ir_fuel 58.278 Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 19 minutes ago, wooter said: Oei. https://e-tron.charging-service.audi/o/dcs-api/customer/groupIds/30422/tariffs/pdf?locale=de_DE Laadtarieven zijn duurder dan de concurrentie, en je zit vast aan een maandelijks abonnement. Niet in België Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 Dat zijn de tarieven om als Duitser je e-tron te "tanken" in het buitenland met eoa kaart die Audi voorziet? Quote
Germinal 464 Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 Die prijzen is dat per uur of ? Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 Die prijzen lijken me de prijzen te zijn voor Duitsers die een e-tron kopen. Fuel zegt dat een kennis van hem in België een e-tron heeft bestelt en het eerste jaar abonnementskost gratis is. De prijzen zijn per minuut of per kWh, behalve voor Duitsers in Duitsland zelf: daar lijkt het per sessie te zijn. Voor Duitsland zijn de prijzen van de pot gerukt - je moet al met quasi lege batterij arriveren om voordelig te laden - en er zijn oprotfee's vanaf een uur laden. Aan een 50kW DC paal heb je na een uur maar 50kWh geladen... Je kan beter die Audi pas negeren en zelf een pasje bij NewMotion regelen. Om je een idee te geven: een Audi rijder, zelfs met een NewMotion pasje, gaat 3 keer zoveel betalen aan een DC lader dan een Tesla rijder aan een Tesla supercharger. En dan zijn die verrekte Tesla's ook nog eens zuiniger dus op lange ritten sta je minder vaak aan de lader. Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 35 minutes ago, wooter said: Die prijzen lijken me de prijzen te zijn voor Duitsers die een e-tron kopen. Fuel zegt dat een kennis van hem in België een e-tron heeft bestelt en het eerste jaar abonnementskost gratis is. Dat heb je verkeerd onthouden. Wat ik weet is dat er een deal is met Engie om goedkoop te laden. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 4 minutes ago, ir_fuel said: Dat heb je verkeerd onthouden. Wat ik weet is dat er een deal is met Engie om goedkoop te laden. Ik ben heel benieuwd dan. De tarieven die Engie nu geeft zijn nogal prijzig. https://www.engie-electrabel.be/nl/business/blog/green-mobility/snelladers-klaar-om-revolutie-elektrische-wagens-boosten/ En je weet wat ze zeggen over producten waar de prijs niet bij staat https://www.engie-electrabel.be/nl/business/duurzame-mobiliteit/elektrische-voertuigen Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 9 minutes ago, wooter said: Ik ben heel benieuwd dan. De tarieven die Engie nu geeft zijn nogal prijzig. https://www.engie-electrabel.be/nl/business/blog/green-mobility/snelladers-klaar-om-revolutie-elektrische-wagens-boosten/ 13 euro / 100km bereik? Dat is quasi wat het kost om mijn M140i te tanken Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 2 minutes ago, ir_fuel said: 13 euro / 100km bereik? Dat is quasi wat het kost om mijn M140i te tanken ... En Ionity en Porsche heeft in het verleden ook al gezegd dat het de bedoeling is dat EV rijden even veel zou moeten kosten als rijden met een benzine. Een Tesla rijder die wel moet betalen aan superchargers doet het aan 1/3e van die prijs, en dan nog rekent Tesla consumentenprijs aan ipv inkoopprijs. Het probleem is dat er natuurlijk nu nog geen echte concurrentie is. Zelfs FastNed rekent zo een prijzen aan. Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 1 minute ago, wooter said: dat het de bedoeling is dat EV rijden even veel zou moeten kosten als rijden met een benzine. Onder het motto "ze zijn toch gewoon van dat te betalen" ... met dat verschil dat je je elektrische auto niet kan voltanken op 30 seconden. Dan zou er misschien nog iets voor te zeggen zijn, en dat meer dan de helft van de prijs in accijnzen zit, accijnzen die dan in dit geval gewoon worden omgezet naar winst voor de uitbater. En als binnen X jaar de benzinemotor dood is en de overheid weer wil taxeren want nu moeten er ineens minder auto's op de weg voor het milieu want die auto's produceren nog altijd veel fijnstof met hun banden en remmen (niet mijn woorden ....) gaan ze de belastingen op elektriciteit verhogen en zit je terug bij af. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 Een Ionity, FastNed en Engie willen die hoge prijs verdedigen omdat ze enkel van toepassing is op de snelladers (maar ook de 50kW 'snelladers' die absoluut onvoldoende zijn voor een e-tron) en de lagere prijs van 36 cent per kWh voor trage laders. Ter referentie: Tesla vraagt 23 cent per kWh aan hun 120kW superchargers, en thuis betaal ik sinds 1/1 26 cent. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 Ook ter referentie: een normaal tankstation kost 2 miljoen euro, een Tesla supercharger met 8 laadpalen en dus 520kW aansluiting kost 200.000€. Wat denk je dat zo één Engie laadpaal van 50kW dan kost? En dan niet vergeten dat Engie per kWh vermoedelijk 2 tot 4 cent ophoest. Quote
kefkie 2.685 Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 29 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat heb je verkeerd onthouden. Wat ik weet is dat er een deal is met Engie om goedkoop te laden. 0,30€ zou dat zijn. Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 2 minutes ago, wooter said: Ook ter referentie: een normaal tankstation kost 2 miljoen euro, een Tesla supercharger met 8 laadpalen en dus 520kW aansluiting kost 200.000€. Wat denk je dat zo één Engie laadpaal van 50kW dan kost? En dan niet vergeten dat Engie per kWh vermoedelijk 2 tot 4 cent ophoest. En Engie zit dan ook nog eens aan de "bron" als je mij begrijpt. Het opportunisme is wel groot precies. Ze kunnen maar proberen natuurlijk. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 0,30€ valt nog mee. terloops, hoe vaak zou je moeten superchargen in een klein land als belgie? op buitenlandse trips zou het mij meer interesseren. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 Pas op, het kost wel wat. Ik vind prijzen van 12K per ABB lader van 50kW. Als je als Engie je energie levert aan 2 cent per kWh kostprijs, en je verkoopt dat aan 63 cent per kWh, dan maak je per kWh dus 61 cent 'winst'. Dan moet je op die paal al 19672kWh leveren om de kost van je energie en je investering eruit te halen. Dat is bij benadering 655 keer dat een BMW i3 moet komen laden. Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 Ik ben er ook zeker van dat elektrisch laden ooit evenveel zal kosten als tanken. Enkel kan je dat vermijden door te investeren in eigen productie elektriciteit, wat met brandstof niet mogelijk is. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 4 minutes ago, stijn82 said: 0,30€ valt nog mee. terloops, hoe vaak zou je moeten superchargen in een klein land als belgie? op buitenlandse trips zou het mij meer interesseren. 30 cent wil ik wel zien gebeuren, hoewel er stunters in de markt zijn. Ik heb zo een half jaar lang kunnen laden aan 5 cent per minuut, en aan een 50kW paal betekent dat een volle Model X voor 6 euro Hoeveel zou je moeten laden in België met een e-tron met realistisch bereik van 230km? Dat hangt van je route af :). Quote
stijn82 117 Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 11 minutes ago, wooter said: Hoeveel zou je moeten laden in België met een e-tron met realistisch bereik van 230km? Dat hangt van je route af :). FUD. 370 km range volgens EVDB. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 Wacht maar Verbruik hoger dan een Model X, en die zit moeiteloos aan 300Wh/km. Dat met een 95kWh batterij, waarvan pakweg 5kWh marge. Tel zelf maar uit. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 Dus gij haalt maar 300 km met uw X? Da’s ook maar mager voor zo’n duur geval. Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 Iedereen vraagt dat steeds, hoeveel km’s ik kan doen met mijn Tesla. Ik antwoord steeds 450km in de zomer en 350km in de winter, om ‘m niet volledig leeg te rijden. Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 38 minutes ago, BMWMB said: Iedereen vraagt dat steeds, hoeveel km’s ik kan doen met mijn Tesla. Ik antwoord steeds 450km in de zomer en 350km in de winter, om ‘m niet volledig leeg te rijden. Elke dag? Amai, dan snap ik wel dat je AP nodig hebt, anders heb je helemaal geen tijd meer om te werken Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 Sommige dagen kom ik daar niet mee toe, maar de meeste dagen wel. En AP, het is soms echt gemakkelijk. Als ik onderweg ben gebruik ik mijn tijd om te bellen naar zakelijke relaties, maar sinds AP kan ik gemakkelijker ook eens iets opzoeken op mijn iPhone of kort een mail beantwoorden. Een meerwaarde in een werkauto. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 4 hours ago, stijn82 said: Dus gij haalt maar 300 km met uw X? Da’s ook maar mager voor zo’n duur geval. Model X verbruik is reëel verbruik met mijn X 100D. Model S verbruik is van BMWMB zijn verbruik. Kijk dan goed naar de EPA waarden van de 2 Tesla's en die van de I-Pace, en als je dat weet (I-Pace heeft aanzienlijk minder range dan de Model X) vergelijk dan de WLTP waarde van de I-Pace met de Audi e-tron quattro. De range 90-10% is belangrijk want dat is wat je zou doen als je thuis vertrekt met volle batterij. De range 70-10% is belangrijk als je een autoreis maakt en meerdere keren bij snelladers moet laden; je gaat nooit tot 90% of 100% willen laden omdat het batterij management systeem vanaf 60% het vermogen zal verminderen om de batterijcellen te beschermen. Je bent dan beter af om bij 70% terug te vertrekken naar de volgende snellader, dan nog 45 minuten te wachten op die laatste 30%. Ik weet dat websites zoals ev-database.nl spreken alsof de I-Pace en e-tron maar 18kWh zouden verbruiken per 100km, maar het zijn allebei auto's met een hogere luchtweerstand als de Model S en X, en EPA en NEDC geven aan dat de I-Pace toch meer verbruikt dan de Model S en X, en WLTP geeft aan dat de e-tron meer verbruikt dan de I-Pace. Ik zal in mijn Model X topic wat meer toelichting geven over de verschillen in verbruik zomer/winter. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.