Ga naar inhoud

2019 Audi e-Tron


Audi S8

Aanbevolen berichten

19 minutes ago, BMWMB said:

Ik ben er trouwens zeker van dat de Duisters het gaat lukken om Tesla bij te benen, en zelfs voorbij te steken, maar vandaag zijn we zover nog niet.

Ik geloof het niet. Ik zie het graag komen, maar het zijn autobouwers die geen kaas hebben gegeten van software en alles gewoon inkopen bij OEM's die gewoon bouwen waar ze de meeste omzet van kunnen genereren. Tesla is een softwarebedrijf dat heeft moeten leren auto's te bouwen. Bovendien heeft de concurrentie nagelaten om de trend aan te zien komen en daarop hun OEMs en inkoop op aan te passen, en bijgevolg hebben ze niet de nodige reservaties op grondstoffen en componenten om snel Tesla bij te halen en voorbij te steken.

Ik herinner me recent nog een ander bedrijf dat vooral in software zat, en dat volgens de concurrentie ook geen zaken had in mobiele telefonie. Maar wat ze nu verkopen is geen mobiele telefoon, maar een computer waarmee je ook kan bellen. De concurrentie is zowat weggevaagd, en vervangen door bedrijven die vroeger ook geen mobiele telefoons bouwden.

Wat me aantrekt aan Tesla is net de software en de integratie. Ik ben geen merkenkoper, maar momenteel is er niemand wiens software (en hardware waarop die software op draait) beter is of meer kan dan die van Tesla.

De Duitsers zijn in snelheid gepakt omdat ze dachten dat het zo een vaart niet zou lopen. Ik verdenk ze er zelfs van om moedwillig slechte EV's te bouwen om aan te tonen dat elektrisch toch niet werkt en je best af bent met diesel. Jammer genoeg staat daar een Hyundai en Kia betaalbare EV's te bouwen met 64kWh batterijen die Tesla's qua range de loef afsteken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De duitsers zijn rijkelaat laat, maar ik geloof toch dat ze er alles aan gaan doen om bij te benen. En je moet hen echt niet onderschatten, het probleem met de e-tron bv. is niet slechte software. De duitsers hebben ook geld dat ze er tegenaan kunnen smijten. Ik heb veel meer schrik voor de toekomst van merken die nu nog blijven investeren in verbrandingsmotoren. Zoals mazda... en fiat, PSA, Ford, GM ... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet je hé Jokke dat ik u hier gelijk in geef. Regelmatig lange afstanden, en zeker als je sneller wil rijden, bijvoorbeeld door Duitsland, dan kan je beter weg blijven van alles wat elektrisch is vandaag.
Maar, dat geeft net aan dat toch veel mensen waarde hechten aan die actieradius, en dus liever geen EV kopen. En daarom komt de Tesla als snelste in aanmerking als EV, net omwille van z'n beste actieradius als EV, en z'n uitgebreid laadnetwerk.

Akkoord
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eenmaal je elektrisch overweegt, of effectief kiest, is rijbereik toch niet het allerbelangrijkste criterium meer? Of zie ik dat mis? 
Of dat bereik nu 300, 400 of 500 km is, je weet dat je op lange(re) trajecten (te) veel moet laden, of dat nu 2 of 3 keer is, trop is trop.
Mooi meegenomen is het uiteraard wel, maar toch. Dan zou ik persoonlijk ook liever een mooie(re) auto kiezen, die naar mijn zin afgewerkt is binnenin.
 
Daar komt nog bij dat de meeste gezinnen dan ook nog is over meer dan 1 wagen beschikken.

De afweging voor de meeste mensen is dan ook eerder kan ik mijn dagelijkse verplaatsingen er mee doen zonder dat het mij een arm of been moet kosten.

Tot nu toe is dit voor de happy few weggelegd, het antwoord voor de modale burger zal van Hyundai en Kia en consoorten moeten komen. Alles wat ver van de wereld van de volgelingen van Elon ligt dus.

Deze e-tron is iets voor zeer welgestelde gepensioneerden en soccer mom's en dat is ok. Samen met de jaguar heeft deze wagen een uitstraling die het een Tesla ontbreekt in die markt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De e-tron is idd tig keer knapper dan de Model X, en de afwerking binnen is 2 niveau's hoger dan eender welke Tesla. Dat geef ik ook graag toe. Een paar weken geleden zag ik 'm in het echt, en ik was serieus onder de indruk van de schoonheid en de afwerking van het interieur. Echt. 😍 Net daarom is het des te spijtiger dat die actieradius zo slecht is, alsook het netwerk om te snelladen. Als ik vandaag deze Audi zou kopen, dan worden mijn ritten wel ergernissen. Maar... ik kijk uit naar verbetering, want ik zou ook veel liever in deze e-tron zitten dan in mijn Tesla.

En @wooter, ik zie toch ook heel veel schermen in deze Audi, dus ik geloof niet dat de Duisters achter gaan blijven wat software betreft. 

Ik ben geen liefheber van SUV's, dus daarom dat noch deze e-tron, noch de X, of de iPace in aanmerking zouden komen voor mij. Als ik dan de foto zie van deze 'lage' Audi e-tron GT, dan ben ik wel verliefd. Deze komt er in 2021, dus dat komt perfect uit, zodat ik tijdig eentje kan bestellen om tegen mei 2022 te kunnen wisselen. 😀 Of gaan de andere Duitsers ook nog met leuke dingen komen? En gaat hun actieradius even goed zijn als een Tesla, alsook hun netwerk om te snelladen?

audi_e_tron_gt_concept_activlease.jpg?_=

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Lotuzzz said:

Dan begrijp je toch niet dat mensen een X kopen 😮

2 volwaardige zitplaatsen en een achterbank vs 4 volwaardige zitplaatsen en een achterbank. Of een grotere koffer, tot 7 zitplaatsen, ... Waarom kiezen mensen een X5 ipv een 5 reeks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, BMWMB zei:

 

Te zot voor woorden, zelfs met het grote fiscale voordeel als bedrijfswagen. 

als je continue onnozel doet met je GT3 zal je toch ook ver mogen tanken na 300 of 400km. en wat was de prijs daar van? en dan heb je zelfs helemaal geen fiscaal voordeel.

 

beetje rare opmerking toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, wooter zei:

2 volwaardige zitplaatsen en een achterbank vs 4 volwaardige zitplaatsen en een achterbank. Of een grotere koffer, tot 7 zitplaatsen, ... Waarom kiezen mensen een X5 ipv een 5 reeks?

Prestige. De grootste willen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, tuscani zei:

als je continue onnozel doet met je GT3 zal je toch ook ver mogen tanken na 300 of 400km. en wat was de prijs daar van? en dan heb je zelfs helemaal geen fiscaal voordeel.

 

beetje rare opmerking toch.

Eh, mijn GT3 is een hobby-wagen, die ik privé heb gekocht, en waarmee ik nog geen 5k km mee doe per jaar. Bij deze is actieradius van ondergeschikt belang, hoewel ik toch ook hier een tank van 90l als optie heb genomen, om ook minder aan een tankstation te staan. Met de GT3 kan ik dus vlot 600km doen...

Hoe kan je dat nu vergelijken met een firmawagen, waarmee je veel meer km's doet? Die kleine actieradius zou voor mij een bron van ergernis zijn. Met de Tesla is het soms zelfs nipt. Fiscaal voordeel zou mij dan niet kunnen overtuigen om deze e-tron te kopen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minutes ago, stijn82 said:

het probleem met de e-tron bv. is niet slechte software.

Een EV zuinig maken is deels aerodynamica en deels software van het battery management system.

Op beiden slaan ze de bal mis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, BMWMB said:

ik zie toch ook heel veel schermen in deze Audi, dus ik geloof niet dat de Duisters achter gaan blijven wat software betreft. 

De software wordt ingekocht. Ze beheren dat zelf niet. Er is daar niemand die een complete visie heeft en de macht heeft om prullen zoals een aparte Google zoekknop naast de gewone zoekknop in vraag te stellen en te blokkeren. Idem met het kleine scherm en trage navigatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of ze dat zelf doen, of laten doen, boeit mij niks. Het moet gewoon goed werken...

Het is nu ook niet dat Tesla perfect is. Voice Control werkt van geen kl*ten, en net daarom vind ik het daarbij des te storender dat je zo moeilijk een contactpersoon kan zoeken in je contactenlijst van je iPhone. Ik snap niet dat in deze menu het toetsenbord niet werkt. 

Ook kan je geen alternatieve route kiezen in Nav, of doe ik daar iets verkeerd?

En te dikwijls naar mijn goesting is er te weinig ontvangst, waardoor je ofwel je navigatie niet kan instellen, en je geen gebruik kan maken van je Spotify.

Ook had ik graag Carplay gezien van Apple, en dat hebben ze ook niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voice Control is enkel Engels, is idd een handicap. Ik heb al wel alternatieve routes gezien op het scherm, maar nog nooit gekozen. Routes met meerdere waypoints zouden er aan komen in een volgende update.

Overigens is de navigatie sinds de laatste update enkele maanden echt wel nauwkeurig, en concurreert ie met Waze qua correctheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als professioneel software engineer heb ik daar mijn twijfels bij, wooter. Software kan aangekocht worden, door externe partijen op maat ontwikkeld.. het kost geld, maar is niet per se slecht. of denk jij dat dit forum beter zou gewerkt hebben wanneer de beheerders zelf hun software zouden ontwikkeld hebben? 

software ontwikkelen is erg duur, als tesla zijn fantastische software zou doorverkopen aan andere merken, zou de totale kost voor iedereen dalen. 

merken werken samen om motoren te ontwikkelen, waarom zou dat voor software dan niet kunnen. 

En als je kijkt naar apple, ja zij hebben een sterk model door perfecte afstemming hardware-software, maar kijk naar hun marktaandeel tov android, en de kostprijs voor de eindklant... (dezelfde software die in feite door verschillende merken wordt gebruikt)

aangepast door stijn82
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, wooter zei:

Voice Control is enkel Engels, is idd een handicap. Ik heb al wel alternatieve routes gezien op het scherm, maar nog nooit gekozen. Routes met meerdere waypoints zouden er aan komen in een volgende update.

Overigens is de navigatie sinds de laatste update enkele maanden echt wel nauwkeurig, en concurreert ie met Waze qua correctheid.

Goed dat die 'waypoints' er komen. En id, het navi is even goed als Waze. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tesla zal dat niet doorverkopen, net zoals Apple hun iOS en Mac OS niet doorverkopen, om hun concurrentieel voordeel te behouden.

De rest moet het dus zelf ontwikkelen, of laten ontwikkelen. Maar degene die het laten ontwikkelen weten niet wat ze willen of kunnen, en de ontwikkelaars bouwen natuurlijk waar de de meeste ROI van krijgen en dat is dus bij voorkeur dat ze aan zoveel mogelijk partijen kan verkopen.

Als merken samenwerken om motoren en batterijen te ontwikkelen, riskeer je een situatie zoals momenteel in het landschap van de elektrische fietsen, waarbij iedereen een Bosch motor en batterij koopt en er geen concurrentieel verschil meer is tussen de fietsen, en ze dus een commodity worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar kijk, laten we de discussie over de verschillen van EV's in het EV topic houden, en dit voor de E-tron quattro. Het is een mooie auto, maar evenmin een Tesla killer. Er zullen zeker mensen zoiets kopen en net zoals bij I-Pace zullen er blije kopers en ontevreden kopers zijn. Het is een nobele poging, maar komt natuurlijk 5 jaar te laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, wooter zei:

2 volwaardige zitplaatsen en een achterbank vs 4 volwaardige zitplaatsen en een achterbank. Of een grotere koffer, tot 7 zitplaatsen, ... Waarom kiezen mensen een X5 ipv een 5 reeks?

Omdat dienen X5 mooier is dan een 5 ? Of omdat een Model X mooier is dan een S? 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minutes ago, wooter said:

Tesla zal dat niet doorverkopen, net zoals Apple hun iOS en Mac OS niet doorverkopen, om hun concurrentieel voordeel te behouden.

De rest moet het dus zelf ontwikkelen, of laten ontwikkelen. Maar degene die het laten ontwikkelen weten niet wat ze willen of kunnen, en de ontwikkelaars bouwen natuurlijk waar de de meeste ROI van krijgen en dat is dus bij voorkeur dat ze aan zoveel mogelijk partijen kan verkopen.

Als merken samenwerken om motoren en batterijen te ontwikkelen, riskeer je een situatie zoals momenteel in het landschap van de elektrische fietsen, waarbij iedereen een Bosch motor en batterij koopt en er geen concurrentieel verschil meer is tussen de fietsen, en ze dus een commodity worden.

Wat is het probleem met 'commodities', als het de prijs drukt en de kwaliteit goed is?

Musk probeert een wereld verbeteraar te zijn die zijn concurrenten op EV vlak ook succesvol wil zien en zijn patenten op batterijtechnologie vrij geeft, waarom zou hij dan ook niet zijn software willen doorverkopen? 

Tesla heeft één groot probleem en dat is dat ze enorme kapitalen hebben moeten investeren in al die ontwikkeling. Ze hebben alle software en batterij technologie zelf ontwikkeld, zelf autofabrieken gebouwd terwijl ze eigenlijk op dat vlak weinig ervaring hadden, en dat kan enkel rendabel zijn als ze veel geld vragen voor hun auto's. De fabrikanten die iets voorzichtiger zijn en later op de kar springen, zijn daarom nog niet per se een vogel voor de kat, bij VAG moeten ze niet meer leren hoe ze een autofabriek laten draaien, dat scheelt in de ontwikkelkosten.  Er gaan er wel failliet gaan, maar er gaan even goed nieuwe spelers komen. De parallel met apple/nokia/samsung/microsoft/huawei/oneplus... is ook in autoland te trekken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, stijn82 said:

Wat is het probleem met 'commodities', als het de prijs drukt en de kwaliteit goed is?

Als je product een commodity wordt, dan kan je enkel nog concurreren op prijs. Als je concurrenten net dezelfde kostprijs hebben voor net hetzelfde product, hoe kan je dan nog concurreren op prijs?

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja dan krijg je gewoon een fel bevochten markt, zoals vandaag ook het geval is. de ene roept dat hij een jaar langer garantie geeft, de andere roept dat hij een interessante overname aanbiedt... 

ik probeer me gewoon voor te stellen hoe het er binnen 5 a 10 jaar zal uit zien. Tesla zal nog steeds bestaan en goeie EV's bouwen. Verscheidene andere merken gaan ook goede EV's hebben, die zeker niet duurder gaan zijn dan tesla. Het marktaandeel van tesla zal wellicht 10-20% bedragen. Enkele merken zullen failliet gaan of overgenomen worden. Er gaan ook weer nieuwkomers zijn die verder bouwen op de ervaring van de andere bedrijven, en geen oude erfenissen moeten meesleuren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, stijn82 said:

Als professioneel software engineer heb ik daar mijn twijfels bij, wooter. Software kan aangekocht worden, door externe partijen op maat ontwikkeld.. het kost geld, maar is niet per se slecht. of denk jij dat dit forum beter zou gewerkt hebben wanneer de beheerders zelf hun software zouden ontwikkeld hebben? 

Als "professioneel software engineer" zou je het verschil moeten kennen tussen software ter ondersteuning van de business, en software als core business.

Bij een traditionele automaker is software een ondersteuning van de core business, namelijk auto's bouwen. Bij Tesla maakt die software deel uit van de core business.

Haal de hele iDrive uit een BMW en je hebt nog steeds een BMW. Haal de software uit een Tesla en je hebt niks meer.

Zodra iets een stuk is van je core business moet je dat internaliseren. Je kan niks gaan uitbesteden waarmee je je wil onderscheiden van de concurrentie als dat via een offerte moet gebeuren waar men langs de ene kant zit te kijken om zo weinig mogelijk uit te geven, en langs de andere kant zit te kijken hoe men de gewonnen offerte met zo weinig mogelijk inspanningen "in scope" kan opleveren. Dan heb je een intern team nodig waar je flexibel mee kan omspringen, ipv dat elke knop die veranderd moet worden een "scope change" is die door 10 man moet goedgekeurd worden, geschat en gebudgetteerd. Zo geraak je niet vooruit. Je hebt dan ook niet 1 team dat naar een gemeenschappelijk doel werkt. Je werkt met firma's die elk hun doel voor ogen hebben, en dat niet hetzelfde is. De externe firma die oplevert heeft als doel van met zoveel mogelijk marge iets op te leveren dat volledig matcht met de requirements. Die liggen niet wakker van "maken we hier een betere auto door".

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid