Ga naar inhoud

Het grote banden vraag- & antwoordtopic


Soul

Aanbevolen berichten

Op 21/2/2022 om 20:51, mrbbs zei:

Wauw Continental SC7! Vooral op nat dan zitten die op eenzame hoogte..

 

 

Vroegere Continentals hadden dat ook al. Maar ze hadden toen (iig toch tot de 5e generatie, afaik) maar een korte levensduur: vanaf "halfweg" (3,5 à 4 mm restprofiel) werden ze een heeel pak minder goed; andere banden ook, maar geleidelijker; Conti's bereikten toen precies een andere compound toegespitst op minimale slijtage met de navenante gevolgen voor de grip (droog én nat), veel meer dan z'n concurrenten. Zoiets kan je natuurlijk niet testen op een test met enkel nieuwe banden, dat gaat opnieuw moeten blijken door duurtests.

Ik heb ooit 1 nieuwe set Conti's gekocht en was er bijzonder tevreden van in het begin, maar hoge slijtage (ook door intens gebruik toen) en omgeslagen tevredenheid eens het nieuwe er af was. De Goodyears en Michelins nadien konden me veel meer bekoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel alleen vanaf 19’’ verkrijgbaar, die SC7’s. Dat geldt echter ook ik grote mate voor de PS4S’en. Ik zou voor de Z4 voor de Bridgestone durven gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Jenkins zei:

Wel alleen vanaf 19’’ verkrijgbaar, die SC7’s. Dat geldt echter ook ik grote mate voor de PS4S’en. Ik zou voor de Z4 voor de Bridgestone durven gaan. 

Wel harde slijtage dacht ik.  (ook al weinig profiel om mee te beginnen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, mrbbs zei:

Wel harde slijtage dacht ik.  (ook al weinig profiel om mee te beginnen)

Ik rij de Z4 alleen bij goed weer en max 5000 kilometer per jaar (wat ik nog niet gehaald heb tot nu toe). Dus dat minpunt zou voor mij niet al te hard doorwegen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Jenkins zei:

Ik rij de Z4 alleen bij goed weer en max 5000 kilometer per jaar (wat ik nog niet gehaald heb tot nu toe). Dus dat minpunt zou voor mij niet al te hard doorwegen denk ik.

Als je geen circuit doet zou ik mij inderdaad niet zo'n zorgen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jenkins zei:

Wel alleen vanaf 19’’ verkrijgbaar, die SC7’s. Dat geldt echter ook ik grote mate voor de PS4S’en. Ik zou voor de Z4 voor de Bridgestone durven gaan. 

1 uur geleden, mrbbs zei:

Als je geen circuit doet zou ik mij inderdaad niet zo'n zorgen maken.

Dit is ook de UHP-categorie, hé, dus eerder de band voor de (zeer) krachtige grotere/zwaardere auto's (al dan niet met sportievere roeping), niet noodzakelijk de sportauto's.
Voor die laatste (en voor gewone auto's die je op circuit wil rijden) zijn er nog 1 à 2 categorieën sportbanden voor de openbare weg, semislicks, enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn zus haar Touran moeten twee nieuwe voorbanden. De Conti PremiumContacts die er op liggen zijn echt hard gesleten, net niet op de blokjes na minder dan 3 jaar. Denk dat ze een 20k per jaar doet en iets minder door Corona, dus ik vind ze vrij sletig precies. 

We zoeken in 215/55 R17 V - iemand suggesties of ervaringen? Ik dacht aan Bridgestone Turanza T005 of Hankook Ventus Prime 3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Jenkins zei:

Op mijn zus haar Touran moeten twee nieuwe voorbanden. De Conti PremiumContacts die er op liggen zijn echt hard gesleten, net niet op de blokjes na minder dan 3 jaar. Denk dat ze een 20k per jaar doet en iets minder door Corona, dus ik vind ze vrij sletig precies. 

We zoeken in 215/55 R17 V - iemand suggesties of ervaringen? Ik dacht aan Bridgestone Turanza T005 of Hankook Ventus Prime 3.

Aan 20k per jaar over 3 jaar, dan hebben we het over 60k. Iets minder, dus laat ons zeggen een 50k? Dat is niet heel veel, maar toch ook niet weinig.

Ik ga nu met mijn auto richting de 60k en mijn banden zijn ook aan vervanging toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt puur van je traject af hè. Ik ben blij als ik de helft doe met mijn voorbanden omdat ik weinig autostrade doe maar wel 20.000km/j op binnenbanen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Bridgestones hebben nogal harde flanken, waardoor ze eerder hard reden.  

Hankook heb ik geen eigen ervaringen mee, maar mijn ex-collega was daar wel content van op zijn C-klasse (af-fabriek).  

Zelf ben ik een Michelin-sucker, en zou dan ook zonder denken voor de Primacy 4 gaan, iets duurder, maar zijn niet sletig, en bovendien ook betrekkelijk stil.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Primacy 4 is ook de gemakkelijkste band om mee door de winter te geraken zonder winterbanden. Blijft grip vinden op koude , natte gladde asfalt.

Een beetje zwalperig maar dat is alleen een probleem bij sportief rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jochen zei:

Turanza's zijn inderdaad nogal harde banden. Niet zo sletig, altijd graag mee gereden!

 

wel, ik dus niet.  Die lagen oorspronkelijk op de Mini, en die was echt onaangenaam hard.  Nu liggen er in de zomer Yokohama's op, en dat is echt een wereld van verschil op comfort- en geluidsgebied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren de zomervelgen terug opgelegd! Vers gelakte velgen met 4 nieuwe banden en (bijna) nieuwe centre caps 🙌

Nu de auto zelf ook nog eens wassen, daar durf ik geen foto van posten 😄

IMG20220304173319.thumb.jpg.e7e5e95f4f3ca3387b3a655aecf58c77.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Jochen zei:

Gisteren de zomervelgen terug opgelegd! Vers gelakte velgen met 4 nieuwe banden en (bijna) nieuwe centre caps 🙌

Nu de auto zelf ook nog eens wassen, daar durf ik geen foto van posten 😄

IMG20220304173319.thumb.jpg.e7e5e95f4f3ca3387b3a655aecf58c77.jpg

Specifiek voor Mercedes-banden gekozen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Eh? Is dat waar die "OM" voor staat? 🙂

Nee wist ik niet. Als ik banden nodig heb bel ik mijn neef die bij een bandencentrale werkt en die fixt dat dan. Zou het kunnen dat de gewone moeilijk leverbaar zijn? Ik herinner me dat hij eerst iets zei over levering mei en deze kon hij de dag erna al krijgen.

Zal wel niet veel verschil maken gok ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Jochen zei:

 

Eh? Is dat waar die "OM" voor staat? 🙂

Nee wist ik niet. Als ik banden nodig heb bel ik mijn neef die bij een bandencentrale werkt en die fixt dat dan. Zou het kunnen dat de gewone moeilijk leverbaar zijn? Ik herinner me dat hij eerst iets zei over levering mei en deze kon hij de dag erna al krijgen.

Zal wel niet veel verschil maken gok ik?

Inderdaad, MO. 

Die zijn normaal wat duurder dan de replacement banden omwille van de extra research en bijkomende eisen van Mercedes uit. Natuurlijk, als je snel geholpen kan worden ipv twee maanden te wachten, dan is de keuze al gemakkelijker gemaakt.

Er zit wel degelijk verschil in de compound en zelfs tread.
Maar zelf zal je daar niets negatief van merken.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, tato zei:

Inderdaad, MO. 

Die zijn normaal wat duurder dan de replacement banden omwille van de extra research en bijkomende eisen van Mercedes uit. Natuurlijk, als je snel geholpen kan worden ipv twee maanden te wachten, dan is de keuze al gemakkelijker gemaakt.

Er zit wel degelijk verschil in de compound en zelfs tread.
Maar zelf zal je daar niets negatief van merken.  

Ah ok, merci voor de info.

Hij stelde Yokohama's voor als alternatief maar ik had toch liever Goodyear's 🙂 Vorig jaar ook tevreden van dus waarom veranderen...

Ik zie nu net wel dat de velgrandbeschermer net iets subtieler uitvalt bij deze band, of beeld ik me dat in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga stilaan eens beginnen kijken voor vervanging van de ContiPremiumContact 5’s op de r129.

Die banden moeten van 2018 zijn en hebben het maar een dikke 15k km’s volgehouden. Zitten bijna aan hun minimum en grip in de weinige keren dat ik regen tegenkwam volledig weg. Moet zo wat de eerste keer zijn dat Conti’s me tegenvallen op dat vlak.

Bandenmaat is r16 225/55, qua vervangers kom ik in eerste instantie onderstaande keuzes tegen:

-Continental EcoContact 6 225/55 R16 95W: neem aan dat dit de meest direct opvolger van de huidige banden zouden zijn

-in MO zijn het nog PremiumContact 2, dat schrikt me af; of is dat ten onrechte?

-Michelin Primacy 4 225/55 R16 95W: komen er in diverse tests waaronder AMS 2021 zeer goed uit

-Yokohama Advan Sport (V103S) 225/55 R16 99Y XL RPB @PJH approved zou ik dan denken 😄 

Wat denken jullie? Andere suggesties zeker welkom.

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, BWS zei:

Ik ga stilaan eens beginnen kijken voor vervanging van de ContiPremiumContact 5’s op de r129.

Die banden moeten van 2018 zijn en hebben het maar een dikke 15k km’s volgehouden. Zitten bijna aan hun minimum en grip in de weinige keren dat ik regen tegenkwam volledig weg. Moet zo wat de eerste keer zijn dat Conti’s me tegenvallen op dat vlak.

Bandenmaat is r16 225/55, qua vervangers kom ik in eerste instantie onderstaande keuzes tegen:

-Continental EcoContact 6 225/55 R16 95W: neem aan dat dit de meest direct opvolger van de huidige banden zouden zijn

-in MO zijn het nog PremiumContact 2, dat schrikt me af; of is dat ten onrechte?

-Michelin Primacy 4 225/55 R16 95W: komen er in diverse tests waaronder AMS 2021 zeer goed uit

-Yokohama Advan Sport (V103S) 225/55 R16 99Y XL RPB @PJH approved zou ik dan denken 😄 

Wat denken jullie? Andere suggesties zeker welkom.

 

 

 

Ik denk dat banden in dit segment sowieso het wat moeilijker krijgen op een nat wegdek. Maar als je weinig in de regen rijdt is dat niet echt een probleem lijkt me.

Een UHP band zal je niet gauw vinden in deze maat gok ik? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Primacy 4 en Yoko advan liggen wel ver uiteen. De eerste is heel goed in koud en nat weer maar helemaal niet sportief. De tweede gaat is sportief maar gaat flink achteruit als het koud wordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
1 uur terug, #166 zei:

 

Toch een klein beetje verbaasd van de uitleg, had niet verwacht dat de PS5 als minst dynamische uit de bus ging komen.

Zelf heb ik ook de Michelin PS5 sinds begin februari, kan wel eens zijn dat ik de eerste was in dit land 🙂 echt een enorme stap voorwaarts op de PS4 die ik daarvoor had, presteert echt stukken beter, veel meer grip en zonder dat ondersturend karakter dat de PS4 toch wel had. Had dan ook wel verwacht dat de PS5 nu de meest dynamische ging zijn, maar blijkbaar is die F1 toch nog een stukje beter. Zeer indrukwekkend.

Sidewall van de PS5 is wel :inlove:

 

IMG_20220310_174334.jpg

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid