (dus niet in de droge & zeer koude Scandinavische omstandigheden) heb je nodig:

  • een goed rubbermengsel (een hoger silica-aandeel helpt) met veel afwateringscapaciteit ... want het gros van onze winterse km rijd je op droge of natte ondergrond
  • de 'sipes' in de profielblokken (die die profielblokken doen bewegen), ten voordele van de zelfreinigende eigenschappen van de band én om "kantjes" te vormen die grippen op b.v. rijm- of ijzelplekken, of op sneeuw

Die sipes zijn nooit zo diep gesneden als het profiel diep is. Een winterband is dus versleten als de sipes "op" zijn; vaak heb je dan nog 3 of 4 mm profieldiepte.

 

Maar je moet (of kan) altijd nuanceren. B.v. het bewegende profieloppervlak van een (nieuwe) winterband kan nadelig zijn voor b.v. wegligging op droge (of warme) ondergrond. Zie je hier b.v. mooi geïllustreerd:

image.png.3a2cdc731d6c711b563341ed100cbe6e.png

Wat kan je hier o.m. uit afleiden (met enige voorzichtigheid):

  • Voor op sneeuw is dus de volle profieldiepte van een winterband nodig, zeker qua tractie.
  • Op natte ondergrond heb je vooral afwateringscapaciteit nodig, maar je ziet dat die bij 4 mm restprofiel (= nog 2,5 of bijna 3 keer zo veel dan het wettelijke minimum van 1,6 mm) toch al een significante afname van de weerstand tegen aquaplaning.
  • Op droge ondergrond heb je de groeven niet nodig en is beweging in het profieloppervlak ook niet nuttig. Een slick is dan de beste band, zegt. :D 

De ADAC raadt aan om winterbanden te vervangen ten laatste bij 4 mm restprofiel; veiligheidshalve zou ik idd die 5 mm die ir_fuel schetst, aanhouden. Dat doe ik voor mezelf sowieso.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merci, @gTa en @ir_fuel

Ik zit hier nl met de oude winterbanden en geen gedacht of die nog goed waren. Ze zijn goed voor de vuilbak (zoals verwacht).

Ik had elders ook gezegd dat ik een extra set winterwielen kopen (en dan spijkerbanden om de 19” velgen leggen). Er staar een setje nog te koop met 6mm profiel. Zit me af te vragen of ik daar nog efkes mee rij of die direct vervang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 1/9/2022 om 14:51, Ceke zei:

Een set deftige crossclimates of equivalent is voor een daily driver perfect in mijn ogen. Geen gedoe met 2 sets velgen of altijd wisselen en voor de winter hier in BE nog best doenbaar. Heb geen enkel probleem gehad met mijn crossclimates op skiverlof.. 

Nog niet aan de orde, maar als de huidige banden (Primacy 4) versleten zijn overweeg ik ook Crossclimates.
Natuurlijk slijten ze dan het ganse jaar door en de vraag is dan wat de meerwaarde nog is bij bijvoorbeeld 3,5mm profiel en winters weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, SB-01 zei:

Nog niet aan de orde, maar als de huidige banden (Primacy 4) versleten zijn overweeg ik ook Crossclimates.
Natuurlijk slijten ze dan het ganse jaar door en de vraag is dan wat de meerwaarde nog is bij bijvoorbeeld 3,5mm profiel en winters weer.

Het zachtere rubbere, andere compound en de sipes doen al heel wat om dit zoveel beter te maken dan een zomerband in winters weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, gTa zei:

 

Zo'n seal ding lijkt me awesome voor de Lotus. Opkrikken langs de weg is gevaarlijk, laten afslepen is niet wijs, niet veel garages kunnen er deftig aan werken, enz enz... benieuwd hoe dat reageert als het "circuit warm" wordt, en hoeveel gewicht/onbalans het kan toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanraders voor zomerbanden op de Skoda (225/40r18)? Comfort en duurzaamheid zijn belangrijker dan sportieve ambities gezien de wagen vooral in de file staat. Maar de band mag nog wel een beetje fijn sturen uiteraard 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, DuDe zei:

Aanraders voor zomerbanden op de Skoda (225/40r18)? Comfort en duurzaamheid zijn belangrijker dan sportieve ambities gezien de wagen vooral in de file staat. Maar de band mag nog wel een beetje fijn sturen uiteraard 🙂

Michelin PS5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, DuDe zei:

Aanraders voor zomerbanden op de Skoda (225/40r18)? Comfort en duurzaamheid zijn belangrijker dan sportieve ambities gezien de wagen vooral in de file staat. Maar de band mag nog wel een beetje fijn sturen uiteraard 🙂

Vredestein Ultrac of Ultrac Vorti

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/10/2022 om 00:01, SB-01 zei:

Nog niet aan de orde, maar als de huidige banden (Primacy 4) versleten zijn overweeg ik ook Crossclimates.
Natuurlijk slijten ze dan het ganse jaar door en de vraag is dan wat de meerwaarde nog is bij bijvoorbeeld 3,5mm profiel en winters weer.

Zijn wel slijtvast hoor, mijn vrouw heeft met die van haar 30k km gereden en heb ze laten vervangen omdat de banden wat haarscheurtjes kregen, hadden nog wel genoeg profiel, rijd er zelf ook mee met de C klasse, nu toch al 10k km en veel verlies van profiel is er nog niet echt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/10/2022 om 12:09, mrbbs zei:

Het zachtere rubbere, andere compound en de sipes doen al heel wat om dit zoveel beter te maken dan een zomerband in winters weer.

Het grootste nadeel blijft wel de "winterband-like" directheid.

Ik heb wegens diverse omstandigheden (luiheid, geen tijd, andere prio's) dit jaar op de M140i eigenlijk sinds de zomer continu met de std 18" velgen met daarop de Goodyear allseasons (nog een tikkie beter dan de Crossclimate 1st gen en Crossclimate Plus, zeker op droge ondergrond) gereden ... en hoewel dat bij normaal rijden eigenlijk geen nadelen heeft qua grip (ook niet bij remmen uit hogere snelheid), is dat wel bagger qua communicatie en feedback. Van zodra je b.v. op 't droge wat snediger gaan sturen, weet je eigenlijk nooit wat er gebeurt onder je. Verschil met zomerbanden is op dat vlak enorm. Verschil met dedicated (European) winterbanden zal qua feeling niet erg groot zijn, maar ze bieden (zo bewijzen de tests toch) wel een shitload meer grip op droog en nat (in onze temps).

Volgend jaar dus zéker weer de zomers monteren  maart/april, dat staat vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/10/2022 om 12:09, mrbbs zei:

Het zachtere rubbere, andere compound en de sipes doen al heel wat om dit zoveel beter te maken dan een zomerband in winters weer.

Bij 3mm restprofiel zullen de sipes al verdwenen zijn, vrees ik. Dus dat voordeel valt dan idd weg.

De op wat lagere temps afgestemde compound (met meer silica) en de land/sea ratio die wat lager is,  zal ze tijdens de winter op droog/nat en héél occasioneel "winters" gebruik nog altijd een stuk beter maken dan zomerbanden met 3mm restprofiel. Maar eigenlijk is een winterprofiel met sipes e.d. al "op" (versleten) bij 3,5 à 4 mm restprofiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid